Nekromanti Demiurgens väsen

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
I slutet på kults regelbok (i version 2 iaf) finns kapitlet "Den sista cykeln". Där berättas att Demiurgen innan han försvann från världen låste sitt citadell med 7 lås, och skapade 7 manifestationer av sig själv som nycklar. vad han sedan gjorde är ju extremt diffust.

Nåväl; medvetet eller omvedvetet spred han de sju manifestationerna över världen.
Nu kommer min frågeställning; vad är de 7 egenskaper som främst personifierar Demiurgens väsen? (och därigenom är de 7 nycklarna).
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
7 nyklar skapar han väl bara? ska det vara manifestationer av han själv också?

Någon eller några av nyklarna är väl kända? Graalen är en tex...

chrull
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Något OT

Personligen har jag jävligt svårt för hela den där idén. Det var bättre när Kults kosmologi var lite mer diffus och mer kaotisk. Genom att lägga in den där biten om nycklarna och citadellet osv. så uppstår det på något vis en sorts "lösning" i metaplotten - om någon hittar nycklarna och öppnar citadellet så kan man lösa mysteriet. Det är säkert fint som en sorts metafysisk Indiana Jones-intrig, men det är inte särskilt Kult där just hopplösheten, meningslösheten, hjälplösheten och kaoset skapar stämningen.

När det gäller nycklarna har jag ingen aning - jag har inte plöjt särskilt djupt i andra utgåvan. Men om det inte står någonstans så är det väl upp till SL att hitta på något (varför han nu skulle vilja göra det, jag ser Indiana Jones-intrigen framför mig, men väljer att blunda och försöka ignorera den). Ett tips kan ju vara att ta inspiration av de sju kardinalsdygderna: vishet, tapperhet, måttfullhet, rättfärdighet, tro, hopp och kärlek. Det går kanske att kontrastera detta mot de sju dödssynderna (som alla som sett Seven kan uttantill) och skapa någon form av dualism i själva nycklarna (Demiurgen är ju vad man kan kalla en "komplicerad personlighet"). Sedan bygger man föremål som passar gentemot dessa - gärna jävligt komplicerat och långsökt. Det finns mängder med mytiska och legendariska föremål som skulle kunna passa. Vrid till dem lite bara. Och vips så är det klart.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: Något OT

Personligen har jag jävligt svårt för hela den där idén. Det var bättre när Kults kosmologi var lite mer diffus och mer kaotisk. Genom att lägga in den där biten om nycklarna och citadellet osv. så uppstår det på något vis en sorts "lösning" i metaplotten - om någon hittar nycklarna och öppnar citadellet så kan man lösa mysteriet. Det är säkert fint som en sorts metafysisk Indiana Jones-intrig, men det är inte särskilt Kult där just hopplösheten, meningslösheten, hjälplösheten och kaoset skapar stämningen.

Jag tänkte inte skapa nycklarna med syfte att sätta in dem i någon slags kampanj, men däremot krydda en kampanj med någon av dem någon gång i framtiden. Eftersom ingen vet att det är nycklarna förblir de mysterium.
Jag som spelledare tycker inte om att kasta in något bara för att det är heftich, utan vill helst ha åtminstone en tanke bakom.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
jag har bara själva grundboken till kult.. samt en 800 sidor internet material, eftersom jag började spela det efter att det gått oop.

Nycklarna är manifestationer av demiurgens väsens sju främsta egenskaper, må de vara i vilken form de vill. De återföds genom historien i olika form, men manifesterar alltid samma egenskap. Därför vill jag ha tips på egenskaper.

Graalen, nej det tror jag inte. Nycklarna skapades inte förrän 1800 talet någon gång då Demiurgen försvann, så den är nog mer en manifestation av Malkuth eller Chokmah.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Okej, men...

... hade du någon hjälp av min idé med kardinalsdygderna/dödssynderna? En bra idé är ju t.ex. att låta en av nycklarna vara "svärdet" - typ Excalibur eller Durendal (från Rolandssången) - eller varför inte båda i ett? Ett svärd kan ju t.ex. både representera tapperhet och vrede, och innehålla båda dessa essenser av Demiurgen. Sådär kan man ju fortsätta. Svärdet behöver f.ö. inte vara ett svärd, eller ens ha en fast eller bestämd form. Det är kanske nästan intressantare om föremålen har en mer flytande, metamorfosisk karaktär. Att svärdet används vid flera magiska ritualer kan ju betyda något. Kanske räcker det med att föra med sig tapperhet och vrede för att öppna det lås som styr detta duala par, kanske krävs det en specifik inkarnation av dessa principer i en person tillhörande en särskild rörelse. Kanske kan "svärdet" ha förvandlats till en människa genom sina metamorfoser? Det är bara att leka ordentligt, verkligheten är mjuk och formbar som bekant.

Vad är då syftet med att använda nycklarna om inte att placera dem i ett sammanhang av "lösning"? Varför finns nycklarna - jo, för att öppna citadellet. Om nycklarna dyker upp lär de även föra med sig någon som vill öppna citadellet, alternativt föda en metaintrig där rp:na blir en del av (eller ett led i) en dylik plan. Det måste inte vara fel, det kan t.o.m. vara riktigt intressant (kom igen, metafysisk skattjakt och deckarintrig! jag är helt med dig!). Min invändning var bara att det blir rätt trist att göra det i Kult. Kult känns mer skitigt och low down. Det finns liksom ingen lösning, allt är kört. Friheten är i det närmaste ouppnåelig, och frågan är om rivandet av illusionerna någonsin kan föra något gott med sig.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
En skiss till parbildning

I linje med min uppställning av idén om motsatspar så presenterar jag här ett förslag på hur en lista som kopplar samman dygder med synder. Det är naturligtvis upp till den sl som vill använda idén att utveckla en lista som svarar mot hans behov, och det kräver ju en hel del motivering för hur man väljer att lägga upp sin egen lista. Mina resonemang är kanske inte helt vattentäta.

vishet - lättja
tapperhet - vrede
måttfullhet - frosseri
rättfärdighet - girighet
tro - fåfänga
hopp - avund
kärlek - lusta

Kanske borde "fåfänga" korrespondera mot "hopp" och "avund" mot "tro", men jag tror ändå att "fåfängans" placerande av det egna jaget som objekt för dyrkan istället för tron utanför självet, riktad mot något transcendent, är vettig. En diskussion om dualismen här vore intressant, men jag är väldigt förtjust i min egen idé.
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: En skiss till parbildning

De gånger nycklarna har kommit fram i historien har en det inneburit stora händelser i elysium, eftersom astaroth, dödsänglar och arkonterna börjat slåss hejvillt om dem. det kan vara själva plotten. det behöver inte innebära att någon nödvändigtvis vinner, eller att någon klarar av att hålla i någon av dem tills dess att de andra återfinns.

Det är ett intressant sätt att skapa en större kampanj i kult helt enkelt, inte en skattjakt a lá indiana jones.

Jo, jag tycker om idén. Jag kommer förmodligen att använda den, om än lite omarbetat sedan jag läst på lite mer om genostisismen och hur Demiurgen beskrivs där
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: En skiss till parbildning

vishet - lättja
tapperhet - vrede
måttfullhet - frosseri
rättfärdighet - girighet
tro - fåfänga
hopp - avund
kärlek - lusta
Hmm... man kunde ju tänka sig ett par ändringar för att göra parbildningen lite mera konsekvent. Som det är nu baserar sig vissa par på likhet och vissa på motsats (visserligen är motsats en form av likhet, men jag har alldeles nog av semantik i verkligheten).

'Vishet – lättja' och ' tapperhet – vrede' bygger så vitt jag förstår på att för mycket vishet leder till att man inte gör något alls och för mycket tapperhet att man inte kan behärska sig. Enligt det mönstret borde det väl vara 'måttfullhet – girighet' snarare än 'måttfullhet – frosseri'? Jag skulle dessutom säga att 'rättfärdighet – fåfänga' har en del som talar för det. 'Kärlek –lusta' är ju rätt självklar, så då återtår det bara att kombinera dygderna tro och hopp med lasterna frosseri och girighet. Där kör jag tyvärr fast.

JPS
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: En skiss till parbildning

"då återtår det bara att kombinera dygderna tro och hopp med lasterna frosseri och girighet"

Tro - Frosseri
Hopp - Girighet

Om man tror riktigt hårt på något så blir man helt uppslukad i detta - frossar it det. Alltför starkt hopp kan förvandlas till ett krav - man blir girig. "Hopes became needs", som det sjungs i Chess.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: En skiss till parbildning

Jo, det låter ju vettigt. Och om det finns stöd för det i Chess så är det ju inte så mycket att diskutera om längre :gremlaugh:

Men nu när jag tittar närmare på saken så upptäcker jag att jag redan har kombinerat girighet med måttfullhet. :gremblush:
Egentligen var det frosseri och avund som blev över... Kan man kombinera hopp och avund på något sätt, eller får man Björn & Benny efter sig då?

JPS
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: En skiss till parbildning

"Kan man kombinera hopp och avund på något sätt, eller får man Björn & Benny efter sig då?"

Tja, i Ghoulz version var väl hopp och avund kombinerade? Man kan avundas folk som har det man själv hoppas på. Jag vet tyvärr inte vad Björn och Benny anser om saken...
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
genostisismen?

genostisismen = gnosticismen?

Demiurgen beskrivs väl knappast som en person på det vis som han skildras i Kult. Värt att kolla upp är väl kabbalans sephiroth (vars olika aspekter gett namn åt arkonterna) och kanske även qlippoth (vars aspekter delvis gett namn till dödsänglarna). Dessa tillsammans med andra mysterietraditioner är omistliga i det stora metafysiska bygget bakom storyn.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
hopp - avund

Hopp och avund är kanske två aspekter på en önskan till något bättre än det man har? Avund blir en perverterad form av hopp då man åtrår det andra har istället för att hoppas på det för sig själv? Och så blev genast filosofi av tråden....
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Nu undrar jag...

mm, ett tag sen jag läste det (är inte heller så förkovrad i religion).

Njae. det finns ju dock några små likheter; han fängslade människan i ett fängelse av materia, för att slippa ur fängelset måste man utveckla medvetandet etc. grundtankarna verkar då kunna komma från gnosticismen (stavade rätt nu ^^).

Nu blir jag frågvis;

Kabbala = uttolkningar av gt ??
Sephiroth = (tänker FF7) Information var?
qlippoth = ..va?
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Nu undrar jag...

"Kabbala = uttolkningar av gt ??
Sephiroth = (tänker FF7) Information var?
qlippoth = ..va?"


Kabbala är gammal judisk mysticism, som till stor del kretsar runt livets träd - en sorts karta över medvetandet. Har inte tid att leta upp några länkar nu... I alla fall så består trädet av 10 sefirot (även kallade sfärer) och 22 stigar som förbinder dem. Kan gärna utveckla om du vill, men nu har jag som sagt tidsbrist ^^
 

Pale Imp

Swordsman
Joined
11 Feb 2002
Messages
448
Location
Boden
Re: Nu undrar jag...

blev intresserad, så jag letade lite på egen hand. det är lite tes och antites över hela qlipoth-teologin.
ska nog börja från början dock, det var lite för avancerat lite för snabbt.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Qlippoth

Jo, det är rätt avancerat med Qlippoth. Och det är dessutom verkligen i utkanten av kabbalan. Därmed inte sagt att det inte är intressant. Chokmah, Binah och Hareb-Serap har åtminstone fått sina namn från anti-aspekter till sephitroten. Gnosticismen bygger till viss del på kabbalan, och Kult gör det ju verkligen. Det måste naturligtvis alltid ske en viss avvägning från sl.s håll - allt är ju inte intressant att ta med, och vissa saker kan verkligen bli överkurs. Mitt råd är att plocka in så mycket som man kan bygga intressanta storys av och skita i resten. Bildningsrollspel kan vara trevligt, men jag föredrar mystik och skräck.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Qlippoth

Chokmah och Binah är väl ändå Sephiroter.

Tio sephiroter:
  • KETHER (Kronan)
  • CHOKMAH (Visdom)
  • BINAH (Förståelse)
  • CHESED (Nåd)
  • GEBURAH (Makt)
  • TIPHARETH (Skönhet och harmoni)
  • NETZACH (Seger)
  • HOD (Prakt)
  • YESOD (Fundament)
  • MALKUTH (Kungadömet)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Okej, men...

"... hade du någon hjälp av min idé med kardinalsdygderna/dödssynderna?"

Mycket intressant upplägg! Även om ett eventuellt öppnande av porten känns som en väldigt slutgiltig handling som gör det väldigt svårt med fortsatt spel i Kults skitiga universum.
 
Top