Delta Green: Night Floors (spoilers)

mrund

Kummelgast
Vi har just spelat "Night Floors" från 1997 på 2 x 3 timmar. Under sittningarna anade jag att jag hade haft extrem tur som spelledare, och det bekräftades efter avrundningen. Ingen av mina tre smarta, kreativa och trevliga spelare hade någonsin hört talas om Det Gula Tecknet eller Kungen i Gult. Begreppen betydde ingenting för dem innan vi började!

Jag tycker det är ett superskumt scenario. Det känns verkligen som det skulle passa "reguljära" CoC-figurer bättre än klassiska DG-lirare. Tycker också att det finns väldigt underliga antaganden kring spelarnas agerande...!

Vi har just spelat "Night Floors" från 1997 på 2 x 3 timmar. Under sittningarna anade jag att jag hade haft extrem tur som spelledare, och det bekräftades efter avrundningen. Ingen av mina tre smarta, kreativa och trevliga spelare hade någonsin hört talas om Det Gula Tecknet eller Kungen i Gult. Begreppen betydde ingenting för dem innan vi började!
Wow, känns för mig som att gula tecknet är typ det tredje mest kända i lovecraft-versumet!

Också imponerad att ni klarat det så snabbt, jag trodde att det var någon megakampanj som tog massor av tid.

Ingen av spelarna har läst speciellt mycket Lovecraft, och Chambers hade de knappt hört talas om.

Äventyret upptar 16 A4-sidor i den stora CoC-expansionen Delta Green: Countdown från 1999.

Wow, känns för mig som att gula tecknet är typ det tredje mest kända i lovecraft-versumet!

Också imponerad att ni klarat det så snabbt, jag trodde att det var någon megakampanj som tog massor av tid.
Tror man främst känner till det gula tecknet om man läst mkt i rpgt Call of Cthulhu. Visst, några av de som tog över HPLs fackla skrev lite om det, men Lovecraft själv nämnde det endast i förbifarten i The Whisperer in the Darkness. Annars är allt Robert W. Chambers och får känsla av att de flesta känner till honom genom HPL.

Och du kanske tänker på kampanjen "Impossible Landscapes" till Delta Green?

Är iaf själv väldigt sugen att köra Night Floors, så kul hör att det gick väl. @mrund hur tror du det gått om de haft mer koll på tex gula tecknet? Tror du det skulle påverkat hur de agerade i scenariot?

Jag har nog mest stött på gula tecknet i kringmaterial, svårt att säga exakt var men Lovecraft är ju en jättestor influens på massor av senare skapare, så det kan ofta vara där man sett liknande grejer. Tex behöver man inte ha läst Mountains of Madness för att ha stött på en shoggoth-liknande varelse.

Är iaf själv väldigt sugen att köra Night Floors, så kul hör att det gick väl. @mrund hur tror du det gått om de haft mer koll på tex gula tecknet? Tror du det skulle påverkat hur de agerade i scenariot?
De skulle ha nappat mycket mera på att det ingår ett pjäsmanus i handlingen, och frågat alla de mötte om dessa möjligen har läst dramat Kungen i Gult. (-;

Jag har nog mest stött på gula tecknet i kringmaterial, svårt att säga exakt var
En av de fyra kampanjerna i The Yellow King-rollspelet är (deras, i en annan tidslinje) världskrig.

De skulle ha nappat mycket mera på att det ingår ett pjäsmanus i handlingen, och frågat alla de mötte om dessa möjligen har läst dramat Kungen i Gult. (-;
"Have you seen the Yellow Sign?"

Efter Elder Sign, och utöver det även Elder Sign? :)

Well, of course there are some who think that the magical Elder Sign is shaped like a star, and some who think it's shaped more like a tree, but that's all settled now. Now, we just try to...

It's shaped like a star with a little flame inside it!

It's shaped like a tree: it's got branches coming off it!

I'm telling you, it's a star!

Use the star one and you'll be fighting off the Old Ones with your bare hands! It's a tree!

Star! Tree! Star! Tree! Star! Tree! Star! Tree!

I Countdown är det ett ensamt äventyr. I Imposible Landscapes är det första delen i kampanjen.

"The Yellow Sign" är ju en sådan grej som man lätt kan få ett intryck av att det är väldigt välkänt, men som främst är välkänt bland de som läser mycket Call of Cthulhu-relaterat material (och syskonspel, som Delta Green och Trail of Cthulhu). Alltså de som främst är spelledare.

Om man först och främst spelar stöter man ju bara på det om det dyker upp i spel, och även fast det såklart finns relativt mycket King In Yellow-relaterat material till de olika spelen, är det väl inte supersannolikt att samma spelgrupp spelar "Tell Me, Have You Seen The Yellow Sign", "Tatters Of The King", "Ripples From Carcosa", "Impossible Landscapes", "Tatterdemalion" och "Den Gula Filmen".

Inom den mer lästa litteraturen (Lovecraft och Chambers) förekommer det ju mycket sparsmakat. Det är som @verec skrev ovan i Lovecraft enbart i The Whisperer in Darkness som det nämns (i förbifarten), och hos Chambers själv i "The Yellow Sign" ("Have you found the Yellow Sign?") och i "The Repairer of Reputations" ("I showed him a list of thousands of names which Mr. Wilde had drawn up; every man whose name was there had received the Yellow Sign, which no living human being dared disregard"). Sedan har ju författare som typ August Derleth mfl (tyvärr får man väl säga) utökat Hastur-mythoset rätt mycket, men det är ju väldigt många färre som läser Derleth mm.

Så spelar man inte med andra relativt inbitna Call of Cthulhu-spelledare, eller spelare som spelat väldigt mycket CoC så är nog oddsen ganska låga att de har någon specifik relation alls till Konungen i gult eller det gula tecknet.

En annan kategori är GUMSHOE-spelare, som känner till Kungen som separat från Lovecraft i The Yellow King-spelet.
I min headcanon så är The Yellow King - rollspelet väldigt mycket av ett "syskonspel" till Call of Cthulhu, pga Trails-kopplingen.

En annan kategori är GUMSHOE-spelare, som känner till Kungen som separat från Lovecraft i The Yellow King-spelet.
De här tre spelarna som inte hade hört talas om de båda gula tingen har spelat 40-50 sittningar med andra Gumshoe-spel, men inte just TYK. Och jag tror att de i praktiken bara har kontakt med Gumshoe-sfären genom mig, som spelledare. På Traderas andrahandsmarknad för Gumshoe en extremt undanskymd tillvaro, så jag tror inte det finns så många fans i Sverige.

De här tre spelarna som inte hade hört talas om de båda gula tingen har spelat 40-50 sittningar med andra Gumshoe-spel, men inte just TYK. Och jag tror att de i praktiken bara har kontakt med Gumshoe-sfären genom mig, som spelledare. På Traderas andrahandsmarknad för Gumshoe en extremt undanskymd tillvaro, så jag tror inte det finns så många fans i Sverige.

Nej, min grupp har spelat Trails då och då under årens lopp men reglerna lämnar oss oimponerade ”De är skrivna av någon som aldrig har spelat, och inte kan föreställa sig friform” är nog den tydligast formulerade kritiken.

Vi har haft jättekul med Ashen Stars och Swords of the Serpentine. Men det senare spelets stridssystem är ett jävla härke, mest bestående av undantag och intrasslat i färdighetssystemet på ett överskådligt sätt. Unikt egentligen att lyckas skapa ett oöverskådligt stridssystem utan minsta simuleringsambition!

Delta Greens "take" på The Yellow King skiljer sig lite från den i CoC. Jag finner DG varianten mycket mer intressant.

Back