Den bästa tiden är nu …

Allting som många människor gillar att göra är bra. Antalet rollspelare är som störst nu. 1974 kunde man misstänka att det var ungefär lika kul som att dricka riktigt rökig maltwhiskey. Idag är det uppenbart att det är lika kul som att äta glass.

• Du kan idag, tack vare internet, få tillgång till enormt mycket rollspelsmaterial, varav en viss del är gratis.
  • För att det aldrig funnits ett lika stort behov av skärmlösa sätt att umgås.
  • För att i en värld där allt blir dyrare är din fantasi fortfarande gratis.
  • Imorgon är kanske Ryssen här.

• Imorgon är kanske Ryssen här.
Jag sökte på "biggest rpg in russia" och fick veta att det är raketgeväret RPG-30.

Det finns hur många rollspel som helst, man är inte längre låst till de få spel som råkade finnas till försäljning i lokala butiken om man inte var rik nog att handla på postorder.

Internet gör att tre spelare från min spelgrupp kan flytta till Umeå och Luleå utan att behöva lämna gruppen. Jag kan även ha med mitt ex som bor i Örebro i en kampanj.

Jag kan 3d-skriva hur mycket modeller och terräng jag vill till ett mycket billigare pris än att köpa ohemult dyr terräng från Games Workshop eller Wizards.

Den bästa tiden för att spela rollspel är nu för att...

• Den mängd rollspel som är tillgänglig har aldrig varit större. Detsamma gäller även bredden på spel. Det finns verkligen något för alla. Och kvalitén på spelen har aldrig varit bättre.
  • Det är enklare än någonsin att få tag i ett spel. Har du tillgång till internet så är all världens spel bara ett par knapptryck bort. Och brist på pengar är inte längre ett oöverstigligt hinder som kan sätta käppar i hjulen. Det finns mängder med gratisspel att hitta.
  • Det är enklare än någonsin att hitta folk att spela med. Hade man förr inga i sin direkta närhet så fick man sätta in annonser i Sinkan eller på designerade platser i de få spelbutiker som fanns att tillgå. Numera har man ett helt internet att hitta folk på. Man behöver inte ens befinna sig i samma världsdel som sina medspelare.
  • Starttröskeln är numera mycket lägre. Den som är intresserad av rollspel men har lite dålig koll på hur det egentligen går till runt ett spelbord i verkligheten kan med bara ett par knapptryck hitta oräkneliga how to-videor på youtube.

Högst personliga orsaker:

Drakar och Demoner har kommit i en fantastisk nyutgåva med en fantastisk licens som väckt en form av rollspelslust i mig som jag inte haft sen jag var ung.

Det breda utbudet gör att det finns något för alla. Du kan förmodligen hitta något som helt passar dina preferenser.

Jag är pappa så jag kommer inom några få år kunna introducera rollspel för min son. Brukar ofta låta rollspelsböcker ligga framme här hemma så att han ska bli intresserad.

@Organ skrev precis allt jag tänkte ta upp. Angående din punkt 3 kan man även lägga till att det numera som en funktion av detta finns en mycket mer utbyggd och inbjudande gemenskap som ytterligare ett sätt att utveckla ens hobby.

När ska du annars spela rollspel? Jag tror inte du har en tidsmaskin, så du kan ni spela mer förr, och framtiden är alltid osäker och kanske inte blir som man tänkt.

Så nu är bästa chansen att faktiskt få spela!

Fler spel inom fler olika typer av spel.

Mer tillgängligt och fler ställen att hitta olika typer av spel.

Fler människor som spelar och en större bredd bland dessa.

Fler sätt att spela på, och att hitta folk att spela med.

Mer socialt, analogt, interaktivt, friare och billigare än väldigt mycket andra sätt att ägna sig åt kreativitet, hobbies och fritidsintressen på, vilket belyser ett behov som kanske inte tydliggjorts lika mycket som förr, vilket rollspelen hjälper till att fylla. Tidigare spelade många för att det ganska konkret inte fanns något annat att göra, nu spelar folk för att de väljer bort andra aktiviteter som inte upplevs som lika givande. Rollspel som resultat av ett val i konkurrens med en oändlig mängd alternativa aktiviteter skapar en mycket starkare kultur än rollspel som konsekvens av att inga andra aktiviteter finns tillgängliga.

Den enda tiden som kommer vara bättre att spela rollspel på är framtiden, historien och nostalgin kan vi lämna bakom oss.

Last edited:
Tack vare en stor mängd småsinta konstruktiva gräl diskussioner på WRNU Internet de senaste 25 åren eller så har vi som kollektiv uppnått en större teoretisk förståelse av vår hobby, en teoretisk medvetenhet som gör att det går att hitta många spel och supplement som på ett utmärkt sätt stödjer specifika spelstilar och spelupplevelser. (Så istället för att 90% av allt är skräp, är typ 88% av allt skräp! Hurra för rollspelsteori, gör våra liv bättre sedan 1999).

Tack vare en stor mängd småsinta konstruktiva gräl diskussioner på WRNU Internet de senaste 25 åren eller så har vi som kollektiv uppnått en större teoretisk förståelse av vår hobby, en teoretisk medvetenhet som gör att det går att hitta många spel och supplement som på ett utmärkt sätt stödjer specifika spelstilar och spelupplevelser. (Så istället för att 90% av allt är skräp, är typ 88% av allt skräp! Hurra för rollspelsteori, gör våra liv bättre sedan 1999).

Eller så har WRNU lockat till sig alla gnällspikar och pratkvarnar entusiaster så att dessa kan isoleras från övriga befolkningen umgås tillsammans och på så sätt slipper de alla andra störas i av deras navelskådande sitt arbete. Det har lett till att med alla galningar kreatörer samlade på en plats där de kan bråka sinsemellan utbyta och utveckla idéer så kan alla relativt sansade människor nya till hobbyn slippa höra gnället upptäcka den i sin egen takt och befrias från 30 års totalt ogenomtränglig forumesoterika bilda sig en egen uppfattning utan att behöva lägga tid på meningslöst dravel utifrån sina egna förutsättningar.

På så sätt har WRNU nog varit en stor tillgång till rollspelshobbyn!

Last edited:
Jag tror iofs att andelen skräp bara gått upp, kolla bara på bundlarna som erbjuds via DTRPG och ItchIO ... Ofattbara mängder skräp, men även där finns det coola grejer, så även om 99% av allt är skräp så har du mycket bättre chans att hitta något som du gillar nuförtiden. För det som är skräp för en, kan vara en skatt för någon annan.

Back