Nekromanti Delta Green till Call of Cthulhu

Adams

Veteran
Joined
15 Sep 2007
Messages
67
Location
Visby
Delta Green?

Jag har sedan ganska länge nu ägd ett exemplar av Call of Cthulhu som jag köpte efter att ha börjat läsa Lovecrafts noveller. Dock har jag aldrig spelat det, det finns en anledning till det vilken är realismen.

Jag känner helt enkelt inte att CoC passar ett dug för lovecraftskräck där träffar ensamma människor på mythosen de blir galna eller dör och allt tar slut. I spelet däremot så verkar allt vara upplagd för mastodontkampanjer och på att springa runt och skjuta kultister. Dock kan man spela det som man vill förstås men det jag inte kan släppa är den totala O-realismen.

Nu menar jag inte O-realism i form av ”Men det finns ju inga monster!” utan snarare hur rollpersonerna fungerar.

Det finns alltså mystiska monster och på något sätt så lyckas samma personer råka ut för dem hela tiden… Bara den tanken gör kampanjer med olika äventyr helt omöjliga och oseriösa för mig. När vi har mastodontkampanjerna så är det inte mycket bättre:

Jag får den här bilden:

Investigator 1: Oj, oj, oj ett monster har setts!
Investigator: 2: Wow! Det existerar säkert! Vi resa över hela jorden för att hitta det!
Investigator 3: Ja! Vi sticker från våra arbeten och åker till Tibet för alla våra pengar, då kanske vi hittar monstret!
Investigator 1: Monstret kommer säkert slita oss i stycken allihop!
Korus: Ja vi åker ditt och letar!

Jag kan inte skaka den här bilden som gör att CoC bara känns fånigt för mig och inte ett dugg lovecraftaktigt.

Sen råkade jag se Delta Green, och när jag läste på om modulen så kändes det som att allt var löst, Om man är med i en hemlig organisation som slåss med monstren så är det knappast Lovecraft men som rollspel så går realismen helt klart genast upp.

Man lämnar inte sina jobb för att leta efter monster man inte ens vet finns. – man vet att de finns och det är ens jobb att leta efter dem.

Samma personer snubblar inte på monster hela tiden av en slump – De är ju ute efter att leta upp dem.

Plötsligt så kändes det som att ”Ja det här borde ju verkligen kunna fungera, och göra CoC spelbart”

Jag undrar, vad har ni andra för erfarenhet av Delta Green gör det CoC bättre?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Adams said:
Det finns alltså mystiska monster och på något sätt så lyckas samma personer råka ut för dem hela tiden… Bara den tanken gör kampanjer med olika äventyr helt omöjliga och oseriösa för mig.
Utan att ha nån större koll på Delta Green:

Tanken är inte att man ska köra en massa olika äventyr med samma rollpersoner. Spelet fungerar bäst när man har rollpersoner som bara är med om något äventyr eller någon kampanj. Det blir lite olikt traditionellt rollspel, men det får man liksom köpa tycker jag.

För övrigt är de flesta kampanjer som går att köpa rent bajs, precis som till andra spel. jag kan dock rekommendera Tatters of the King som bevisar att det går alldeles utmärkt att ha äventyr, ja hela kampanjer som är hyfsat breda och intressanta och utan strid.
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Jag är personligen ett stort fan av Delta Green. Orsaken till det är absolut främst att materialet skrivet till Delta Green är (enligt mig) bland det bästa som producerats till CoC alla kategorier. Att man som spelare tillhör en hemlig konspiration underlättar en hel del, även om jag inte har känt att motivation varit ett av de största problemen med CoC. Jag kan dock hålla med om att en del av de färdigskrivna äventyren/kampanjerna ibland kan vara rätt lösa och långsökta i sin struktur att få ihop orsak och samband till varför spelarna plötsligt ska bege sig tvärs över världen för att utreda sin avlägsne släktnigs halvmystiska bortgång. Oftast brukar det dock gå att fixa rätt lätt tycker jag. En av premisserna i klassiska CoC är ju faktiskt att spelarna spelar Investigators, dvs personer som av en eller annan anledning har ett drivande intresse att utreda det ockulta och mystiska. I alla fall om man ska utgå från de klassiska modulerna och kampanjerna.

För alla er med det minsta mythos/lovecraft-intresse, köp och lös Delta Green. För övrigt är den senaste boken, Eyes Only, en pärla.
 
Top