Nekromanti Defensiva övertag

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Finns det några planer på att införa specialmanövrar med defensiva övertag.
I en strid hade jag en rollperson som fick 6 övertag när han försvarade sig. Känns märkligt att det bara ledde till att han övertog initiativet.

Exempelvis
Sköldstöt (3)
-man anfaller med skölden medan man försvarar sig. Gör G+sköldens försvarsvärde i skada.
Fälla (4)
-som vid anfall
Avväpna (6)
-som vid anfall

Finns säkert fler att komma på.
 
Jag gillar den här idén. Kanske manövrar man kan låsa upp med olika stridskonster? Ripost hade lämpat sig bra här också.
 
Vi hade det ett tag under utvecklingen av Eon IV men tog bort det. Två primära skäl var:
1) Det slöade ned tempot i striderna.
2) Det bryter mot en grundläggande konvention med systemets upplägg i stort - att det är anfallaren som styr striden. Därför är det bara anfallaren som har möjlighet att få övertag. Det största "övertaget" en försvarare kan skaffa sig är just att vinna initiativet och bli anfallare nästa runda.

Men med detta sagt så går inte spelet sönder om det moddas och läggs in. Så testa på! :-)
 
Ett till skäl var att om försvararen väljer taktiken Defensiv så får denne +1T6. Ska försvarsövertag vara med så ska det till någon begränsning för defensiva försvarare.

Ett alternativ skulle kunna vara att vara att exempelvis var tredje Övertag ger en bonustärning på nästkommande rundas anfall (dock ej om man valt taktiken Defensiv). Då behålls fortfarande principen att det är anfallaren som styr.

Hursomhelst, försvarsövertag kanske kommer med i någon framtida stridsmodul. Vi får se...
 
avatarex;n119553 said:
Ett till skäl var att om försvararen väljer taktiken Defensiv så får denne +1T6. Ska försvarsövertag vara med så ska det till någon begränsning för defensiva försvarare.

Ett alternativ skulle kunna vara att vara att exempelvis var tredje Övertag ger en bonustärning på nästkommande rundas anfall (dock ej om man valt taktiken Defensiv). Då behålls fortfarande principen att det är anfallaren som styr.

Hursomhelst, försvarsövertag kanske kommer med i någon framtida stridsmodul. Vi får se...

Ta bort möjligheten att få övertag när man kör defensiv taktik. I en framtida stridsmodul skulle jag älska frivilliga regler för defensiva övertag, alternativt så får man dem inte såvida man inte har rätt stridskonst. Det finns ju gott om defensiva taktiker som skulle kunna dra nytta av typ ripost, sköldstöt, etc.
 
Kontrafighting bygger mycket på principen att man kan inte anfalla utan att lämna en blotta. Men det är ett risktagande eftersom motståndaren tillåts att anfalla (ta en smäll för att ge en smäll funkar bättre boxningsringen än med meterlånga knivar). Aikido är extremfallet för defensiv strid, för att ge ett exempel, men kan appliceras på sköldmurar eller duellanter också.

Jag kan se varför man enbart har med offensiv strid i strömlinjeformade grundregler. Men det är sådant tråk som andra fantasyspel ägnar sig åt, så jag hoppas möjligheten till andra stridsfilosofier finns med i framtida utökade regler :smile:
 
Att lägga in defensiva övertag som något stridskonst-specifikt känns som att det skulle kunna balansera det hela något. Givetvis utrustnings-specifika också (i.e. bara Sköldstöt med en Sköld osv.).

Ett exempel skulle kunna vara den defensiva fördelen Ripost (4?), som tillåter den tränade försvararen att göra en begränsad del av sitt vapens skada (hälften? -XT6?) när denne väljer Försvarstaktiken Kontring, men endast om denne är beväpnad med ett vapen som ingår i stridskonsten.
Man skulle också kunna tänka sig den defensiva fördelen Bunker (5?) som gör att försvararen slipper någon Utmattning från Defensivt försvar, på bekostnad av att denne helt ger upp chansen till att bli anfallare i nästa runda, och endast om en sköld används vid försvaret.

Detta kan simulera att den stridskonst-tränade kämpen har lärt sig att strida taktiskt och inte bara wailar loss med sitt vapen, oavsett teknisk skicklighet (i.e. färdighetsvärde). Det ger även ett incentive till att lägga sina enheter/poäng på en stridskonst istället för att bara höja vapenfärdigheterna. Om nu det skulle vara önskvärt.
Att på detta sätt kräva att en specifik Försvarstaktik används hindrar också att man alltid väljer Defensivt försvar för att öka chansen att få övertag.
 
Sen får man väl heller inte glömma att striden i Eon IV, betydligt mer än i tidigare generationer, kokar ner till ett fåtal tärningsslag som representerar ett längre förlopp. I Eon III slogs ju ett tärningsslag per faktiskt anfall (ibland ännu fler ... :wink:). I Eon IV representerar ett tärningsslag ett längre skeende. Så att en försvarare övertar initiativet kan mycket väl representera att denne har påbörjat en ripost. Det efterföljande anfallsslaget är fullföljandet av riposten.

Aikido och liknande stridskonster kan lätt simuleras genom att den regeltekniska anfallaren (aikidokan) visserligen anfaller försvararen, men berättartekniskt sker det först när "försvararen" har gjort ett (uppenbarligen misslyckat) utfall mot aikidokan. En skicklig aikidoka kontrollerar/styr ju striden även om han låter motståndaren agera först.

Med lite berättarkonst behöver inte stridssystemet bli mer komplicerat. Ju fler varianter på försvar, övertag, anfall, parader, blockader, m.m. som förs in, desto mer simulationistiskt och Eon III blir det ju. Skribenterna går en fin balansgång med extraregler som kan tillföra realism och krydda, men samtidigt rasera ett snabbt och smidigt system till ett trögt tärningsrullande.
 
Back
Top