Nekromanti Demoner och Demonologi

Nem

Veteran
Joined
5 Jul 2007
Messages
2
Location
Stockholm
Halloj! Första inlägget här, dock lurkat omkring i ett par år utan att lägga mig i alls :gremsmile:

Har ett par frågor jag hoppas kunna få lite hjälp med dock.

För det första, boken om dessa väsen har varit på hyllan rätt länge, finns det något hopp att inom en snar framtid omfamna denna efterlängtade modul? :gremsmile:

För det andra, finns det någon (i dagsläget) stående fakta om diverse demoner, demonologi, att kalla ner och binda dessa (i olika form) osv, egentligen vad som helst. Jag gjorde en snabb sökning här på forumet och hittade föga. :/ Jag är inte direkt intresserad av aspekten Daimotropi, utan snarare mer specifikt om demoner, vad dom är, hur dom fungerar, vad dom kan göra, hur dom ser på saker och ting, och vad dom kan användas till.

Mer specifika frågor:
Vilken rang har en "mäktig" demon?

Tar dessa fysisk form på Mundana frivilligt? Hur då? Inom vilka gränser?

Hur går processen från att kalla ner en demon till att installera denna i en generator till? Kallar man ner och binder stackarn för att sedan kräva att den hoppar in i glaskulan för resten av dess sorgliga existens?

Jag är medveten om att olika demoner självklart har olika mål, men kan man få en tanke om den generella uppfattningen demoner har om saker och ting, främst hur dom ser på "dödliga" och deras egna plats i världen.

Tackar på förhand! :gremsmile:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Det enda ordentliga material som jag kan dra mig till minnes just nu är det som står i Vandöda & Nekromanti. Där finns ett par exempel på demoner bundna i vandödas kroppar.

Det officiella materialet får man nog vänta på ett tag till.

För att få ett hum om kraften hos en demon kan man jämföra exempelvis de Kosmiska varelserna i Monster i Mundana. De som magiker kan skapa. Uppskattningsvis 1T6 i grundegenskaper och +1 i någon förmåga/pansar/förflyttning per Rang. En demon av Rang 3 borde alltså ha 3T6 i egenskaper, +3 i diverse förmågor, 3|6|9 poäng pansar, osv. Vilda gissningar bara.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Nedkalla och installera

Rent tekniskt så beskrivs kan du förstå nedkallning dels genom att läsa kapitlet om detta i Mystik och Magi. Läs effekten nedkalla och de effekter som denna hänvisar till. Läs effekten binda demon. Läs den alkemiska processen installera generator. Men jag tror att din fråga kanske gäller hur det går till rent "in game"? Här känner inte jag till något officiellt material, men jag tolkar det som att när du har en demon kontrollerad och bunden så "tvingar" den alkemiska processen in demonen i ett föremål och låser den där.

/Nordan, snabbskriver.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Några svar... (eventuella Spoilers)

Hej du.
Demoner & Demonologi är en bok som gång på gång blir försenad - mest på grund av att andra rollspelsprojekt kommer i vägen. Den är dock på gång och det skrivs på den lite då och då. Ett tag var jag positiv och tänkte att jag borde få klart den till påsk och GothCon men nu är jag lite tveksam till detta - men som sagt - kanske om gudarna vill.

Vilken rang har en "mäktig" demon?
Nu beror det lite på vad "mäktig" är i dina ögon. Man kan säga såhär - en rang 1 demon är väldigt svag. En rang 3 demon är i stort sett som en människa (människor är ju egentligen manifesterade väsen med en själ som har rang 3).
Men har du en demon på rang 8-9 så har du en mycket farlig demon.

Tar dessa fysisk form på Mundana frivilligt? Hur då? Inom vilka gränser?
Demoner tar helst inte fysisk form av att vara på Mundana då den magiska väven är direkt skadlig för dem. Finns lite info om detta i modulen Drakar då det är Drakarna som har manipulerat väven.

En demon kan dock inte bara manifestera sig - den måste ha en nod till den plats där den skall ta form - ungefär som ett flygplan inte kan landa nattetid utan att landningsbanan är upplyst. Den kan dock bli nedkallad med en magisk ritual eller åkallad och detta görs vanligen genom att man mässar dess sanna namn och tillgodoser någon typ av offer. Vissa okontrollerade dissipationer kan göra att demoner får möjligheten att manifestera sig.

Hur går processen från att kalla ner en demon till att installera denna i en generator till? Kallar man ner och binder stackarn för att sedan kräva att den hoppar in i glaskulan för resten av dess sorgliga existens?
När man binder en demon till ett föremål så knyts dess själ till detta. På samma satt som en människas själ är knuten till sin kropp. Demonen försvinner således inte in i föremålet helt och hållet utan finns alltjämt på andeplanet- däremot kan inte en demon som är knuten i ett föremål manifestera sig fysiskt. Och ja - den vanligaste metoden är att man åkallar en demon, håller den fången i ett pentagram och sedan "gör om" bindningen till ett föremål och låser den så att demonen permanent är fångad i föremålet.
Däremot så kan demoner ha en viss kontroll och inverkan på föremålet och dess bärare - ju kraftfullare och mer "medveten" demon det är desto mer riskabelt blir det.

Jag är medveten om att olika demoner självklart har olika mål, men kan man få en tanke om den generella uppfattningen demoner har om saker och ting, främst hur dom ser på "dödliga" och deras egna plats i världen.
Som du säger - det varierar väldigt mellan olika demoner. Det kommer dock tas upp mycket om demoners psyken och hur dessa kan utvecklas i kontakt med människor och Mundana.

Nåväl - vet att jag har varit lite kryptisk men vissa saker är alltjämt i skisstadiet så jag vill inte säga för mycket där. Men som sagt - fram till dess får du improvisera lite.
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Jag kan tyvär inte svara var jag har fått detta ifrån men det är något att gå på i af.

Min uppfattning är att demoner i mundana är mer andevarelser som helt saknar egna fysiska manifestationer. De tar vanligen över djur eller människor antagligen för att de vill uppleva känslor som de annars inte kan i sin ursprungliga form (lite Anne Rice hållet minus erotiken). Det är antagligen endast de mäktigare som kan besätta levande varelser. Demoner utgör andevärldens urinvånare och är schamanernas ärkefiender. Eftersom varje gång en schaman gör entré på andeplanet lämnar han sin kropp utan en ande och gör den till ett mycket lätt byte för demoner som vill "leva livet".

Mycket hokuspokus men jag hoppas du kan få ut något av det.
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Re: Några svar... (eventuella Spoilers)

Mitt inlägg blev ju helt onödigt nu när du förärade oss med författarens visdom. :gremsmile:

Jag är väldigt intresserad om du vill diskutera några ideer om demoner i mundana (som du mer än gärna får sno till boken) står jag gärna till tjänst. är på forumet eller på min email:
johanedv@netscape.com

Vore kul att få utbyta lite ideer om inte annat.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Heja heja! :D

GothCon till påsk... Alltså mindre än ett år? Då hoppas jag att gudarna vill och hejar på dig för allt jag e värd!! :gremwink:
 

Nem

Veteran
Joined
5 Jul 2007
Messages
2
Location
Stockholm
Re: Några svar... (eventuella Spoilers)

Tackar för svaren!

Var främst ute efter praktiskt information om Demoner i allmänhet, då det är svårt att använda dessa, både som spelare och spelledare då man vet så pass lite om hur de fungerar. Demoner fyller ju dock en relativt stor roll både inom magisk och teologisk forskning och utövning på Mundana.

Hur som haver tror jag detta hjälper en hel del, får fylla i tomrummen med lite högklass skitsnack så länge :gremwink:

Tack igen!
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Några svar... (eventuella Spoilers)

Det kommer nog att komma en Fenixartikel nån gång framöver där det beskrivs lite om demoner & demonologer som en preview av boken.

Men som sagt - håller med om att det måste finnas info om demoner i eon. Jag menar - det har ju funnits sedan 96/97 och redan där fanns det besvärjelser som påverkade demoner men inga demoner i sig.

Men det är på gång.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Några svar... (eventuella Spoilers)

När saker och ting börjar utkristallisera sig så kommer jag leta lite korrekturläsare och idéesprutor på ett tidigt stadium som kan komma och säga "bu", "bä" eller "vänta nu jag har en mycket bättre idé".

Vissa frågor kommer nog dyka upp här bland annat. Men skall spara din mail i min speciella demonfil *mohahahahaha*
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Förutom Blasphemys bra och uttömmande inlägg kan jag göra ett fåtal tillägg som förhoppningsvis besvarar ytterligare några funderingar...

Som sagt, informationen om demoner kan i stort sammanfattas med den regeltekniska artikeln om frammaning i M&M och belialexemplena i V&N. Dock finns det i EM ett flertal inlägg om olika typer av demoner; kolla på releaseplanen så får du några namn, du kan hitta någon rad om flera av dem (även om det knappast är mer än möjlig inspiration...).

Ett (i min mening) bra och uttömmande inlägg om demoners natur och personlighet finns här på forumet, skrivet av Ymir (som i varje fall är Eon-författare, även om jag inte vet hur mycket inflytande han kommer att ha på Demoner), vilket åtminstone borde ge dig en del inspiration (om du orkar igenom det, vill säga :gremwink:)

Vad gäller mäktighet kan du tänka på att en människas själ som sagt är av rang 3 (även om det där med att människan är ett manifesterat väsen känns tveksamt för mig - snarare är det som med demoner i föremål, bara att "föremålet" i detta fall är kroppen) och en drakes själ är på rang 8 (har jag för mig). Annars kan du troligen jämföra något med vandöda, även om jag skulle gissa på att demonerna får mer variation och fler specialförmågor.

Resten av frågorna överlåter jag åt Eons författare eller din egen fantasi att besvara :gremsmile:
 

Sedjem ash

Veteran
Joined
26 Feb 2003
Messages
68
Location
Lund i Skåneland
Re: Några svar... (eventuella Spoilers)

In on a list... :gremshocked:

Vore väldigt kul att få speltesta/korrläsa när det börjar närma sig.

Ps "Bu"

Sedjem Ash- "Demoner, demoner. Demoner över allt" -utalas med nasal 30-tals TV-röst
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Re: Några svar... (eventuella Spoilers)

*räcker upp en hand* Hey! Jag gillar också demoner, och har aldeles förmycket åsikter för mitt eget bästa...

Om det behövs så är det bara att maila: nyberg.viktor [at] gmail.com
 
Top