Nekromanti demon fundering

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
hallå... vi har en liten fundering i gänget.
när man besätter en kropp som demon, vilka attributer tar man med sig och vilka är kroppens.
först tänkte vi att dom som tillhör kroppen är:
Strength
Dexterity
Stamina
Appearence
men sen kom vi på att demonen kanske har ett ideal hur kroppen skall vara och formar den i ögonblicket då han besätter den. d.v.s. demonen har ett minne om hur han själv var och formar kroppen på så sätt, llr?
isåfall är den enda attributen som kroppen tillför appearence.
hmm...
 

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
Hmm, tja...

Nu har ju inte jag boken "så fungerar demoner" men enligt mig varierar det.
Det spelledaren funderat ut just för det speciella tillfället är nog det enda raka då demoner skall vara knepiga och inte falla inom några alltför linjära ramar.
Det kan bli lite hur som helst alltså...tycker jag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Det spelledaren funderat ut just för det speciella tillfället är nog det enda raka då demoner skall vara knepiga och inte falla inom några alltför linjära ramar.
Jag håller med, det finns ingen entydig lösning, inte ens för en värld. Demoner gör sina egna regler.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Det beror väl på vad det är för värld om de sätter egna regler eller inte?

Det här lär ju röra sig om wod eller nått, och de har väl astydliga regler för massor av saker men sen alltid fall som bryter mot varenda?

men det skulle ju vara lättare att diskutera om man visste till vilket spel man ska prata om det...

chrull
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,954
Location
The Culture
Om du frågar om spelet 'Demon: the Fallen' (vilket jag antar att du gör) har jag ingen aning.

Om du frågar generellt tycker jag att demonen ska ta med alla sina attribut till den nya kroppen (och att det inte ska finnas något Appearance-attribut). Kroppens utseende förändras sedan gradvis till att bli mer och mer demoniskt.

/tobias
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
demonen kanske har ett ideal hur kroppen skall vara och formar den i ögonblicket då han besätter den. d.v.s. demonen har ett minne om hur han själv var och formar kroppen på så sätt, llr? isåfall är den enda attributen som kroppen tillför appearence.

Eller inte. (-:



--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Lite OT, men ändå...

Ett koncept jag såg någonstans (men inte kan komma ihåg var) var att när en demon besätter en person så trycks personens medvetande undan med våld.

Personen finns alltså medvetande hela tiden, men styrs smärtsamt av demonen (tror beskrivningen var något i stil med att den besatte var som en marionett som hängde i krokar i hjärnan). Upplevelsen är både psykiskt och fysiskt smärtsam för den besatte och demonen gör sitt bästa för att våldföra sig på offret och offrets värderingar/samvete.

En person som en gång varit besatt blir aldrig sig själv igen, det lämnar för djupa spår.

Övriga egenskaper som grundegenskaper och sånt är i mitt tycke upp till demonen. Om en demon ska vara skrämmande nog så borde sådant vara en baggis för den.
 

Allanon

Veteran
Joined
17 Jan 2001
Messages
62
Location
Kramfors
jo det är demon the fallen vi lirar
tyckte att det framgick lite grann... men men : )

Jag håller med som någon sa att till en början så har kroppen sina ursprungsvärden men allt efter att tiden går så förändras kroppen till att likna demonen (dock kanske inte med horn och så : )
värderna förändras kanske en plutt i månaden tills de nått demonens värden eller nått sånt.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
I just specifikt Demon: The Fallen så har ju demoner inga kroppar egentligen, och därmed inga "egna" fysiska attribut - allt sånt kommer från värdkroppen. Så vitt jag har förstått det så ger sig demonens minne av hur den såg ut när den vandrade rent fysiskt på jorden bara uttryck i dess apokalyptiska form, där attributen kan förändras.

Så som svar på din ursprungliga fråga så tycker jag att alla fysiska attribut (Strength, Dexterity och Stamina) samt Appearence direkt tillhör kroppen. Sen är ju Demon lite knepigare än så. En demon som intar en kropp knuffar helt undan värdens medvetande, men kan bara knuffa undan dess minnen, förmågor och känslor till en viss del. Det står ett par gånger i reglerna att vissa attribut och färdigheter mycket väl kan vara egenskaper värden besatt som demonen drar nytta av. Ur den kontexten så borde egentligen alla attribut och färdigheter tillhöra kroppen och tas över av demonen.

Rent praktiskt så kan det ju förstås bli en väldig massa regelbögeri - "jag bryter ner den här professorn som varit navy seal och hoppar in i honom! w00t, fem i alla attribut!". Sånt måste stoppas. Jag har inte spellett Demon själv (än), men om en demon skulle bli tvungen att hoppa in i en ny kropp skulle jag försöka mjölka så mycket konflikt ur det som möjligt. Jag skulle försöka styra handlingen mer mot hur demonen konfronteras med sin nya värds känslor, minnen och ambitioner än hur många fler pluppar den får i Firearms.

- Diomedes
 
Top