Nekromanti delat rollformulär

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Att spelledaren håller vissa av rollpersonernas värden på ett hemligt separat papper är kanske inte så ovanligt. Men jag har funderingar på att dra det ett steg längre, att göra det till en standard. Rollformuläret är uppdelat i två delar, den större spelardelen och den lite mindre spelledardelen. På den senare delen är främst tänkt att användas för värden som spelarna inte ska ha full koll på va de har. Jag ger er ett exempel för att ni lättare ska förstå.

Tänk er en spelvärld där befolkningen tror mycket på djurens inverkan på turen. Ska man ge sig ut i jakt och möter vissa djur (djur man inte jagar) på vägen så kan det betyda tur eller otur beroende på vilket man möter. Men de tror bara, de vet inte. Så i det här läget har spelledaren koll på spelarnas ”turvärde” och bestämmer om tex mötet med en igelkott ska ge god jaktlycka.
De stackars spelarna får helt enkelt fortsätta att tro på djurens makt o hoppas på att man har turen med sig. Det här skulle medföra ett nytt perspektiv på turvärdet. Nu har jag missat tre rådjur i rad, det kanske inte var så klokt att rida över den där igelkotten ändå…
Man tvingar spelarna att tro på turen på ett hel annat sätt än om de skulle veta när värdet ändras eller inte (om det ändras överhuvudtaget).

Tänken är att det lilla spelledarrollformuläret kan användas till alla möjliga saker som rollpersonerna inte har koll på. Kanske har de råkat ut för en ficktjuv som de inte märkt, då skriver man bara –2 silver på berörda RPs formulär. Som ni märker så finns det mycket man kan använda detta extraformuläret till.

Men va tror ni om iden? Finns det något liknande i nått existerande rollspel?
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Tankar kring detta

Men va tror ni om iden? Finns det något liknande i nått existerande rollspel?

Jag har inte sett något rollspel där det fungerar på det här sättet fullt ut. Idén är bra och annorlunda tycker jag, speldeltagarnas roller och speltillbehör i rollspel mår nog bra av nytänkande och nydefinerande. Man skulle kunna göra så att spelarna har rollformulär där deras rollpersoners grundläggande, omodifierade stats står nedtecknade, tillsammans med alla saker de bär med sig, samt de fakta om sin omgivning de känner till.

Olika delar av element som spelledaren håller koll på åt spelaren:

1a. Dolda delar av bakgrundshistoria för rollpersonen- Fakta som kan komma att avslöjas eller hintas portionsvis vid rätt tillfällen och som kan göra att spelaren får ett starkare band till sin rollperson.

1b. Relationer rollpersonen har till personer i sin omgivning. Spelledarpersoners allmänna inställning till rollpersonen, grudges, hidden agendas, m m

2. Ådragna skador, sjukdomar, belastningsmodifikationer, utmattning, förbannelser, mm- Spelledaren beskriver mer målande hur rollpersonen känner sig istället för "modifiera X på grund av Y". På så sätt får rollpersonen själv avgöra om han är "fit for fight" i olika situationer. Konsekvenserna av de besluten står nedtecknade på spelledarens del av rollformuläret.

Det skulle vara skitbra om det fungerade i praktiken. Det jag är tveksam till är om man ska lämpa över ytterligare ansvar på spelledaren, d v s att hålla reda på ytterligare (alla) stats och fakta för rollpersonerna. Om man kunde få det i system att spelledaren systematiskt gjorde relevanta anteckningar för respektive rollperson när det är aktuellt så inget "glöms bort" skulle det kanske kunna fungera. Spelledaren bör i vilket fall då vara en person med ett utmärkt minne.

Den största frågan som uppkommer när man funderar på "dubbla rollformulär" är hur mycket ansvar som ska lämpas över på spelledaren. Hur mycket ska spelarna egentligen känna till som inte deras rollperson vet?

Idealiskt vore ju om man har en "huvudspelledare" samt en personlig assisterande spelledare för varje spelare och rollperson (som håller reda på respektives dolda element- rollpersonernas alltså! :gremwink:). Detta är nog inget som någon skulle genomföra i verkligheten, men tanken är intressant tycker jag. Tänk dig en spelgrupp där antalet spelledare är fler än antalet spelare! :gremtongue:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
va tror ni om iden?
Det är inte en bra idé.

Nej, inte "bra", för den är nämligen mycket bättre än så. Det är en riktig guldidé. Rentutav nödvändig för att man ska kunna uppnå en del mycket viktiga berättarmässiga effekter, såsom den oroliga känsla av okunskap som du nämner i exemplet med jaktlyckan.

Finns det något liknande i nått existerande rollspel?
Inte vad jag vet, men jag har haft idén tidigare, här på forumet. Jag gillar särskilt din implementation med tur/otur. Jag använde något liknande i DoD där jag lät en trollpacka uttala en förbannelse över en av mina rollpersoner. Då jag slår alla slag dolt blev det himla svårt för rollpersonen att veta om han hade blivit förbannad med otur "på riktigt", och när i så fall den förbannelsen kom i effekt.

Mycket obehagligt, och mycket roligt.

Klura på. Jag är nyfiken.
 

Phalck_UBBT

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
9
Location
Charlotte, US
Re: Tankar kring detta

Jag gillar också ideén skarpt! jag tror dock man ska vara lite försiktig med hur mycket saker som spelledaren ska hålla ordning på. Jag tror inte det är lämpligt att blanda in saker som skador, belastningspoäng osv. SL ska ju hålla reda på allt sånt för alla SLP och fiender ändå. Jag tänker speciellt på strid.

Drar man gränsen på lämpligt ställe så tror jag att man kan göra något mycket bra av det hela. Dessutom så har jag en känsla för att detta formulär är relativt system, världs och genre oberoende. Jag ska testa knåpa ihop ett förslag på vad man kan ha med på ett sånt här formulät lite senare....
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
behöver det verkligen bli så betungande?

Med enkla regler, liten spelargrupp och äventyr med lite regelrätta strider i så tror jag inte det behöver bli så krävande. Om man sedan som spelledare ser det mer som en fingervisning och inte följer formuläret slaviskt kan det nog fungera i praktiken också.

Nja, att göra det generellt tror jag inte lika mycket på. Det behövs nog ett specialutformat formulär som tar upp vad som är viktigt i just det spelet. Men däremot är det inget som hindrar att man arbetar fram en massa förslag på vad som kan finnas med i extraformuläret. Så får man själv utforma efter behov. Som SL kan man göra ett eget formulär till ett befintligt rollspel så det passar ens egen spelgrupp o spelstil.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Men va tror ni om iden?
Idéen låter ju bra tycker jag !
Kan ju vara lite småkul att slänga in sådana grejer i själva spelet som inte själva spelarena märker förren långt efteråt.. Ska ta & testa det vid nästa speltillfälle...

Finns det något liknande i nått existerande rollspel?
Inte vad jag vet..
Det närmasta som jag kommer på är att man använder tur i EON.. men annars så vette katten... :gremtongue:

/ JohanK, som inte allas gillar det där om att vara förkyld... :gremfrown:
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Jag gillar särskilt din implementation med tur/otur.
Vänta tills du får se det i dess rätta samanhang :gremwink:

Jag använde något liknande i DoD där jag lät en trollpacka uttala en förbannelse över en av mina rollpersoner. Då jag slår alla slag dolt blev det himla svårt för rollpersonen att veta om han hade blivit förbannad med otur "på riktigt", och när i så fall den förbannelsen kom i effekt.
Japp, det är den effekten jag vill uppnå.
-Allt har gått vansinnigt kasst idag!
-Stämmer. Nått lurt måste vara i görningen, det kan jag sätta min plog på.
-Men vänta! Det är efter vi tog ur den där fruktkorgen vid det där fåniga lilla kapellet som allt har gått åt pipan.
-Eller tiggarkärringen vi spotta åt...
Kan tänka mig hur smått paranoida rollpersoner springer runt och letar möjliga (och omöjliga) orsaker till oturen samt försöker åtgärda dem efter bästa förmåga. Men egentligen hade de bara mindre tur med tärningarna. :gremgrin:
 

Azk3r

Veteran
Joined
26 May 2003
Messages
75
Location
Jönköping
Ska ta & testa det vid nästa speltillfälle...
Berätta gärna hur det gick


Det närmasta som jag kommer på är att man använder tur i EON
Ser man på hur det påverkar spelmässigt har det inte mycket gemensamt med EONs tur.
Sen är det ju tänkt att användas på mer områden än turen.
 
Top