Nekromanti Demonhybrids fråga

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag håller på att fixa rollpersoner till spelarna i min spelgrupp (vi är nu 5 pers YIPPI!) och slog fram att en av dem är en demonhybrid. Det är meningen att han själv inte skall veta att han är demonhybrid utan att det är en annan i gruppen som vet om detta (denna har blivit lejd av demonhybridens syskon för att hålla uppsikt över honom). Jag funderar nu på lite regeltekniska ideér för en demonhybrid som honom. Jag funderar på om det kanske kan bli så att när han får raserianfall att hans ögon svartnar och han slår +ob1t6 hårdare oxå, och att om man såg de svarta ögonen så måste man slå ob4t6 mot vilja för att inte fly i skräck eller nåt sånt där... nån som har några andra ideér???

Tack på förhand...

//Emil "Kanturi" Nises
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Han behöver inte få extra förmågor.
Och att slå 4T6 bara för några svarta ögon är lite att ta i. Om det inte är magiskt på något sätt. 2T6 låter bättre.

Om en demonhybrid kanske slår högt värde i styrka så kan man ju säga att denne är så stark pga att denne är en demonhybrid.

För att göra klart för mig.Min syn på demoner är att en demon behöver inte vara mäktig. Om man ser en mäktig demon så är denne förmodligen helt enkelt skicklig. Precis som en ärkemagiker har blivit skicklig.
Detsamma gäller gudaväsen. Detta är min syn på det hela. Inget jag läst i en bok alltså.

Jag tycker det låter som en bra ideé med extra slagkraft i raserianfall. Kul att se hur dennes rykte utvecklar sig.

Har tyvärr inga förslag på lager. Men tänk på att han förmodligen kan alstra daimotropi.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Varför låta han bli mäktigare. Räcker det inte med att det blir ett asballt upplägg för härliga intriger och riktigt härligt rollspelande? Jag menar, den här demonen kanske har blivit fängslad i honom för att den inte skall löpa amok. Sen så skall de andra se till att beskydda honom för ifall han dör så släpps demonen fri. Sen kanske de skall sig till något speciellt ställe för att få hjälp av någon att tygla demonen. Vilket kanske inte är så lätt och de måste hämta fram en del saker för att göra detta möjligt. Alltså, han är en tickande bomb som kan explodera när som helst.

Om det känns som att han skall ha några speciella egenskaper så kan du ge han möjligheten att alstra daimtropi (han behöver inte få besvärjelse). Eller så kan du låta demonen försöka ta över kroppen ibland. Kanske i ögonblick då han är förbannad eller liknande, då kan han få mer styrka uthållighet och så vidare, fast däremot så uppstår det massa blödande sår på kroppen och han blir helt utmattad och nästan sjuk när det är över.

- Jocke, ger tips.
 

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
Tycker att det är ett bra upplägg för äventyr,

ex. kan det vara någon kult som försöker kidnappa honom för att frigöra demonen, en magiker som hela tiden stryker runt honom och försöker att få möjlighet att utnyttja hans förmåga att alstra daimotropi.

eller en dryg magiker som fjäskar och lismar för honom för att kanske en dag få ta del av hans förmågor.
eller ett gäng med svartklädda vitsminkade fjortonåriga tjejer som stryker runt honom och försöker vara till lags hela tiden. :gremlaugh: fjortisgroupies.. yay!
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Man ska då betänka att han inte vet om att han är en demonhybrid utan detta har hållts hemligt för honom men det är en i gruppen som vet om detta för att denna har blivit lejd av hybridens syskon (som oxå vet om att denna är hybrid), som inte vill att deras bror ska dö för att demonen kommer ng att slippa lös då / att han skadas såpass mycket att demonen gör sig till känna. Så om en magiker kommer å säger typ: "Jag kan tjäna dej i tusen år om jag kan få ta del av din daimotropi", skulle inte kunna hända eftersom att bara hybridens familj känner till detta, och om någon i familjen skulle ha "läckt" så skulle det nog vara lite underligt för hybriden eftersom att han inte ens vet att han är hybrid. Om detta dock skulle hända så skulle nog hans "bodyguard" hugga ner magikern så fort som han kunde och sedan nog ha en del att förklara.

//Emil "Kanturi" Nises
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Vi hade ngt liknande en gång i en spelgrupp jag var med. En av spelarna var "besatt" av en demon, något som vi övriga inte visste om. Förstå vad förvånade vi andra blev när han helt plötsligt, när vi ute till havs blev anfallna av pirater och när den lille alven helt plötsligt förändrades. (I det här fallet så spelade vi RoleMaster, och just detta hände när han slog 66 i en viktig situaion).

I sin besatthet så dräpte han de han kom åt, drack blodet från en annan och skrämde resten över bord. Han skrämde oxå vår egen spelgrupp rätt rejält (min karaktär svimmade av skräck).

En idé kan ju vara att göra något liknande. Låt honom ha en demon i sig som vid vissa situationer bryter fram. Demonens agenda kan ju gärna vara hemlig, det blir mkt roligare så. Man kan tro att han hjälper karaktären medan han egentligen är ute efter något helt annat. För att väva ihop det med när demonen väl har tagit över karaktären så är det bara i närvaron av ett föremål som karaktären åter kan ta kontrollen, och det är där den andra spelaren kommer in. Han har förståss det föremålet. Om spelaren själv inte kommer ihåg någonting från tiden han är besatt och/eller helt enkelt inte kan acceptera något sådant (kanske genom demonens inflytande) blir det hela bara roligare.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Jag och han som spelar "bodyguarden" (som hjälper mig pga hans livliga fantasi och kunskap) funderar på om det ska bli så att när hybriden dör så tar demonen över kroppen och går bärsärk, eller att demonen släpps fri och gör... ja vad ska den göra i fritt tillstånd, går det? Jag hänger inte riktigt med på din idé med något föremål, kan du förklara det?
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Demonhybrid är INTE demonbesatt

Om man är demonhybrid är man inte besatt av en demon som släpps ut när man dör, man är halvdemon. Samma skillnad som mellan
människoschaman som tar en alvkropp = människobesatt alv
människa + alv + ähum = halvalv

Vet inte riktigt hur detta påverkar hans själ osv... Men jag skulle göra så att han endast har en personlighet, men att den är rätt så mörk. Annars kan det vara som ett viskande inom honom, en del av honom som han hela tiden måste förtränga. Det finns i blodet på honom, även i själen (därav möjligheten att alstra daimotropi).

Lite förslag på demontyper
Skuggdemon, han skyr ljuset (iaf lite) och smälter lätt in i skuggorna... han har en lömsk röst och kan förråda sina vänner om den får bestämma. Ge honom ett par klor som kan växa ut lite då och då samt massa plus på gömma.
Blodsdemon (bestialisk), han har lätt att hamna i raserianfall och dricker fallna fienders blod... Kan misstas för vampyr. Ge honom lite plus i styrka och aggression, elaka ögon är ett plus.

Tänk på att en demon är en fallen gud egentligen, så en demon kan också vara knuten till någon aspekt, t.ex. en eldsdemon, en frostdemon osv.

Mannen som ser efter honom borde vara en magiker som kan semotropi och därmed har möjlighet att stänga in demonhybriden i ett pentagram, eller så ska han bara ha lite allmän kunskap och nån artefakt.

Hoppas det går bra med honom!
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Har för mig att i Baldur's Gate (PC-spel) serien spelar man sonen till någon ond demon/gud.
Kommer inte ihåg så mycket från spelet men jag rekommendera det gärna, speciellt första delen.
I spelet har jag för mig att man hade olika mysko drömmar och magiska krafter.

Kanske kan man låta RP alstra demonotropi i begränsad form eller under speciella omständigheter. Som han under spelets gång kan upptäcka mer och fresta RP att göra onda saker med (göra lite makt galen).
Kan även ge ett lågt värde i färdigheten andeförnimmelse utan spelarens vetskap. Man även kan låta RP komma till ande planet utan att veta vart han är eller vad det är när han sover djupt ibland.

Det hela ska vara väldigt förvillande och okontrollerat i början. Sedan kan RP försöka lista ut vad det är som händer och finslipa sina okända färdigheter.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Word!

Ok, de första delen av texten nedan utgörs av en hel del svammel, så om ni vill så kan ni hoppa över den och bara läsa min konstruktiva tankar under den. Bytet makeras med en rad som ser ut som den nedan (OMFG, jag lyckades t.o.m svamla här.)
-----------------------------------------------------

Hela grejen med en "instängd" demon (igentligen demonhybrid med) känns lite väl high fantasy för Eon om man frågar mig, men sen är jag ju en lite "äldre" spelare (kan man kalla sig för veteran om man började med Eon 1?) och några av de senare supplementen är ju mera high fantasy (talande att demonhybridresultatet inte fanns med på bakgrundstabellerna i 1:an och 2:an).

Så vad är en demonhybrid egentligen? Eftersom demonboken inte har kommit än (trots att den funnits på realeseplanen sen jag började spela) så vet vi ju ens knappt vad en demon är, L&H ger oss ledtråden om fallna gudar (gud vad jag svamlar, dags att bli kortfattad?) vilket du också skriver (varför skriver jag ens detta inlägget när jag bara ska hålla med och omformulera?)

---------------------------------------

Så bort med instängda demoner och fram för hybriden! De demoner som det egntligen finns lite info om är de i N&V, nu kan jag inte namnen direkt ur huvudet, eller för den delen något om dem, men de finns där. Så ta lite inspiration av dem (stycket om belialer, högre vandöda.) och släng in ett stycke människa och mixa, dock blir det ganska svårt om han själv inte ska veta något om det.

Nu ska jag försöka ge lite tips om själva lämpligheten med scenariot, om du (du är här alltså Kanturi och inte Avslagen_Cola) inte tycker om att folk talar om för dig vad du borde göra så kan du hoppa över resten av inlägget.

När jag höll på att skriva detta så började jag fundera på hur jag själv hade reagerat om det helt plötsligt hade avslöjats att en stor del av min karaktär var hemlig för mig själv. Jag hade nog blivit lite små sur, och det skulle varit något ganska ovanligt om spelledaren hade lyckats pricka rätt på precis hur jag tänkte mig min karaktär, och om han/hon inte gjorde det så hade det ju faktiskt ställt hela min bild av den upp-och-ner. Upplagt för bråk.

Nu verkar det vara så att du tillverkar alla rollpersoner och då är detta nog ett mindre problem, eftersom man inte blir lika fäst vid rollpersonerna (åtminstonde inte lika snabbt).

Så om spelledaren hade tillverkat rollpersonerna och om avslöjandet inte kommer mer än två spelmöten in på kampanjen så tror jag nog att detta upplägget kan funka, annars så är jag tveksam.

/Marcus som curlade bort från ämnet på ett ganska dåligt sätt om ha får säga det själv.
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Jag tänkte helt enkelt att när demonen tar över kroppen så släpper den inte taget om den. Däremot kan den andra spelaren ha ett föremål, tex en amulett, vilkens närvaro påverkar demonen. Detta kan göra så att karaktären kan återta kontrollen över sin kropp, eller att demonen blir helt kraftlös (tänk stålmannen i närheten av kryptonit)
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Demonhybrids exempel från spel

Apropå Baldur's Gate så kom jag, medan jag läste inlägget, på en sak.

Jin i tekken är ett rätt bra exempel på en demonhybrid ändå, Kazuya också men han är lite mer antagonist än protagonist om man ska använda dem i rollspels samanhang. Detta då för att han faktiskt är rätt ond och har mera gjort en pakt med djävulen i sig medan Jin än försöker bekämpa den.

Så för att göra nått konkret av inlägget kan jag då föreslå att karaktären har en sorts regenativ förmåga som först slås in när han är nära döden. Detta kombinerat med att han växer vingar och horn medan den förmågan används + möjligen nån sorts form av tribal mönster över hela kroppen. Till viss del kan detta också utlösas, inte utav att han är arg, utan när han riktigt hatar något/någon och är nära dem. I regler kan man säga att det krävs ett extremt svårt(Ob6T6 eller nått) slag mot aggresion för att förvandlas, detta slag får då så klart minus modifikation ju närmre han kommer sitt hat objekt och ju mer han hatar det, SL får lov att avgöra från fall till fall. Detta ska då antingen slås utav SL när det behövs eller kunna få det begärt av spelaren att det ska slås och det är anledningen till varför grundslaget är löjligt svårt. :gremwink: En vanlig strid räker inte till för att det ska bli demon av honom helt enkelt.

Kombinera då detta med att det finns något som han håller kärt, en moralisk värdering eller någon person som kan få honom att gå tillbaka till att bli sig själv igen. Naturligtvis är han inte sig själv när djävulen tar över utan en galning som drivs av hat och blodtörst. Man kanske ska göra det så att ett svårt slag(Ob4T6) mot Vil räker för att djävulen inte ska ta över? (I vår förebild Jin kommer detta sig i form av hans mamma och hennes släktled vilken typ har harmoni i blodet, vilket motsätter sig djävulens kaos, eller nått, förklara Askas slut i Tekken 4 på ett bättre sätt ni om ni kan)

I Tekken kan djävulen skjuta "laser" ur sitt "tredje öga" som sitter i pannan men det tycker jag att man kan skippa och låta daimotropin kompensera för det. Jag skulle nog vilja tro att när djävulen tar över, dvs en alternativ personlighet, så kan den personligheten använda sig av daimotropin någolunda. Och han kanske då kan en besvärjelse eller två.

/Hartland - rätt Tekken nördig ändå :gremsmirk:
 

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
som det nämnts i tidigare trådar är det väl inte fråga om att han har en demon i sig? utan att han delvis är en demon.. som en mulatt ungefär.. som jag ser det iaf,

och om han har förmågan att alstra daimotropi, och en del av hans själ kommer från ett annat plan så borde väl vilken nolla som helst, (med ett högt värde på magiförnimmelse) se att det är någonting som inte riktigt stämmer med honom. och om man är riktigt duktig så kan man nog luska ut vad det är.
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Demonhybrids exempel från spel

Lite owerpowering och high fantasy kanske?
Det beror ju förståss på hur man vill spela.

För att klara upp lite.
Baldurs gate serien går ut på att man är en av x antal barn till en gud "lord of murder". Denna serien baseras på att spelaren får en känsla att vara mäktig och stå över andra dödliga. (Dock så är storyn och andra saker ochså betydande saker, så tro inte att jag sopar baldurs gate här, jag har spelat det själv.)

Håller med om att jag inte skulle tycka om att en massa om min karaktär är hemligt för misg själv. Man skulle kanske kunna hitta ett sätt att få bort RP's demoniska sida på något sätt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jo och om någon kommer på att hans själv är mer lik en demons så borde det inte gå att kontrollera honom som en demon då?
 
G

Guest

Guest
Mina saker är mer teoretiska än övriga inlägg, det jag säger kommer kanske aldrig till hands, men förhoppningsvis är det nyttigt.

Det första som kändes fel i tråden var att en magiker skulle veta att han kunde alstra daimotropi, visst att en demonhybrid kan detta är mycket troligt men att den någonsin har lärt sig det så att det går att få reda på utan att denne fått reda på att den är en Hdemon är mycket otroligt och därmed även att en magiker kan veta om det.
Om du vill kan du ju göra så att du sätter en rang på själen också, människor är rang tre och jag kan tänka mig att demonen som är ursprunget är mellan rang 2 och 5, detta skulle innebära (om man kör med eons vanliga runda nerot klausul) att Hdemonen själv skulle bli mellan rang 2 och 4, eftersom ingen förutom familjen vet att det är en demon antar jag att det är majoritet eller lika mycket psykotropi (undantaget om det är en relativt människolik demon men då måste man förklara varför de vet att han är en demon, jag kommer göra en alternativ förklaring sedan), att göra effekter på detta har jag gått in på i min Rangketchup tråd.

Några som dock borde se att han är halvdemon är shamaner (andeförnimmelse), att dessa skulle säga det eller försöka utnyttja det är dock mindre troligt, men ifall du har sådana så kan de ju påverka deras reaktion.

Anledningen till att Hdemonen finns till och att familjen vet om detta trots att demonen var människolik kan vara för att någon av föräldrarna slöt en pakt med demonen (och Hdemonen kan vara demonens krav eller föräldrarnas), det betyder ju inte att demonen behöver vara människolik, rakt av skulle jag även säga att demonen skulle kunna vara en hybrid mellan olika demontyper också, anledningen skulle kunna vara religös eller makthunger eller liknande.

Om demonen kommer in i äventyret någon gång, (vilket jag tycker att den ska göra (inte som onding utan som medhjälpare troligen (då man gärna vill hjälpa sin avkomma))) kan man ju också spinna vidare på olika band mellan demonen och Hdemonen)

/Zorbeltuss som har haft dessa tankar förut

Tilllägg, om någon försöker få kontroll över honom borde det ges en viss svårighet för honom att bryta sig loss också, då han inte är rätt person egentligen. (dessutom borde kontrollera psykotropisk varelse också finnas men jag ser många förklaringar till varför det inte är nertecknat och almänt spridd).
 

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
har för mig att det enda sättet att kontrollera en demon är genom dess sanna namn eller något sånt..

och inom demonkretsar så borde han ju inte precis vara någon storspelare, så han lär inte vara värd att "döpas"

och han är ju i grund och botten människa, han har ju antagligen fått alla sina genetiska arvsanlag från mamman, eftersom jag gissar på att demoner inte precis har samma dna som människor, om ens det. så den enda delen demon som borde finnas i honom är halva själen, om denna påverkar kroppen på något sätt är ju frågan,

men som sagt "ögonen är själens fönster" så där borde det märkas, och om någon är deppig syns ju det på kroppen, om någon är glad så syns det på kroppen,
så om någon skulle vara delvis demon och en del av ens själ bara vill förstöra och dominera allt levande så borde det nog märkas litegranna, inte så fysiskt dock, eftersom den delen demon som man är inte är fysisk.. eller nåt..

(och om jag motsäger mig själv i mina inlägg och är inkonsekvent så beror det på att jag är på olika humör när jag skriver dem, och ser saker ur olika vinklar vid olika tillfällen.. sådetså.)
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
har för mig att det enda sättet att kontrollera en demon är genom dess sanna namn eller något sånt..

och inom demonkretsar så borde han ju inte precis vara någon storspelare, så han lär inte vara värd att "döpas"
Hur viktig man är har ingen betydelse, alla har ett sant namn vilket även gäller föremål. Dock är ju besvärjelserna gjorda för att kontrollera demoner och personen ifråga är ju inte en demon utan ett halvblod så det är inget problem med att säga att dessa inte fungerar pga detta.
 
G

Guest

Guest
och han är ju i grund och botten människa, han har ju antagligen fått alla sina genetiska arvsanlag från mamman, eftersom jag gissar på att demoner inte precis har samma dna som människor, om ens det. så den enda delen demon som borde finnas i honom är halva själen, om denna påverkar kroppen på något sätt är ju frågan,
Eon har inte arvsmassa, allt som finns är filamentvävar, den generella regeln är att antingen kan personerna få barn ihop eller inte, det enda som inte lyder under detta är den alviska förbannelsen vilket är en förbannelse och inte en del av varelsen isig, men liksom i verkliga världen går det inte att se allt om en person på utseendet, du ser inte alltid att en drake är en drake tillexempel.
Således en demonhybrid kan ha hur mycket eller lite man vill från demonen, samma för människan, att lägga analogier mellan eon och verkligheten funkar däremot inte så bra.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Några som dock borde se att han är halvdemon är shamaner (andeförnimmelse), att dessa skulle säga det eller försöka utnyttja det är dock mindre troligt, men ifall du har sådana så kan de ju påverka deras reaktion
Det är just detta som är lite jobbigt (mad andeförnimmelse) eftersom att det första (riktiga) äventyret han kommer att vara med i är De Fördömdas Sista Hopp, LITEN SPOILER FÖR ALLA SPELARE SOM INTE HAR SPELAT DE FÖRDÖMDAS SISTA HOPP: <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> och där finns det ju gott om schamaner... </font></td></tr></table>

... och om dessa då "ser" att han är HDemon, vad händer då liksom?
 
Top