Nekromanti Den cirefaliska inaveln

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det här inlägget hade jag egentligen tänkt skriva när jag först köpte Cirefalier-modulen på årets LinCon, men av olika skäl så har jag inte kommit till skott förrän nu. Modulen är bra, men jag har vissa invändningar när det gäller kapitlet om rollpersonen. Inte nog med att den cirefaliska inaveln varit så systematisk att den försämrat samtliga cirefaliers hörsel(av någon anledning precis så mycket som de har plus i personlighet och bildning, mycket mystiskt :gremwink:) dessutom finns det en hyfsad risk att drabbas av ytterligare men som i många fall är lätt parodiska. Jag är ingen expert på inavel men jag betvivlar starkt att den ger upphov till så balanserade förändringar eller att man blir bättre på att simma genom mystiska fettansamlingar i kroppen. Eller har jag kanske fel? Dessutom är det märkligt tyst om vilka effekter de utbredda inaveln har på det cirefaliska samhället och omvärldens syn på cirefalierna. De borde knappast vara positiva.

Big Marco

Vampyrchef
De flesta av defekterna är hämtade från de böcker om genetik och inavel jag pluggade inför modulen, speciellt den med fettansamlingarna var ett sådant underligt exempel.

Inavel är inget underligt inom det cirefaliska samhället, då alla gör det, typ. Utomstående reagerar säkert olika, om du öht vet om denna företeelse - cirefalierna är inte direkt kända för att berätta sina traditioner eller förehavanden till utomstående.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"De flesta av defekterna är hämtade från de böcker om genetik och inavel jag pluggade inför modulen, speciellt den med fettansamlingarna var ett sådant underligt exempel."

Inklusive det faktum att den drabbade blev bättre på att simma? :gremsmile:

"Inavel är inget underligt inom det cirefaliska samhället, då alla gör det, typ. Utomstående reagerar säkert olika, om du öht vet om denna företeelse - cirefalierna är inte direkt kända för att berätta sina traditioner eller förehavanden till utomstående."

Åratal av systematisk inavel får konsekvenser och borde påverka samhället vare sig det är accepterat eller ej. Borde inte omvärlden reagera på den ovanligt stora mängd fysiska och psykiska defekter som cirefalierna uppvisar? Jag säger inte att de hade kunnat identifiera dem som just effekter av inavel men nog borde de undra över alla märkliga utslag, huvudformer och fettansamlingar. Ett härskarskikt som inte diskvalificeras som ledare för att de har mängder av men på grund av inavel borde också kunna ställa till en hel del. Vad jag menar är att man kan inte ha med en så pass betydelsfull sak som allomfattande och systematisk inavel som bara en kul grej och sedan förvänta sig att det inte ska påverka ett endaste dugg.

Wictor

Warrior
Borde inte omvärlden reagera på den ovanligt stora mängd fysiska och psykiska defekter som cirefalierna uppvisar?
De barn som uppvisar defekter avlivas väl ganska tidigt. Som många sagt innan mig så handlar inte ett samhälles folkmängd om hur många barn man kan föda fram, utan hur många man kan försörja.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"De barn som uppvisar defekter avlivas väl ganska tidigt."

Ja, men inte alla effekter av inavel är synliga direkt vid födseln. Psykiska sjukdomar till exempel yttrar sig inte förrän rätt långt senare.

"Som många sagt innan mig så handlar inte ett samhälles folkmängd om hur många barn man kan föda fram, utan hur många man kan försörja."

Inte för att det är relevant för diskussionen men riktigt så enkelt är det inte. För i så fall så borde inte den industrialiserade världen ha en sakta minskande folkmängd och en så pass stor andel av världsbefolkningen bo i de fattigaste länderna. Men det var som sagt orelevant. :gremsmile:

Wictor

Warrior
Men de som har psykiska sjukdomar klättrar nog sällan särskilt högt upp i det cirefaliska samhället, dock med vissa undantag som Vrimzikiel. Sen är väl frågan också hur stor möjlighet de med synbara psykiska sjukdomar har att föröka sig, vem vill gifta bort sin son/dotter med en sådan utan synnerligen goda skäl? Så en viss utgallring sker nog. Dock så finns det nog fler här än i något annat samhälle.

OT nedan
--------
"Som många sagt innan mig så handlar inte ett samhälles folkmängd om hur många barn man kan föda fram, utan hur många man kan försörja."

Inte för att det är relevant för diskussionen men riktigt så enkelt är det inte. För i så fall så borde inte den industrialiserade världen ha en sakta minskande folkmängd och en så pass stor andel av världsbefolkningen bo i de fattigaste länderna. Men det var som sagt orelevant.
Men idag har vi något som kallas preventivmedel och även familjeplanering som drar ner födelsetalen. Det finns inte i någon större utsträckning i tredje världen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Men de som har psykiska sjukdomar klättrar nog sällan särskilt högt upp i det cirefaliska samhället, dock med vissa undantag som Vrimzikiel."

De kanske inte klättrar så högt upp nej, men syskongifte praktiseras ju även ibland landets elit som redan befinner sig i toppen av maktpyramiden.
Om inte annat så borde det vara svårt att hävda sin överlägsenhet som folkslag om en stor andel av befolkningen lider av olika biverkningar av inavel. Hade varit intressant att höra hur de förklarar det på ett sätt som gör att syskongiftet förblir acceptabelt och utan skuld.

"Men idag har vi något som kallas preventivmedel och även familjeplanering som drar ner födelsetalen. Det finns inte i någon större utsträckning i tredje världen."

Nä, just det. Det var inte så enkelt som bara en resursfråga. :gremsmile:

Pendragon

Swashbuckler
De kanske inte klättrar så högt upp nej, men syskongifte praktiseras ju även ibland landets elit som redan befinner sig i toppen av maktpyramiden.
Tja, det intrycket jag har fått av Cirefalier är att de inte förespråkar inavel men inte har något emot det heller. Så långt ifrån alla sysslar med det.

Så jag skulle knappast säga att de har en systematisk inavel, bara att det är betydligt vanligare än bland andra kulturer.

/Joel

Castorion

Veteran
Historien ger många intressanta exempel på furstefamiljers nära släktskap och dess märkliga följder.

Biverkningar av inavel var inte ovanligt i europeiska adelskretsar - eftersom man lät gifta in sina barn i andra mäktiga furstehus fanns det ganska många som var nära släkt med varandra. Allt eftersom tiden gick begränsades det genetiska underlaget i den högsta kretsen och fler och fler underligheter dök upp. Dock var tydliga defekter skamligt att visa upp så alltför vanskapta barn gömdes undan eller gjordes av med (något som inte enbart gällde de högre kretsarna).