Nekromanti Demagorapastan ????

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Jag har stött i hop i en liten sak nu när jag läste i genom ört,drog och gift registret i Eon2 grundbok.

Det var om örten Demagora. Som det står så är det en svamp som hackas och pulveriseras och sedan blandas den i grisfett. Sedan funkar den som en sårsalva som läker dubbelt så fort men man måste stryka på den var sjunde timme.

Och då uindrade jag bara om en dos av örten räcker ett helt dygn eller räcker en dos bara i 7 timmar.

Enligt mitt tycke så borde det vara att en dos håller ett helt dygn. B.la för att den ungefär skulle vara värdelös för så mycket pengar och ingen skulle vilja köpa den. Det skulle istället lägga pengarna på någon bättre ört som kostar lika mycket eller mindre men är flera ggr bättre.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Priser beror inte alltid på hur pass effektivt eller bra något är utan på hur svårt det är att skaffa fram och förädlingskostnader. Sen om de övriga växer på någon helt annan plats i världen så blir det ändå billigare än att frakta produkten hela vägen därifrån
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Faktiskt den är inte alls så svår att hitta. Och den finns i löv skogar eller bland skogar om jag nu inte har fel. Så någon bugg borde det vara om den förståss inte ska kosta 80 sd per dygn för ingenting då är det bättre om man får tag i Kozinn som också är ganska vanlig och brygger te av det. Det helar då 4 trauma och 8 smärta medans Demagora "inte gör någonting".
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Det finns en orsak till att sakers priser är skeva: Prislistorna är skeva.
Men att örten skulle vara billigare för att den växer i skogar skulle inte vara en anledning till att den skulle kosta mindre. Jag har minsann för mig att tryffel växer i skogstrakter. Men är den billig? Nepp!
Har för mig att örten är dels ovanlig och sedan en svårighet att hitta på Ob4T6. Alltså måste den först finnas, sen ska man hitta den.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Lägg därtill till tillgång, efterfrågan och risktillägg (om det är olagligt), skatter, tullar och annat. (är någonting bra så ökar efterfrågan => högre pris).

Mer om dett står i regelboken på sida 286.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Sedan är det kanske så att inte alla kan receptet till just Kozinn, men de kan det till Demagora...
Det är inte alltid man hittar det man söker, så då får man ta vad man finner...
 

Jimmy_SL

Warrior
Joined
21 Dec 2002
Messages
243
Location
Dalarna; Säter
Finna och hitta, är det typ inte samma sak?
Men om ni tycker priset är så högt så ändra lite på reglerna då :gremtongue:
Annars kan ni köpa en dos, använder halva, åker till Tarkas, och säljer den halvan för buddelt så mycket som ni köpte den för, en bra affär...
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Det är nog i sånna fall att det inte kan Demagora men till Kozinn. Eftersom att det är mycket lättare att tillverka själva Kozinntet än den långa Demagora processen.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Det är nog i sånna fall att det inte kan Demagora men till Kozinn. Eftersom att det är mycket lättare att tillverka själva Kozinntet än den "långa" Demagora processen.

Demagora: Först skall svamparna hittas, plockas, torkas, pulveriseras, sedan blandas i smält svinfett, sist skall det svaln.

Kozinn: Blad skall plockas från blommorna, behövs ca:100 st för en dos, troligtvis skall de sedan torkas och sedan kokar man te av det.
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Det är faktiskt Ob3T6 har jag för mig alltså ganska normal. Men det är själva regeln och inte priset jag tycker är fel ! Det borde inte gå åt 4 doser på en dag och det i sin tur läker ingenting. Mednas man kan skaffa fram annat som till och med kostar mindre men är flera ggr bättre.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Jag skrev OM. Men låt oss säga som såhär, du får INTE handla med alvedon på torget i Sverige. Nåt liknande kan gälla i Mundana (med gillen och skrån).
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Nej de kanske inte tänker regelmässigt men prismässigt om vi ska se det på det sättet. Nog köper en person en ört som verkar mer än en annan om den är billigare och inte tvärtom.
 

Baron Marak

Swordsman
Joined
6 May 2001
Messages
521
Location
Piteå
Fast litar de verkligen mer på den som säljer teet än den som säljer svampen? Var det inte så att det var svampar som helade? Blommor är väl bara till för prydnad? Vet inte karlsloken bättre än att gå omkring i folks rabatter och plocka sönder blommorna och sedan ha mage att sälja det och påstå att det verkar helande? SKÄMS KARL!

Folk tror mer på salvor än ett simpelt the...
 

Mäster Atrion

Warrior
Joined
24 Nov 2002
Messages
243
Location
Piteå, Norrbotten
Ja svamparna helar men man måste blanda i svinfett för att den skall kunna nyttjas som salva. Och jag tror nog inte att man sår Vildvippor i sina rabbater och om man gör det så går nog inte denne helare och tar av dem som har det. Däremot så kanske han köper de av personerna som inte förstår blommornas värde. Och nu måste jag bara klaga lite.

Om folk tror att handpåläggningar kan hela och de tror på gudar och allt möjligt varför skulle de då inte tro på ett helande te ????
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Nej de kanske inte tänker regelmässigt men prismässigt om vi ska se det på det sättet. Nog köper en person en ört som verkar mer än en annan om den är billigare och inte tvärtom."

Jag rekommenderar en runda eller två genom valfri New Age - shop. Där säljs "helande" kristaller och psykiskt whatnot som (1) är svindyra och (2) inte påvisar någon mätbar effekt (utöver psykosomatisk, då).

Det finns butikskedjor som lever på sånt.

--
Björn
- spiritualitetens baneman
 
Top