Den bästa onda Stålmannen

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Supreme Powers versionen av Hyperion är fucking great, men han går aldrig full skurk.
Han hade ju tagit över världen i framtiden, o var det inte någon grej om att han hade gene-programmering för att ta över världen, eller liknande?

Också, marvel har minst tre till onda Hyperion eftersom de gillar att ha onda Stålmän, minst lika mycket som DC

Har ni inte läst den där Nighthawk och Hyperion är i Darfur så gör det för det är peak kvalitet under 2000-talets grim dark era.
Eller gör det inte o läs en bättre serie.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag tänker tala om Homelander från tv-serien här eftersom det är den bättre versionen av karaktären. Homelander är världens mäktigaste och mest kända hjälte, han är maximalt en patriotisk superhjälte med hela Jesus, Äppelpaj och Baseball imagen… Men grejen är att allt det där är en image. Homelander är skapad som en superhjälte av ett företag och uppfostrad i ett labb. Hela hans offentliga persona är fejk, en konstruktion för att tjäna pengar på Homelander och för att försöka få militären att ha superhjältar. Egentligen är Homelander en emotionellt okapabel sadistisk psykopat som började med att mörda forskare som uppfostrade honom i labbet och sedan mer och mer började hata mänskligheten. Scenen där han för PR tas till ett stereotypt amerikanskt hus han aldrig varit i och ska hitta på glada minnen från en barndom där är djupt obehagligt.

Grejen som gör Homelander annorlunda än de andra Stålmännen på listan är att han är att han inte är perfekt kompetent på det han gör. Ibland ställer han till saker för att han är arg eller inte bryr sig och är oförsiktig, något han sedan hanterar väldigt dåligt. Han blir med tiden mer och mer instabil och irrationell vilket gör honom läskigare snarare än mindre skrämmande.

Kommentaren: 4 - En nyanserad men grotesk kritik av de fascistiska undertonerna hos superhjältar. Från hans obehagliga blod och mark tal till när han runkar i vinden och skriker att han kan göra vad han vill är allt de mörkaste sidorna av makten.

Karaktären: 4 - Homelander framställa som en fullblodspsykopat men vi får se precis varför han blivit personen som han är. Det skapar inte sympati för karaktären så mycket som kontext dock.

Ond: 5 - Scenen där han gör den blinda superhjälten döv för att han är irriterad är en av de få scener i något som verkligen fått det att vända sig i magen på mig och stannade med mig efter jag sett den på senare år.

Kul: 4 - Man kan inte titta bort, det är som en karismatisk tågkrasch!

Poäng: 17


Ranking hittills:
1: Homelander
2: Plutonian
3: Hyperion
4: Brightburn
Jag vill ha en åsikt om Homelander från serien också! De är så olika att de bör räknas som olika karaktärer.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Fast "ond" är väl att ta i när det gäller honom?
Nä - han förstår bara inte att han är ond, vilket är en sjukt bra vinkel. Den ultimat upplysta despoten är fortfarande en despot, liksom.

Bolongo said:
Räknas den bokstavliga Stålmannen från Injustice som en variant av Stålmannen?
Injustices två första år är bland det bästa som DC någonsin har skrivit. Sen blir det successivt sämre. År tre är bra, men inte fantastiskt. År fyra är meh. År fem är genuint kass, tyvärr.

Men absolut värt att läsa och få en åsikt om. Bättre ond Stålman tror jag inte vi sett.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Alpha One är från serien The Mighty där han är den första personen med superkrafter på Jorden. Han låtsas att han är en är en normal människa som fick superkrafter efter ett kärnvapentest, men egentligen kommer han från en annan planet där alla har krafter. På sin hemplanet ledde han en militant rörelse som ville mörda 10% av befolkningen för att kunna bygga vad han beskrevet som en utopia. Efter att ha mördat flera politiker som motsatte sig hans politiska ideer förvisades Alpha One till en fångkoloni på Venus, skeppet som fraktade honom kraschlandade dock på Jorden där Alpha One fann sig mitt i den amerikanska revolutionen. Han spenderade lång tid med att lära sig om mänskligheten och bestämde sig för att skapa sin perfekta utopia på Jorden istället för sin hemplanet.

Alpha Ones plan är att skapa en art av supermänniskor och bli en institution så att folk villigt kommer följa honom när han tar över. Han försökte först skapa supermänniskor genom att ha sex med människor, både genom samtycke och kidnappade offer, men när det inte fungerade vände han sig till att skapa distraherande olyckor och sedan kidnappa människor att experimentera på.

Medan Alpha One tänker att han är en briljant visionär som försöker skapa en utopia så är han egentligen mycket mer en mördare och våldtäktsman med en galen politisk ideologi.

Kommentaren: 2 - Den är inte jättebra. Det finns ett element här att om bara för att någon tror de vet bäst så betyder det inte att de gör det. Men Alpha One är bara ett sådant monster som person att det försvinner lite.

Karaktären: 3 - Alpha One beter sig väldigt, väldigt mycket på det där stela sättet som Silver Age Stålmannen gjorde. För man skrev karaktärer annorlunda på 60-talet. Men hos Alpha One är det en mask, en affektion och det är genuint obehagligt när den masken spricker.

Ond: 3 - Hans långa plan där människoliv inte är värt något och hans fruktansvärda högteknologiska våldtäktsläger/laboratorium/fortress of solitude är tillsammans med hans våldsamhet obehagligt. Men det är inte lika illa som vissa andra på listan.

Kul: 1 - Alpha One är bara inte kul att läsa om. Han är Richard Spencer från en annan planet med superkrafter. Vi följer inte honom i serierna och det är meningen att han ska vara ett svart hål av anti-charisma. Men man vill inte se mer av honom efter serien slutar.

Poäng: 9


Ranking hittills:
1: Homelander - 17 poäng
2: Plutonian - 14 poäng
3: Hyperion - 12 poäng
4: Brightburn - 10 poäng
5: Alpha One - 9 poäng
6: G-Girl - 5 poäng
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Nä - han förstår bara inte att han är ond, vilket är en sjukt bra vinkel. Den ultimat upplysta despoten är fortfarande en despot, liksom.
Nu skall vi kanske inte spåra ur i en diskussion om just denna serien, men... vad är det egentligen Stålis gör som är så despotiskt? Efter han tagit över, alltså? Språkröret för motståndet är Batman, men han bygger hela sin identitet på saker som hände under Stalins regim.
För den delen, vad är det egentligen Lex gör som är så mycket bättre? Utifrån vad vi får se i serien verkar han ju vara exakt samma sorts paternalistiska teknokrat som Stålis. Möjligen kan man se det som att han verkar mer genom nudging och inte är lika hands-on, men jag måste läsa mellan raderna för att ens få fram den skillnaden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Nu skall vi kanske inte spåra ur i en diskussion om just denna serien, men... vad är det egentligen Stålis gör som är så despotiskt? Efter han tagit över, alltså? Språkröret för motståndet är Batman, men han bygger hela sin identitet på saker som hände under Stalins regim.
För den delen, vad är det egentligen Lex gör som är så mycket bättre? Utifrån vad vi får se i serien verkar han ju vara exakt samma sorts paternalistiska teknokrat som Stålis. Möjligen kan man se det som att han verkar mer genom nudging och inte är lika hands-on, men jag måste läsa mellan raderna för att ens få fram den skillnaden.
MASSIVA SPOILERS

Den riktigt dåliga grejen Red Son Stålmannen gör är att han masslobotomerar folk, sätter robotdelar i deras huvuden och använder dem som slavar. Han gör det dock för att han är manipulerad av Braniac.

I serien så lyckas Luthor (och han ättlingar) genom fredliga medel skapa en perfekt utopi, vilket är framtiden som Red Son Stålmannen kommer ifrån istället för från Krypton. Det är dock den lätt svagaste delen av Red Son.

Edit: Jag tror man kan läsa slutet på Red Som både som ett förkastande av kommunismen och som att kommunism är det naturliga nästa steget efter kapitalism. Men jag är faktiskt inte säker på vad författaren vill säga där.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
MASSIVA SPOILERS

Den riktigt dåliga grejen Red Son Stålmannen gör är att han masslobotomerar folk, sätter robotdelar i deras huvuden och använder dem som slavar. Han gör det dock för att han är manipulerad av Braniac.

I serien så lyckas Luthor (och han ättlingar) genom fredliga medel skapa en perfekt utopi, vilket är framtiden som Red Son Stålmannen kommer ifrån istället för från Krypton. Det är dock den lätt svagaste delen av Red Son.

Edit: Jag tror man kan läsa slutet på Red Som både som ett förkastande av kommunismen och som att kommunism är det naturliga nästa steget efter kapitalism. Men jag är faktiskt inte säker på vad författaren vill säga där.
Det Mark Millar vill säga är samma sak som han alltid vill - alla suger, och nihilism och ångest är den enda vägen framåt. Han är rätt kass i allmänhet som författare, även utöver hans allmänna livsinställning för övrigt.

Bolongo said:
Nu skall vi kanske inte spåra ur i en diskussion om just denna serien, men... vad är det egentligen Stålis gör som är så despotiskt? Efter han tagit över, alltså? Språkröret för motståndet är Batman, men han bygger hela sin identitet på saker som hände under Stalins regim.
För den delen, vad är det egentligen Lex gör som är så mycket bättre? Utifrån vad vi får se i serien verkar han ju vara exakt samma sorts paternalistiska teknokrat som Stålis. Möjligen kan man se det som att han verkar mer genom nudging och inte är lika hands-on, men jag måste läsa mellan raderna för att ens få fram den skillnaden.
Problemet är ju att de är två olika typer av ondska, i ärlighetens namn. När Luthor får total kontroll över de få stater som är kvar i USA och har direkt koll på var varenda cent i landet befinner sig börjar det gå bra för landet igen, alltså först när han har samma nivå av upplyst despoti som Stålis. Luthor är inte hjälten, bara för att Stålis är skurken kan man säga.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Det Mark Millar vill säga är samma sak som han alltid vill - alla suger, och nihilism och ångest är den enda vägen framåt. Han är rätt kass i allmänhet som författare, även utöver hans allmänna livsinställning för övrigt.
Nu för tiden antar jag alltid att det Mark Millar vill säga är: "Ge mig fem miljoner dollar så låter jag dig göra en film som har vaga likheter med den här serien."
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Nu för tiden antar jag alltid att det Mark Millar vill säga är: "Ge mig fem miljoner dollar så låter jag dig göra en film som har vaga likheter med den här serien."
Och oftast lyckas ju filmen ta bort det uslaste. Så de är ju åttminståne bättre än serien även när filmen är Wanted...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Och oftast lyckas ju filmen ta bort det uslaste. Så de är ju åttminståne bättre än serien även när filmen är Wanted...
Att de ens kände sig tvungna att påstå att filmen Logan har hämtat den minsta inspiration från den genomusla Old Man Logan är pinsamt. Usch.

Men nu ska jag sluta med OT. Ursäkta.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Edit: Jag tror man kan läsa slutet på Red Som både som ett förkastande av kommunismen och som att kommunism är det naturliga nästa steget efter kapitalism. Men jag är faktiskt inte säker på vad författaren vill säga där.
Vad jag minns av vad jag bläddrade igenom Red Son så är lite av kommentaren att Miller säger att han inte har så stor koll på kommunism, Sovjetunionen, eller Ryssland :p


Att de ens kände sig tvungna att påstå att filmen Logan har hämtat den minsta inspiration från den genomusla Old Man Logan är pinsamt. Usch.
Jag skullesäga att den är mer baserad på Wolverine the End än OML, o även WtE e bara lite en influens.

Det är bara så att OML är mer allmänt känd än WtE o båda har "Logan" titeln som gör att folk tror att Logan e baserad på OML
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Bam! Insåg en sak! Har du läst Luthor av Brian Azzarello? Där har du den "vanliga" stålis sedd genom Luthors ögon. Bara ett perspektivskifte, och man får en helt annan blick på farbror superhjälte direkt. Kanske inte med i tävlingen, men klart intressant att ha med ändå.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,318
Location
Helsingborg
Jag vill ha en åsikt om Homelander från serien också! De är så olika att de bör räknas som olika karaktärer.
De är så olika att de definitivt kan räknas som olika karaktärer. Men, jag vet inte hur kontroversiellt den här åsikten är, min åsikt är att TV-serien är bättre på alla sätt. Dialog, bildspråk och karaktärer. Allt. Serie-The Boys är inte maximalt Garth Ennis, men den är tillräckligt Garth Ennis för att hans fascination för det pubertala, skatologiska och misogyna ska skina igenom. Att serien filtrerar bort det för att fokusera på det som är tänkvärt och bra med The Boys gör TV-serien 100% bättre, inklusive Homelander.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Ultraman (Silver Age versionen) är kanske den lättaste onda stålmannen. Han är en medlem av The Crime Syndicate of Earth 3, deras version av The Justice League, som är en kartell som delvis tagit över sin värld. Grejen med dem är att de inte direkt härskar över något, att vara president kräver en massa jobb, utan de gör bara beskyddarverksamhet på en global nivå. Ultraman är verkligen bara en brutal, ganska dum och sjukt trubbig kille som vill ha tjejer, pengar, knark och lyx. Så liksom, han kommer bränna dig till döds eller förstöra din stad om du stör honom, men han kommer också skydda världen från aliens för Jorden är hans byte! Han har också en sweet dräkt med den spetsigaste axel/krage designen i multiversum och inga kalsonger utanpå byxorna. Hans krafter är kul i att han blir starkare av kryptonit eller till och med får nya krafter varje gång han är nära den. Han snortar också kryptonit som om han vore Stålmannen Scarface vilket han ju också är!

Det största problemet Ultraman har som karaktär är att han är med i samma grupp som Owlman som är kanske den coolaste superskurken i en serietidning, men vi ska inte hålla det emot honom.

Kommentaren: 3 - Jag tycker det är great att The Crime Syndicate inte härskar som diktatorer eller egentligen åstadkommer något vettigt. Brott är tomt och meningslöst bortom personlig berikelse och det är precis vad Ultraman också är.

Karaktären: 3 - Ultraman är kul att läsa om för han är random gangster nummer 3 i en serietidning fast med de bästa superkrafterna.

Ond: 1 - Han är inte särskilt ond jämfört med de andra på listan. Grejen där han flyger runt och kastar pengar framför fattiga människor men använder laserögonen på folk som tar upp dem är kul.

Kul: 4 - Ja, det finns något här som gör att
Man vill se mer av honom!

Poäng: 11


Ranking hittills:
1: Homelander - 17 poäng
2: Plutonian - 14 poäng
3: Hyperion - 12 poäng
4: Ultraman - 11 poäng
5: Brightburn - 10 poäng
6: Alpha One - 9 poäng
7: G-Girl - 5 poäng
 

Attachments

Top