Nekromanti den 0bt6:a och så

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Jag har börjat fundera på att göra om skadesystemet i d20modern till obt6:or. Det skulle enkelt och elegant åtgärda två av de sakerna jag ser som brister (vilket är mängden olika tärningar som används, och att man i princip inte kan dö av att bli skuten av ett (1) skott efter man uppnått lvl 3).

Men då behöver jag lite kött på benen, och eftersom jag sett både Krille och Marco hänga här så kanske någon kan hjälpa till ...

egenskaper för obt6:

medel: 3,75
max: oo
min: 1

så långt inte så svårt, men nu kommer det som jag tycker är klurigt:

95% kofidencintervall: ??, och eftersom jag förmodar att det inte skalar linjärt med antal tärningar, konfidencintervall för 2,3,4, ... , n obt6.

Jo jag körde matstaten :gremsmile: finns det någon som inte gjorde det som har dem heliga nuffrorna?

mvh
/j
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ett enklare sätt att fördödliga, njet Ob

Är det inte ett VP/WP-system i d20 Modern? (Jag har inte spelet själv.) Om inte, använd ett. Lägg nu ett pistolskotts skada på 3d6-4d6, något. Badabing, alla kritiska träffar är sketafarliga. (Icke-kritiska, not so dangerous. Men det känns ju rätt i ett cinematiskt actionspel. Vill man kan man ju helt enkelt ta bort VP:na och bara ha WP=Con. Då är man jävligt rökt om man blir träffad alls.) Och så slipper du fula dig med konstiga tärningar man måste vara lobotomit för att gilla :gremgrin:


/Feliath - har funderat på att skaffa d20 Modern bara för att lira Iron Lords of Jupiter med
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Ett enklare sätt att fördödliga, njet Ob

Nej det är inte ett WP/VP system i modern, men jag kör redan med ett sådant system för att få den där riktigt cinematiska känslan. Rollpersonerna har WoundPoints upp till och med con och sedan Bruisepoints, vilka bland annat läker över en natt. Skadas någon, och det bara blir BruisePoints i skada så var det inte en träff utan målet förbrukade lite av sin dagliga tur, och fick lite skrubbsår när han kastade sig på marken. En spelare kallade dem Bruce-points efter Bruce Willis :gremsmile:

Men det är som sagt inte det jag är ute efter, och jag vill inte att en pistol varje träff ska vara dödlig vilket effekten blir om man bara höjer skadan. Jag vill att spelarna inte ska (undermedvetet om inte anant) kunna räkna på att de faktiskt inte får massive damage av ett skott av en pistol, även om de oftast inte får det.

Därför tycker jag obt6 verkar utmärkt, instinkitvt (jag har spellett sjukt mycket neotech och har en ganska bra ryggradskänsla för vad ob1 2 och 3 t6 brukar hamna på) känns det helt rätt, men jag vill skaffa mig lite merkött på benen innan vi börjar speltesta, bl.a. för att konvertera nuvarande vapenskador på ett bra sätt.

/boobis
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ett enklare sätt att fördödliga, njet Ob

Några förslag

1. Kör med dina Wound/Bruise points. Lägg dock till följande regel; Critical hits gör inte gånger X i skada, de gör skada direkt på Woundpoints. Detta gör vissa träffar väldigt hemska.

2. Alternativt skippar du Bruise points och kör med att spelarnas Wounds = Con x 2. Sänk massive damage nivån till 15 poäng. Detta system blir rätt så dödligt.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Ett enklare sätt att fördödliga, njet Ob

1. Kör med dina Wound/Bruise points. Lägg dock till följande regel; Critical hits gör inte gånger X i skada, de gör skada direkt på Woundpoints. Detta gör vissa träffar väldigt hemska.

Tyvärr gör det här en pistol midre farlig i många fall. Har du 13 i con så _kan_ du inte dö att ett (1) pistolskott som gör 2d6 i skada ...

2. Alternativt skippar du Bruise points och kör med att spelarnas Wounds = Con x 2. Sänk massive damage nivån till 15 poäng. Detta system blir rätt så dödligt.

Samma sak här, och MDT ligger redan på con i d20modern.

Jag vill igentligen inte ha ett så mycket dödligare system, utan jag vill få bort att en spelare kan vara _säker_ på att han inte dör. Det är det som är så fint med ob-slag, de kan bli tokigt höga även om det händer väldigt sällan.

/j
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Eftersom jag sitter på lite för mycket dötid på jobbet så löste jag det här acceptabelt "brute-force".

Så om någon skulle vara intresserad har jag excel-ark med 10.000.000.000 utfall av ob1t6, 500.000.000 utfall av ob2d6, 333.333.333 utfall av ob3d6 och 250.000.000 utfall av ob4d6.

Är fortfarande intresserad av en teoretisk beräkning dock.

På de ca 15 miljarder ob1d6 jag slog när jag testade programmet så fick jag som högst 108 :gremsmile:

Snopet den stackars speare får 108 i skada av ett ickemagiskt kortsvärd :gremsmile:

/j
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Ett enklare sätt att fördödliga, njet Ob

Sätt tröskeln till på Massive Damage till 10 poäng då, då är de ganska osäkra på ifall de överlever eller ej.

Men det blir kanske för dödligt.

Istället för att konvertera alla skador till obT6 format, varför inte bara göra alla skadetärningar öppna?

Dvs, en Greataxe gör 1d12, blir det en 12:a, slår man en till och lägger till.

Detta gör visserligen vissa vapen extremt mycket dödligare. Dolk som gör 1d4 riskerar att bli Uberdödlig då det är rätt så stor chans att få 4:a.
 

Boobis

Warrior
Joined
14 Mar 2002
Messages
253
Location
STHLM
Re: Ett enklare sätt att fördödliga, njet Ob

Sätt tröskeln till på Massive Damage till 10 poäng då, då är de ganska osäkra på ifall de överlever eller ej.

Men det blir kanske för dödligt.


Det skulle fungera, och är inte för dödligt, efersom ett misslyckat MD-save gör att man hamnar på -1, dvs inte automatiskt död.

Att göra alla tärningar ob löser inte det faktum att jag inte gillar att behöva slå 4t4 och sen 4t12.

Jag har dessutom redan konverterat allt till obt6 och det blev jättefint :gremsmile:

/j
 
Top