Nekromanti Demoner och Gudar?

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Vad är skillnaden mellan en demon och en gud?
Frågan ploppar ibland upp i mitt huvud när det gäller EON (annars en fullständig agnostisk ateist) =)

Min egen lilla idé baseras på fullständigt ovetenskapliga grunder....döh, men går i stort sett ut på att skilja deras förmågor åt.

En GUD kan skapa, en demon kan det inte. Demoner kan endast förändra det som finns. Tex kan en gud (enligt mitt tycke) skapa en levande tänkande varelse. Demonen kan ej göra detta, men demonen kan förvränga skapelsen och omvandla det till något annat.

För er som gillar mer vetenskapliga förklaringar så kan vi väl säga att gudar har förmågan att skapa grundämnen eller iaf atomer av befintliga sådana och sammanfoga dessa till önskade molekyler och föreningar. En gud har även förmågan att skapa eller frammana själar. Demonen kan endast ta befintliga molekyler och förändra dessa.

Alltså kan en Gud skapa ett berg utan att sabba omgivningen medans en demon (en riktigt kraftig sate) måste ta sina byggstenar från omkringliggande objekt för att skapa samma berg.....

Detta är lite tankar om det hela...jag antar att det finns de som inte håller med, men jag skulle gärna vilja ha synpunkter och förslag =)
 

Gylf draken

Warrior
Joined
30 Nov 2004
Messages
274
Location
Rundvik
Gudar kan skapa men inte förändra, de kan beordra eller be om saker men aldrig tvinga.

En demon kan inte skapa, han kan däremot påverka och förändra, Demoner är kraftiga Daimotropiska energier vars kraft är så stor att materia förändras efter dess tycke, runt dem,

Då en männsika föda är det Själen som föds, (Psykotropi)
Den själen är inte såååå pas mäktig men endå mäktig no för att skapa sig en egen biotropisk "kropp" som den förändrar allteftersom Själen förändras, Själen är odödlig men också den kan förändras men endast till des ursprungliga "bas-energi" Psykotropin, då den biotropiska kroppen dör och blir till Geotropi lösgör sig själen och återvänder till det Psykotropiska planet, vissa löser upp sig till ren Psykotropi andra blir andar.

Den daimotropiska kraften har ännu mäktigare skapelser/"noder"/What ever, Demonerna, de använder den mäktiga Daimotropin som sin kraft och de "hamstrar" över mer av den kraften än Själarna hamstrar över Psykotropina (alla demoner över rang 3) den krafften kan som tidigare nämnt fölrändra mer än Psykotropin vilket sker blixt snabbt vilket betyder att det som en Kropp (styrd av Psykotropi) det den förändras på ett år kan en demon göra på en runda, och förändringarna kan innefatta allt ifrån fysiska vingar (om den är på det fysiska planet) till mörk sten artad hud.

Gudar skapar och ser hur det går, Demoner förändrar och påverkar de skapade "sakerna".

VH Jens.L "Tycker typ som du då"
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Jag tyckte det var ballare om demoner kan ta bort medans en gud kan skapa...

Skapar-förmågan ger mer annhängare då den anses mer mäktig av vanligt folk- mer tillbedjare=mer kraft => gudar är ofta bättre än demoner och deras vilja att skapa ger dom en personlighet(oftast) som gör dom mer benägna att bygga upp, demoner tvärt om. Båda kan förändra världen mer eller mindre och demoner och gudar blir något av en motsats. Annars är ju gudar mäktiga demoner och inget mera...

Är demoner oftast onda?
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Gudar kanske bara är demoner så mäktiga att de inte behöver lägga sig i den fysiska världen lika aktivt? Demonerna (och gudarna) skapades kanske samtidigt som resten av Mundana (som uppstod tack vare ett icke-statiskt universum).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,654
Location
Värnhem, Malmö
"Är demoner oftast onda?"

"Onda" är subjektivt, det finns ingen fast definition på vad ondska är och ingen ond kraft som uppfyller demonerna. Däremot är de flesta demoner egoistiska, nyckfulla och föga besvärade av medlidande, vilket för de flesta tycks ondskefullt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,184
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Rent officiellt, såvitt jag förstått av mina diskussioner med Nallo och CJS, är skillnaden mellan gudar och demoner egentligen tämligen obefintlig. De är i praktiken samma sak, eller åtminstone är vad som är gud respektive demon väldigt, väldigt luddigt - en tanke som går igen i zhanernas andetro i Västlandenmanuset.

Hursomhaver, dina egna idéer sammanfaller i stort med de jag presenterade i detta inlägg.

- Ymir, tipsar
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Man kan ju fråga sig om deras förhållande kan liknas vid vårt till djur. De skiter i stort sett i vårt lidande men kan ändå älska en människa. Är det intressant att göra demoner inte omoraliska utan moraliska fast på ett annat plan. Andra värderingar och syn på livet och andra levande varelser?
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Jag tycker det här är en ganska viktig fråga som CJS (m.fl.) lämnat aldeles för länge utan ens vettiga ledtrådar.

Jag försökte få en liten diskussion om det tidigare i den här tråden.

Jag vet inte om jag har några bra svar, men jag har många frågor på samma ämne, framför allt när det gäller helgon och relationen mellan tillbedjare och makt. T.ex:
- Måste man ha högt Quadosh (tillbe någon religion intensivt) för att bli helgon? (Isf. Hur skapades Allvetandets Brödraskap?)
- Är ett helgon med 100 000 tillbedjare lika mäktig som en gud med 1, 10, 100, 1 000 eller 100 000 tillbedjare? (Eller är till och med en bortglömd gud mäktigare än alla mundanas helgon tillsammans?)
- Blir demoner mäktigare av tillbedjare?
- Kan en "Antikrist" uppnå helgonstatus?
...Jag kan säkert hitta på fler frågar på ämnet men ni förstår nog ungefär vad jag är ute efter...

När det gäller gudars makt på det värdsliga planet har jag på något sätt föreställt mig att det som en gud kan uträtta kan jämföras med magi (om än med odokumenterade teotropiska effekter) och att magnituden på magin på något sätt relateras till antalet tillbedjare.
Demoner har jag föreställt mig att deras makt fungerar på ett liknande sätt men att de använder daimotropiska effekter istället för teotropiska och att deras styrka med magi relateras till deras rang på något sätt.
Av den anledningen så skulle gudar och demoner kunna utföra samma handlingar men från olika utgångspunkter och man skulle kunna tänka sig att en sak som är svår att utföra med teotropi är tämligen enkelt med daimotropi. På så sätt skulle man fortfarande hålla kvar någon sorts balans mellan 'ont' och 'gott', 'goda' handligar (läka skada etc.) görs lättare med teotropi medan 'onda' handlingar (utdela skada etc.) görs lättare med daimotropi. Det skulle förmodligen ge att det är lättare att övertala en demon till att göra skada än att hela, eftersom det inte är lika svårt (kostsamt?) för demonen att utföra...

/Caesar - med lite tankar om både det ena och det andra...
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Finns det atomer i Eon?

Eller är det liksom inte kongulerade filament typ

Sen är väl den omedelbara skillnaden att demoner är daimotropiska varelser och gudar teotropiska, sedan gör jag ingen skillnad på dem förutom deras tillvägagångssätt och mål.

Gudar står över demonerna i mitt Eon kosmos, men vissa demoner är lika kraftfulla som gudar, men det finns många fler omäktiga demonyngel (demoner rang 1,2,3), och mellan kraftiga demoner som i sorgernas brunn.

Gudar är lite mer sofistikerade, och unga gudar tenderar inte att röra om i Mundana som demoner gör.

I mitt Eon så är Mundana bara en av många världar i ett oändligt kosmos med ett oräkneligt antal olika varelser och skapelser, i det eviga drömmandet, eller whatever.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
- Måste man ha högt Quadosh (tillbe någon religion intensivt) för att bli helgon? (Isf. Hur skapades Allvetandets Brödraskap?)
- Är ett helgon med 100 000 tillbedjare lika mäktig som en gud med 1, 10, 100, 1 000 eller 100 000 tillbedjare? (Eller är till och med en bortglömd gud mäktigare än alla mundanas helgon tillsammans?)
- Blir demoner mäktigare av tillbedjare?
- Kan en "Antikrist" uppnå helgonstatus?
...Jag kan säkert hitta på fler frågar på ämnet men ni förstår nog ungefär vad jag är ute efter...
Jag har löst det så att jag har skapat en skala: vid ena endan så arbetar man enbart med sig själv, och kan därmed uppnå gudomlighet (steg på vägen är i så fall trollkarl/shaman/levande lik) respektive fullständigt stöd till någon annan entitet (helgonskap). På Det viset löser jag också frågan om vad som är mäktigast: Ett helgon kan enbart alstra ur sin guds kraft, eller ur sin egen kraft (vilket enligt ovanstående mönster är ungefär samma sak) vilket gör att guden alltid kan blockera helgonets kraft, eller skuta till mer. Att jämföra med demonen som inte har någon annan kraft att tillgå än sin egen, och möjligtvis sina fåtaliga tillbedjares.
Ett möte mellan ett helgon och en demon/mindre gud utan någon annans inblandan skulle således ofelbarligen leda till helgonets död, medan ett helgon knutet till en mäktig gud skulle kunna slå ut även stora smågudar, om nu hans egen gud bidrar med kraften.

Ang. Allvetandets brödraskap så ser jag orden som ett försök att befria mänskligheten ur sin nedärvda hjälplöshet och få dem att överstiga mänskligheten. därav talet om total kunskap.

...kan man med detta anse frågeställningen besvarad?/o.
 
G

Guest

Guest
- Blir demoner mäktigare av tillbedjare?
Jovisst, de kan ju åtminstone transformera psykotropi till daimotropi, men om de anstränger sig kan de nog nå apoteos eller vad det nu heter när de vill bli gudar precis som människor.

Båda grejerna använder jag mycket, spelgruppen är en kult som tror att de fått tag på det sanna namnet till daak, men det är bara en demon, som ioförsig har blivit gud men iallafall.

Om jag visste hur man länkade skulle jag nog länka till mitt gamla inlägg vid namn rangketchup, där beskriver jag bland annat, mina funderingar om gudar och demoner, samt filaments olika energi nivåer (som jag spånat lite mer på men ingen verkar vara intresserad så jag har inte laggt upp det på forumet).
 

Caesar

Veteran
Joined
17 Nov 2004
Messages
80
Location
Linköping
Re: Länka till inlägg [OT]

Finns en knapp till höger under "Instant UBB Code" när du skriver ett inlägg, så får du fylla i nummret inlägget du vill länka till har.
Eller direkt med koden:
"inlägg=1234] länk [/inlägg]" med ett "[" före också...
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Skulle daimotropin kunna vara antiaspekternas motsvarighet till teotropi?

"Huset Avarine i legio Colonan ser antiaspekterna som något som 'Polaritetens lag',skulle kunna vara skaparkraftens motsatts. Världen består enligt dem av olika sammansättningar av de vanliga magiska aspekternas energier i olika former, som en effekt av transformerad teotropi. Antiaspekterna skulle därför enligt dem kunna vara den motsatta kraften att kunna söndra det som är skapat"
-Drakar sid. 46
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Re: Finns det atomer i Eon?

Jo vetenskaps akademin kommer bergis att hävda kongalerade filament / förtätningar av potentiella filament i den magiska väven medans jargiska kyrkn nog kan acceptera atomer bara folk erkäner att dom finn pågrundav daaks kraft.

Lijat - som håller på teorin om ökade taumvärden för tunga aspekter.
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Är demoner oftast onda?
Som någon nämnde så är ondska subjektivt. Vi har faktiskt en spelgrupp där vi spelar gudar (ett annat regel system och värld) och man kanske kan använda lite av det, vad vet jag...

Istället för att prata om gott och ont (något som människorna ofta använder, inte gudarna själva) kan man tänka sig en skala mellan kaos och ordning. På denna skala bör de flesta ordningssamma gudarna (livet, döden (döden betraktas som ond, men är väldigt strukturerad), elementargudar etc) ligga långt åt det ena hållet medans kaosgudar och demoner ligger åt det andra. Saken är den att Eons gudar kanske inte är lika lätta att placera in på skalan som de (enkelspåriga gudar) som förekommer i spelet/världen vi skapat.

Självklart tänker de gudar/demoner som inte bryr sig om ordning mest på sig själva och njuter mer av personlig makt och bryr sig inte om konsekvenserna av sitt handlande som gudarna av ordning gör.

Hm, det blev lite luddigt och det går nog inte att anamma i Eon, men det kanske är något att ha i någonstans i bakhuvudet?
 
Top