Nekromanti Den bästa guden?

EREDON

Veteran
Joined
29 Jan 2003
Messages
53
Location
Tyringe
Vilken gud tycker ni är bäst och coolast?
Själv tycker jag att Xinu , Martari och Dibuk är de bästa gudarna.
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Det finns ingen direkt definition på vilken som är den "bästa" guden... Utan det är snarare vilken som är mest tilltalande till en själv.

Men eftersom jag har svarat, så tror jag att Vontar och Den gamla tron tilltalar mig mest, även Daak religionen är ganska intressant. :gremgrin:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vilken gud tycker ni är bäst och coolast?
Själv tycker jag att Xinu , Martari och Dibuk är de bästa gudarna
Vad är det som är så himla bra med Martari egentligen? Han hjälper dig att gå omkring och spöa folk med svärd, men förbjuder att använda något som helst effektivt försvar när nån kommer med avståndsvapen.

Jag misstänker att kaxiga Martaridyrkare allt som oftast slutar som nåldyneliknande lik efter att folk tröttnat på dem och hämtat sina bågar...

/Joel
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,218
Location
Göteborg
I en sådan kultur som de flesta i Mundana lever i så väljer man inte sina gudar. Den/dom är mer eller mindre självklara.

I polyteistiska religioner som asatro, grekisk mytologi och hinduism så väljer man bland ett självklart antal gudar vilken som passar en bäst. Sådana kulturer är det dock ont om i Mundana.

Iaf, ingen normalt funtad bonde från Talon väljer Daak, och ingen cirefalier med hedern i behåll väljer Aurias och Pelias.
 

Kherzam-Roghan

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
130
Location
Zinkgruvan
Nej det förstås, men de kan ju bli konverterade till andra religioner det beror på människans livsåskådning som gör sina val i livet. Visst ingen cirefalier skulle nog välja Aurias och Pelias som sin religion. Det håller jag med om... :gremsmile:

Men eftersom Eon är en spelvärld där man har tillfällighet att välja och vraka mellan olika raser, religioner och dylikt så tycker jag att man har tillfälle att "välja" sin religion.. :gremwink:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
I en sådan kultur som de flesta i Mundana lever i så väljer man inte sina gudar. Den/dom är mer eller mindre självklara.

I polyteistiska religioner som asatro, grekisk mytologi och hinduism så väljer man bland ett självklart antal gudar vilken som passar en bäst. Sådana kulturer är det dock ont om i Mundana.

Iaf, ingen normalt funtad bonde från Talon väljer Daak, och ingen cirefalier med hedern i behåll väljer Aurias och Pelias.
Å andra sidan förekommer Martaridyrkan överallt, och kan locka till sig boffriga rollpersoner från hela Mundana... iaf de som inte läser påbuden så noga inna de förväntar sig få sitt fetingsvärd. Nog fanken behöver de Falinnas medaljong alltid, med alla förpliktelser Martari lägger på sina anhängare har de en tendens att bli tämligen usla som annat än duelister.

/Joel
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,218
Location
Göteborg
Jag ser Martari mer som en elitregligion, men summan av vad jag skrivit var att om man spelar low-fantasy så är religionen ett kulturellt och inte ett intellektuellt fenomen.

Men spelar man low-fjantasy istället så kan man ju välja. I high-fjantasy är det ännu lättare.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Mjo... givetvis... Martari är ju inte lika poppis överallt.

I Samväldet kan jag tänka mig att Martaridyrkan är tämligen vanligt av flera olika skäl. Att varken Martari- eller Cirzadyrkan har några restriktioner på dyrkandet av andra gudar är kanske det främsta, men Cirefaliernas duell- och svärdskultur är givetvis också en anledning. Ej att förglömma är också Cirzas bud om ärlighet, vilket är tämligen kompatibelt med Martaris hederskodex.

I Jargien däremot kan jag tänka mig att det kan vara en smula prekärt att dyrka Martari...

/Joel
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den Urgamle.

*elakt hånskratt riktat mot den egna spelgruppen*


Ubheanaidh och Cirza är rejält sköna, annars. Och Den Ende, såklart. Av någon anledning är jag svag för Raptari också...fråga Lycan om det. Och Ferris...och Ramkaz, drömmarnas furste.

- Ymir, svammlar
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Daak, naturligtvis!

Daak är den enda guden och därför den bästa guden. Den coolaste guden.

Prisa Daak och alla som följer Hans väg!

/Duddmannen
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Mundana...zzz...

Jag gillar att på mest okunstruktiva vis klaga på Mundana, jag tycker att Mundana religioner är antingen för lika denna världs (ni vet Tellus) och/eller oinspirerande och illa beskrivna... saklig fakta utan minsta inspiration, stämning el dyl...

Eon är grymt bra, men det beror på ett bra färdighets stridssytem, och ett bra karaktärsskapande system som passar både den som vet vad han vill göra för karaktär, och den som inte har den blekaste... Mundana suger på många vis Mufflon...
 

Gorion

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
152
Location
Östersund
Re: KAA!!

Jag diggar denna religions synsätt. Dom är för fred och harmoni men använder våld och mord som medel för att nå dit.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Vad sa du?

NeoGames har bara stulit vår världs religioner rakt av...
(tänk Kristendom, tänk Islam)...
Hmm, det låter som om det i så fall finns rollspel som INTE gjort detta. Vilka då? De skulle jag vilja veta mera om.

/Duddmannen
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Wake up! Time to die!

Jag gillar att på mest okunstruktiva vis klaga på Mundana, jag tycker att Mundana religioner är antingen för lika denna världs (ni vet Tellus) och/eller oinspirerande och illa beskrivna... saklig fakta utan minsta inspiration, stämning el dyl...
Så vilket rollspel är det som har den sortens välgenomtänkta och helt unika religioner som DU vill ha då?

/Duddmannen
 

Tinuvien

Veteran
Joined
29 May 2003
Messages
3
...själv tycker jag att A&P är ena avslappnade gudomar. Alla är jämlika, pliktkänsla och att man ska ta vara på varandra. Skön och harmonisk lära helt enkelt! Jo, så är det nog... solgudomarna är relaxade även om Zorianordern kan(är) lite väl ortodoxa och fanatiska men hey, det är deras jobb eller hur?
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Wake up! Time to die!

Handlar inte så mycket om genomtänkt som intressant/stämningsskapande... Mundana och i synnerhet religionerna är allt för lika vår egen värld, det finns förstora och genomgående likheter med våra stora religioner/medeltida kulturer... Eons regler e oftast fantatiska, karaktärs skapandet mkt bra... men rent stämningsmässigt är världen ungefär lika spännande beskriven som i en geografibok för mellanstadiet... Fakta men inget mer... Dessutom är Ceremonier relativt menlösa, halvdygns jobb för ingenting...

Gemini är mycket stämningsskapande, dock en viss brist på moduler. Western likaså. Föredömet bland svenska rollspel är Khelataar... Bra regler (lagom komplicerade och har en del likheter med Eon) samt en enormt välbeskriven och intressant värld trotts att den nästan helt och hållet saknar monster o dyl.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Wake up! Time to die!

"rent stämningsmässigt är världen ungefär lika spännande beskriven som i en geografibok för mellanstadiet... Fakta men inget mer..."

Men det finns en massa människor som vill ha det så. Som föredrar den sortens stil och fyller på med känslor själva. När man tänker efter, är det inte egentligen bäst att det finns alla sorters rollspel? Det finns spel för sådana som dig, och det finns spel för andra. Inget hindrar dig att du tar Eon's regler och använder dem i en värld som du gillar. Det är ju i själva verket perfekt, du kan få det bästa av alla möjliga världar och spela precis som du vill! Är inte det fantastiskt?

Tydligen inte. Du väljer att klaga på något du ändå inte vill spela med, klagomål som inte hjälper någon annan, som inte tiillför diskussionen något, som inte fyller någon som helst funktion annat än att du visat Neogames hur du skulle vilja föredra att se rollspelen. Jag tror inte det ger något, de skriver ju på deras sätt för att det är det de kan. Använd dina favoritvärldar istället, de är ju skrivna på det sätt du gillar.

Och ska du prata om rollspel generellt så är nog "rollspel"-forumet bättre. Där kan du jämföra olika rollspel med varandra och föra fram en diskussion om vilket sätt som är bäst. (Personligen tror jag att vi kommer komma fram till att smaken är som baken)

Att det finns likheter med vår egen värld tycker jag kan vara bra, då är det enklare att relatera till världen. Där kan man ha olika åsikter, alltså. Vi får helt enkelt acceptera att folk är olika.

/Riz
 
Top