Nekromanti Demoner

Noni

Veteran
Joined
8 Oct 2007
Messages
4
Location
Märsta
Jag har inte hittat några spelregler för demoner av något slag i Dod6 och har inga äldre böcker. Finns det någon bra bok som ni känner att ni kan tipsa om
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,763
Location
Nett-ruh-bi
Finns det någon bra bok som ni känner att ni kan tipsa om
Jag kan o-tipsa om Härskarserien och Drakar och Demoner Monster, båda till äldre versioner av Drakar och Demoner. Böckerna bygger upp en ganska detaljerad demonvärld med strikta hierarkier av olika sorters demonvarelser vilket i mina ögon förtar charmen med demoner som oförutsägbara varelser med ursprung i Kaos. Jag skulle hellre föreslå Monsterboken 2 (tror jag) där demonerna presenteras, förvisso torrt och oinspirerande, med en detaljerad slumptabell som skapar de märkligaste varelser.

Men förmodligen finns det skönlitteratur som är bättre på att ge inspiration. Gamla DoD-prylar kräver ju ändå så mycket handpåläggning för att funka med nya att du lika gärna kan hitta på egna egenskaper åt demonerna, bara du får rätt inspiration först.

Dewil
 

Noni

Veteran
Joined
8 Oct 2007
Messages
4
Location
Märsta
tackar för tipset får kolla runt lite.
Dom verkar vilja få bort mycket raser till 6an tex Demoner, svart alver & vampyrer, har väl att göra med vikinga-temat att göra lr vad man kan kalla det.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Handlar inte hela boken Kaos Väktare om demoner? Det är nåt jag fått för mig, men jag är för ung för att ha koll på så gamla böcker. Fråga mig om DoD6 istället! :gremtongue:

Å, just det! Det finns ju en fråga om DoD6. Svaret är att både fysiska och psykiska demoner finns beskrivna i Jorges Bestiarium.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Demoner (ant)

Regler om demoner till DoD6 finner du i Jorges bestarium.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Ja, de har rensat spelet på sådant de inte tycker passar in i trudvang och det tycker jag är bra. Det gör mycket för spelets stämning. Men det har inte, i alla fall i mitt tycke, gjort spelet fattigare då de inte egentligen "tagit bort" något utan snarare ersatt det med något de tycker passar spelets stämning bättre. De svartalfer du nämner är visserligen borta men deras nisch är numera upptagen av de mer passande vättarna eller någon av de trollsorter som införts. Enligt mig så är andra utgåvan av DoD6, använd tillsammans med expertreglerna, den klart bästa versionen av Drakar och demoner någonsin.

/Anders
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Dom verkar vilja få bort mycket raser till 6an tex Demoner, svart alver & vampyrer, har väl att göra med vikinga-temat att göra lr vad man kan kalla det.
Rätt många traditionella fantasyvarelser finns ju kvar, men är en smula anpassade till den pseudonordiska miljön. Sådana varelser som mantikoror, minotaurer, hydror och basilisker finns med i Jorges bestiarium, men lätt maskerade och omdöpta för att ge associationer till Norden snarare än till Medelhavet.

/tobias
 

Noni

Veteran
Joined
8 Oct 2007
Messages
4
Location
Märsta
Som ni märker så är jag inte så insatt ännu.
jag ska kolla upp vättarna, absolut så passar inte alla raser in i ett norden-anpassat spel men svartalver & vampyrer, lätt två av dom häftigaste varelserna.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Vampyrer har de, typ... de heter rugtanne och fungerar i princip som vampyrer. Även dessa finns beskrivna i Jorges Bestiarium.

Annars finns det en inofficiell version av vampyrer till DoD6 här.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Det finns så oehört mycket att lära sig om DoD, det är ett odödligt spel med så många olika versioner och utgåvor. Jag önskar att jag kunde allt, men då hade det nog krävts att man jobbat enbart med det som anställd hos Target Games då det begav sig.

Som folk redan sagt dig finns det regler för demoner i Jorges Bestiarium. Dock får du vara beredd på att det är kort och ganska luddigt och lämnar ganska mycket att göra till dig själv. Det bästa vore nog om du läste det och sedan utvecklade det efter egen smak.

Annars så finns som också redan nämnts boken "Kaos väktare" en expansionsmodul (från 1993) - fylld med allting man tänka sig behöva för att spela med demoner. En riktigt häftig bok och en personlig favorit, fast jag själv inte äger den.

Problemet är just att, som sagt, eftersom Riotminds bytt ut så många varelser och skapat en egen känsla kring dem - att de inte stämmer riktigt överens med de tidigare versionerna. Kort sagt passar inte böcker som Kaos väktare till Trudvangs värld och stämning. Därför föreslår jag att du skaffar dig Jorges Bestiarium och tar alla dina varelser därifrån, samt att du samkör detta med vad andra pysslat ihop hemma till den DoDversion du vill köra. Fråga runt på Riotminds forum först och främst, sedan finns ju min hemsida Eldkvast att tillgå som helt och fullt är till för er att sprida eget material igenom.

Lycka till!
 
Top