Nekromanti Demoners Rang

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Hur är egentligen Rang tänkt att avspegla sig i en demons makt? Jag sökte lite på forumet, men fann inget om detta och undrar därför lite om vad ni andra forumiter anser om detta.

En människas själ är ju Rang 3, så innebär det att en människa är lika mäktig som en rang 3 demon, eller är de inte alls jämlika?

Hur är makten tänkt att öka? Om man tittar i missleboken så har rang 5 demonen där en oerhörd makt och krafter som är enorma (tänkte bl.a. på dess höga styrka).

Är det tänkt att andra demoner på rang 5 ska ha motsvarande nivå, eller är den demonen ett extremexempel?

Av någon anledning så föreställer jag mig att +2 Rang = dubblad makt, medan +1 rang innebär +50% makt.

Dvs. en människa på Rang 5 skulle motsvara två människor på rang 3. Men det är bara något jag har fått för mig. vad tycker ni? vad är era tankar?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
detta har ingenting att göra med verkligheten, men vad vi har gjort är att anta att rang motsvarar antalet fullbordade 100-tal i attributen, vilket i sin tur ger en fingervisning om kraft i fv med mera.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Vi har varit lite schizofrena kring detta i vår spelgrupp, och har ett mer pilligt (men sämre) system i ett gammalt foruminlägg som heter 'Rangketchup'...

men det systemet motsvarar inte alls det officiella. Vår alternativa metod, som vi i regel kör på numera, är följande formel:

Rang = (PSY+VIL+3.5)/7

Det ger genomsnitt som liknar de officiella för människor, kamorfer, drakar etc, samtidigt som det innebär att normala människor kan ha både rang 2 och 4, även om det stora genomsnittet hamnar på 3.

Men det failar på det här att rang officiellt verkar hårdkodat baserad på vilken typ av varelse man är, något jag är...kluven till.

Summa summarum är rang ett aber som återstår att slita vårt hår kring i Eon IV Magi. Men det måste göras.

Man bör dock komma ihåg att 'makt' är subjektivt, och en människa kan vara groteskt mycket mäktigare än en annan människa på väldigt många olika sätt. Rang handlar om själslig styrka, och alla försök att få det att handla om mer än så (tex 'Rangketchup'-inlägget) har varit rätt fail. Med andra ord, jag ser det som fullt möjligt att en demon på rang 3 kan spöa en demon på rang 4, beroende på deras individuella skills och attribut.

Det enda jag är 100% på stämmer officiellt är att en varelses Sanna namn är av samma magnitud som dess Rang.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
I någon tidigare tråd här på forumet tycktes jag mig se att demoner rankas upp till Rang 18. Men då är det frågan om halvt gudomliga demonprinsar/demonfurstar, sedan finns det förstås gränsen mellan daimotropin och terotropin där en väldigt mäktig demon slutligen kan övergå till gudomlig status - vilket ger ytterligare någon rang.
För länge sedan, i begynelsen när vi började spela eon, körde vi, med brist på litteratur, upp till rang 10-12 där den högsta var de s k demonprinsarna. Rang 1 var någon typ av liten "imp". För övrigt rekommenderar väl neogames själva att rollpersonerna högst bör få träffa på demoner av rang 4, såvida de inte är rätt erfarna. Demonen i helvetshålet - Nyggad'sharil(?) som tillhör Azradeus barn är rang 6(?) har jag för mig och är någon typ av demonisk apostel för sin gudom.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rang 18 borde vara extremt groteskt galet givet att drakar har rang 7 eller vad det är. Men draksjälars rang skapar genast frågan; varför kan man inte åkalla en drake med en sjunde magnitudens besvärjelse/ritual? Att åkalla jämnbördigt mäktiga demoner verkar kräva mycket högre magnitud. Det är ett av flera sådana där problem som uppstår i och med vad som etablerats om Rang hittils, som vi måste lösa i Eon IV.
 

Kärlekscraft

Swordsman
Joined
31 Oct 2013
Messages
773
Kanske lite att ta i, om det är på det viset;
en rang - 0,5? Så Rang 18 är egentligen rang 9? :)F
Följer alla varelser och andar samma styrkemässiga hierarki? Eftersom de är vad vi förstår olika typer av andevarelser - eller delar alla samma substans så ett djur är rang 1, en människa rang 3, en drake rang 7 och en gud rang 20?
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Ymir said:
Vi har varit lite schizofrena kring detta i vår spelgrupp, och har ett mer pilligt (men sämre) system i ett gammalt foruminlägg som heter 'Rangketchup'...
Jag trodde inte ni höll med mig alls när jag skapade den tråden, misstänker att det är sidotrådarna du menar, för jag fick inte mycket positivt grundsvar på trådstarten vill jag minnas.

/Luna Lovegood
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Tell said:
detta har ingenting att göra med verkligheten, men vad vi har gjort är att anta att rang motsvarar antalet fullbordade 100-tal i attributen, vilket i sin tur ger en fingervisning om kraft i fv med mera.
Hur menar du? jag är nog trött, för jag förstår inte alls vad du menar
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Sitter och spånar på rang, magnitud och annat. Det förste jag kommer fram till är att vanliga folkslag borde ha en rang som är högre än 3. Eftersom drakar har 9 så känns det konstigt att Tord-Helmer Garvare från Västmark är en tredjedel så kraftig som draken Verdurakh.

Sen kan vi diskutera vilka saker som kan påverka rang. Om rang nu är som Ymir föreslår ett mått på själens förståelse för, och makt att påverka, kosmos. Så bör det rimligen inte blandas in fysiska attribut. Det som försvårar detta är rangen för elementarvarelser, som bara har relativt PSY. Kanske ska man kalla värdet för deras styrka magnitud istället? Ska man möjligen hitta ett tredje ord för kraften hos saker som elementarvarelser och djur, som saknar självmedvetenhet?

Iallafall, jag har en teori som i grund och botten baseras sig på att PSY och VIL är uttryck för en samling av själsliga attribut som inte kan översättas rakt i en fysisk kropp, på samma sätt som astrotropi är ett uttryck för samtliga stjärnors energier. Även om vissa stjärnor på mundanas himmel är eldsstjärnor, andra isstjärnor, etc. Så är astrotropi = stjärnor.

PSY och VIL skulle isåfall delas upp för varelser som vistas på andeplanet. I vilka underkategorier vet jag inte, men kanske motsvarigheter för de fysiska attributen och sinnesattributen.

I nuläget så delar vi in grundegenskaper i följande grova kategorier:

Fysiska attribut:
STY, TÅL, RÖR
Själsliga attribut:
PSY, VIL, (BIL), (PER)
Sinnesattribut:
SYN, HÖR, LUK, VÄR, SMAK, BALANS

För att diskutera möjligheten att dela upp PSY och VIL i mer utförliga själsliga attribut så måste vi först diskutera vad kroppars attribut innebär.

Styrka är ett mått på hur kroppen kan påverka sin omgivning med kraft.
Tålighet är ett mått på hur kroppen kan motstå sin omgivning.
Rörlighet är, om man vill hålla sig till mysiga formuleringar, ett mått på hur kroppen kan styra sig själv. En rörlig kropp kan kränga och böja sig mer.

Utöver detta har vi sinnesattributen som är olika sätt för att mäta kroppens förmåga att avläsa omgivningen.

Psyke är, även för relativt PSY, ett mått på kroppens förmåga att tolka omgivningen och ta beslut.

Bildning är ett mått på kroppens samlade erfarenheter, även om det i många fall ersätts av specifika kunskapsfärdigheter. (* fotnot här)

Vilja är ett mått på kroppens förmåga att hålla fokus.

Personlighet är ett mått både på kroppens fysiska attraktivitet för fortplantning etc, men också ett mått på besjälade varelsers charm.



Utifrån detta så kan själar ha följande attribut:

SJÄ
MOT
FLE
CHA
PSY
VIL
BIL
AND
MAG

Själsliga sinnesattribut som Andesyn AND och Magiförnimmelse MAG, möjligen även andra former av själsliga sinnen.

VIL, fortfarande fokus.

BIL, fortfarande samlad kunskap.

PSY, som fortfarande är förmågan för själen att tolka sin omgivning. PSY bör dock vara medelvärdet av nedanstående tre värden.

Själastyrka (SJÄ) - Ett mått på själens förmåga att med sin kraft påverka andra själar och andeplanet. Baseras på PSY (och möjligen också VIL, kanske även BIL om man vill hänvisa till kunskapens lag)

Motståndskraft (MOT) - Själens förmåga att motstå andra själars påverkningar och företeelser på andeplanet. Baseras som ovan.

Ombytlighet/flexibilitet/passande (OMB/FLE) - Själens förmåga att justera sig själv. En flexibel själ kan anpassa sig till sin omgivning, foga sig till gällande regler eller anpassa sig för att utnyttja gällande förhållanden.

Charm (CHA) befriad från en fysisk kropp är det bara själens inneboende charm som betyder något.




Jag tänker mig att (SJÄ + MOT + FLE)/3 skulle bli PSY.



Kommentarer?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Har ingen kunskap om hur rang är tänkt att fungera, men eftersom egenskaper inte skalar jämfört med demonernas makt, och misslor dessutom är rang fyra, så förmodar jag att hierarkin handlar om komplexitet i psyket, inte om maktfördelning. Maktfördelning är ett väldigt mänskligt sätt att dela upp saker, än mer så för att vi är rollspelare och är vana vid levels och annat trams. Verkligheten har inga levels.

I stället tänker jag mig det som gener (även om jag är motståndare till att gener skulle existera i EON). Ju simplare uppbyggd en varelse är, desto lägre är dess rang. Ingenting hindrar t.ex en pseudodrake från att ha rang 2 eller 1. Den är stor, den är stark, den är farlig, men den är inte komplex, den anpassar sig inte. Människor är mycket mer komplexa, och har därför högre rang.

DNA består av två strängar mellan vilka ett antal gener är placerade, och dessa formar DNA. En mer komplex varelse skulle ha tre strängar, och en ännu mer komplex skulle ha fyra.

I vår förklaringsmodell är det detta som avgör vilken rang en varelse har - dess komplexitet. När en demon blir mäktigare så förvandlas den, den forna formen försvinner och den byter skepnad till en ny form, som är mer komplex.

Människor kan inte göra detta eftersom de är psykotropiska väsen, de kan inte leva och ändra sin kropp samtidigt, medan demoner inte har några problem alls med att både existera och förändras. Möjligen skulle schamaner kunna öka sin rand från 3 till 4, men eftersom ingen känner till att det är på detta vis verkligheten förhåller sig så är det heller ingen som försöker.

Komplexiteten hos en varelse avgör hur olika saker den kan företa sig. En varelse med rang 1 eller 2 kan bara göra det den gör, t.ex äta, föröka sig, etc. En varelse med högre rang kan börja fundera över världen, kanske lägga på sig extra muskler, eller lära sig saker den inte kan från början. Ju högre rang, desto fler saker kan den lägga till sin existens.

Demoners rang, och demoners förhållning till varandra är förvirrande för människor. En rang 4 demon kommer inte sätta sig upp mot en rang 5 demon såvida inte väldigt speciella situationer uppstår, även om demonen på rang 4 är mäktigare än den på rang 5.

Skälet är simpelt - demoner tänker i eoner, inte i omedelbart nu. de lever för evigt, med evig medvetenhet. En demon på rang 5 kan lägga sig till med avsevärt fler och farligare förmågor än en rang 4, och man vill inte ha en fiende som på sikt kan förinta en, steget mellan olika rang är så stort att såvida inte en rang 4 redan är precis på gränsen till rang 5, så kommer den underkasta sig en rang 5 demon utan omsevep. Om en fysisk demonkropp förstörs försvinner demonen ut på andeplanet, den dör inte.

Det är bland annat därför det är så stor skillnad på rang bland olika varelser. Elementarers rang är direkt beroende av deras kroppar - ju större en elementar är, desto mer komplex är den. Andra varelser, som de som stolpar omkring på merparten av mundana, är inte alls sådana. Misslors själar har högre rang än människors, men det betyder inte att de är större, bara att deras själar är avsevärt mer komplexa och de kan förändras och lägga sig till med fler förmågor.

Spelmässigt yttrar detta sig i en husregel, där misslor får fler förmågot än människor, och därtill får lov att slå på övernaturliga förmågor med ett av sina slag även om de inte fått resultatet på huvudtabellen. De måste så klart inte ta en övernaturlig om de inte vill.

I vår spelvärld kan inte heller alla lära sig magi. Man måste få någon slags talang på huvudtabellen för att kunna lära sig magi, förutom misslor som alltid kan lära sig magi. Magi är dock inte så vanligt bland misslor, de är mer intresserade av att må bra än att få makt. Men det skulle kunna tänkas att de drabbas av katastrofer som gör att det blir praxis att lära sina unga magi.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Om en fysisk demonkropp förstörs försvinner demonen ut på andeplanet, den dör inte.
Fast det där är ju ingen skillnad mot människor, egentligen. Det enda som skiljer är att människor generellt saknar Andeförnimmelse och Schamanism och därför inte kan navigera på och förnimma andeplanet, vilket gör att döden uppfattas som döden. Men det är relativt lätt åtgärdat genom att lära sig dessa båda färdigheter.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir said:
Fast det där är ju ingen skillnad mot människor, egentligen. Det enda som skiljer är att människor generellt saknar Andeförnimmelse och Schamanism och därför inte kan navigera på och förnimma andeplanet, vilket gör att döden uppfattas som döden. Men det är relativt lätt åtgärdat genom att lära sig dessa båda färdigheter.
Lätt är kanske inte den kategori jag skulle placera att skaffa sig tillgång till en färdighet som väldigt få kan och ännu färre är villiga att lära ut. Oavsett så är jag osäker på om du bara ville korrigera en detalj eller om du hade någon poäng i påpekandet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Okej, fair enough, schamanism och andeförnimmelse är jävligt obskyra färdigheter; men vad -säger- det egentligen om varelsers natur, att man besegrar döden genom att lära sig dem? Jag är inte helt på det här att människor som existens är totalt väsenskild en demonisk eller gudomlig existens. Tex tänker jag mig att det finns naturandar som kan manifestera kroppar på något sätt, vilket hade sagt emot detta:

Människor kan inte göra detta eftersom de är psykotropiska väsen, de kan inte leva och ändra sin kropp samtidigt, medan demoner inte har några problem alls med att både existera och förändras
Det finns inget som antyder att dryaderna i tirakboken är demoner. Å andra sidan finns det inget som säger att de -inte- är demoner heller. Så det är tills vidare en öppen fråga i Eon om det finns psykotropiska andar som kan manifestera kroppar av egen vilja.

Den officiella versionen (fram tills Eon IV) är att demoner (och gudar) manifesterar sig via den daimotropiska effekten Manifestera. Detta torde exkludera att psykotropiska andar kan manifestera sig, men det håller inte riktigt med diverse potentiella varelser som borde finnas i Eon, tex dwarrkas, dryader och olika typer av spöken. Och what about Gestalta-effekten? vad gör den, -egentligen-? För att inte tala om Nedkalla?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Ymir said:
Detta torde exkludera att psykotropiska andar kan manifestera sig, men det håller inte riktigt med diverse potentiella varelser som borde finnas i Eon, tex dwarrkas, dryader och olika typer av spöken. Och what about Gestalta-effekten? vad gör den, -egentligen-? För att inte tala om Nedkalla?
Ja alltså, nu rör vi oss in i den fantastiska världen av kvalificerade gissningar och spekulationer. Eftersom inget är skrivet svart på vitt kan nog varje SL göra som den behagar, och kanske t.om ändra på hur det förhåller sig mellan olika kampanjer. Det kan man förvisso alltid, men ja... Jo...

I mina kampanjer är dryader daimotropiska väsen, om än inte med en (för människor) negativ agenda. Dwarkkas är också demoner, förstärkta av teotropi och i en form som de religösa ledarna känner igen väl. Spöken, i mina kampanjer är en kombination av stark livsvilja och inkongurent plats.

Den vanligaste formen av lösning från schamaners sida när det gäller spöken (i min spelvärld) är att schamanen, eller mediumet om man så vill, löser inkongurensen. Ofta innefattar detta någon form av symbolisk handling som kräver ett visst mått av energi och engagemang.

Till skillnad från magins naturlagar fungerar både skugglandet och andeplanet enligt andra principer. Inställning, önskningar och förväntningar skrynklar till verkligheten, mycket på grund av den bara består av medvetanden, och därför är mycket av dess struktur också medvetanden. Symbolhandlingar tar fysisk manifestation på en sådan plats. Om den accepteras av de som utgör platsen.

Gestalta och nedkalla tvingar i mina kampanjer en idé eller medvetande att ta fysisk form. I teorin skulle man kunna nedkalla säg... Girighet, och hälla upp en skål ilska som man kan avnjuta innan man går bärsärkagång och slår sönder sitt finaste silverpentagram.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
sorry. såg inte detta förrän nu (besöker styvfar i spanien).

Summer attributen (sty etc.) för varje totalt 100tal dessa uppgår till, så når du ett i rang. Vi ignorerar attributcap:en vid 18 (och slår attribut med OB-tärning för större variation), vilket innebär att det händer att rollpersoner når upp över 20; normalt sett dock, är alla människosjälar rang 1 - går de över rang 3-4, så vet man även från andeplanet att individen man har att göra med är läskig - detta motsvarar hur tydligt deras gestalt syns från andra sidan.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
I mitt huvud är Demoner samlingsnamn för andeväsen som är antagonister/predatorer eller bara destruktiva. Dessa inkluderar såväl Daimotropiska, Psykotropiska och Teotropiska väsen, men även elementarvarelser eller andra väsen.

För mig är psykotropi medvetandekraft, utan den, ingen självmedvetenhet. Teotropi är skaparkraft, det vill säga förmågan att dra kraft från den formlösa etern/drömmaren och gjuta in den i form av filament, antingen till mundana, skugglandet, andeplanet eller någon annan dimension. Daimotropi är kraften som möjliggör förändring/transformation samt transport mellan dimensioner.

Psykotropiska väsen är självmedvetna, och genom att ge sin psykotropi till Teotropiska väsen (be till gudar) så får gudarna självmedvetenhet och går från manifestation av en idé, ett koncept eller en urkraft till att vara en faktisk gudom. På samma sätt kan en primal daimotropisk energiklump som står för, säg, smältvatten, få i sig lite psykotropi och börja etablera en agenda för sin tillvaro.

Utan daimotropi kan man inte på egen hand resa mellan dimensioner, men besjälade varelser är speciella då de existerar både i andeplanet och i det fysiska planet. Även med stark magi kan man genomföra dimensionsresor, typ skugglandet, portaler, mörkret, etc.

En salamander som befinner sig på andeplanet utan daimotropi är fast där, och vandrar genom andeplanet som en ansamling pyrotropi, möjligen med inslag av närliggande aspekter som dras till den. Men om den skulle med sin magiska gravitation suga till sig ett uns av daimotropi skulle den kunna dels förflytta sig till det fysiska mundana, eller till eldens dimension. Sen kanske den inte har vilja eller tanke om att göra det, om än kanske instinkt som driver den bort från andeplanet.

Om salamandern däremot suger till sig lite psykotropi så får den ett uns av självmedvetenhet och kan börja planera och skit.

//Spårade tankar
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Väldigt intressant. Luktar lite Kult över det, och det gillas skarpt!

Personligen har jag gjort mig av helt med begrepp som ont och gott. Dels för att det inte verkar finnas plats för det i EON (tack neogames!) eftersom det är högst subjektivt. Men kanske mest för att jag personligen inte finner några rationella argument för ont och gott. Så jag liksom släpper det och formulerar det i stil med "agendor som ligger i eller emot människors intresse."

En kampanj jag körde kristalliserade precis detta. Ett daimotropiskt väsen påverkade ett naturområde och gjorde våldsamt motstånd mot skoggshuggningen och avrotningen av området. Rollpersonerna blev inblandade först för att stoppa demonen (som de inte visste var en demon), när de sedan såg den kompletta förstörelsen av dels naturen och dels infödda mer primitiva folkslags hemvister, så bytte de sida och började själva bekämpa sin forna uppdragsgivare.

Men demoner kan vara väldigt enkelspåriga. Denna demon såg RPna som naturliga allierade och gav dem en hel del tillfälliga magiska förmågor, i linje med vildmarkens egenskaper (som kamouflage, regenererande egenskaper och naturliga vapen och skydd). Efter flera äventyr och mycket arbete lyckades de driva ut de olika skoggshuggarlagen och lägga planerna på att expandera civlsation på is.

... men demoner kan som sagt vara enkelspåriga. De har en viss agenda, och denna förändras inte så lätt. Demonen började flytta fram gränserna för var vildmarken skulle ha plats. I början samarbetade rollpersonerna med tveksamhet. Demonen hade ju trots allt goda argument för att krossa just den här byn, så en bäck kunde rinna fram ohindrat och balansen mellan rovdjur och bytesdjur kunde återställas i området efter att människor kommit dit för att jaga, och med detta driva bort rovdjuren.

Men det blev allt värre, och demonen som de trodde var en godhjärtad ande eller liknande, fortsatte enträget att pressa tillbaka civilsationen. Motstånd från folk som bott på samma plats i många hundra år slogs ned hårdhänt med välorganiserade djur och animerade växter. Demonen såg dessa som ockupanter av områden som inte tillhör dem. Och till slut nådde vildmarken nästan ända fram till en relativt stor stad (Firina om jag inte minns helt fel).

Då först gick det upp för RPNa att demonen var lika vårdslös som skoggshuggarlagen och de ekonomiska makter som stod bakom den tidigare avverkningen. Det fanns bara en agenda för de ekonomiska makterna - profit till varje pris, och det fanns bara en agenda för demonen, vildmark till varje pris. Ingen kompriss kan någonsin nås, och ingen förhandling kommer sluta i annat än lögner och svek.

Väldigt rolig kampanj. Tyvärr strök RPna med någonstans i slutet, men det var inte så många tjuriga miner för det.
 
Top