Nekromanti Dekar äventyr, går de att klara?

Måns Bredelius

Veteran
Joined
9 Jan 2013
Messages
121
Location
Stockholm
Varför är de så svåra? Jag tänker på de klassiska med spelledare och där man ska lista ut VEM som är mördaren. Asså dessa riktigt bra äventyren som man bara inte klarar av.

Man hittar aldrig alla ledtrådar, men glömmer bort SLPs (speciellt vad de heter).

Jag pratar inte om äventyr där man ska gå till slottet och nita trollkarlen. Utan jag pratar om någon har mördats, lista ut gåtan.
Där det inte slutar med slutstrid utan sherlock holms prestige.

Andra erfarenheter?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Måns Bredelius said:
Varför är de så svåra? Jag tänker på de klassiska med spelledare och där man ska lista ut VEM som är mördaren. Asså dessa riktigt bra äventyren som man bara inte klarar av.

Man hittar aldrig alla ledtrådar, men glömmer bort SLPs (speciellt vad de heter).

Jag pratar inte om äventyr där man ska gå till slottet och nita trollkarlen. Utan jag pratar om någon har mördats, lista ut gåtan.
Där det inte slutar med slutstrid utan sherlock holms prestige.

Andra erfarenheter?
Mina tips:

* Anteckna.
* Anteckna.
* Anteckna.
* Agera bara om:
** Du vet vem skurken är.
** Du har kört fast totalt och behöver mer info.
** Du tror dig kunna gillra en fälla för skurken.
* Metaspela. Skurken är alltid någon person som märks i en framträdande roll, aldrig någon randomdude som inte nämns.
* Anteckna.
* Glöm inte att läsa anteckningarna och se vilka misstänkta som kan elimineras eller vad som kan vara värt att gräva djupare i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Trobergs tips är bra. Jag vill tillägga:

- Om ni kör ett regelsystem där tärningsslag avgör om man hittar ledtrådar, byt till ett som inte gör det. Jag kan varmt rekommendera Trail of Cthulhu eller framför allt Mutant City Blues om man är nyfiken på tänket. Ha rätt färdighet + leta på rätt ställe = få ledtråd.

- Undersök platser noga. Beskriv hur du öppnar lådor, letar efter lönnfack, och så vidare. Finns det ingen tidspress - ta gott om tid, gå inte vidare förrän varje sten är vänd på.

- Om SL inte på något vis indikerar vilka rum eller platser som är värda att leta igenom, byt SL. Eller skäll ut hen i varje fall. Eller okej, ta ett litet snack... Utmaningen bör inte vara att hitta ledtrådar, utan att räkna ut hur ledtrådarna hänger ihop.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ska man spela deckaräventyr bör man använda Pelgranepress' Gumshoe-motor, den är gjord för att lösa deckargåtor.

Och som Troberg skriver kräver deckargåtor att SPELARNA för noggranna anteckningar (vilket bara väldisciplinerade spelare klarar av).

Dessutom har spelledare en tendens att överskatta spelarnas förmåga att lösa mysterier.
Det som är fullständigt uppenbart för spelledaren tycker spelarna är fullständigt idiotiskt när de får det förklarat för sig.
Därför behövs MINST dubbelt så många ledtrådar som spelledaren tycker är nödvändigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
När jag varit spelare så har jag på sistone börjat använda små lappar. Varje lapp är en person eller en plats, och på lappen står frågor och information som verkar viktiga. Sen fylls bordet av lappar, och jag flyttar runt dem för att se vilka mönster som framträder. Ökar min inlevelse och hjälper till att lösa mysteriet.

Inte för att jag nödvändigtvis kommer fram till rätt svar ändå, men...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
krank said:
Inte för att jag nödvändigtvis kommer fram till rätt svar ändå, men...
Bah, rätt är övervärderat. Är det så fel om man kommer på en bättre lösning än spelledaren?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
  • Skaffa ett GUMSHOE-spel.
  • Tvinga spelledaren att lära sig tänket.
  • Tvinga spelledaren att applicera tänket på sina deckargåtor.
  • Rama in GUMSHOE-spelet som "spelet som räddade våra deckargåtor".
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Krille said:
This! Is! Gumshoe!

Om man kokar ner det till sin essens, vill säga.
Ja, det var det som förändrade mitt sätt att jobba. Sen ogillar jag spends extremt mycket, både vad gäller ledtrådar och vad gäller annat (för jag ogillar att skyffla metapoäng) men grundtänket "hitta ledtrådar utan slump" är awesome.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Skit i systemet, sikta på formen!

Folk har redan nämnt GUMSHOE så då ska jag försöka att inte tjöta så mycket om det. Annars är det att prioritera om man nu vill spela deckare med system.

Nå, själv säger jag: »Deckare behöver inget system!»
... För att deckarrollspel handlar mer om spelaren än rollpersonen. Det är spelaren själv som antecknar och klurar, rollpersonen är bara spelarens representant i spelvärlden och ingenting annat.
... Nej?!
Jo! För att deckaräventyr inte bör eller ska (imho) förutsätta färdigheter och färdighetsslag eftersom ledtrådarna aldrig får vara beroende av lyckanden (som riskerar att bli misslyckanden). För att deckarrollspel ska fungera så är det beroende av att den utredande parten kommer vidare och det i sin tur är beroende av att man aldrig kan misslyckas med att få ledtrådar. GUMSHOE bygger just på den principen det också. Där avgör lyckandet istället hur mycket information man får, inte om man får information. Information måste man alltid få, annars blockeras fortsättningen, man klarar inte fallet, spelet dör ...

[Principen är helt enkelt – och så tänker GUMSHOE-skaparna också, fast de envisas med system i alla fall – att deckare handlar om att lägga ihop ledtrådarna, inte att hitta dem! ... Det handlar om att utreda, inte om man utreder.]

Så, om man nu inte bryr sig om kryddslag som: »Lyckas jag sparka upp dörren?», »Lyckas jag köra ikapp den svarta Cheva-vanen?» så behöver man inget system, ens GUMSHOE. Man behöver bara en spelledare som kan sätta ihop ledtrådar kring en deckargåta och ett par deckarkåta spelare som antecknar flitigt.

För att som spelledare lätt och smidigt hänga upp ett deckarscenario så att det blir överblickbart och tydligt med ledtrådarna bör man, imho, använda sig av scenarioformen som kallas »fisktank». Här! på en av mina gamla bloggar hittar du ett inlägg om systemlöst deckarlir, vad fisktankar är och hur det fungerar samt ett sådant deckarscenario med övernaturliga inslag.

/solvebring som en gång försökte skapa ett eget GUMSHOE-aktigt detektivrollspel vid namn En hund begraven. Här! finns ett sönderklippt vrak som skulle ha blivit den första betan. Systembiten är så när som spelbar, så vill man hämta inspiration där kanske det är något den nyfikne kan göra.

P. S. Ja, jag säger egentligen bara vad de andra har sagt, med den lilla skillnaden att jag anser att system faktiskt inte behövs, alls. Plus att jag föreslår en bestämd scenarioform som jag anser vara ypperlig för just deckare. D. S.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Trådtips!

Detta har förövrigt avhandlats många gånger på forumet, då med olika resultat. Här kommer två trådar – hepp (»Hur skriver man ett detektiväventyr?») och hepp (»Hur presenterar jag bäst ett problem?») – som jag tycker innehåller en del matnyttigt och som förtydligar en del av det som vi har redan uttalat oss om.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Misslyckas med en deckargåta? Gör folkt sånt!? Känns som dåligt spellederi om det inträffar allt för ofta. Om man kör med spelledarutmaningar så ja, visst ska man kunna köra in i problem som kostar att .överkomma (ett misslyckande att begripa en viss ledråd kan ju leda till ytterliggare ett mord man inte hinner hindra) och risken att misslyckas lösa fallet helt bör väl finnas.

Men på det stora hela, deckare är kul för att man får vara smart och lösa problem - om man misslyckas med det senare så känner man sig knappast särskilt smart även om man egentligen kanske var det. Så poängen med deckar-äventyr är att man allt som oftast ska klara av dem. Gör man inte det, ja, då har något gått lite knasigt. Annars har man ju inte kul, och varför ska man då spela rollspel? Tycker jag.
 
Top