Nekromanti Den arabiska våren fortsätter

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Jag vill gärna dela med mig av mina sprittande vårkänslor här också. Den utveckling som vi får bevittna i arabvärlden fortsätter att överraska och inspirera. Fick just reda på att Tunisiens valkommission fattat ett historiskt beslut inför det kommande valet. De har, med brett politiskt stöd, beslutat att det ska råda paritet mellan könen på de vallistor partierna presenterar - alltså varannan man, varannan kvinna.

Det banar vägen mot en jämställd representation i parlamentet. Ett erkännande för den roll Tunisiens kvinnor spelat i kampen mot diktatur och förtryck, och ett viktigt steg mot en demokratisk blomstring i Tunisien. Min tro är att beslutet inspirerar den fortsatta kampen för grundläggande politiska och civila rättigheter i regionen.

Citat:
"This is a historic day. We have got rid of all doubts on our determination to build democracy to bring about the birth of a new regime in Tunisia. The participation of women in decision-making is a historic decision." - Mokhtar Yahyaoui, a renowned human rights activist and member of the commission (som letat sig till min signatur)

"This shows that there is a revolution in the minds of Tunisians". - Kaltoum Ganou, a judge sitting on the commission
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Ubereil said:
Åh nej! Radikalislamisterna tar över!!!!!!!!!!!!!111111

Übereil
Det här är ju ett bevis på att radikalislamist-terroristerna och radikalfeministerna planerat alltsammans. Det är en KONSPIRATION!
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Nej. Nej! NEJ! Ni har missförstått alltihop! De islamistiska terroristerna styrs av de onda radikalfeministerna som i sin tur styrs av en muterad djuphavsmarulk! Djuphavsmarulkens "lykta" har under mutationen utvecklats till en radiomottagare genom vilken marulken kan ta emot signaler. Signalerna kommer från rörelser i solen.

Allt är en ondskefull plan som universum/Gud/gudarna anordnat!

Den enda logiska utvägen är att besegra och tillintetgöra förtryckarna. Mina damer och herrar - - - vi måste förstöra universum!

/Petter tänker att om han drar det så långt det går så kanske det slutar på förhand.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Ett verkligt stort steg. Man får hoppas att det även har en märkbar effekt på parlamentets medlemmar, och inte bara väljarlisten. Dessutom bör det ju spida sig till närliggande länder. Det kastar ju även ljus på vårat egna samhälle här, där vi sällan tar några stora steg mot jämställdheten, trots dess abundans.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi tar så sällan steg mot jämställdhet därför att hela det marknadsliberal-demokratiska systemet är designat för att göra radikala reformer oerhört svåra att genomföra - om inte annat så för att den som genomför dem löper stor risk att straffas av väljarna i nästa val.

Ta som ett exempel det enormt hårda motståndet mot kvotering i Sveriges politiska diskurs.

Ibland kan jag känna att vi har nått vägs ände vad gäller genuskampen i Sverige. Alltså, vi har nästintill fullständig juridisk jämställdhet, men fortfarande enorma, till synes oöverstigliga, genusproblem i praktiken. Hur ska man någonsin komma åt dessa problem utan radikala reformer? Patriarkatet kommer kanske låta sig kväsas av gradvis attitydförändringar, men det kommer ta generationer minst (jag tror nog dessvärre att patriarkatet i grund och botten är obesegerligt, dock). Visst, vi kan göra vad vi kan för att uppmärksamma problemen och göra folk genusmedvetna, men det lär liksom inte få mer gehör än forskarna som i tio-femton år nu förgäves varnat för att klimatet håller på att haverera...

Jämför kommunismen, som genom totalitära policys och hjärntvätt på bara två-tre decennier lyckades reformera genusförhållandena i Kina fullständigt, ett Kina som ett par decennier tidigare basically legat på medeltida nivå i termer av jämställdhet. Kina är fortfarande tokpatriarkalt än idag, don't get me wrong (fast ett jämställdhetsparadis jämfört med Japan och Korea), men resultaten kommunismen uppnådde just på genusplanet i samband med sina bisarra kulturrevolutioner kan inte förnekas.
 
Top