Nekromanti Deläventyr med kannibalism,infödingar m.m

Nero_UBBT

Warrior
"The horror - the horror!"

Det är de fyra ord som jag försöker följa i stämningsuppbyggandet av mitt pågående äventyr som har en klar stämning av Apocalypse Now i sig...

Rollpersonerna färdas för tillfället uppför en flod genom djungeln i Västmark mot gränsen mot Damarien där man fruktar att en galen magiker byggt sig ett fäste i ett isolerat område av landet där folket börjat dyrka honom som en blodsgud.

Mer från äventyret i helhet står att läsa från ett tidigare inlägg (obs, jag ber om ursäkt för dåligt radavstånd i det inlägget) går att läsa här: http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...&sb=&o=

På grund av att en del spelare kommer falla bort från gruppen just detta spelmöte kommer jag göra en liten avstickare i äventyret för dem som faktiskt kan spela.

Mer än vad jag vill ska hända i äventyret vet jag vilken stämning jag vill att det ska utspelas i. Rollpersonerna kommer få problem hos en infödingsstam som på grund av den effekt av att förorena psyken som den galne magikerns experiment har på hela området gått totalt insane.

Tänk er en infödingsstam med tiraker som lever fredligt på sitt primitiva levnadssätt i djungeln med fiske och risodling. Största exporterna är krokodiljakt (helt enkelt för att jag tycker krokodilspjuten är så tuffa/läskiga) och olja från sjökor
(tack Troberg!).

Det senare är en stor industri, men de sjökor som slaktas, slaktas planlöst och läggs i en växande hög av multnande kadaver. Stanken ligger tung över platsen... Den som misslyckas exempelvis vid en lastanordning dödas brutalt...

Vad jag behöver tips med är alltså kort och gott en civilisation i förfall;ett förnuft i förfall, empati i förfall i ett primitivt stamsamhälle... Samt gärna en flykt genom djungel med jagande vildsinta sinnessjuka tiraker.

Vilka stämningshöjande element kan ni komma på?
Personer och beteenden?
Platser som kan skrämma vettet ur spelarna?
Händelser som kan lyfta stämnignen?

-Och kanske framförallt - en övergripande handling!

Exempel på sånt som jag tänker på är schamaner som försökt stoppa sammanhållningen att falla samman i samhället och gett sig på magikern på andeplanet men fått hans ondska i huvet t och slitit ut sina ögon av skräck, som sagt: krokodilspjut, jagande kanoter m.m...

(Lite bakgrund:
Magikern håller på med "things man ought not to" av högsta rang... Han framkallar typ ondska eller en rentav psykopati - en känslostämning som han kommit att dyrka.)

Mvh / Johannes