Nekromanti Delta Green

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Införskaffade Delta Green på GothCon för 380 kr (Känner mej något lurad). Men märkte snart att det var ett supplement till Call of Cthulhu, så nu har jag lånat grundboken till Cthulhu och undrar om det är något annat man bör ha för att ha behållning av supplementet "Delta Green".

/Jon - när katten själv får välja
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
380 spänn! Vilket rån!

Men för att besvara din fråga. Nej, det finns inget man måste ha. Cthulhu Now, DG Countdown, CoC Keepers Companion och novellsamlingarna till DG är väl de som kan vara aktuella. Jag skulle nog prova att köra utan dem, det finns nog godsaker och material i DG för en eller två kampanjer.

De äventyr som utspelar sig i nutid bör gå att passa in, jag har för mig att senaste Unseen Masters har råd på hur man anpassar dem till DG (någon som kan rätta mig?).

_öRn
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Annars om du är intresserad kan jag tänka mig att köpa modulen. Men som svar på din tidigare fråga så ska du bara behöva regelboken.

Jag har f.ö. senaste versionen av regelboken och kan säga att den borde alla köpa, då den är så underbart bra.

mvh
/kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Grundboken

Jag har då hört att den senaste grundboken är lite... utspridd... om man säger så.

Men annars är den superb (har ej läst i den, bara spelat)!

Nightfang tycker om CoC

I am finding myself walking into insanity, and I have crossed the point of no return...
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Grundboken

Hmm... Jag har ju tyvärr endast erfarenhet av den nya regelboken. Men när jag kollar på rpg.net och läser recensionerna så säger dom att den nyaste ska vara den mest kompletta och bearbetade versionen av alla (what a surprise). Så jag antar att den inte är så utspridd. Eller det kanske den är. För den presenterar faktiskt ganska mkt fakta på en gång (som är lite komplicerat för en som läser det för första gången).

mvh
/kalcidis

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Men märkte snart att det var ett supplement till Call of Cthulhu

DG:s framsida: "Delta Green - A Call of Cthulhu sourcebook of modern horror and conspiracy from Pagan Publishing".

Borde knappast komma som någon överraskning för den som har varit med på det här forumet de senaste månaderna att DG är ett CoC-tillbehör och inget eget spel. Känn dig inte lurad - DG är suveränt!

http://www.algonet.se/~enda
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Anledningen till att jag känner mej lurad är mer att jag på ett konvent betalade 380 kr (Efter 10% rabatt) för en modul som i affär kostar 300 spänn.

Att grundoken behövdes var ingen större fara, men bara lite konstigt när själva DG i sig själv är så omfattande.

/Jon - när katten själv får välja
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Du blev verkligen lurad där. Men sura inte, den ska vara väldigt bra. Är på jakt efter den själv...



Was mich nicht umbringt härtet mich ab
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
<I>"Anledningen till att jag känner mej lurad är mer att jag på ett konvent betalade 380 kr (Efter 10% rabatt) för en modul som i affär kostar 300 spänn."</I>

Såg Delta Green på Tradition igår och den kostade över 400 spänn så du behöver inte känna dig lurad. Visserligen kanske den var felprismärkt för på deras hemsida står det 299kr...


Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Ett elektroniskt fansin
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Tror inte du behöver känna dig lurad, jag för mig att jag fick punga upp med nåt liknande (eller kanske tom mer...)när jag köpte DG på Tradition.
Annat än grundboken behövs inte för att kunna börja spela men jag kan ju tipsa dig om den andra DG-boken nämligen DG:Countdown. Den är tjockare än första boken (drygt 100 sidor mer) och är (tror jag, minns inte riktigt) förstås dyrare. Egentligen behövs inte grundreglerna iom att CoC systemet är så enkelt och basic att man med lätthet kan konvertera till vilket system som helst. Enda som kan bli lite lurigt att konvertera är ju sanityreglerna. Där har jag själv använt mig av Unknown Armies regler som jag tycker främjar själva rollspelandet och som dessutom känns mer realistiskt (även om det ofta känns absurt att sitta och ha ett system för galenskap). Tycker faktiskt att det är lite konstigt att så få har upptäckt Delta Green. Skummar man genom inläggen här på forumen så upptacker man fort att många antingen söker efter skräck/konspiration/ockult-spel eller sitter hemma och gör såna spel själva. Delta Green är IMHO det bästa av alla konspiration/skräck/UFO-spel som getts ut(det finns ju trots allt en liten uppsjö av dom ,conspiracy-x mfl). Det är välskrivet, böckerna innehåler vansinnigt mycket material och reglerna är mycket enkla att konvertera till det system man gillar bäst.

Så åter igen säger jag det: Köp Delta Green!!

Det var allt...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

<Totenklage>
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Bara en sak till...

Jo, tänkte bara säga att www.delta-green.com är en given site om man vill ha mer material eller länktips... men det har du säkert redan listat ut själv.

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

<Totenklage>
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Verkar som att Tradition har höjt sina priser rejält, men nog om den saken. Call of Cthulhu tänker jag nog köpa i vilket fall, inte så mycket för reglerna som för beskrivningen av Mythos. Dessutom lurar jag på att skaffa "Escape from Innsmouth", då skulle man kunna starta med en minikampanj där rollpersonerna är med vid de händelser som lade grunden till Delta Green. För att sedan spela nutida agenter inom organisationen. Kan vara en rolig (Men tidskrävande) idé.

Den där Countdown-modulen verkar väldigt bra, men dessvärre väldigt slutsåld :gremfrown:. Någon som vet vart den går att hitta?

/Jon - när katten själv får välja
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
"Escape from Innsmouth"-idén är bra. Har för mig att jag läst en hel del bra tips om hur man lägger upp en sån grej på nätet, frågan är bara var. Delta-green.com är nog inte en helt osannolik site.
Idén med min kampanj var att låta spelarna vara helt ovetande om vad det var dom slogs mot. Dom visste inte ens om att det var Mythos inblandat. Rätt kul att vagga in dom i föreställningen att det "bara" var ett polis/agent spel de första 3-4 spelomgångarna för att sedan chocka dom helt med slem i badkaret och utomjordiska parasiter.
Angående CountDown har jag fått andrahands information om att den för tillfället är out of print. Det blir till att antingen jaga runt bland alla postorderbutiker, köpa begagnat eller vänta på en ny utgivning. Pagan har ju betett sig ganska underligt när det gäller utgivningen av DG-grejer. Finns ju fler utgivna grejer till DG som bara går att få tag i om man beställer direkt från dem. Vet inte varför dom krånglar till det men jag antar att dom har distrubitions svårigheter. Skulle jävligt gärna komma över deras böcker om Mi-Go och The Fate.

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

<Totenklage>
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Du råkade inte förväxla DG med DG: Countdown? Den senare är dyrare.

Det hade varit väldigt trevligt om han hade förväxlat DG med DG: Countdown. Har ringt runt till en herrans massa butiker nu men ingen har kvar DG: Countdown, sålde slut för nio månader sedan :(

Ingen här som har ett ex till salu?

/Jon - när katten själv får välja
 
Top