Nekromanti Demonjägare

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Någon som har bra idéer till ett rollspel där RP jagar demoner?

Jag gillar temat och den mörka stämningen det för med sig. Speciellt gillar jag variationen som kan finnas mellan demoner och deras egenskaper.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Du är inte den enda som gillar demonjakt. Jag skriver ju (ytterst sporadiskt) på mitt Dieselhjärta. Fast där jagar rollpersonerna sällan demonerna själva utan deras hantlangare i form av kulter och häxor. Nåja.

Även jag gillar den mörka stämningen. Hopplösheten, det är övernaturliga demoner! Dessutom möjliggör demonernas ondska att man faktiskt kan leka med begreppet ondska. Klassiska »fight fire with fire«-dilemma.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Någon som har bra idéer till ett rollspel där RP jagar demoner?
Vill du har tips om några passande rollspel eller tips om vad ett sånt rollspel bör innehålla? :gremwink:

Temat, mörk stämning och varierande demoner lär du ju kunna uppnå med i princip vilket system som helst, och placera i nästan vilken setting som helst utan större problem.

Generellt skulle jag väl tipsa om att använda något där reglerna är lätta och inte är för mycket i vägen, eller åtminstone går hyfsat snabbt att använda, annars kan det bli problem med att upprätthålla stämningen.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Regmolar said:
Generellt skulle jag väl tipsa om att använda något där reglerna är lätta och inte är för mycket i vägen, eller åtminstone går hyfsat snabbt att använda, annars kan det bli problem med att upprätthålla stämningen.
Låter bra. Jag skulle också vilja tillägga att undersökande färdigheter som i Gumshoe kan vara värt att ha med. Det är oftare man söker en spelstil är man leda ledtrådar i bortglömda bibliotek snarare än en där man jagar demoner i vilda biljakter.

Dessutom skulle jag undvika allt vad KP och utnötninsstrider heter. Inga stats på monster! De är både unika och övernaturliga. Därmed följer de helt enkelt inte samma regler som rollpersonerna. Istället bör monster representeras som styrkor och svagheter, etc.

Så, ungefär som Midnatt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,279
Location
Örebro
Är inte det här exakt vad rollspelet Supernatural (baserat på TV-serien) handlar om? Jag har inte själv spelat det, men många har talat gott om det.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Dark Heresy?
Är du inte insatt i 40K universumet så är det bara att bli det på en gång! Coolare setting får man leta efter.

Men, det beror ju på hur du vill att din demonjakt skall gå till förstås.

I Dark Heresy så jagar man kättare i alla dess former. Dvs Mutanter, Häxor, Demoner och Xenos.
Ett mycket trevligt arbete skulle jag tro! :gremwink:
 

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209
Mitt favoritspel för genren är Mutant Chronicles när det kommer till att spela demonjägare. Speciellt då om rp är inkvisitorer eller mystiker eller på något annat sätt jobbar för Brödraskapet. Men gillar även att man även kan jobba för den andra sidan också som Kättare och kanske slåss mot de andra kulterna, Brödraskapet och korporationerna.
Förutsatt då man kan smälta att det antagligen kommer utspela sig mest på en gotisk/noir cyberpunkstad på månen. Men mörk stämning finns det gott om.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Jag ber om ursäkt för tidigare otydligheter, med "ett rollspel" menade jag alltså idéer till en kampanj, inte själva rollspelet. Jag spelar EON men då jag inte gillar EON demonerna skapar jag allt från skratsch och därför tycker jag att detta forum ägnar sig bättre.

Jag funderar på att ha olika ranker på demonerna. I början vet de inte änsatt det är demoner utan ser bara konstiga väsen med symboler på pannorna, symbolerna visar rangen så RP får själva lista ut rang systemet.

För att göra varje demon unik tänkte jag att man kan ge dem coola personligheter (för de högre med sinnen) eller egenskaper, typ, någon byter kropp varje natt och de vars kropp den lånat vaknar med huvudvärk och minnesluckor osv.

Låter det som ett bra upplägg för mystik, ovetande och deckaranda?
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
En gång i tiden fanns det ett trevligt dataspel vars namn jag glömt. Där sprang man runt och spöade på en demon. Så fort man slaktat den "sprängdes" den i två mindre demoner och så fort man dödat en av de två sprängdes den upp i två ännu mindre demoner. Detta "ranksystem" tycker jag verkar oerhört sympatiskt och lite jävligt för spelarna som tror sig just ha tagit kål på monstret :gremsmile: precis som demoner ska vara.

Ett annat "ranksystem" är att utnyttja det som Warhammer erbjuder. Där finns fyra olika typer av kaoskrafter (vilket är snarlikt demoner): Tzeentch, som står för magi; Slaanesh, som står för lusta; Khorne, som representerar brutal råstyrka och blodtörst; samt Nurgle, som är sjukdomar och förruttnelse.

Vill du ha tips på demoner finns det många källor att ösa ur:

Drakar och Demoners supplement: Demoner
Call of Cthulhu eller H.P. Lovecrafts noveller
Jag har även börjat läsa novellsamlingen "Svenska Kulter" av Anders Fager som än så länge känns Lovecraftiansk.

Bara för att nämna några.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Sen var det ju kampanjidéer du ville ha främst förstås ... hrrm.

Några idéer (knappast nydanande men väl så goda):
* Rykten om ett mystiskt väsen som sprider skräck i skog/stad (kan bli en deckarkampanj där RPna får samla ledtrådar som i början pekar åt alla möjliga håll och kanter, men som i slutändan leder fram till en demon.
* RPna får nys om en galen kult som vill frammana en demon, vilket de lyckas med, men det blir inte riktigt som de tänkt och halva sekten dödas. Nu behöver de hjälp. (Kan bli ett intressant moraliskt dilemma)
* Kanske får RP'na tag i något magiskt föremål som bit för bit förvrider sinnet på en av dem och börjar kontrollera denne stackare, som nu nattetid transformeras och börjar begå hemska gärningar.

et cetera.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Det låter som en kul kampanj!

Demoner har den fördelen att de är en sorts carte blanche - de kan förses med agendor och förmågor efter fantasi och behag.

Kanske en idé att ha demonjakt som premiss redan när rollpersonerna skapas? Då får gruppen försöka skapa ett komplett team optimerat för demonjakt. Säkert behövs då krigaren, spåraren/detektiven, den lärde som kan mycket om demoner, och kanske någon lämplig magiker. Låter kul att skapa en grupp utifrån en sådan premiss.

Därefter kan ju kampanjen kretsa kring en klassisk ärkeskurk, den stora demon-bossen. Jakten kan gå via diverse underhuggare och ledtrådar. Kanske kommer det in nyheter från rikets alla hörn om konstiga aktiviter som måste undersökas?
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Har klurat lite och lyssnat på era mysiga idéer och följande har kläckts:

För miljontals år sedan när värden var en oreda och änglar och demoner vilt tog själar på jorden ledde krigen tillslut till att två riken skapades. Ett underrike där demonerna drevs in och ett överrike dit änglarna fördes.

5 änglar och 5 demoner kom till jorden, mellanplanet, som de dödliga lever på och slogs om själsportalets tempel. Den sida som höll templet fick alla själar till sitt rike i tusen år, sedan återväcktes de förlorande 5 som fick en chans att återta templet.

De senaste många tusen åren har änglarna styrt och svält härjar i underriket. Demoner börjar välla upp i mellanriket och ta själar själva. De 5 demonerna har återuppstått i RP och deras syfte är att finna och krossa de 5 änglarna och döda de demoner som stör freden i mellanriket.

Det är nämligen så att de 5 även ska döda de sina som stör freden i mellanriket.

RP får de egenskaper (som kompletterar varandra) men vet inget om demonerna och allt detta. Sakta upptäcks och utforskas egenskaperna. Detta kan bli riktigt obehagligt, speciellt när man ser andra demoner suga ut själarna ur dem runt omkring en.
 
Top