Nekromanti Deckards regler för magi till Eon IV

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Jag har filat på mina regler för magi och jag har tillslut hittat ett system som är enkelt, snabbt och förhoppningsvis balanserat. Jag tänkte dela med mig av min möda så jag postar reglerna här som en pdf. Kommentera gärna om något är svårt att förstå, på layouten, på balansen, på eventuella stavfel etc.

Det ingår regler för vanliga besvärjelser men även för formalisering och improvisation. Dessutom har jag försökt tackla några av de effekter som störde mig mest i Eon III, effekten rörelse ibland dem. Det enda som inte ingår förutom en hel drös effekter är alkemi tror jag, så regelmässigt är det nog ganska komplett.
 

Attachments

Joined
27 May 2014
Messages
90
Ögnade igenom det, men ser överlag bra ut. Intressant tolkning att improviserad magi är alltjämt svagare än formaliserad, eller det kanske Kaigon officiellt bekräftade att så var fallet? Intressant också att du gör så att Ataxotropi kan förflytta saker, förut var ju pneumotropi den aspekt man använde till sånt, fast jag tycker vindmagi har en tendens att bli för användbar och mäktig i de flesta magisystem.

Överlag förmodligen den "ad-hoc" magilösning som jag gillar bäst hittils, starkt jobbat!
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Tack så mycket! Anledningen till att jag gjort improviserad magi generellt svagare är för att jag vill ha lite pay-off i och med att den är mer flexibel. Dessutom så tillåter improviserad magi för flera alstringar, så hade de varit lika starka hade den improviserade magin i praktiken blivit mycket starkare. "Lore-förklaringen" är väl att formaliserad magi mer effektivt kanaliserar filamenten.

I förra systemet var effekten Rörelse ataxatropisk, men levitera var pneumotropisk. Jag bestämde mig för att göra om rörelse enligt min egen vision då jag alltid har tyckt att den var för svag. Som du säger kommer nog inte pneumotropi lida av att jag flyttar över levitera till ataxa och sätter ihop den med rörelse. Pneumotropi kan få saker som "slow fall" och liknande istället ;)
 

Deckard

Veteran
Joined
24 Feb 2014
Messages
95
Jag kommer kontinuerligt att uppdatera dokumentet om jag hittar fel eller något som helt enkelt är konstigt (har redan laddat upp en version 2, rättade till räckvidden för Teleportera och Ataxgals vrede) så säg gärna till om ni ser något så fixar jag det.
 
Top