Nekromanti Deltävling 2: Muskelberget

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Ja, nu kommer deltävling två i äventyrsgruppstävlingen.

Igen, grattis till Yyy som vann med gruppledaren Lokeesha Daigano http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=7&fpart=

Nu väntar jag bara på att Yyy kompletterar henne med de tre saknade featen samt att Quan'talis kan få till en illustration på henne också. (även om han lovat att teckna de fyra bidragen, så hoppas jag på att Lokeesha Daigano kan presenteras snart på bild).

Utmaning: Nu undrar jag om det finns någon illustratör (vem som helst som vågar sig på detsamma som Quan'talis så hjältemodigt gjorde till deltävling 1. Annars hoppas jag att Quan'talis åtminstone har möjlighet att fixa en illustration på vinnare även i denna tävling?

Deltävling 2: Muskelberget

Regler:

Ability Scores: Standard Point Buy (25 points) eller dessa sex värden: 8, 10, 12, 13, 14, och 15.
Klasser: Från Player’s handbook, Expanded Psionics handbook, Complete Arcana, Complete Divine, Complete Warrior, och Complete Ardventurer, dessutom kan varianterna av klasserna användas från Unearthed Arcana. Dessutom kan även Psychic Rouge användas som finns på Wizards hemsida.
Prestige Klasser: Alla officiella prestige klasser kan användas om de är gjorda för version 3.5.
Multiklassning: Normala regler, dock måste minst en klass vara på level 3 eller högre.
Level: Personen skall ha level 6.
Raser: Alla från Races of the Wild, Races of Destiny, Races of Stone, Monster Manual I-III, och Player’s handbook (med visst måtta). Om en ras används med level adjustment, minskas antalet level med samma modifiering som kan användas för klasser (t.ex. Tiefling, level adjustment +1, kan bara ha fem levlar klasser).
Substitution Levels: Kan användas från Races of the Wild, Races of Destiny, och Races of Stone.
Övrigt: Gäller samma regler som första deltävlingen. http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...mp;sb=5&o=7
I bakgrunden gör det inte något om det finns någon/några kopplingar av något slag till gruppledaren (se deltävling 1 ovan).
Om det är något oklart, så är det bara att fråga.

Personen som nu skall göras är muskelberget i gruppen (vilket dock inte är solklart att personen i fråga är en riktig stridsmaskin). Det är inte meningen att optimera personen så mycket det bara går, utan det gäller att göra en så intressant person som möjligt. Troligen är inte normalbegåvad eller under normalbegåvning. Kroppen är fysisk stark, men om klassen/klasserna är det är helt upp till dig att avgöra. Troligen ej trollkunnig.

Tror det räcker så, så att det blir någorlunda fria tyglar. Och tävlingen stänger klockan 12:00 på fredag den 15/4. Röstningen kommer troligen pågå från fredag till någon gång på måndagen (pga att jag själv antagligen inte är hemma under helgen).

Lycka till.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Reghak, halvorchen

Kom igen, visa att ni kan göra bättre ;-)

Fighter class from PHB och Scout class from Complete Adventurer.

Reghak: Male Half-orc Fighter 3/Scout 3; CR 6; Medium Humanoid (Orc); HD 3d10+9 plus 3d8+9; hp 58; Init +5; Spd 40 ft.; AC 16, touch 12, flat-footed 15; Base Atk +5; Grp +8; Atk +10 melee (1d8+4/x3, +1 battleaxe) or +9 melee (1d4+3/19-20, masterwork silvered dagger) or +6 ranged (1d4, sling); Full Atk +10 melee (1d8+4/x3, +1 battleaxe) or +9 melee (1d4+3/19-20, masterwork silvered dagger) or +6 ranged (1d4, sling); SA skirmish (+1d6); SQ battle fortitude +1, darkvision 60 ft., fast movement, half-orc traits, skirmish (+1 AC), trackless step, trapfinding, uncanny dodge; AL CG; SV Fort +7, Ref +5, Will +3; Str 16, Dex 12, Con 16, Int 8, Wis 12, Cha 6.
Skills and Feats: Climb +8, Escape Artist +4, Hide +5, Intimidate +2, Move Silently +5, Search +4, Spot +3, Survival +3; Cleave, Combat Reflexes, Improved Initiative, Power Attack, Weapon Focus (battleaxe).
Languages: Common, Orc.
Battle Fortitude (Ex): Reghak gains a +1 competence bonus on Fortitude saves and initiative checks. Reghak loses this ability when wearing medium or heavy armor or when carrying medium or heavy load.
Fast Movement (Ex): Reghak gains a +10 foot enhancement bonus to his base land speed. Reghak loses this ability when wearing medium or heavy armor or when carrying medium or heavy load.
Half-Orc Traits (Ex): For all effects related to race, Reghak is considered an orc.
Skirmish (Ex): Reghak gains a +1 competence bonus to AC and deals an extra 1d6 points of damage on all attacks during any round in which he moves at least 10 feet. The extra damage applies only to attacks taken during his turn. This damage also applies to ranged attacks against targets up to 30 feet away. Creatures with concealment, creatures without discernible anatomies, and creatures immune to extra damage from critical hits are all immune to this extra damage. Reghak loses this ability when wearing medium or heavy armor or when carrying a medium or heavy load.
Trackless Step (Ex): Reghak leaves no trail in natural surroundings and cannot be tracked.
Trapfinding (Ex): Reghak can find, disarm, or bypass traps with a DC of 20 or higher. He can use the Search skill to find, and the Disable Device skill to disarm, magic traps (DC 25 + the level of the spell used to create it). If his Disable Device result exceeds the trap’s DC by 10 or more, he discovers how to bypass the trap without triggering or disarming it.
Uncanny Dodge (Ex): Reghak retains his Dexterity bonus to AC even when flat-footed or targeted by an unseen foe (he still loses his Dexterity bonus if paralyzed or otherwise immobile).
Possessions: Masterwork silvered dagger, +1 battleaxe, sling, 20 bullets, studded leather armor, light wooden shield.
Beskrivning
Reghak började sin karriär som legoknekt, något som han också gjorde med bravur. Dock ställde hans mindre bevandrade sidor till besvär, varför han tillslut såg sig tvungen av lämna förbandet med eller utan tillåtelse, varför han helt enkelt deserterade när hans tillvaro blev ohållbar. Reghak är allt annat än en trevlig person. Han är inte den klyftigaste personen och stubinen är kort, vilket också var en orsak till att han ofta hamnade i slagsmål, inte bara på tavernor utan även med sina jämnlikar i det olika legoknektsförbanden han har tjänst gjort vid.
Magi är något helt okänt för Reghak, varför han tror att det är något tecken från gudarna, någon uppenbarelse eller liknande de gånger han råkat ut för att se magi på fältet eller själv blivit drabbad av något magiskt.
Efter sin tid som legoknekt har han levt på en massa olika ströjobb som också har krävt spejarkunskaper vilket han numera också har erhållit. Något ekonomiskt snille är Reghak definitivt inte, varför han gång på gång har blivit lurad på endel av sin avlöning för de jobb han antagit, dessutom tar han nästan vilket jobb som helst för en relativt liten summa, oavsett hur farligt uppdraget är, och ständigt är nästan pank. De ynkliga mynt han brukar ha är det som räcker för sitt uppehälla och en eller två öl.
På ett av sina uppdrag hade han en underligg figur vid namn Lokeesha som ledare, och inte för att de drog jämnt i alla lägen, och för att inte tala om att personen i fråga var alv och till råga på allt, även kvinna. Så är detta en av de få personer som Reghak faktiskt har fått något som helst förtroende för. Att hon även är kunnig i magi har han inte en aning om (det är något som övergår hans egna kunskaper).
Reghak har kortklippt svart hår, ganska ovårdat och stripigt. Mörkbruna ögon som nästan alltid ser väldigt ilskna ut. Hans kropp ser väldigt muskelös och vältränad ut.

// Radagast
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Fråga kring raser & klasser

Du räknar upp en hiskelig massa böcker som jag har typ noll koll på. Är det intressanta saker som presenteras i dem? Är de värda att kasta en tjuvkik i för att sedan eventuellt köpas eller är det bara extra-allt-böcker där allt redan finns fast inte just i det format som det presenteras däri?
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Utmaning: Nu undrar jag om det finns någon illustratör (vem som helst som vågar sig på detsamma som Quan'talis så hjältemodigt gjorde till deltävling 1. Annars hoppas jag att Quan'talis åtminstone har möjlighet att fixa en illustration på vinnare även i denna tävling?
Jag överväger att delta i den här tävlingen, så vi får se. Inte för att jag vet om det spelar någon större roll, annat än att det skulle se dumt ut om jag den här omgången valde att bara illustrera vinnarbidraget och mitt bidrag råkade vara vinnarbidraget...

Äsch, det är väl inte meningen att de ska vara så invecklat. Jag bidrar med bilder för samtliga bidrag (med samma reservationer som förra gången), och ställer dessutom eventuellt upp med ett eget bodrag om jag hinner och orkar. Det var väl ändå mer aktivitet på forumet som var poängen med det hela.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Grum Stenklyvaren

Standard point buy (25 poäng), Fighter från PHB, Half-Elemental Template från Return to the Temple of Elemental Evil (s.160).

Grum Stenklyvaren, Male Dwarven/Earth Half-Elemental Fighter 4: CR6; Medium humanoid, HD 4d10; hp 46; Init 4; Spd 20 ft.; AC 18, touch 13, flat-footed 18, Base Atk +4; Grp +9; Atk +11 melee (1d10+8/x3, dwarven waraxe +1 +1) or +9 melee (1d8+7/x3 / 1d6+7/x3, Urgrosh), Full Atk +11 melee (1d10+8/x3, dwarven waraxe +1) or +9 melee (1d8+7/x3 / 1d6+7/x3, Urgrosh); SA Magic Stone (1/day, spellike), Soften Earth and Stone (1/day, spellike); SQ darkvision, stonecunning, stability (+4 to resist being bullrushed or tripped when standing on ground), +2 racial saving throw bonus against poisons, spells and spell-like effects, +1 attack bonus against orcs and goblinoids, +4 dodge bonus to armor class against monsters of the giant type, +2 racial bonus to appraise checks related to stone or metal items, +4 racial saving throw bonus against poisons, Immune to disease and effects from Earth elements; CG; SV Fort +9, Ref +1, Will +1; Str 20, Dex 10, Con 20, Int 11, Wis 10, Cha 8


Skills: Appraise +4 (+2 stone or metal items), Climb +9, Craft +4 (Blacksmithing +6, +2 stone or metal items), Intimidate +3, Search +4 (+2 to notice unknown stonework), Swim +9

Feats: Simple weapons proficiency, Martial weapons proficiency, light armor profiency, medium armor proficiency, heavy armor proficiency, shields proficiency (including tower shields), Power Attack, Cleave, Great Cleave, Weapon Focus (Dwarven Waraxe), Weapon Specialization (Dwarven Waraxe), Improved Initiative

Languages: Common

Possessions: +1 Dwarven Waraxe, Urgrosh, Light Steel Shield, Chainmail (masterwork), Ryggsäck med sejdel, flinta & stål, några få fiskkrokar, lite fisklina, en hammare och en behållare av olja. Utöver det har han en oljelampa bunden till ryggsäcken, en bedroll och vinterfilt snörd till ryggsäcken. Han bär också ett vattenskinn samt en hammare i bältet.

Beskrivning
Rent utseendemässigt är Grum en väldigt annorlunda person. Det första intrycket man får är att han är väldigt smutsig och har någon sorts torkad lera på huden, plus att han har brunsmutsig färg på både hår och skägget som är tvinnat i två flätor och når cirka 10 centimer vardera. När man kommer närmare och har chans att studera honom lite mer i detalj märker man att det som ser ut att vara intorkad lera och smuts i själva laget är hans hud som är väldigt hård och verkar kunna stå emot mycket mer än vanlig hy. Hans hår är också väldigt kraftigt och slitstarkt liksom hans bruna skägg som verkligen består av grova skäggstrån.

Han var ett annorlunda barn när han föddes och det tog inte lång tid innan hans stolta men nedstämda dvärgföräldrar lämnade honom ensam ute vid den stora landsvägen. Landsvägen gick förbi deras by som låg vid randen av en ravin, där dvärgarna bröt mineraler till sin tillverkning av diverse metallföremål. Utlämnad och övergiven kom det förbi en godhjärtad bondefamilj som anammmade Grum och tog honom till sina hjärtan. Han växte upp i en mindre stad och blev snabbt erkänd för sin enorma styrka och uthållighet, varpå han blev lärling hos en lokal vapensmed. Hos Mästersmeden Dante lärde han sig så både att smida vapen och metallföremål samt hur man värderar produkterna.

I övrigt fylldes hans uppväxt av mycket kärlek och omsorg från hans nya föräldrar, som båda var mänskliga bönder som tyvärr inte kunde få barn på den naturliga vägen. Därmed var Grum deras högsta önskan i livet och trots hans väldigt oinbjudande yttre älskade de honom från den första gång de såg honom. Med denna omsorg och omvårdnad växte Grum upp till att bli en gladlynt och trevlig, om än outbildad, vapensmed som hellre är glad & trevlig än sur & bitter. Han är en glad prick som hellre pratar om positiva saker och väder än ältar tråkigheter och deprimerande ämnen.

En dag kom det ett bud till stadens ledare om att ett främmande makt var på väg att invadera dem varpå stadens ledare spikade upp ett erbjudande om att ta värvning som hyryxa och skydda staden och närmaste omgivningen mot de förväntade fienderna. Det tog inte många sekunder innan Grum hade sprungit på sina krumma ben bort till notarien i stadshuset och anmält sig själv till dess första hyryxepatrull. Patrullens ledare var en kortväxt men väldigt vacker alvkvinna, detta var Grums första alv han fick fästa sina ögon på, som sedan kom sig visa upp kunskaper inom både magi och strid. Hennes taktfasta sätt att leda patrullen och hennes vita husdjursvessla ledde till att Grum fattade tycke för henne, ty hon såg till allas bästa och inte enbart sig själv. Naturligtvis insåg han snabbt att de aldrig skulle kunna bli ett par, men att umgås i hennes sällskap kommer han förmodlingen inte tacka nej till sålänge hon behandlar honom med respekt.

Den främmmande makt som kom och anföll den lokala nejden bestod av en större grupp orcher och goblinoider som Grums patrull med hjälp av flera andra höll stången tills de fick hjälp av en närliggande stads styrkor. När hjälpen anlände tog de sig an den invaderande styrkan i ett större slag, där de lyckades nedgöra mängder av orcher och goblinoider utan att själva förlora många krigare alls. Sedan det slaget har han spenderat tid med att vara hyryxa och när det varit stiltje på den fronten har han tagit anställning hos en lokal smed för att få in lite pengar till mat & uppehälle.

Med jämna mellanrum vänder han åter hem till sina föräldrar för att delge dem nya spännande berättelser om sina upplevelser och för att ge dem lite pengar och annat de kan tänkas ha användning för. De återgäldar denne värme med en outsinlig källa av omvårdnad och kärlek till sitt kära hittebarn.
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Fråga kring raser & klasser

Nej, det intressantaste i detta fall är de 12 nya klasserna (fast då är ju 4 orientaliska), det går så bra utan dessa också.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Fråga kring raser & klasser

För att förtydliga:
Nya klasser som finns med är:
Hexblade, Samurai och Swashbuckler (C Warrior)
Ninja, Scout och Spellthief (C Adventurer)
Warlock, Warmage och Wu Jen (C Arcane)
Favored Soul, Shugenja och Spirit Shaman (C Divine)
I C Warrior finns också modifieringar på Paladin och Ranger utan formelkastande (Spellcasting)

Raserna jag främst syftade på är Goliath (R o Stone), Raptorians (R o t Wild) och Illumians (R o Destiny).

Substition Levels är varianter för vissa nivåer för en ras i en klass (finns 3 klasser som har alternativ för varje standardras + de 3 raserna ovan). Exempel: En Dwarven Ceric kan välja substition level på 1st, 4th och 8th leveln. På första leveln får de Smite Giants på bekostnad av Turn or Rebuke Undead. Dessutom har de d10 som hit die på den leveln istället för standard d8.

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Orsaken för tävlingarna är flera.

Först och främst för att jag tycker tävlingar är roliga.

Sedan finns det biorsaker:

Forumet får mer liv
Inspiration för SL (idéer, spelledarpersoner m.m.)
Gör så folk blir kreativa
m.m.

// Radagast

PS. Och man känner sig så duktig om man vinner, pris eller ära spelar inte så stor roll. DS.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Chugenkao Pán

Hm. Ja. Lagom musklig, men han är en fajter i alla fall, minsann. Jag hittade inga guidelines för utrustning, så jag har gått efter tabellen över Wealth By Level i DMG(3.0) på sidan 145. (Genomgående är statsen 3.0-baserade — med ett undantag, en skill — eftersom det är vad jag har. Borde inte vara svårt att konvertera, though.)
25 Point Buy. Allt shit som man kan räkna ut med häcken, som HD och Base Attack, är utelämnat. This restaurant serves only fun.


Chugenkao Pán
Human Male Fighter 6

Strength: 11 / ±0
Constitution: 8 / -1
Dexterity: 18 / +4 (Bonus goes here)
Intelligence: 14 / +2
Wisdom: 10 / ±0
Charisma: 9 / -1

Initiative: +8
Armor Class: 16

Attacks:
Longsword: +6/+1, 1d8
+1 Lucky Longspear: +8/+3, 1d8+3

Skillz:
Jump +4
Ride + 5
Knowledge (Arcana) +4
Wilderness Lore +4
Hide +8
Move Silently +8
Perform (Flute, Storytelling) +1
Tumble +6
Decipher Script +4 (För det får man i 3.5, va? Där finns väl inga prohibited skills?)

Featzzzzzz:
Weapon Focus (Longspear)
Weapon Specialization (Longspear)
Expertise
Combat Reflexes
Improved Initiative
Dodge
Mobility
Spring Attack

Utrustning:
Hatt, mantel, övriga kläder, flöjt, +1 Lucky* Longspear, +2 Bracers of Armor, +10 Shard* of Knowledge (Arcana), +7 Shard of Hide, +5 Shard of Jump, 2 +5 Shards of Perform, +5 Shard of Decipher Script

Beskrivning:
Om Chugenkao Pán varit känd för något, hade det varit för hans inbrott i Klintaí, Skärvornas Stad. Just därför har han sett till att han är okänd. Lotusätarna har aldrig visat nåd, och de som jagar i drömmar går inte att undfly. Detta vet Chugenkao Pán: Om Lotusätarna någonsin får upp spåret efter honom är han förlorad.
Av dem stal han sitt märkliga glödande kristallspjut med det mörkblå skaftet, det vapen han är skickligast med. Han vägrar döpa spjutet av fruktan för att Lotusätarna ska kunna hitta det; vad de två sakerna har med varandra att göra vill han inte förklara. Innan spjutet slogs han med sin fars svärd Hångrin: det bär han ännu vid sin sida, för den händelse någon skulle lyckas komma honom för nära in på livet.
Chugenkao Pán är några och de trettio och ger ett tärt intryck: i sin ungdom var han stark och uthållig som en björn, men den saken satte Lotusätarnas levande giftgas stopp för. Pán är smal och senig, med solbränd hud som spänner över ihåliga kinder; hans grå ögon är vattniga och de långfingrade händerna ärriga. Man ska inte låta sig luras därav: än är han klipsk, och snabb som en skallerorm.
Uppfödd på sagor om Rebím och hans följeslagare har Pán en förkärlek för hattar med väldigt breda brätten och fotsida kåpor, vilken han också infriar genom sin bruna utstyrsel. Från hans breda bälte dinglar magiska kristallskärvor i läderremmar, bredvid hans faders svärd.
Det bästa Pán vet är att spela flöjt och berätta sagor: han är inte särskilt bra på någondera, men han är klok nog att inte bekymra sig nämnvärt om den saken. Pán är förbluffande godmodig med tanke på sitt förflutna, och tycks mena att han lärde sig en läxa av det. Icke desto mindre är han benägen till paranoida episoder, där han vägrar tala i mer än en viskning, har svårt att sova och ständigt kastar nervösa blickar kring sig. Inte heller berättar han någonsin något om den sägenomspunna staden Klintaí, trots att hans visit säkerligen är ett äventyr värt att berätta.
De flesta som känner till Páns räd mot Lotusätarna skulle nog mena att han lyckades bättre än någon kan förvänta sig: han kom ut med inte bara sitt liv utan också sällsamma magiska ting i sitt grepp. I själva verket misslyckades han dock med sitt uppsåt, vilket var att stjäla en flaska av Lotusätarnas säkrast bevakade hemlighet, blomstersmeten — hade han fått tag på en sådan hade han kunnat sälja innehållet till alkemister för tillräckligt mycket pengar för att leva i välmåga i resten av sitt liv. Som det blev tvingas han istället resa runt med en grupp itineranta äventyrare för att förtjäna sitt uppehälle. Det enda han kan är att slåss och söka efter skatter, trots allt.

*Från PsiHB 3.0


/Feliath - iterates a pattern
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Re: Chugenkao Pán

"Wilderness Lore +4
Decipher Script +4 (För det får man i 3.5, va? Där finns väl inga prohibited skills?)"


Ja det får man. Däremot finns inte färdigheten Wilderness Lore, eller rättare sagt, den har bytt namn till Survival.

En annan sak jag tänkte på, alignment, är det tänkt att vara helt enkelt neutral, eller är det något annat?

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Fan av DnD

Ni som är Fan av DnD...visa oss nu att ni kan bättre än oss amatörer(!?) ;-)

Deltagande bidrag just nu

Chugenkao Pán, Male, Human, Fighter 6 (av Feliath)
Grum Stenklyvare, Male, Dwarf/Earth Half-Elemental, Fighter 4 (av Yyy)
Reghak, Male, Half-orc, Fighter 3/Scout 3 (av Radagast)

// Radagast
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Chugenkao Pán

En annan sak jag tänkte på, alignment, är det tänkt att vara helt enkelt neutral, eller är det något annat?
Jajustja. Jag hatar alignment, så jag har i princip lyckats glömma att det alls finns. Men visst, låt säga Neutral. Det verkar väl vettigt.


/Feliath - ew, I think I got some alignment on me
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Dantes bidrag: Büyük Güresci …

Büyük Güresci, male half-ogre<sup>RD</sup> Bbn1/Ftr3: CR 5; Large giant; HD 1d12+3d10+8; hp 44; Init +1; Spd 40 ft.; AC 19, touch 10, flat-footed 18; Base Atk +4; Grp +16; Atk +8 melee (1d4+5/×2, unarmed); Full atk +8 melee (1d4+5/×2, unarmed); Space/Reach 10 ft./10 ft.; SQ darkvision 60 ft., fast movement, illiteracy, rage 1/day; AL NG; SV Fort +7, Ref +2, Will +0; Str 21, Dex 13, Con 15, Int 10, Wis 8, Cha 8.

Skills: Climb +6, Craft (carpentry) +5, Handle Animal +8, Hide –1, Jump +6, Survival +3, Swim +5.

Feats: Animal Affinity, Earth’s Embrace<sup>CW</sup>, Improved Grapple, Improved Unarmed Strike.

Languages: Common, Giant.

Possessions: +2 studded leather armor, 2 potions of bull’s strength, 2 potions of cure moderate wounds, large backpack, large belt pouch, large waterskin, sturdy brown boots, tan leather breeches, belt, linen shirt, dark blue wool jacket, grey cloak, wide-brimmed black felt hat.

Earth’s Embrace: While grappling, if Büyük pins his opponent, he deals an extra d12 points of damage in each round that he maintains the pin. He must hold his opponent immobile as normal (with an opposed grapple check), but he must also remain immobile, giving opponents (other than the one he’s pinning) a +4 bonus on attack rolls against him (but he is not helpless). He does not gain this extra damage against creatures that are immune to critical hits.

Beskrivning
Büyük Güresci är en halvrese, avkomma till en rese och en människa. Han är dock mycket människolik. Förutom hans enorma storlek är det bara den breda, platta näsan, den framskjutna hakan, hans ovanligt stora tänder och de något för långa armarna som antyder hans reseblod. Büyük är 25 år (men vet själv inte exakt hur gammal han är), 254 cm lång och väger 260 kg. Han är massivt byggd men går ofta hopsjunken och krokryggig för att verka mindre än han egentligen är. Han har vänliga, men skygga, bruna ögon och svart tagelliknande kortklippt hår.

Büyüks tidigaste minne är hur han blir såld som träl under sin tidiga barndom. Det enda han minns från tiden dessförinnan är sitt namn. Bonden som köpte honom var en sträng och lättuppbrusande herre som lättvindigt bestraffade sina trälar och ständigt smädade Büyük för hans annorlunda yttre och tvivelaktiga härkomst. Han såg dock till att dra nytta av halvresens styrka som kom till användning vid byggande och underhåll av mangård och fähus. Büyük lärde sig snabbt timmermanssysslorna och blev småningom satt som tillsyningsman vid nybyggen.

De övriga trälarna, som inte var särskilt förtjusta i Büyük till att börja med, såg ogillande på husbondens favorisering av nykomlingen och tog helt avstånd från honom. När inget av gårdsfolket var i närheten kunde de rent av ge sig på honom med stenar, nävar och käppar. Büyük slog dock aldrig tillbaka. Blott alltför medveten om sin styrka ville han inte riskera att dräpa någon och hamna i onåd hos gårdsherren. I stället drog han sig undan folket på gården och tog sin tillflykt till de fähus han uppfört. Hos djuren kände han ro; de accepterade honom precis som han var.

I fähusen lärde han känna en liten trälflicka som brukade komma dit för att leka med gårdens kattungar. Hon struntade, liksom djuren, i hans yttre och nöjde sig med att han var »en snäll lekkamrat som också tycker om djur«.

En regnig sensommardag hände olyckan. Husbonden var på enastående dåligt humör, då säden på två fält slagits omkull av tidiga höststormar, och tog ut sin ilska på närmaste träl – Büyüks lilla och enda vän i hela världen. Büyük minns själv inte vad som sedan hände. När han vaknade till sans var han dränkt i blod och höll husbondens krossade kropp som en slapp trasdocka i sina armar. Förfärad över vad han gjort flydde han till skogs. Redan samma afton förklarades han fredlös.

I drygt ett år höll han sig gömd i skogen och levde av vad naturen kunde ge och vad han själv om natten kunde stjäla från de spridda gårdar som fanns i trakten. Så en natt blev han upptäckt och bortjagad av beväpnat gårdsfolk. Det fick honom att bestämma sig för att bryta upp från skogen och söka sig till säkrare trakter. Han kom inte långt innan han upptäcktes av ett uppbåd och beslutade sig för att ge upp. Männen var dock inte alls intresserade av att föra Büyük inför rätta utan tänkte helt enkelt slå ihjäl honom och slänga honom i diket. Det var då Lokeesha Daigano kom förbi.

Häpnaden över att se denne jätte till man sönderslagen av en patetisk bondehop utan att ens försöka försvara sig, förbyttes i nyfikenhet. Hon drev enkelt bort männen och övertalade Büyük att berätta hela historien. När hon fått allting klart för sig kände hon att halvresen var en god man som världen behandlat illa. Dessutom tyckte Waseli, hennes vessefamiliarus, om honom. Lokeesha erlade manbot till den dräpte bondens familj och köpte Büyük av dem för att omedelbart ge honom fri.

Sedan dess har Büyük varit Lokeeshas oskiljaktlige följeslagare och alltid lydit hennes minsta vink. Under åren som gått har hans självförtroende förbättrats. Han blir fortfarande uttittad och pekad finger efter vart han än går, men han tar inte längre åt sig – han vet att han har en sann vän i Lokeesha och inte behöver bry sig om vad andra tycker. Han bär aldrig vapen och slåss aldrig om det inte är helt nödvändigt, och till och med då försöker han oskadliggöra motståndarna utan att dräpa dem. Är han tvungen att döda gör han det genom att fånga in motståndaren och krossa honom till döds i sitt grepp. De enda gånger han blir rasande och går bärsärkagång är då någon skadar Lokeesha. Då rinner sinnet över och han gör allt för att dräpa illgärningsmannen.

I gruppen fyller Büyük gladeligen platsen som livvakt, djurskötare och reservpackåsna. Han lever enkelt och kräver inte mer av livet än att få bli lämnad ifred. Han dyrkar Lokeesha, trivs fortfarande bättre bland fä än bland folk och kan med lätthet bära uppåt 140 kg utan att det inverkar menligt på hans rörlighet.

RD = Races of Destiny
CW = Complete Warrior
 

Paradis

Veteran
Joined
14 Apr 2005
Messages
1
Borgar Blodhjärta

Half-Vampire template från Libris Mortis, Fighter och Ranger från PHB.

Borgar Blodhjärta: Male Dwarf/Half-Vampire Fighter 3/Ranger 1; CR 5; Medium Humanoid (Dwarf); HD 3d10 plus 1d8; hp 23; Init +6; Spd 30 ft.; AC 20, touch 13, flat-footed 17; Base Atk +4; Grp +8; Atk +9 melee (1d10+4/x3, halberd) or +8 melee (1d6+4, slam) or +7 ranged (1d6+4, javelin); Full Atk +9 melee (1d10+4/x3, halberd) or +8 melee (1d6+4, slam) or +7 ranged (1d6+4, javelin); SA blood drain, favored enemy (giants +2); SQ blood dependency, damage reduction, darkvision 60 ft., dwarf traits, fast healing, resistances, wild empathy +1; AL CN; SV Fort +5, Ref +6, Will +2; Str 18, Dex 16, Con 10, Int 12, Wis 13, Cha 10.
Skills and Feats: Bluff +2, Climb +10, Hide +7, Intimidate +8, Jump +8, Listen +3, Move Silently +7, Ride +6, Spot +3, Survival +4; Cleave, Dodge, Improved Initiative, Power Attack, Skill Focus (intimidate), Track, Weapon Focus (halberd).
Languages: Common, Dwarf, Terran.
Blood Drain (Ex): Borgar can suck blood from a living victim with its fangs by making a successful grapple check. If it pins the foe, it drains blood, dealing 1d4 points of Constitution drain each round the pin is maintained. He can’t drain more points of Constitution in a single hour than his Constitution score. When Borgar drains a victim’s Constitution, he gains 5 temporary hit points, no matter how many points he drains. Temporary hit points gained in this way last for up to 1 hour.
Blood Dependency (Ex): If Borgar does not use its blood drain special attack against at least one living creature each day, he must make a DC 15 Fortitude save or become fatigued. Each day after the first that Borgar does not drink blood directly from a living creature, the DC increases by 1 until he fails the save and becomes fatigued. After that, he must make a DC 20 Fortitude save each week (with the DC increasing by 1 each week thereafter) that he does not use its blood drain or become exhausted.
The fatigue or exhaustion caused by blood dependency cannot be eliminated by rest (though magic can offset the condition until Borgar fails another save). Using his blood drain ability eliminates Borgar’s fatigue immediately, or reduces exhaustion to fatigue.
Damage Reduction (Su): Borgar has damage reduction 5/magic.
Dwarf Traits (Ex): Borgar have stonecunning, which grants him a +2 racial bonus on Search check to notice unusual stonework. When Borgar comes within 10 feet of it can he make a Search check as if actively searching.
When standing on the ground, Borgar are exceptionally stable and have a +4 bonus on ability checks made to resist being bull rushed or tripped. He have a +1 racial bonus to Armor Class against giants.
Borgar have a +2 racial bonus on saving throws against spells and spell-like effects.
Fast Healing (Ex): Borgar heals 1 point of damage each round so long as he has at least 1 hit point but less than half its full normal hit points. As long as Borgar has more than half his full normal hit points, his fast healing does not function (but other forms of healing still function normally).
Favored Enemy (Ex): Borgar gains a +2 bonus on his Bluff, Listen, Sense Motive, Spot, and Survival checks when using these skills against giants. He gets the same bonus on weapon damage rolls against gigants.
Resistances (Ex): Borgar has resistance to cold 5 and electricity 5.
Possessions: halberd, javelin, masterwork breastplate, 2 potions of cure light wounds, 1 potion of hide from undead, 1 potion of haste.
Bakgrund
Ingen känner till Borgars ursprung, inte ens han själv. Det han vet är att han är åtminstone 38 år gammal. Borgar har ett visst behov av att dricka blod, dock försöker han hålla detta behov hemligt för sina vänner, även om en och annan väldigt nära vän har strykit med någon natt, när han inte fått sin törst stillad på ett par dagar.
Borgar kände tidigt att han inte riktigt hörde hemma i sitt dvärgafäste, och tog sin hillebard och lämnade hemmet för att inte komma tillbaka (det är nu tolv år sedan). Även om han har döljt sitt sug efter blod så har han fått ett smeknamn som antyder smaken något, vad hans riktiga efternamn har han inte en aning om.
Som synes är Borgars bakgrund höljd i en dimma, han är dock en trevlig person och gillar de flesta sällskapen, även om han har svårt för gnomers humor, sätt att prata och deras underhållning. Men så länge de inte utgör ett hot, så låter han det bero... fast det är klart, skulle en gnom tränga sig i baren för att beställa någon alkoholhaltig dryck, skulle denne gnom inte vara speciellt levande länge.
Borgar är fruktansvärt grym i strid, och lämnar ingen nåd mot manliga kämpar, däremot är det tvärtom för det motsatta könet, där han har verkligen svårt att slåss.
Det var på det sättet han fastnade för en ung bestämd alvkvinna. I en strid mot ett förband som hon ledde, så hade Borgar hunnit med att dräpa några kämpar då han stod öga mot öga med denna kvinna. Han bli så paralyserad att han bara stod där, och denne dam i fråga tyckte att ska han stå där, kan han väl göra det och striden fortsatte med att Borgar stod där som ett rundningsmärke. Om det var för att det var en kvinna, hennes skönhet eller något annat har aldrig Borgar talat om, däremot var detta inledningen på en ganska unik vänskap mellan en dvärg och en alv.
Skulle någon person så mycket som kröka ett enda hårstrå från alvkvinnans huvud och Borgar var närvarande, skulle denna person inte leva många sekunder till.
Av och till äventyrar dessa två tillsammans, men det sker också att de reser runt på egen hand.

/ Paradis
 
Top