Nekromanti Demografi i Pereine

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Hej alla

Fristaten Pereine befinner sig i en tid om omvälvningar, så mycket är klart. Mycket förändras och mycket är nytt. Mången gammal kultur och tradition har kastats ut och mycket ny (framförallt sabrisk) tradition och leverne har tagit dess plats.

Så långt allt väl, men det verkar även som en ofantlig mängd sabrier har invandrat till Pereine.

Freden i slöts 1506 S.t. i Arakha och sedan dess har det gått 6 år tills nu.

Nu saken är den att Pereine består till hela 40% av Perenner (nord-sabrier) och 3% av Conrier (syd-sabrier). Alltså består hela riket av 43% sabrier vilket motsvarar en befolkningsmängd av 98.900 ? 100.000 sabrier.

Nu undrar jag hur alla dessa perenner kom dit. 100.000 sabrier är ingenting man skeppar så där hux-flux över en natt. Visst, man har 6 år på sig men det är fortfarande en jäkla massutflykt från Consaber. Liksom, varför skulle folk vilja flytta närmre Thalamur? Motsvarande 1/20 av Consabers befolkning har bara lyft upp sina bopålar och flyttat till en gammal Thalaskisk provins där man nästintill kan höra vapenskramlet från andra sidan gränsdragningen.

Hur undviker man överbefolkning av Pereine när ett så enormt tillskott av människor invandrar?


Någon som har några tankar? Idéer?


/Naug, som tycker om Pereine men anser att förändringarna kanske gått lite för snabbt
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Någon som har några tankar? Idéer?"

Min tanke när jag skrev skiten är helt enkelt att perennerna bodde där från början. Perennerna är ett folkslag som finns utspridda i ett bälte från Urma Bréann via Colonan ner en bit i Thalamur. Ju längre åt sydväst desto mer ont om perenner blir det. De är alltså inte exklusivt sabrier, utan ett folkslag som bor längs med kusten av Thalaviken.

Så det var helt enkelt inte någon invandring. De bodde där från början.

---

EDIT: Viss invandring har skett, men den omfattas av endast några procentenheter av de där 40% perennerna och nästan alla av de 3% conrier. Det är huvudsakligen soldater, officerare och adelsmän som blev kvar från Frihetskriget.
 

jorik

Veteran
Joined
9 Nov 2002
Messages
102
Location
Flurkmark
Hmmm.

Jag tror att det kommer att avta mer och mer. Bara för att det har kommit 100.000 på sex år betyder inte det att det kommer att fortsätta i den stilen.
Men, kan det inte redan ha bott sabrier innan fredsavtalet?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Thalaskiska perenner

"Så det var helt enkelt inte någon invandring. De bodde där från början."


Ah. Tack så hemskt mycket :gremsmile:
Det reder ut vissa missförstånd som vi har haft hemma hos mig.


/Naug, buggar och packar
 
Top