Nekromanti Demoner i Drakar och Demoner

Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Finns demoner i eran världsbild när ni spelar DoD? Rent spelmässigt är de ju väldigt användbara. Istället för en ond trollkarl som ställer världen på sned är det en ond demon istället, för variationens (?) skull. Jag egentligen undrar hur väl ni anser att demoner passar in i DoD6. I gamla versioner av drakar svämmar det ju fullkomligen över av demoner, iallafall när jag spelat med mina spelledare. Nu finns det säkert någon bland er som har koll på huruvida demoner passar in i fornnordisk mytologi, men det intressanta tycker jag är om de tillför något till stämningen.

Hur gör ni? Har ni med demoner?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Demoner i fornnordisk mytologi

Nu finns det säkert någon bland er som har koll på huruvida demoner passar in i fornnordisk mytologi, men det intressanta tycker jag är om de tillför något till stämningen.
Demoner fanns i den fornnordiska mytologin -- men de kallades för jättar. Jättarna fyller nämligen exakt den roll och uppvisar de förmågor som demoner har i andra mytologier; de är onda, magikunniga och bundis med dödsriket. Kanske en sådan twist på demoner skulle passa i DoD6?

/tobias
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Demoner i fornnordisk mytologi

Jättarna fyller nämligen exakt den roll och uppvisar de förmågor som demoner har i andra mytologier; de är onda, magikunniga och bundis med dödsriket
Hmm... Intressant idé. Får väl sätta mig ner och skriva om delar ur Jorges i så fall! :gremgrin:
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Jag använder mig av demoner, fast inte alls som dom brukas användas av i DoD. Demonerna i min värld är snarare som Horrorna är i Earthdawn, alltså varelser från ett annat plan som när dom kommer till vårt plan livnär sig på våra negativa känslor.
Så Demonen som kommer upp i min DoD värld är inte stora svarta varelser som dödar allt och ska förinta världen tills dom blir dräpta av en riddare i skinande rustning i sista stund... Dom är manifesterar sig snarare som kanske den nya prästen i byn, en bok, ett mordoffer eller liknande. Sen försöker förvrida människorna i byn eller staden och sår hat och mistänksamhet som leder till våld, föräderi mm.
Detta leder till att istället för att spelarna ska leta reda på demonens svarta borg och där dräpa honom i en stort slag mellan hjältarna mot onskans furste med sina horder av vandöda så blir det mer dektiktivarbete då dom måste klura ut vad som ligger bakom allt detta och akta sig för att själva inte falla offer för demonens viskningar.
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Nej, självklart ska inte demoner vara fysiska på det sättet. Då blir det lite Chronicles över det hela. Men att en demon manifesterar sig som en bok... Tja, varför inte? Det var en rätt bra idé.

Men det jag undrade var mer hur demoner fungerar rent stämningsmässigt i just DoD6, eftersom det har en tydlig fornnordisk prägel jämfört med tidigare drakar-utgåvor.

Ett förtydligande: Om ni har med demoner i DoD 6 , hur gör ni då för att behålla den fornnordiska stämningen? Jättar var ett jättebra förslag, tack!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
"I gamla versioner av drakar svämmar det ju fullkomligen över av demoner, iallafall när jag spelat med mina spelledare."
Kryllar och kryllar..? Ett äventyr skrev jag för att ni skulle få ta del av en demonframmaning och Kandras landskap.. Det andra äventyret med demonframkallning (ni vet inte om den frammanades eller inte, eller hur) kom till för att jag improviserade och var tvungen att "on-the-fly" hitta på en anledning.. Jag var väl inte riktigt nöjd med att behöva dra in demoner i det hela eller ens en maginod.. Fast du får ju roa dig med att gissa hur det kommer att påverka klostret, Bosse Brottsling :gremsmile:.. Särskilt nu när ni lockat magikerakademin dit.. :gremlaugh: Jaja, vad jag vet så har AEriksson inga demoner i sina äventyr, så jag antar att du menar den andre Erikssons äventyr.. Själv tycker jag båda varelserna i DoD:s namn är väldigt ovanliga..

Demoner i nordisk mytologi? Jag vet inte.. Själv har jag inte dödskollen på den nordiska mytologin.. Däremot vet jag att tron på andar (typ förfäders-, natur- eller trädandar) kunde förekomma.. Det var ju sällan man tillbad en jätte, precis.. De sågs väl mer som gudarnas onda motsvarigheter..? Som skrivet, jag har bara en vag bild om den mytologin..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som har för sig att demon betyder ond ande
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Det var ju sällan man tillbad en jätte, precis.. De sågs väl mer som gudarnas onda motsvarigheter..?
Men det är väl inte så många andra folk som tillbett demoner heller. De bara tillbad sin gud och sedan deklarerade kristendomen att guden var en demon och att de som tillbad honom skulle få tillbringa evigheten med ett glödgat järnspett på ett obekvämt ställe.

/tobias
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Demoner förekommer i Drakar och Demoner v6, inget snack om saken. Inte som jättar, men inte heller som den gamla steriotypa demonen med horn, vingar, kanske en svans och två megabastanta svärd. Nej, inte ens nära det.

Inte för att jag riktigt vet hur jag kommer nyttja dem, men som Han sa så betyder Demon just "ond ande", och det är nog den rollen som Demonerna först och främst kommer spela i mitt dodv6. Kanske i form av den där boken som ngn nämde, kanske inte. Kanske som den nya mannen i byn, men varför inte som något från växtriket? Tänk bara på det stora hemska demonträdet som... Tja, inte för att jag råkar ha någon bra ide att spinna vidare på nu, men tänk dig endå ett stort vanligt Demonträd som förpestar omgivningen(och justr nu orkar jag inte definiera demonträd, ska snart sova. Om nån i intressrad kan jag göra det vid annat tillfälle)
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Jo men det jag försöte säga var att dom tydliga fysiska manifestationerna som jättar blir lite för mycket Chronopia känsla över fast med en mask av fornordisk mytologi.
DoD6 har en tråkit nog än så länge illa utvecklad men forfarande viktig religiös aspekt. Mycket av deras samhälle kretsar runt denna religion som faktiskt skiljer sig en hel del från den fornordiska mytologin. Den enda som kommer relativt nära är Gerbanis men den är fortfarande en bit ifrån.
Jag tycker att det är till denna bit demonerna hör till, i Nidendomen är det dom änglar som föll längre än dom som lever i trunvang, Alvernas ondska mm. jag anser att man låter demonerna representera den korruption som sakta förtär världen. Blir kanske inte så myket fornordisk mytologi över det men det blir en hel del DoD6 över det.
Som exempel hur startade dom två familjernas blodsfejd, och är det verkligen till Storme den ensliga byn blotar till på ett sätt som får den mest inbitne järnhandsriddaren att bli blek? Och om själva ondskan manifesterar sig som en av den fornordiska mytologins alver, jättar eller varför inte det blodtörstiga trädet dit dom släpar offer (en utmärkt ide enligt mig) är en smaksak.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
För mig är demoner i DoD6 något mer okroppsligt än i tidigare versioner, som t.ex. 91:an. Det är just vålnader som förvrider sinnen och stämningar, och som förgör all skönhet och förändrar det till motbjudande.
De kan ta sig alla slags former, men ofta som något naturväsen, eller en elementarindivid (jmfr. isdemoner, mörkerdemoner, elddemoner). Deras gemensamma nämnare är dock den absoluta ondskan.
I tidigare versioner av DoD har demonerna kunnat vara goda också. En spelgrupp stötte på en demon som var väldigt intresserad av att studera, ochjust inget mer än det.

/BD, som är trött idag.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Gurgeh nämnde jättar, men man ska komma ihåg att även fornnordiska troll på många sätt var dåtidens demoner. (Riktiga fornnordiska troll såg nämligen inte ett dugg ut som John Bauer-troll) De första dokumenterade trollen i vår historia avbildades som bepälsade skuggskepnader likt "demoner" med svansar, och de gjorde sig osynliga, använde svartkonst och gäckade arbetare i gruvor, m.m. Den urgamla ätten "Trolle" har ett vapen där en hiskelig varelse är avbildad, och den liknar i våra ögon mer en demon än ett Trudvang-troll.

I mitt Trudvang låter jag trollen vara lite mer magiska och "demon"-aktiga än de föreslås vara. Jag använder exempelvis inte skogstroll så mycket, utan har hittat på några egna varianter, såsom Nidtrollen, vilka använder magiska förmågor, bländverk och gyckelspel för att gäcka/angripa äventyrarna.

Sedan leker jag mycket med rastlösa andar, gengångare och spöken, så med de här varelserna på varsin sida av de traditionella demonerna, så anser jag inte riktigt att det behövs några traditionella demoner i så stor utsträckning.

När jag väl använder dem så är det mest för att skrämmas. Typ, jag kan berätta om någon urålderlig demon och dra några spökhistorier om hur världen kommer att gå under om demonen vaknar, men jag stoppar inte in dem som rena fiender i äventyren.

Det känns bra. Både "drakar" och "demoner" blir något som alla spelare är rädda för att möta, men som aldrig (förutom i Snösaga, förstås) dyker upp och konfronterar äventyrarna.

/Rising
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
De bara tillbad sin gud och sedan deklarerade kristendomen att guden var en demon...
Inte bara kristendomen. Det klassiska exemplet är väl de gamla persiska och hinduiska religionerna som kallade varandras panteon för onda demoner.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Sant i allt det du skriver. Det är faktiskt John Bauer som har satt bilden för hur vi i nutiden tror att trollen såg ut, som groteska monster.. Trollen troddes lika gärna av dåtida bondesamhället vara vackra och lockande och människor kunde även bedriva handel med dem..

Roligt är deras förmågor.. Göra sig osynliga som du skriver.. Stjäla mat med hjälp av magi, förvandla sig till djur, trädstockar eller garnnystan(!)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som förbannar kristendomen som förstörde grannfriden mellan troll och människa
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,679
Location
Värnhem, Malmö
I nrodisk mytologi fyller som sagt jättar och troll rollen som kaosmakter vilka kommer utifrån den civiliserade världen. Dock finns en annan faktor som jag finner lämpad för DoD 6, nämligen de arktiska folkslagens (samer, inuiter, samojeder, tjuktjer) shamansim, i Norden känd som sejd och utövad av Oden och Freja. I denna världsbild finns demoner som en del av andevärlden och är på så sätt närstående andra andar såsom spöken, elementarer, med mera. Ofta är demoner bärare av sjukdom eller galenskap. Demoner i den stil som är vanlig i rollspel, vilka filtrerats genom kristen och asiatisk mytologi, Faust och fantasyböcker, finns det däremot ont om.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
klart det finns

klart det finns, spelar ju DoD5, varför skulle det inte finnas demoner där, finns ju till och med kannibaler med ihop sydda munnar....

//Netfeed, som har två inlägg kvar till 1700 poster, eller nnågot i den stilen
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Nåja [ant]

Om jag såg rätt var den första frågan; "Finns demoner i er världsbild när ni spelar DoD".

Ser ingen direkt versionsspecifikation där.

/BD, tycker att om man bara vill ha svar om en version, ska man skriva ut det i rubriken.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Smaken är som baken... [NT][OT]

...delad
NT = no text (ingen text)

Zimmerman - Chronopia++
 
Top