Rickard
Urverk speldesign
Vi har varit med om att man delar upp regelboken i världsbok och regelbok. I RuneQuest så hade man olika häften för magiker, spelledaren, världen och så vidare. Själv sitter jag och skriver på lite regler och jag har sedan år tillbaka redan skrivit klart färdighets- och hjälteförmågebeskrivningarna med flera saker som mest uppraddas. Detta för att jag spelar och behöver den informationen medan kärnreglerna har jag däremot alltid haft i huvudet. Nu har jag kommit till den punkt där jag kan kopiera in färdighetsbeskrivningarna i regelboksfilen... men jag tvekar.
Alltså allvarligt. Hur tråkigt är det inte att sitta och läsa igenom en regelbok med en massa färdigheter, besvärjelser och dylika saker som mest är uppraddade efter varandra. Det tar mest bara plats. Åtminstone tycker jag det. Så istället vill jag dela upp det. I själva huvudregelboken så har jag bara namnen på färdigheter och dylikt och sedan tänkte jag dela in det man behöver ta med sig till spelmötet i ett spelhäfte. Hatar vi inte alla att "behöva" (man måste inte) släpa med oss ett tjog böcker till ett spelmöte? Varför finns inte "detta behöver du enbart" i en speciell bok? Själv tycker jag det är menlöst att dela upp i en världsbok och regelbok. Jag ser inte poängen med det. Det är det dummaste påhittet sedan vattenkokaren.
Många rollspel brukar ha quick play-regler och Usagi Yojimbo-spelare brukar skryta med att man bara behöver 2 sidor regler för att spela spelet. Ok, men den informationen är så kompakt så jag undrar om det är till för spelare som har spelat spelet i 3-4 år. Själv har jag haft mycket nytta av att kunna ha färdighets-
beskrivningarna som ett separat häfte, så när någon spelare har frågat något när flera spelare skapat rollpersoner tillsammans har jag bara kunnat räcka personen färdighetshäftet och koncentrera mig på annat.
Så min fråga är om vad ni skulle tycka om att saker som dessa inte finns i regelboken, utan istället så hänvisas man till ett separat häfte. Min givna fråga är också om ni stött på någon annan speciell indelning i något rollspel som ni gillade och har haft nytta av åtskilliga gånger.
Ni kanske undrar varför jag ens frågar detta och inte bara kör på som jag tycker? Tja, den här tråden är mer en reflektion än något jag verkligen behöver svar på.
/Han som hade tänkt att ha "Vad är rollspel" som ett separat rollspel
Alltså allvarligt. Hur tråkigt är det inte att sitta och läsa igenom en regelbok med en massa färdigheter, besvärjelser och dylika saker som mest är uppraddade efter varandra. Det tar mest bara plats. Åtminstone tycker jag det. Så istället vill jag dela upp det. I själva huvudregelboken så har jag bara namnen på färdigheter och dylikt och sedan tänkte jag dela in det man behöver ta med sig till spelmötet i ett spelhäfte. Hatar vi inte alla att "behöva" (man måste inte) släpa med oss ett tjog böcker till ett spelmöte? Varför finns inte "detta behöver du enbart" i en speciell bok? Själv tycker jag det är menlöst att dela upp i en världsbok och regelbok. Jag ser inte poängen med det. Det är det dummaste påhittet sedan vattenkokaren.
Många rollspel brukar ha quick play-regler och Usagi Yojimbo-spelare brukar skryta med att man bara behöver 2 sidor regler för att spela spelet. Ok, men den informationen är så kompakt så jag undrar om det är till för spelare som har spelat spelet i 3-4 år. Själv har jag haft mycket nytta av att kunna ha färdighets-
beskrivningarna som ett separat häfte, så när någon spelare har frågat något när flera spelare skapat rollpersoner tillsammans har jag bara kunnat räcka personen färdighetshäftet och koncentrera mig på annat.
Så min fråga är om vad ni skulle tycka om att saker som dessa inte finns i regelboken, utan istället så hänvisas man till ett separat häfte. Min givna fråga är också om ni stött på någon annan speciell indelning i något rollspel som ni gillade och har haft nytta av åtskilliga gånger.
Ni kanske undrar varför jag ens frågar detta och inte bara kör på som jag tycker? Tja, den här tråden är mer en reflektion än något jag verkligen behöver svar på.
/Han som hade tänkt att ha "Vad är rollspel" som ett separat rollspel