RECENSION "Den bästa svenska rollspelsbok som någonsin gjorts."

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Kul att ta del av en så positiv och entusiastisk recension! Jag kan inte till fullo ta ställning till om jag håller med eftersom jag ännu inte har tillgång till produkten, men jag blir sugen på att göra ett köp. Det som främst väcker min nyfikenhet är det personliga greppet - att författaren sätter in sig själv i miljön (jag har inte sett det förut i ett rollspel), att dikter och noveller inkluderas, att författarens uppväxtmiljö skildras och att den får fungera som äventyrsmiljö. Alltså en sorts multikonstverk, som uppenbarligen rymmer mer eller mindre självbiografiska inslag. Åtminstone är det så jag uppfattar det här utifrån genombläddringen och recensionen på Youtube.

Jag tycker att det är intressant med de olika byggstenarna - personer, platser och äventyrsfrön. Hur funkar de tillsammans? Är de lätta att använda utan mycket eget merarbete? Borde något ha varit mer utförligt? Är det socialrealistiska greppet (psykisk ohälsa i Tornedalen) verkligen kul eller blir det för mycket? Faktiskt får recensionen mig att fundera på de platser där jag själv växte upp och har mina rötter. Det är nog för många rätt ointressanta platser - eller? Jag hade rätt många skräckupplevelser under min uppväxt, men av annat (?) slag än de som skildras i den här produkten.

Om jag får tid och inspiration kanske jag skriver en egen recension. Det skulle krävas mycket för att jag skulle utbrista i samma superlativ - ”den bästa svenska rollspelsprodukt jag sett”. Jag kanske har sett mer? Är ju ett eller par årtionden äldre än recensenterna här (antar jag) och jag tror att jag åtminstone har skummat igenom de flesta svenska rollspelprodukter, men inte riktigt allt (exempelvis inte spelen Skräck, Rymd och Äventyr - heter de så?). Hur som helst - jag blev nyfiken på de uppenbart nyskapande och udda greppen, trots att jag bara är vagt medveten om vad rollspelet Skräck är (ett barnvänligt skräckrollspel).

Edit: Bara för att formuleringen ”bästa svenska rollspelsprodukt” dök upp här började jag fundera över vad det kunde vara i mina ögon. Förmodligen originalversionen av Svavelvinter (den gula lådan) och rollspelet Noir. Det är verkligen nyskapande produkter. De föregicks inte av något liknande (på svenska). Jag tycker också att de är språkligt välskrivna, något som jag möjligen värdesätter mer än vad många andra gör. (Troubleshooters är riktigt bra också, men det är ju en engelskspråkig produkt, så jag tog inte med den här).
 
Last edited:

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
"Jag tycker också att det är intressant med de olika byggstenarna - personer, platser och äventyrsfrön. Hur funkar de tillsammans? Är de lätta att använda utan mycket eget merarbete? Borde något ha varit mer utförligt? Är det socialrealistiska greppet (psykisk ohälsa i Tornedalen) verkligen kul eller blir det för mycket?"

Det finns trådar som löper samman medan andra löper parallellt eller bara för sig. Har nog aldrig fått så goda omdömen för mina spel som för Skräck och Tornedalens Mysterier, men försäljningen har tyvärr vikt ned en del. En viktig faktor i sammanhanget är att BTJ slutat recensera våra produkter sedan i fjol våras, så det är svårt att nå bibliotek och butiker (som inte är spelbutiker) utan dem.

"Om jag får tid och inspiration kanske jag skriver en egen recension. Det skulle krävas mycket för att jag skulle utbrista i samma superlativ - ”den bästa svenska rollspelsprodukt jag sett”. "

Det är så klart en helt subjektiv uppfattning, men vi är glada över den oavsett! :cool: Du får gärna skicka mig ett PM så kan jag skicka recensionsexemplar till dig. Vi blir glada för recensioner oavsett vad du tycker.

"Förmodligen originalversionen av Svavelvinter (den gula lådan) och rollspelet Noir. Det är verkligen nyskapande produkter. De föregicks inte av något liknande (på svenska)."

Noir har jag faktiskt inte läst (förlåt, BigMarco och Nallo!), men Svavelvinter är alldeles underbar och en personlig favorit.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
"Jag tycker också att det är intressant med de olika byggstenarna - personer, platser och äventyrsfrön. Hur funkar de tillsammans? Är de lätta att använda utan mycket eget merarbete? Borde något ha varit mer utförligt? Är det socialrealistiska greppet (psykisk ohälsa i Tornedalen) verkligen kul eller blir det för mycket?"

Det finns trådar som löper samman medan andra löper parallellt eller bara för sig. Har nog aldrig fått så goda omdömen för mina spel som för Skräck och Tornedalens Mysterier, men försäljningen har tyvärr vikt ned en del. En viktig faktor i sammanhanget är att BTJ slutat recensera våra produkter sedan i fjol våras, så det är svårt att nå bibliotek och butiker (som inte är spelbutiker) utan dem.

"Om jag får tid och inspiration kanske jag skriver en egen recension. Det skulle krävas mycket för att jag skulle utbrista i samma superlativ - ”den bästa svenska rollspelsprodukt jag sett”. "

Det är så klart en helt subjektiv uppfattning, men vi är glada över den oavsett! :cool: Du får gärna skicka mig ett PM så kan jag skicka recensionsexemplar till dig. Vi blir glada för recensioner oavsett vad du tycker.

"Förmodligen originalversionen av Svavelvinter (den gula lådan) och rollspelet Noir. Det är verkligen nyskapande produkter. De föregicks inte av något liknande (på svenska)."

Noir har jag faktiskt inte läst (förlåt, BigMarco och Nallo!), men Svavelvinter är alldeles underbar och en personlig favorit.
Det är klart att ni ska använda formuleringen ”den bästa svenska rollspelsprodukt jag sett” i er marknadsföring! Det hade jag garanterat också gjort. Självklart är det subjektivt, men det är ju kännetecknande för alla riktiga recensioner. Det är en tyckande genre.

Trist att BTJ har slutat recensera era produkter! Har ni frågat dem varför? Jag tänker att det borde vara ganska enkelt att hitta argument för att de borde återuppta sitt recenserande - ni vänder er till en ung målgrupp, som lär vara prioriterad av alla bibliotek. Det är ganska många bibliotek som köper in rollspel. På Kulturhuset i Stockholm finns det flera hyllmetrar rollspel, varav det mesta eller möjligen allt är på svenska. De har både kända rollspel och flera mindre kända.

Vill du att jag ska skriva en recension här på forumet så kan jag göra det. Se PM för praktisk info.

Edit: Jag slängde just iväg ett mail till BTJ och frågade hur de tänker om att recensera svenska rollspel med en ung målgrupp.
 
Last edited:

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Vill du att jag ska skriva en recension här på forumet så kan jag göra det. Se PM för praktisk info.

Edit: Jag slängde just iväg ett mail till BTJ och frågade hur de tänker om att recensera svenska rollspel med en ung målgrupp.
Oj, tack, det var vänligt! Ja, vi har varit i kontakt med dem BTJ om det, men inte fått gehör med hänvisning att de är oberoende och inte låter sig påverkas.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,419
Location
Nirvana
Oj, tack, det var vänligt! Ja, vi har varit i kontakt med dem BTJ om det, men inte fått gehör med hänvisning att de är oberoende och inte låter sig påverkas.
Förmodligen är det någon enskild anställd som vill sovra i utbudet av böcker (vilket jag kan förstå). Jag tror att det då är bra att påminna explicit om att ni har en ung målgrupp. Kanske kan ni, i högre grad än de flesta andra förlag, nå unga som annars inte läser. Förhoppningsvis hjälper det att påminna BTJ om det i det material som följer med böckerna som ni skickar.
 
Last edited:
Top