Nekromanti Demonsik generator (annorlunda än förra)

G

Guest

Guest
Ger en generator det antal filament som demonens rang exakt, eller går det att få mindre från den?

Om jag t.ex. har bundit en 5 rangens demon (har hänt faktiskt... dog nästan, men bara nästan=) kan jag då få bara 3 filament från honom? Eller kommer han att jävlas och slänga ut 5 filament för mig att hålla koll på?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re:Demonisk rang..

En männikas Rang lär vara 3 (+ eller - kanske för hjältar och skurkar ) så en demon på Rang 2 lär vara ganska löjlig och något som de andra demonerna mobbar...

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
smygtelegrafering!!

[color:red]svar på ditt inlägg: </font color=red>Antagligen så spottar demonen ut det antal filament din besvärjelse vill ha, dock aldrig mer än rangen på demonen. Men det skulle bara vara dumt. Det är helt klart bättre att använda alla demonens filament eftersom det ändå inte påverkar svårigheten på håller-min-alkemiska-makapär-slaget, däremot kommer svårigheten för besvärjelsen att sjunka med ett för varje magnitud utöver de du behöver.
altså, det är helt jävla onödigt att suga ut färre än maximalt. sug ut moder natur innan det är för sent!

[color:red]och som svar på hattens inlägg:</font color=red> jag tycker att rangen på människor och demoner bestämms av PSY. PSY/3.5=rang. enkelt och lätt. hur god eller ond man är spelar ingen som hellst roll.. annars skulle ju godheten segra och eon's värld, mundana, skulle vara skittråkig att spela i!! (eftersom de goda har högre rang och därmed blir mäktigare)

bläbläbläblä. vad i helvete?! smygtelegraferar du till arabrepublikens yttersta fiende? vet du inte att du stör ut hela bandbredden!?

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re:Demonisk rang..

En rang två golem är livsfarlig då de inte kan få några extraskador och har 10 i skydd mot hugg och stick. Jag misstänker att en demon är minst lika farlig.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Re:Demonisk rang..

Jag seger inte imot men du ska vetta det att en demon är vad man kallar en högre varelser liksom mäniskan, alver, dvärgar, kentaurer, ulvar och drakar. De högre varelserna är kapabla att agera emot vad naturen som skapade dem.
En golem är därimot en elementarvarelse som inte av sig själv skulle ens rubba naturen ty han är den. Så jag skulle se demonen som inte enbart en falig varelse utan också en bricka i de stora spelet som de högre varelserna har skapat för att se om vi förtjänar leva eller ej.

Helmut - the Rebel
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
skapargudarnas extrema idioti

vadå "se hurvida vi förtjänar att leva eller ej"?!
för det första, det är inte vi. det är mundanas befolkning och lite därtill, inte vi. du är inte din rollperson, du rollspelar den bara! och för det andra, din magiteori stinker verkligen tristess långa vägar. tänk lite mer positivt!
om eons alla ickerelativa psyken nu kan handla mot naturen och tillochmed har chansen att störta skaparguden/gudarna, det skulle ju vara riktigt jävla dumt i huvet. de vill nog inte kunna bli störtade. de vill nog ha oinskränkt makt. skulle det vara så att skapargudarna nu skulle existera i mundana (vilket är helt upp till SL, inte någon regelbok, tänk själva! altså, underförstått: köp inte hemligheter-boken) så måste de vara riktigt jävla skadade i sina små psyken. varför måste de vara det? ett) de har inget att leva för och behöver därför inget psyke för att fortsätta leva. två) om de nu vill ha något att leva för så är det nog känslan av makt de vill leva för. utan någon att styra har man ingen makt, avsett hur stort område man kontrollerar. därför skapade de (enligt dig, kanske) andar och demoner som de till viss del knödde ner i kroppar. okej. helt förnuftigt. men tänk ur denhär synvinkeln: varför härska över dagmaskar? de är ointelligenta och fattar inte att du styr över dem. de fattar inte att det är du som häller kungsvatter i jorden när du vill ha skoj. för att känna makt och därigenom få något att leva för så att de kan ha ett normalt psyke så måste de altså skapa någotsånär intelligenta livsformer som fattar att de styrs av guden. fattar livsformerna att de är rulade av en gud kan de också störta guden. det hela motsäger sig. för om mundanas värld och paralellvärldar nu existerat oändligt lång tid (för vilket jävla pucko skulle skapa sig en värld som inte håller hela sin livstid?) så störtar de någotsånär intelligenta livsformerna guden och sätter sig själva överst. då betyder det att skaparguden är död... även om de nu är fruktansvärt dumma gämfört med skaparguden (typ som en daggmask i gämförelse till dig) så kommer de förr eller senare att störta guden eftersom de har en evighet på sig.

hoppas ni fattar. det kan inte vara så att skapargudarna/guden varit så jävla dum i huvet att den/hon/han/det skapade andarna och demonerna bara för att se om de var värdiga att leva.. det finns altså två val för en eventuell skapargud, ett) behålla "makten" för sig själv och leva ensamt eller två) ge bort den till en extremt idiotisk daggmask.

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Re: skapargudarnas extrema idioti

Med vi menade ja de vi som finns i de värld som man spelar (förlåt ifall jag inte var tillräkligt utförlig).
Men ditt skapargud/skapargudar grej låtter lite oförnuftig. Om man säger att Mundada skapades av en gud (skaparguden) så skulle jag inte tro den skapade det till att vara oändlig ty jag tror inte den skulle gå över steget att göra något oändligt. Varför?? Jo, därför att den är oändlig och den bör inte skapa något som är likmäktig sig ty detta likmäktiga skulle vara något den måste dras med i oändlighet och den vet att han då kommer sänka sin makt. Ty den kan inte ha all makt även fast den har makten att skapa Mundana. Den må vara oändlig men det gör den inte till alltet. Alltet i sig är inte definerbart ty de är alltet. Ja, detta är en rollspelsvärld vi pratar om men det betyder inte att den inte kan vara en totalitet och därigenom ha ett allt liksom allt annat.

Från Helmut - the Rebel
 
G

Guest

Guest
Re: skapargudarnas extrema idioti

:C) vad får dig att tro att vi inte är ungefär lika intelligenta som daggmaskar ur gudarnas synvinkel?

Mvh Ezzy
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: skapargudarnas extrema idioti

om du läser texten en gång till kommer du att finna att jag faktiskt tog med att skapargudarna kanske skulle se på människorna som daggmaskar.

men, varför härska över daggmaskar? man ska gärna härska över någon som fattar att man har makt, man ska härska över folk som kan underkasta sig ensjälv. om gudarna ser på människorna som daggmaskar så är det ju onödigt att härska över dem, eller hur?

det jag vill säga med alla dessa två inlägg är att skapargudsteorin inte funkar. de behöver inte tänka för att fortsätta existera, därför tänker de inte. tänk er att ni aldrig har sett något, aldrig hört något, aldrig talat, aldrig kännt och aldrig luktat något. ni har aldrig kännt tidens timglas rinna. ni behöver inte existera för att existera. det blir aldrig någon "jag tänker altså existerar jag". skaparguden skulle vara lika intelligent som vaceum.

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: skapargudarnas extrema idioti

men det är ju bara en fortsättning på teorin..

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 
G

Guest

Guest
Re:Demonisk rang..

Har jag missat något eller frågade jag verkligen om demonisk rang?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Skapargudar

Det finns i grunden två sorters skapargudar.

Å ena sidan har vi de polyteistiska skapargudarna, som ofta skapar världen ur något annat väsens kropp (Oden, Vile och Ve skapar världen ur jätten Ymers kropp eller Marduk och Tiamat). Dessa skapar världen av misstag eller genom eftertanke när de gör något annat hjältedåd, och kommer ofta sedan att gilla världen de skapar rätt mycket. Världen är dock sekundär tills den är skapad, och den är alltid skapad ur någonting annat. Sådana gudar är dessutom påtagligt mänskliga i sina attribut och egenskaper - de bygger alltid världen för hand och ofta av misstag.

Å andra sidan har vi de monoteistiska skapargudarna, som till exempel JHVH, al-Lah eller vad vi nu vill kalla dem. Dessa skapar världen av motiv som övergår det mänskliga förståndet, och de gör det ur intet. Ett väsen som är så allsmäktigt att det kan skapa en värld ur ingenting är helt enkelt så omfattande att det inte går att begripa, vilket åtskilliga religiöst lagda personer har konstaterat genom årtusendena. Sufi, mystiker, eremiter och andra har funderat och mediterat över en sådan Guds natur, och samtliga har bara kunnat konstatera att de kan uppfyllas av Hans härlighet, men aldrig förstå den eller honom.

Sådana gudar skapar inte världen genom fysiska dåd, utan genom ren tankekraft ("Och Gud sade, varde ljus, och det vart ljus, och Gud såg att ljuset var gott..."). Det är en fråga om viljan och ordet, och många filosofer har associerat just viljan och ordet med den gudomliga skaparkraften. Tämligen ofta associerar de "själen" med en gnista av denna skaparkraft eller ande.

Gudar av typ 1 är ofta tämligen överdrivna - de svänger ofta mellan extrem dumhet och extrem intelligens, extrem kraftlöshet och extrem styrka, men i grunden så utgår de alltid från något när de skapar något. Gudar av typ 2 bara är. De är totalt ogripbara och totalt allsmäktiga.

Det kan tyckas som att de är ömsesidigt uteslutande, men så är inte nödvändigtvis fallet. Den hinduistiska tron har Brahman som en sådan allsmäktig formlös entitet, som sedan har olika aspekter i form av diverse olika förkroppsligande former. Trion Shiva, Vishnu och Kali är typiska förkroppsliganden av Brahman.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: skapargudarnas extrema idioti

man ska gärna härska över någon som fattar att man har makt, man ska härska över folk som kan underkasta sig ensjälv.

Alltså skapar man någonting som har möjligheten att helt och hållet strunta i en?

Inte helt seriös så här på morgonen...

/Azagthoth
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
trista skaparteorier

joooe. du har nog rätt på alla punkter.
men jag vill inte att folk ska tråka ut sig själva med så tråkiga världsbilder som de skapar till sina rollspel. folk borde vara mer snälla och tänka positiva tankar. de borde hitta på skojigare terorier till sina rollspel. vad sägs om den ateistiska världssynen? den är skojig. världen har alltid funnits och kommer alltid att finnas. även om det finns gudar så har de inte så överdrivet mycket makt. de försvinner ändå efter ett par tusen års dyrkande. i min rollspelsskapelsehistoria så har alla lika stor chans till total makt. i dendär om att det var en liten gud som satt och tänkte ihop världen och därigenom styr varenda partikel och lite därtil är ju enastående uttråkat tråkig.

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re:Demonisk rang..

så en demon på Rang 2 lär vara ganska löjlig och något som de andra demonerna mobbar..
tänk dig en logaritmisk skala med basen okänd, men ungefär tjugo. då går det mycket mer nivå två demoner på nivå tre demonerna. typ sisodär tjugo level2 på en level3..

så om de högre demonerna mobbar de små demonerna så skulle ju de små demonerna kunna gadda ihop sig... heh.. lol!

smaffy är jag. blä.
[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Balla skaparteorier

"vad sägs om den ateistiska världssynen?"

Personligen tycker jag att den är trist om något. Världen finns utan någon som helst mening. Det finns inget syfte med den, det finns ingen ball skapelsemyt som förklarar varför världen är som den är, och människan finns enbart i syfte att reproducera sig.

Nä, i så fall föredrar jag den agnostiska världssynen: "Om Gud skapade världen så är det hans problem."

"i dendär om att det var en liten gud som satt och tänkte ihop världen och därigenom styr varenda partikel och lite därtil är ju enastående uttråkat tråkig."

Det beror helt på hur man definierar "styr". Visst, det finns en motsägelse gentemot den fria viljan, men det kan det finnas ändå utan en skapargud. Antag vad som skulle hända om världen var så där trevligt deterministisk som diverse fysiker (bland annat Newton, Einstein och Dirac) hävdat att den är. Gud har inte längre någon plats i en sådan värld, och den fria viljan är i högsta grad en illusion eftersom alla de kemiska/elektriska reaktioner som sker i hjärnan är förutsagda av tidigare tillstånd. Det vore trist om nåt! Inte nog med att man inte har en fri vilja, det finns heller inte någon mening med det!

Å andra sidan kan man lika gärna se "styr" som att "sätta upp de regler som gäller för världen". I så fall är det inte lika trist, Guden är fortfarande allsmäktig, och inifrån universums synvinkel finns det fortfarande en fri vilja. Man är tvungen att gå utanför universum och ut till Gud för att kunna plocka bort den fria viljan, och inte ens då är det säkert att man kan.

Å tredje sidan kan man också anta en panteistisk syn: allt i världen är Gud (grek. "pan" - allt, och "theos" - gud), på samma sätt som hinduer tror att varje själ är en del, en gnista, av Brahman. I så fall har man en fri vilja i och med att man är en del av detta högre Gudsväsende som trots allt har en fri vilja. Magi kan tolkas som skaparkraften hos Gud, som man kan komma åt i och med att man är en del av Gud. Och Gud är fortfarande allsmäktig. Det finns till och med kristna (och muslimska, och judiska) filosofer som har liknande tankar, så den är inte begränsad till enbart hinduism eller buddhism.

Jag har för övrigt stoppat in massor av ovanstående funderingar kring Gud i Skymningshem. /images/icons/wink.gif

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Re: Balla skaparteorier

"Antag vad som skulle hända om världen var så där trevligt deterministisk som diverse fysiker (bland annat Newton, Einstein och Dirac) hävdat att den är. Gud har inte längre någon plats i en sådan värld"

varför skulle han inte kunna ha det? han skulle mycket väl kunna finnas i en sådan världssyn... varför skulle gud inte kunna finnas bara för att människor inte har en fri vilja?

Mvh Ezzy
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fel samband

"varför skulle han inte kunna ha det? han skulle mycket väl kunna finnas i en sådan världssyn... varför skulle gud inte kunna finnas bara för att människor inte har en fri vilja?"

Fel samband. Det är inte avsaknaden av fri vilja som orsakar att Gud inte finns, utan en deterministisk regelstyrd fysik. Den deterministiska regelstyrda fysiken får två konsekvenser: 1) människan har inte en fri vilja, samt 2) Gud kan inte vara allsmäktig (vilket är en egenskap som Gud behöver för att kunna vara Gud).

Just Newton uttryckte sitt tvivel om fysiken med sitt berömda uttalande: "Jag undrar om Gud hade något val när han skapade världen."

Nu finns ju dock räddningen i form av kvantfysiken, som genom sin blotta natur är en icke-deterministisk regelstyrd fysik. Det finns många kryphål i kvantfysiken runt om det som den klassiska fysiken anser vara omöjliga; bland dem har vi just Guds allsmäktighet och människans fria vilja.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Fel samband och [OT]

om gud ändrar på reglerna då? vad jag menar är att om man typ är allsmäktig så borde man kunna gå bakom logiken... typ... :C) eller?

[OT]
Och kvantfysiken sen ja! hmm... om jag nu får säga min åsikt om den... kvantfysiken är bara något som några forskare som inte hade något att göra hittade på för att kunna få lite bidrag... :C)

Mvh Ezzy
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Skapargudar

vad hände med religionsbokens regler om att bli divan? det baserades ju på ryckte?
är inte gudanra då ur vår synvinkel ett väsen som består av våran tro? då skapar vi ju våra egna begränsningar och möjligheter till divination :)

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 
Top