Nekromanti Definition av fisktank?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag hittar seriöst ingen bra definition av fisktank. Det finns en del gamla inlägg av t.ex. Troberg och senare av Han. Trobergs inlägg är dock gamla och luddiga och den bästa jag hittar är kortfattad och tycks handla lika mycket som olika scenarioformer som översättningar av scenarioformer. Hans inlägg handlar mest om hur man gör en fisktank och jobbar och spelar med den - inte vad en fisktank egentligen är.

Ett annat problem är sedan att flera vidarelänkningar i gamla trådar, som möjligen var bra, är så gamla att de inte längre finns. Och att skriva "!term fisktank" i Småpraten säger ingenting. Definitionen där talar om vad en fisktank är lämplig för, inte vad en fisktank är.

Med andra ord vill jag inte veta hur man bygger en fisktank - det känner jag redan till metoder för, och jag vill inte veta vad en fisktank lämpar sig för - det har jag också en uppfattning om. Jag vill kort och gott ha en bra (träffande) beskrivning av vad en fisktank är.

Jag vill nämligen kunna använda mig av definitionen för att förklara termen fisktank, inte vad den innehåller. Är dock tveksam på att jag själv fixar att göra en sådan definition på ett schysst sätt. Fisktanken känns, trots dess enkla utförande, lite komplex att rätt och slätt förklara. Därav vill jag inte ha svar som "fisktank är en scenarioform" för det vet jag. Jag vill veta vad som definierar den scenarioformen till vad den är.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag brukar säga att en fisktank är ett sätt att organisera ett äventyr efter personer.

Jämför med rälsen: det är ett äventyr ordnat kronologiskt. Saker händer i en viss ordning. Det finns förstås platser och personer, men de är inte lika viktiga.

Eller detektiv-äventyret, eller en dungeon: det är ett äventyr ordnat geografiskt. Ledtrådar finns på en viss plats. Det finns personer och kronologi också, i nån form, men det är dungeonen som är det viktiga.

I fisktanken ordnar man saker efter personer. De har olika resurser och olika mål och jobbar för att uppnå dem, men eftersom de agerar mot egna mål och reagerar på olika händelser - inklusive rollpersonernas handlingar - så kan man egentligen inte förutsäga vad som händer. Vad som händer får istället itereras fram: när något har hänt så får man fråga sig "hur reagerar den här personen" för varje person. Saker händer för att personerna vill det, snarare än att för att det är dags eller rollpersonerna är på rätt plats.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Krille said:
Jag brukar säga att en fisktank är ett sätt att organisera ett äventyr efter personer.

Jämför med rälsen: det är ett äventyr ordnat kronologiskt. Saker händer i en viss ordning. Det finns förstås platser och personer, men de är inte lika viktiga.

Eller detektiv-äventyret, eller en dungeon: det är ett äventyr ordnat geografiskt. Ledtrådar finns på en viss plats. Det finns personer och kronologi också, i nån form, men det är dungeonen som är det viktiga.

I fisktanken ordnar man saker efter personer. De har olika resurser och olika mål och jobbar för att uppnå dem, men eftersom de agerar mot egna mål och reagerar på olika händelser - inklusive rollpersonernas handlingar - så kan man egentligen inte förutsäga vad som händer. Vad som händer får istället itereras fram: när något har hänt så får man fråga sig "hur reagerar den här personen" för varje person. Saker händer för att personerna vill det, snarare än att för att det är dags eller rollpersonerna är på rätt plats.
Tackar, tackar. Det var en bra definition och jag gillar jämförelsen med andra scenarioformer - det blir enklare att relatera till det hela då.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Jag håller med det mesta av ovanstående, men skulle vilja lägga till att det kanske snarare handlar om icke-kronologiska, möjliga händelser (bomber, enligt indieterminologi) som är rumsligt (geografiskt) utplacerade. Det handlar nog oftast om personer, men kanske inte alltid.

Som jag tänker mig fisktanken handlar det alltså snarare om vad som kan hända, än om vilka personer som utlöser händelserna. Eller har jag missförstått?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Min kort-korta beskrivning är spelardrivet äventyr. Spelarnas handlingar styr vad som händer och det finns ingen inbyggd narrativ struktur. Spelarna skapar handlingen.

Man kan fylla på med att världen utanför RP tickar på även utan deras inblandning och att den reagerar på RPs interaktioner med den.

I korthet - typ samma som redan sagts.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bra definition, frånsett begreppet "personer". Ersätt det med begreppet "aktörer" - för en fisktank kan kretsa kring grupper, fraktioner, krafter etc såväl som enskilda individer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,993
Location
Ereb Altor
Ymir said:
Bra definition, frånsett begreppet "personer". Ersätt det med begreppet "aktörer" - för en fisktank kan kretsa kring grupper, fraktioner, krafter etc såväl som enskilda individer.
Exakt.

Aktörskausalitet, skulle jag villja kallad det, där man då så klart måste definera aktör i sammanhangnet, som här ovan.
 
Top