Nekromanti Den Censurerade Debatten

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Hej och välkomna till Svennes tyck- och tänkmaskin. Känsliga personer bör vara beredda på att blunda för stötande bokstäver sammanflätade till ord.

Jag tror att det hela (med låsta trådar, arga Paulisar etc) beror på olika uppfattningar om vad man får skriva eller inte skriva. Jag är en nästintill militant försvarare av liberal tryckfrihetsrätt och yttrandefrihet, och skulle kunna göra både det ena och det andra om jag fick makten att klippa i YGL och TF. Jag är t ex absolut ingen anhängare av nazism (istället en nästintill militant motståndare...) men delar inte uppfattningen med de som förespråkar förbud, fängelse och munkavlar även vad gäller nazister. Jag har också så pass stor självdistans och så pass bra självförtroende att jag inte blir ledsen när personer på ett svenskt rollspelsforum tycker till om mig, Runan, mina inlägg eller dylikt. Jag är också ledsen om jag sårat Paulis känslor, men jag tror faktiskt inte att det är det som har hänt.

Vad jag påstod i mitt inlägg var bla:

1) att Pauli inte tycker om Runan
2) att Kornella inte tycker om Runan
3) att detta påverkade rollspel.nu på den tiden det begav sig

Kornella _var_ medlem i rollspel.nu då detta utspelade sig. Ett annat faktum var att rollspel.nu _inte_ publicerade nyheter om Runan som vi skickade in (för att nämna något greppbart som påvisar deras negativa inställning till Runan). Pauli var/är också kompis med Olle JOhansson (så vitt jag förstår), vilket också kan ha påverkat inställningen.

Obs att Runans relation med rollspel.nu har har förbättras. Nu publiceras nyheterna (för att ta ett exempel). Ingen är gladare över detta än vi på Runan.

För att inte ni ska tro att jag sitter här och hittar på saker så kan jag informera er att Runan erbjöds att publicera Kornellas bilder. Detta är ingen viktig detalj, men eftersom det har ifrågasatts så vill jag bara klargöra min uppfattning. Dessa skickades nog inte till oss, om jag minns rätt, men vi ombads titta på de på i-net och se om vi villa ha med dem i Runan. Vi tackade nej.

Jag är också fullt medveten om Paulis inställning till Runan och att han inte vill diskuttera detta med oss. Men innebär detta att inte jag får det? Efter diverse emejl-diskussioner mellan mig och Pauli och Pauli och Niklas Hallgren (inte längre medlem i Runans redaktion) som inte alls hade att göra med anledningen till varför han blev upprörd, så slutade han hel sonika att svara på våra mejl (det gör han fortfarande inte) och beordrade oss i upprörda ordalag att vi skulle ta ner hans artiklar på Runans hemsida. Varför vet vi fortfarande inte och det tycker i varje fall jag är intressant att veta. Men det är ju uppenbart att han inte tänker berätta detta, så det här blir väl det sista inlägget i den debatten. Jag tänker dock inte avsäga mig rätten att i informativt syfte påpeka att Pauli har skrivit för Runan, att han är arg på Runan, att jag tror att detta påverkat rollspel.nus hållning till Runan och att jag inte vet varför. Punkt slut.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om Nyheter

Tänkte bara ta upp lite detaljer kring hur vi publicerar inskickade nyheter. Jag vet inte vilken nyhet ni talar om som inte publicerades (hände antagligen innan jag gick med i red), men det finns ett antal möjligheter till varför så inte skedde, utöver den _möjligheten_ att agg mot Runan styrde någon att inte lägga upp nyheten.
Vi accepterar inte alla nyheter som skickas in, förstås. Inte bara struntar vi i oseriösa nyheter, utan även ointressanta nyheter, nyheter som berör allt för få eller nyheter som är liknar redan publicerade nyheter (d.v.s. en slags "spam-nyheter").
Att nyheten inte publicerades kan även bero på problem med scriptet eller andra tekniska problem (kanske mailades nyheten över och kom bort på så sätt). Det har hänt förut vet jag, och lär väl kunna hända igen. Inget man kan göra så mycket åt.
Den sista möjligheten är den mänskliga faktorn, d.v.s. att nyheten glömts bort. Eftersom alla red-medlemmar får nyheten skickad till sig så kan det bli misstag då alla tror att nån annan lägger upp nyheten. Eller så försvinner mailet djupt ner i någons ostädade inbox.

Jag vill alltså klargöra för att en icke-publicerad nyhet inte alls betyder att red refuserade nyheten på grund av agg mot nyhetsinskickaren/-författaren, utan att många fler möjligheter existerar.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Om Nyheter

Jag förstår det, men har mkt svårt att tro att det var fallet. Det rörde sig inte om en nyhet, utan om många nyheter under en lång tid. Vi påpekade också detta till er i flera mejl, men ni lade ändå inte upp dem.

(Du var - helt korrekt iaktaget - inte medlem i rollspel.nu då.)

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Re: Om Nyheter

Jag kan dementera påståendena om att tekniska missöden låg bakom refuseringen av Runan-nyheter till "gamla" Rollspel.nu. Det var jag som skickade in Runan-nyheterna och jag fick som svar av Kornella att Rollspel.nu inte ville publicera Runan-nyheter pga Runanredaktionens attityd. (Jag kan inte recitera hela brevet eller citera det, då jag tagit bort från min dator.)

Alltså: beslutet att inte publicera nyheter om Runan på Rollspel.nu var ett medvetet val från dåtida Rollspel.nus sida. Det följde även en debatt om detta vid tidpunkten som dock inte resulterade i mer än bråk om formuleringar.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Om Nyheter

Bra!
Jag ville bara klargöra att opublicerade nyheter inte alls nödvändigtvis betyder att Codex är sura på nyhetsinskickaren, rent allmänt. Så att alla de som inte får sina nyheter publicerade inte genast får konstiga tankar utan att kolla upp det noggrannare, om man så anser det behövas.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Tänker nu klargöra en sak och komma med en uppmaning.

1. Beslutet rörande Runans nyheter. Det var hela den dåvarande redaktionen för www.rollspel.nu som stod bakom det beslutet. Detta inkluderar Kornella, men även mig själv, Gardener (Olle Johansson) och övriga medlemmar av den dåtida redaktionen. Pauli Paananen har ingenting med saken att göra. Då det begav sig valde vi att inte kommentera ärendet ytterligare, och detta gäller även i fortsättningen (exklusive detta klargörande, som har blivit nödvändigt då Kornella och Pauli "hängs ut").

2. Detta är uppmaningen. "Bråket" mellan Pauli och Runan och Kornella och Runan. Ni ombedes vänligen hålla detta för er själva. Personligen har jag svårt att se poängen med att diskutera ett gräl där den ena parten inte deltar (att i informativt syfte berätta att Pauli inte tycker om Runan är också, i mina ögon, poänglöst, för vem bryr sig egentligen (utanför den inre kretsen)?). Detta är inte ett förbud, utan ett förslag. Tänk på reglerna för forumen:

"Privata angelägenheter och bråk mellan enskilda sköts bäst i personliga samtal exempelvis via e-post eller via de privata meddelanden som finns i forumssystemet."

Om ni nu nödvändigtvis måste bråka, gör det privat.

/Azagthoth
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
*Suck* Vilket struntprat!

"Censurerade debatten", vilket struntprat. Diskussionen låstes för att vissa Runananslutna inte kunde hålla sig ifrån personangrepp och smutskastning. Ta din "terminologi-elitism" till ert fansin istället.

Jag har ingen lust att kommentera det du skrev, då jag redan gjort det innan mer eller mindre. Jag har ingen lust att bråka med dig eller Runan. Så sluta provocera.

Jag vädjar till redaktionen för Runan att sluta provocera mig och min sambo. Vi vill bli lämnade ifred från era barnsliga fasoner. Har ni inget liv eller?

Det här är det sista jag säger i den här fjantiga diskussionen. Jag gör som min sambo, inser att det är meningslöst att ge efter för Runans illvilliga provokationer.

Kornella

*
 

Edvert

Veteran
Joined
20 Oct 2000
Messages
4
"Den censurerade debatten". Om det nu på den tiden begav sig att Pauli bröt allt samarbete med publikationen Runan - trots att han enbart ansåg sig inte gilla vissa åsikter som privatpersoner i Runan hade - och att Pauli hade ett stadigt förhållande med Kornella, vilket var fallet, är det lätt att förstå de influenser under vilka Kornella var påverkad av. Att Kornella tillsammans med övriga rollspel.nu s redaktion inte publicerade nyheter om Runan på den tiden - vilket inte var särskilt länge sedan - är mig än idag oförståeligt och visar på de tendenser som fortfarande finns inom rollspel.nu eventuellt?

Jag vill inte hänga ut någon eller attackera någon, men en diskussion om detta i det offentliga förstår jag varför rollspel.nu vill undvika - eftersom det skapar dålig publicitet. Runan står för vad de är och har aldrig brytt sig om vad folk tycker och tänker - och det är alltid utan baktankar Runan debatterar och skriver. Vilket man kanske inte kan säga om rollspel.nu.

Det är därför trådar låses och debatter censureras anser jag. Och det är därför denna debatt är nödvändig - jag tror att det är annat bakom dessa intriger än bara sårade känslor, nämligen rävspel bakom kulisserna, som gamla och nya rollspel.nu inte vill skall komma ut. Och det är därför månne Pauli inte vill kommentera det hela...?

/Edvert
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: *Suck* Vilket struntprat!

Jag påpekade att mitt förra inlägg - som inte innehöll några personangrepp utan bara var ett försök att möta kritiken jag fick efter mitt förra inlägg i den tråden som låstes - nog var det sista inlägget i den här debatten. Då kanske istället detta inlägg blir det sista.

(Obs. att jag inte personangriper utan enbart berättar hur jag ser det och på vilka punkter jag tycker att Kornella har fel.)

Den enda "Runan-anslutna" i debatten var jag. Varken Niklas eller Pontus är längre med och gör Runan. Ett faktum.

Jag har heller inte lust att bråka med dig. Efter det som hände mellan er och Runan (vad var det?) så har jag många gånger försökt kontakta såväl dig som Pauli för att lösa upp det hela. Bl a har jag velat inleda ett samarbete mellan Runan och Projekt Altoria men fick på moppe. Kom inte och verka få det att låta som om vi är långsinta antagonister till er, så är inte fallet. Jag har aldrig träffat dig i verkligheten, tycker inte illa om dig, men tycker att ni betett er mycket underligt.

Jag får intrycket av att du upplever det som om jag och Runan har förföljt dig under åren och trakasserat dig, men detta är första gången vi diskutterar något på flera år. Vad är det du vill att jag ska säga? Vad har vi och RUnan gjort för fel?

Mitt senaste inlägg - som du kommenterar - innehöll varken personangrepp eller provokationer. Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du menar.

Jo, jag har ett liv, om det nu förvånade dig. Och terminologi-elitist...är inte det ett personangrepp?

F ö vill jag tillägga att jag förstår rollspel.nu om de tycker att debatten är tråkig för utomstående, även om jag tycker att det är intressantare än att inget händer här på zinescene-forumet alls. Och om andra besökare vill prata om annat så är det väl bara att starta en ny tråd?


Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
(Ursäkta om jag ifrågasätter en sak. Det är inte så att jag vill lusläsa allt ni skriver och hitta felaktigheter eller svaga argument. Jag är allvarligt intresserad.)

Vad är skillnaden mellan bråk och debatt?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Detta låter nästan lite för konspiratoriskt för att vara sant? Men du har rätt att Runan står för total öppen debatt där vi inte har något emot att övriga parter inte delar vår åsikt. Vi skulle _aldrig_ censurera ett forum om sådant fanns på hemsidan.

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Vad är skillnaden mellan bråk och debatt?

För mig är debatt att sakligt diskutera i god ton (dvs följa netiquette). Bråk blir det så fort man lämnar denna ram, märks enklast på att ena parten tar illa upp.

Min definition är kanske en aning stark, så jag har valt att som moderator vara betydligt öppnare. Mitt nästintill oändliga tålamod börjar dock använda reservtanken när som helst så jag uppmanar återigen alla användare att följa forumens regler och netiquette.

Ärligt talat, trivs du inte med hur vi har valt att sköta forumen, varför använder du dem?

/Azagthoth
 

Julle

Veteran
Joined
29 Oct 2000
Messages
30
Location
Göteborg
Tycker faktiskt att det är lite konstigt att ni tar ställning mot Runan genom att inte vilja publicera nyheter om tidningen, och sen inte vill berätta för oss varför. Hade vi, eller rättare sagt tidningen, skadat rollspel.nu eller gjort något som fick er att vilja motarbeta oss indirekt (genom att vägra publicera nyheter om då Runan kom ut men inte andra fasin/tidningar)? Om ni inte vill ta upp det offentligt kan ni väl i alla fall svara privat. Visserligen en gammal historia, men nu när den ändå kommit upp så skulle det vara trevligt om jag äntligen kunde få veta VARFÖR... Annars känner man sig lätt väldigt orätt behandlad, vilket man kanske gör ändå, men då är det i alla fall en rak och ärlig stämning.

/Joel Bellander, Runan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Den juridiska aspekten

"Jag tror att det hela (med låsta trådar, arga Paulisar etc) beror på olika uppfattningar om vad man får skriva eller inte skriva. Jag är en nästintill militant försvarare av liberal tryckfrihetsrätt och yttrandefrihet, och skulle kunna göra både det ena och det andra om jag fick makten att klippa i YGL och TF."

En grundläggande sak med både YGL och TF är att båda säger vad man får säga, inte vad man måste säga. Om en insändare skickas in till en tidning så får tidningen trycka den. Det är inte samma sak som att den måste tryckas. Det är en tidnings rättighet att refusera insänt material. I vissa juridiska fall är det till och med dess skyldighet - en tidning får inte sprida texter som bryter mot lagen om hets mot folkgrupp, vad än YGL och TF säger, och det finns tillräckligt många prejudikat på den punkten för att liberala tolkningar rent juridiskt måste anses vara fel. Ett annat exempel är lagen om upphovsrätt. Om Kalle skickar in en artikel till en tidning och sedan inte ger tidningen publiceringsrätten, eller drar tillbaka den, så får inte tidningen trycka artikeln. Punkt.

För nätet gäller mer luddiga regler. Än så länge svävar nätet i ett slags limbo, där endast DL och PUL gäller. Just nu håller det dock på att ske en slags övergång från att nätet betraktas som en jättedator till att det jämställs med andra medier. Lagen om upphovsrätt gäller dock fortfarande. I vilket fall som helst är det fortfarande till en webbplats redaktör att avgöra huruvida ett inlägg ska reduseras eller inte. Att material skickas in till webbmastern betyder inte att webbmastern har någon skyldighet att publicera det. Tvärtom finns det mängder med fall då lagen tvärtom säger att artiklar inte ska publiceras: PUL, DL och upphovsrättslagen är några av dessa.

I vilket fall som helst, Codex/www.rollspel.nus redaktion är i sin fulla lagliga (och enligt min åsikt, även moraliska) rätt att refusera vilket insänt material de vill och till och med ta bort redan inlagt material. De behöver inte ens ha något särskilt skäl till detta. Ingen ska behöva gnälla över detta. Om någon känner sig stött över det, skapa en egen nättjänst där ni kan säga precis vad ni vill. Eller ge ut en egen tidning.

Och det är egentligen allt som behöver sägas. Gilla läget, liksom. Eller se till att rösta in en fascistisk regering som kan tvinga vilka medier som de vill att skriva vad de vill.

I samma ögonblick som det sker flyttar jag till Norge, för det är definitivt inte det Sverige som jag vill leva i.

- Krille, liberal
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A> PS: Dessa åsikter har ingenting med Runan, Baldyr, Kornella, Codex eller www.rollspel.nu att göra.
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Det råkar vara så att rollspel.nu är totalt dominerande, de flesta är här och det finns inga alternativ. Detta har jag påpekat förut.

Jag tycker att rollspel.nu är mkt bra på många sätt och vis, men jag tycker inte om att ni låser trådar till höger och vänster (som sagt).

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Den juridiska aspekten

Självklart kan ingen tvinga er att publicera något (vad gäller TF kan man dock vid brott dömas till - efter yrkande av åklagare el. målsägande - att publicera domstolens dom (TF 7:6)), det har jag aldrig påstått. Du missförstod mig helt o hållet. Min poäng var att jag (personligen) inte räds främmande tankar, hur hemska de än må tyckas vara. Därav följer att jag inte delar vissa debatörers indignation över ex. s.k. personangrepp. Detta är _min_ uppfattning, som självfallet inte överenstämmer i alla delar med vår lagstifting.

Jag vill inte ha fascister vid makten...men jag föredrar nog Danmark som tillflyktsort ;-)

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Klargörande

Självklart kan ingen tvinga er att publicera något...

Märk väl att Krille inte är synonymt med www.rollspel.nu. Han är moderator på vissa forum i egenskap av konstruktör och hans hemsida Rollspelssmedjan är en samarbetssida med www.rollspel.nu. Krille är inte med i redaktionen och talar i egen sak, inte för redaktionen eller webbsidan Codex/www.rollspel.nu.

/Azagthoth
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
DCD och forumet enl. mig.

Ähum. Inte för att jag är på något sätt inblandad i denna diskussion, förutom att jag är en användare, men jag skulle ändå vilja säga ett par saker;

1, Det verkar finnas en hel del gamla infekterade sår som genomsyrar debatterna mellan gamla forumanvändare. Vi nya användare har ingen aning om vad det handlade om (antagligen) och kan nog därför lätt trampa på ömma tår i sammanhanget, då man kommenterar enskilda inlägg, därför kommer jag försöka undvika det.

2, Ang. Tyck/tryckfrihet: Lagen säger att alla ska ha rätt att uttrycka sin åsikt. Lagen säger inte att alla medier (tidningar, forum etc.) måste acceptera folk som vill ta upp debatter som de anser kan vara stötande för majoriteten av användare eller bara är helt irrelevanta.
Om jag startar en hemsida med ett privat diskussionsforum är det ju ganska självklart att det är jag som bestämmer. Samma logik gäller här.

3, Ibland är det lite svårt att veta vad moderatorerna anser är 'otillåtet' eller 'personangrepp', särskilt när det gäller text, eftersom det är svårt att höra "tonen" i inläggen och således bedömma vad debattören egentligen menar.
Är det otillåtet att länka till en satanistisk hemsida tex? (taget fritt ur luften..)

4, Att moderatorerna flyttar inlägg och redigerar är, i min värld, helt OK. Det är deras forum och vi är gäster alltså ska vi sköta oss. Det jag kunde önska, däremot var att de lämnade ett "inlägget flyttat" meddelande, inte i själva inlägget (eftersom det också flyttas) utan "på platsen" där inlägget ursprungligen låpg, om det är möjligt.

//MiDNiGHT.

"Take a walk on the wild side."

 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: DCD och forumet enl. mig.

3, Ibland är det lite svårt att veta vad moderatorerna anser är 'otillåtet' eller 'personangrepp', särskilt när det gäller text, eftersom det är svårt att höra "tonen" i inläggen och således bedömma vad debattören egentligen menar.
Är det otillåtet att länka till en satanistisk hemsida tex? (taget fritt ur luften..)


Det lättaste är att följa sunt förnuft och "netiquette". Behandla andra som du själv vill bli behandlad är trots allt en mycket bra regel.

Ang länken. Om det har ett sammanhang med inlägget och inlägget och länken är relevant (för forumet där det publiceras) så ser jag inga som helst problem.

/Azagthoth
 
Top