I denna analys så ligger ju också ett konstaterande att man själv tillhör den exklusiva skaran av klarsynta hjärnor. Hur skulle man annars kunna inse hur det ligger till eller ha möjlighet att påverka och förändra?
Appappapp!
Du har rätt i många och mycket av det du säger om mig och de åsikter jag presenterat här, men här antar du något som helst enkelt inte stämmer. Jag är lika lurad/hjärntvättad/lat som alla andra. Hur ska man annars förklara att jag köper kinesisk elektronik, äter kött och tittar på reklam-TV då och då?
Jag är inte ett dugg bättre än någon annan. Jag tror mycket på jantelagen, och i det här5 fallet stämmer den. jag är inte del av något intellektuellt avantgarde, jag sitter inte med några perfekta lösningar. Tvärtom pluggar jag till lärare för att kunna vara en del av att forma nästa generations tänkare - eller, om jag får möjlighet att undervisa på universitetsnivå eller så, dagens tänkare.
Människor i allmänhet är ju ändå får.
Jag också. men jag hyser stor tolltyro till att vi kan bli mer. jag säger inte att jag är mer, jag strävar däremot ständigt efter att inte vara ett får. Fan vet om det är något positivt heller egentligen, jag alienerar en hel del omkring mig - och mitt rebellande är ju ändå bara ett resultat av just min kulturella programmering...
Jag är en idealist som tror på kraften hos alla människor och som tror att utbildning är nyckeln till att förändra samhället.
Där håller jag med till 100%, minst. Samma här, liksom.
så tror jag inte på att förkasta alla tidigare erfarenheter
Inte jag heller. Men tidigare erfarenheter visar att det mesta vi hållit på med inte varit sådär jättebra.
Det är som jag brukar säga till folk som kallar mig pessimist: Vi lever i den bästa av världar. Det har aldrig varit så bra som det är just idag, vi lever på toppen av världens utveckling, och det blir bara bättre för varje dag som går. Det gör dock att det känns som ett misstag att försöka sträva efter stillasittande eller bakåtsträvande - vi ska utvecklas framåt, uppåt - bättre och bättre dag för dag.
Ju mer historia jag läser, desto tydligare blir det här. För mig, i varje fall. Vi har aldrig haft det så bra som vi har det nu. Det är vårt ansvar att försöka se till så att den kurvan fortsätter.