Nekromanti Demoner och tillgänglig kunskap därom

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Hur vanligt är det med demoner egentligen? Vad kan man rimligt anta, är det av naturen ytters ovanligt att finna manifesterade demoner på mundana?

I sammanhanget kanske jag ska berätta min syn på demoner.

Så som jag kör med dem så när väl demoner gör sig påminda på det fysiska planet så är detta alltid genom att de har besatt något. Vanligast är djur då dessa är själlösa och går att röra sig om kring i. Det är bara mäktigare demoner som ens försöker besätta en redan besjälad kropp genom att antingen knuffa ut själen eller förstöra den sakteliga genom att parasitera på den. När en demon har tagit över en kropp så påbörjas direkt modifieringen av den besatta kroppen. Beroende på demon arten (Irrlicht, Aegrotar, Cicatrix etc.) tar sig kroppen olika form. Irrlichten tenderar att göra ögoen helt gråa till en början och mot slutet flammar pälsen blått. Cicatrixen skapar groteska hornutväxter överallt och eventuella ögonlock och tandkött försvinner. Demonerna behöver hela tiden själslig energi för att bibehålla och bättra på sin fysiska skepnad. Om de "svälter ihjäl" eller deeras kropp dör kommer de att kraftigt försvagade åka tillbaka till andeplanet och förmodligen inte göra sig påminda inom snar framtid.

Nå andra frågan. Hur vanlig är kunskapen om demoner? Speciellt undrar jag om hur mycket som lärs ut till studenter på magikerakademier som i legio colonan? Är det nått som är aja baja att syssla med demonologi och totalt ignoreras eller är det nått som lärs ut redan år 3? Vad skulle kunna läras ut mer än just hur demoner normalt brukar bete sig och var de oftast återfinns? Har magiker nån slags utformad metod för "behandligen" av demoner?
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag skulle säga att det är din "setting" som bestämmer vanligheten, i vanliga eon skulle jag nog säga mycket sällsynta och de demoner som jag sett (brunnsdemonen i ett visst utgivet äventyr) är mycket gamla och relativt försiktiga. Du kan för all del göra dem så vanliga du vill.

Jag hade nog inte valt att låta exempelvis legio colonan ha demonkunskaper. Liksom Nekromantiker så anser jag att demonolgi är tabu bland de flesta ordrar (bortsett från kanske thalmurs då jag inte har modulen) och förekommer endast hos oberoende magiker.

Eftersom demoniska filament inte kan alstras ur natur utan måste ges från en demon så måste en demon redan finnas på plats och ha gett magikern dem. Jag anser att detta begränsar kunskaper en icke-demon kan lära ut i ämnet. Namn på de olika sorternas demoner, beteende och vilka miljöer de föredrar är nog sådant jag skulle låta magiker lära sig innan de eventuellt träffar på en demon. Det finns ju också demoniska aggregat men de måste vara extremt sällsynta.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Oj. Egentligen ett väldigt intressant ämne att prata om, men just nu är jag verkligen inte på humör att skriva :gremtired: .

Inlägget innehåller SPOILERS


I min kampanj så är demoner väldigt ovanliga och bryr sig oftast inte om simpla dödligas förehavanden. Att finna kroppsligt manifesterade demoner är således väldigt ovanligt. Dom få demoner som är fysiskt manifesterade är förmodligen i 9 fall av tio nerkallade av demonologer, vilket är snäppet vanligare men fortfarande väldigt ovanligt. En manifesterad demon är dock fortfarande fullständigt icke-fysisk på detta plan.
Som mest kan den te sig som ett mörker, en rök, en kyla i området eller liknande.
För att den skall bli fysisk lär man nerkalla(elelr den manifestera sig) i något levande. Där den kan sakta manipulera biotropin och psykotropin att bli till daimotropi och således göra den mer "demonisk".
Dom flesta demoner klarar sig mycket gott utan horn, brinnande skinn eller åttiotvå armar. Det är helt enkelt ivägen för deras planer att manipulera sin omgivning.
En vanlig sak för demoner om dom håller på att dö, eller fördrivas ifrån den fysiska världen är att krampartat klamra sig fast vid någons ande. Lite snålskjuts alltså. Dock klarar inte offret detta alltför länge då demonen hela tiden livnär sig svagt på dennes själ.
så, kortfattat; Demoner manifesterar sig 'aldrig'.

Demonerna i mitt mundana är inget "hack n slash" eller "onda monster som vill sprida förinta världen/ta över gudarnas roll". Deras mål är mer subtila än så, och mer intelligenta. Demonerna som faktiskt använder levanda varelser för sina intriger i skapelsen gör detta genom att påverka deras psyken och drömmar. Både med honungslena ord såväl som hot om evig förintelse, drömmar om allt dom önskat, förförelser om natten och vakna hallucinationer.
Dock kräver allt förutom vanligt prat allt för mycket kraft ifrån demonen, så oftast är det inte värt detta.
Och dom brukar vara ganska tydliga(läs diffusa) med vad dom vill.

Tillgången till information om demoner är nog ytterst sparsam om inte ovidkommande. För den lokala pöbeln gäller prästens predikningar om helvetet och liknande avgrunder.
För magiker studerande i legio colonan så kan nog dom ha tur att faktiskt få lite undervisning i saken. Helt enkelt att deras lärare läser upp dom passager i "bibeln" (libran?) där demoner och djävlar nämn. Dock att tillägga så nämns nog inte deras namn högt av just den sabriska skrocken att man kan åkalla den hornkrönte med hans namn. Någon mer information lär studenter knappas få förutom att det är "Aja baja". Kyrkan lär vara ovanligt hård emot LC just på den punkten, och magikerna är ju Daaktroende dom flesta. dom som inte är det är dock Draktroende, vilka inte heller gillar demoner.
Magikerna i just LC lär nog ta hjälp av kyrkan om det skulle krävas en exorsism. Gör dom inte det så lär dom nog försöka fånga dem med skyddscirklar, pentargram och lägga areaeffekter på motmagi för alla som kan misstänkas komma till skada.

Hur det gäller magiker ifrån andra sällskap är dock en liten annan fråga.
Kabalaorden lär säkert ut en liten del information, typ grundläggande namn och egenskaper som demoner kan tänkas ha till sina studenter. När väl studenterna upptas i någon akademi så får dom nog lära sig en hel del om dom valt rätt(fel).

Thakalatribunalen lär formodligen ut en del till studenter om hur man kan tänkas försvara sig emot detta, mycket mer ren vilja att inte underkasta sig dem och sedan magiska försvar. Förmodligen får dom högre ämbetena lära sig en hel del om just olika demoner och hur man blir av med sådan ohyra. Finns förmodligen ett par styken som har statlig tillåtelse att nerkalla dessa för att studera deras svagheter och styrkor.
Jag skulle tillochmed kunna tänka mig att dom har någon form av systematisk nerkallning bara för att förinta demoner.

Primitiva magiker håller sig nog undan demoner av just skrock eller religonens påbud.

Oberoende magiker är lite samma sak som tidigare, beroende på skrock eller religion så håller dom sig borta ifrån detta mörka ämne. Pöbeln lär starkt ogilla vad man sysslar mer och man har heller ingen stor stark organisation i ryggen.



/Poseur-blev mer än jag trodde
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Officiellt sett står det eller impliceras kraftigt att de inte kan manifestera sig rakt av (åtminstone inte enkelt) och att de inte kan överleva länge på Mundana utan att äta själar. Sök på gamla inlägg så finns det mycket info att söka på, bland annat ett "så här ser det ut i det är stadiet" av modulförfattaren.

I mitt Mundana fungerar det såhär.

Demoner är i sitt naturliga tillstånd kraftigt beroende av att absorbera daimo- eller psykotropi (möjligen också teotropi) för att överleva. De svagare demonerna (rang 1 och 2, i stort sett) kan klara sig hyftas på bakgrundsflödet i deras egna delar av andeplanet, medan de starkare äter själar eller svagare demoner för att överleva.

Ju närmare man rör sig den verkliga världen på andeplanet, desto svagare blir bakgrundsflödet, och demoner kan inte överleva länge där (det är därför de t.ex. inte kan jaga levande människors själar för att överleva).

Demoner kan manifestera sig (och manifesteras) "rakt av", men det kräver stora mängder energi från demonen, och det finns till och med en risk att de inte överlever. Det är alltså inget en demon gör frivilligt. Det räcker dock utmärkt ifall demonen bara ska bindas i en artefakt. Frammaningen sker i regel med ikonotropi, eftersom daimotropi är svårt att komma åt.

Ska man frammana en demon som tjänare får man ge den något (levande) att besätta, varpå daimotropin förvrider detta till en form som passar demonen. Dör demonens kropp kan demonen återvända till andeplanet om den hade fått energi nog; en svältande demon kommer troligtvis att ta så mycket skada att den inte överlever omställningen. För en demon som frammanats utan medium är skadan värre. Är demonen stark nog kommer den troligen försöka besätta något i närheten för att återställa sig, annars drar den sig tillbaka till sin egen del av andeplanet.

På det Mundana planet kan demonen även konsumera biotropi, men det är en sämre energikälla och får oftast bara dryga ut psykotropin demonen konsumerar.

Kunskapen om demoner hålls av magikersamfunden begränsad till betrodda utövande för att undvika oerfarna demonologer som frammanar utan att tänka sig för. Studenter och liknande får lära sig tillräckligt för att de ska kunna förstå hur farligt det är att syssla med demoner - annan utbildning om dem ligger mer på "allmänbildningsnivå" (Ockultism). Teckenmagiker, vars aspekter är viktiga i demonologiskt arbete, och eventuellt psykomantiker, får lära sig mer eftersom de kan tänkas får syssla med det i framtiden.

Demonologi utövas generellt av teckenmagiker som använder semotropi till ett pentagram i vilket demonen frammanas (ofta utan medium om demonen används i forsknings- eller artefaktsyfte - de blir mer medgörliga ifall de är gravt försvagare och svältandes till döds) med ikonotropi. Därefter gör man vad man ska med den.

I LC tror jag man ser demoner som något som ska undvikas (framför allt med tanke på Daakkyrkans ställning i landet), och det krävs svårskaffade specialtillstånd för att få arbeta med dem i forsknings- och alkemisyfte. Tillverkandet av artefakter med demoniska aggregat är därav kraftigt begränsat.

Hos Thakalatribunalerna får måste demonologer (precis som nekrologer) legitimeras för sitt arbete och omgärdas av kraftiga begränsningar; demonerna används av betrodda individer för forskning och för att skapa artefakter. Inom ätterna kringgår man dock ibland dessa förbud när det gagnar.

Kabalan tror jag har en mer tillåtande syn på demonologin, men man är väl medveten om dess farlighet och har därför många försiktighetsprinciper och håller uppsikt över utövarna.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Jag har en del att säga men mycket är redan sagt så därför säger jag inte allt.

Jag har samsyn med flera tidigare. Vad gäller vanlighet i Eon på magi är svårt att veta. Det finns inga tydliga riktlinjer. Men det är lite av charmen.

Vidare, de som kan demonlogi är nog merparten olika typer av nekromantiker som gått vidare i sina studier.

Annars borde kunskapen ligga kring ockultism och rädsla mer än faktiskt kunskap om deras natur. Det är ju det okända som gör dem läskiga.

cirfalierna borde vara de som är mest liberala kring demonlogi. De har inga moraliska betänkligheter så länge det fungerar och har fokus på alkemi. Som jag ser det finns de flesta demoniska aggregat i deras ägo därför. Däremot är de nog få magiker till antalet så andelen kan nog finns mer hos Thalamur och LC.

Som jag ser det så bryr sig inte demoner direkt om den fysiska världen om den inte bryr sig om dem. Demoner som blir störda (möjligt att någon rör om i väven) kan bli offensiva men håller sig i regel borta.

För övrigt går det inte att skippa den magiska nedkallning och besegra en Demon i andestrid och på det sättet tvinga in det i ett föremål? Om personen vill ha ett demoniska aggregat vill säga. Sedan kan ju alltid föremålet pajas för att få den att manifistera sig. Eller?

Övertalning funkar också i teorin men är så förbaskat svårt att det nog inte går.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Jag har en fråga till er visa forumiter: dvärgarna lär ju syssla
medtillverkning av demoniska aggregat, hur får de ag på det när
de bara använder elementar-magi?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Tror inte du är ensam om att tycka att andra saker än demoner kan användas till aggregat.

Men vad det gäller dvärgarna så får dom fortfarande transformera. Vilket det mig veterligen går att göra ifrån elementen och ataxa till tex ikono.

Sen lite OT. Jag ogillar verkligen att ritualmagiker får lika många magnituder som besvärjare och imprivisatörer.
Men det hör inte hit och jag skiter i det som SL.

/poseur gillar ande-aggregat.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
För övrigt går det inte att skippa den magiska nedkallning och besegra en Demon i andestrid och på det sättet tvinga in det i ett föremål? Om personen vill ha ett demoniska aggregat vill säga. Sedan kan ju alltid föremålet pajas för att få den att manifistera sig. Eller?
Det finns inget som hindrar det här, men jag ser två anledningar till att magisk nedkallning till uteslutning är att föredra.

*Personen som får tag i demonen måste vara tränad schaman, och de tycks inte växa på träd officiellt sätt.

*Demoner kan nog vara jobbiga till livsfarliga att leta upp på andeplanet (där det finns en kan det finnas flera), och detsamma gäller för själva besegrandet. Och mot en demon strider du med din själ som insats. Det här gäller särskilt mäktigare demoner.

Kort sagt låter det ju lite mer frestande att bara dra upp ett pentagram hemma i labbet/tornet/var man nu frammanar den och köra Nedkalla.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Jag har också tänkt köra med det. Men elementarer har ingen alstra-färdighet, hade
tänkt ändra på det och ge dem 12+(Rang). Nu börjar det bli lite väl OT så för att återgå till ämnet; Demonkunskap borde främst alkemister, schamaner, psyko- och nekromantiker, cirefalierna och möjligen kabalan ha tillgång till, fast det har ju redan de flesta sagt :gremsmile:. Men kunskapen borde främst röra demoner av låg rang, eftersom det är dessa som används mest praktiskt. Det är ju tabu att syssla med demonologi inom daakkyrkan och makhta-kulten(bara tirakernas då, bergstrollen håller som vi vet på med demonologi),därför tycker jag att bergstrollen bborde ha ganska stora kunskaper om demoner.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det är ju tabu att syssla med demonologi inom daakkyrkan och makhta-kulten(bara tirakernas då, bergstrollen håller som vi vet på med demonologi),därför tycker jag att bergstrollen bborde ha ganska stora kunskaper om demoner.
Med tanke på att Mahktahkulten styrs av schamaner och demoner tillhör dess stora fiender är nog demonkunskapen rätt god där...

Dessutom är ju dwarkkas demoner (det står faktiskt uttryckligen i Tiraker), och dem kan ju schamanerna använda sig utav.

Att bergstrollen skulle hålla på med demonologi får du gärna citera källa för (en spelare snodde i morse min Bestialiska folk, så jag kan inte själv kontrollera), ifall det inte handlar om den tolkning jag tar upp under spoilern nedan.

Syftar du på trollkungarna så var det ju knappast demonologi i termens gängse betydelse de ägnade sig åt, även om de utnyttjade urkaths krafter. Och trollkungarna var i vilket fall bara fyra, varav som mest en ännu lever.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Jag syftade på trollkonungarna, men också på bergstrollens magiker; det står i boken att de har magiker (även om trollkonungarna var mäktigast) och eftersom de har demoner inlåsta i "källaren" så tolkade jag det som att de sysslade med demonologi. Det var ett tag sen jag läste tiraker boken så jag hade glömt en del om deras religon, tack för infot.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Gällande demonerna...

så säger iaf legenderna att det var Mahktah som fängslade demonerna och sedan satte bergstrollen att vakta dem.

Fast nu när du säger det så är bergstrollsmagiker som frammanar demoner fett coolt. Jag tror att jag inför det i mitt Mundana ^^
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Jag sade att e var inlåsta inte att bergstrollen hade låst in dem, jag orkade inte älta makhta-legenden, alla eon-forumiter kan ju den :gremwink:
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Demoner är fruktansvärt ajja-bajja inom thakalatribunalerna och i hela thalamurs samhälle enligt min uppfattning.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
nordan said:
Demoner är fruktansvärt ajja-bajja inom thakalatribunalerna och i hela thalamurs samhälle enligt min uppfattning.
Silverskäran dyrkar L'meas...
Fast, det är klart.
Hela det sällskapet är ganska ajja bajja.
>_>

Nevermind
 
Top