Nekromanti Deckar rollspel ?

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Hejsan jag och mina kompisar tänkte att vi kunde göra ett svenskt deckar rollspel. Med deckar rollspel så tänkte vi typ skräck rollspel men vi menar ej att det ska vara särskilt läskigt utan mer att man ska lösa ett mord eller liknande. Hur många är intresserade av att vi publicerar ett sådant billigt eller en gratis pdf ? ????
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om det blir bra så är jag absolut intresserad! Funderar ju på ett liknande själv.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Gör det spel ni själva vill spela, testa det och om ni gillar det kommer andra att vilja spela det också. Alla här som skriver egna spel kommer att ösa tips bara ni frågar! Och vill ni ha andra att testa färdigt spel för input, lär det inte vara allt för svårt heller.
Med det sagt: go for it!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Vad menar ni när ni säger "deckarrollspel"? Är det Agatha Christies slutna rum där spelarna får en logisk gåta att lösa? Mer svenska/ologiska mordmysterier som låses upp genom en dramatisk rälsfärd som styrs av spelledaren? Gemensamt skapade problem och lösningar med hjälp av egengenererade proto-mystierier? Detektiver som actionhjältar? Detektiver som övermänskliga? Detektiver som vanliga människor? En förenklad och glorifierad polisvärld eller en realistisk? Fokus på detektivernas personliga drama eller på mysteriet?

Mitt svar på din fråga blir "kanske/ja/nej" fram tills det att du berättar mer! :)
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Vi menar att man blandar gåtor i rum och stora mordmysterier som är rätt svåra att klara av. Alltså att vi menar att man ska lösa stora gåtor. exempel på stor gåta: varför din morbror har försvunnit. Men även att det senare kommer en massa små gåtor. Exempel på liten gåta: okej ni kommer till en återvändsgränd och ni ser 3 knappar på väggen framför er. Sen kan SL mixtra hur mycket hen vill för att få den gåtan fungerande.

Men om man blandar det så blir det rätt svårt och det är det som vi vill.

Det här var en rätt rörig förklaring men jag menar att vi blandar in små gåtor i stora :)
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Fast är det settingen eller spelmekaniken som gör det till ett "deckarspel" ?

Dvs kommer man att spela snutar som löser brott i Sverige eller är det mer en spelmekanik (typ gumshoe) som gör at det är ett deckarspel?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Trollkalle;n114791 said:
Vi menar att man blandar gåtor i rum och stora mordmysterier som är rätt svåra att klara av. Alltså att vi menar att man ska lösa stora gåtor. exempel på stor gåta: varför din morbror har försvunnit. Men även att det senare kommer en massa små gåtor. Exempel på liten gåta: okej ni kommer till en återvändsgränd och ni ser 3 knappar på väggen framför er. Sen kan SL mixtra hur mycket hen vill för att få den gåtan fungerande.

Men om man blandar det så blir det rätt svårt och det är det som vi vill.

Det här var en rätt rörig förklaring men jag menar att vi blandar in små gåtor i stora :)

Det låter mer som att ni kanske skulle skriva några scenarion än ett helt nytt spel? Om jag tolkar dig rätt så vill ni ha en spelledare med stor makt som ska presentera ett mysterium som i sin tur kommer från ett på förhand skrivet äventyr? I så fall finns det IMLTHO ingen anledning att skriva ett nytt spel men om ni kan skriva en eller fler riktigt tajta och bra deckarscenarion så skulle det vara klockers!
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Så du menar att vi ska skriva några bra deckar scenarion istället än ett helt nytt spel.

För vi tänkte att vi skulle skriva ett väldigt simpelt regelsystem som är gratis men själva äventyren skulle kosta men dock så ska dem vara väldigt billiga. Vad tycker du om det ?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Som nya i rollspelsmakarvärlden är det nästan ett krav numera att ni släpper lite gratis-pdf:er i början så att folk kan se vilka ni är och vad ni kan göra. När folk tycker att ni gör bra saker kommer de att betala för vad ni gör i framtiden.

Börja med grundregler och 1-3 mindre start-scenarion som gratis pdf:er, ta betalt för kompletta regler och de större scenariona.

Använd sajter som https://www.lulu.com/ , http://www.rpgnow.com/ och http://www.drivethrurpg.com/ (rpgnow och drivethrurpg är same site, different name).
På lulu finns redan svenska saker som: https://www.lulu.com/shop/search.ep?contributorId=813899 (finns antagligen svenska saker på rpgnow också).

Nästa problem som ni kommer att upptäcka är att man inte kan ta så mycket betalt för pdf:er. Max är antagligen $5 om ni vill sälja något i början.

Sedan bör ni även promota ert spel genom att åka runt på olika rollspelskonvent för att sälja och dema ert spel, skriva scenarion som publiceras i Speltidningen Fenix... och slutligen får rollspelsbutiker, som SF Bok, att börja sälja ert tryckta rollspel (och någonstan däremellan bör ni ha en kickstarter för att trycka spelet). :)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,788
Location
Göteborg
Se om ni kan slutföra och skriva ned regelsystemet först. Det är ett mycket större steg än ni tror. Glöm inte att posta era idéer om hur systemet ska fungera här på forumet, så att vi kan ge kommentarer. Här finns gott om folk som både spelat och skrivit rollspel i decennier, och det är en bra idé att suga upp så mycket kunskap av dem som möjligt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Trollkalle;n114907 said:
Så du menar att vi ska skriva några bra deckar scenarion istället än ett helt nytt spel.

För vi tänkte att vi skulle skriva ett väldigt simpelt regelsystem som är gratis men själva äventyren skulle kosta men dock så ska dem vara väldigt billiga. Vad tycker du om det ?
Ptja, om ni har en bra idé till regelsystem så varför inte! Dock så finns det ju redan myriader av gratis "simpla regelsystem" så om det mest handlar om en uppsättning grundegenskaper, färdigheter och regler för strid/skada så ser jag egentligen ingen anledning att skriva något nytt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Trollkalle;n114907 said:
För vi tänkte att vi skulle skriva ett väldigt simpelt regelsystem som är gratis men själva äventyren skulle kosta men dock så ska dem vara väldigt billiga. Vad tycker du om det ?
Ur en försäljningssynpunkt bör ni då ha i åtanke att äventyren alltid varit det som sålt sämst av rollspelsmoduler. Grundregler och splatbooks är vad som säljer. Regler kan alla i gruppen köpa, medan äventyret endast används en gång av en person. Nu tror jag inte iofs. inte ni tänkt försöka leva på det, men det kan vara värt att ha i åtanke.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,552
Deckargrenen är nog den mest överfyllda genren som inte är fantasy... Och tillskillnad från Fantasy genren så är de flesta deckarspelen jäkligt bra. Jag hade inte skrivit något nytt om det inte verkligen är något helt nytt.
 
Joined
31 Aug 2015
Messages
80
Robert Jonsson;n115026 said:
Ur en försäljningssynpunkt bör ni då ha i åtanke att äventyren alltid varit det som sålt sämst av rollspelsmoduler. Grundregler och splatbooks är vad som säljer. Regler kan alla i gruppen köpa, medan äventyret endast används en gång av en person. Nu tror jag inte iofs. inte ni tänkt försöka leva på det, men det kan vara värt att ha i åtanke.
Utan att vara insatt så misstänker jag att det Robert skriver också är anledningen till att vissa grundböcker är uppdelade i en spelarbok och en spelledarbok. Tror Western IV är uppdelad så? Jag vet att MÅ0 är det. Jag kan tänka mig att det ökar försäljningen något till ett ganska liten ökning av produktionskostnaden? Men jag undrar hur mycket det gynnar försäljingen? Säljer man 1 extra spelarbok för var 10:e spelledarbok eller säljer man extra spelarbok för var 100:e spelledarbok? Är det värt besväret/produktionskostnaden att ge ut grundböckerna som två böcker?

Jag föreslår att Trollekalle läser på lite om de deckarrollspel som redan finns i hobbyn innan han börjar skriva på spelet, skapa gratis-pdf och crowdfunda. Detta för att bättre veta vad han ska satsa på och vad han ska undvika. Många bra rollspel är ju i ärlighetens namn mest bra/dåliga kombinationer av redan existerande rollspel.

Jag tror det är svårt att skapa ett rollspel från scratch som är riktigt bra. Då får man ha en jäkla förmåga att komma upp med bra saker som ingen annan har tänkt på före än själv. Den omvända risken finns ju också: att man lånar så mycket av befintliga rollspel att spelet inte fyller någon ny funktion jämfört med de tidigare. Men är spelet på svenska så kan ju bara det vara en mening med spelet jämfört med spel på engelska.
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Bara så att alla vet vi är 12 år och om vi hade åkt på ett konvent så skulle vi ändå aldrig få ställa upp där och om vi skulle fått så skulle endå ingen kommit till oss för dem tänker att vi bara är 3 små idioter som skrivit ett skitdåligt rollspel ????
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Wow, chilla lite nu! :) Det är ju asball om ni har ambitionen att skapa något eget och det här forumet är en perfekt plats att söka råd, stöd och hjälp i skapandeprocessen (i princip hela rollspelsförfattar-Sverige frekventerar dessa sidor och de flesta är både trevliga och villiga att dela med sig av råd och hjälp). Det sagt så är det inte alls en dum idé att kolla in lite existerande titlar då det redan finns en hel massa coola system där ute! Om ni grejar engelskan så tror jag att Mutant City Blues eller Trail of Cthulhu kan vara värda, på svenska kan nog More than human och kanske Svenska Kulter vara intressanta att kolla in och har teman som i alla fall tangerar det jag tror att ni söker!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
...och jo, kom på ett konvent där Indierummet kör sin grej så ska vi/de se till att ni får dema ert spel!
 
Top