Delta Green: "Dead Letter" (1999)

mrund

Kummelgast
I afton spelade vi klart Delta Green-scenariot ”Dead Letter” från 1999. Det tog tre sittningar om 3-4 timmar vardera och blev lyckat och bra. Det kunde ha tagit fem-sex sittningar. Men dels föste jag spelarna med klipp framåt under andra och tredje sittningen. Dels strök jag en hel del material som jag inte tyckte medförde något. Här är mina tankar om detta för de Handlers som kan vilja köra scenariot.

Fallet börjar med att någon i Montana misslyckas med att skicka ett animerat schäferhuvud till en radikal miljöaktivist-tidning i San Francisco. Paketet läcker, postinspektören i denna stad öppnar det, Delta Green blir inkopplat. Hela denna inledande sekvens verkar meningslös för mig, för det finns inget för rollpersonerna att göra i San Francisco mer än att beställa labbundersökningar av försändelsen och ringa runt efter information. Man kan besöka tidskriftens redaktion, men det är meningslöst eftersom personalen där inte vet om att det animerade hundhuvudet eller dess avsändare existerar. I stället gav jag spelarna en ovanligt lång dossier att läsa högt på första sittningen, sammanställd av Cell D i Kalifornien som sedan lämnat över fallet till dem.

Fallet började alltså för oss med att rollpersonerna kom till ett indianreservat i Montana för att utreda en läkemedelsfabrik. Där ägde alla våra tre sittningar rum, och det var kul.

Men sedan finns det en sekvens där fabriken får besök av sura kunder, som råkar vara nazister från Brasilien och som efter 2-3 dagar bränner ner stället. Detta inträffade efter att mina agenter lämnat Montana: jag kunde inte gärna låta det ske innan de själva fått en chans att kolla upp fabriken, och de var där mitt i natten när det vore oförklarligt att brasse-nazzarna kom för att titta i bokföringen. Så nazzarna träffade de aldrig.

Till sist finns det en märklig slutsekvens i scenariot där brasse-nazzarna låter kaliforniska skinheads kidnappa chefredaktören för miljöaktivist-tidningen. Mina agenter hade ju aldrig ens varit där, så det var förstås aldrig aktuellt att lägga sig i den saken. Men även om de hade varit på redaktionen och pratat med henne, en person som ju som sagt inte hade en aning om nånting, så kan jag inte se att agenterna skulle vara speciellt engagerade i att rädda henne. Hon är dryg, otrevlig, aggressiv, myndighetsfientlig och helt ovetande om det som fått Delta Green att engagera sig i ärendet. Att hon blir kidnappad har ingen utomjordisk eller övernaturlig aspekt. Det verkar bara påhängt på ett scenario som handlar om helt andra saker.

Så det är mitt råd: spela gärna "Dead Letter", men skippa San Francisco. Jag har en bra startdossier på svenska till den som vill ha.

Back