Nekromanti ?Deception: Murder in Hong Kong. 20-22 augusti.

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Välkommen till Deception!

Tre av er är detektiver som försöker hitta mördaren, bevisföremålet och mordvapnet. En av detektiverna är ett vittne som vet vem mördaren och medhjälparen är (men inte vem som är vem) men som måste hålla sig dold för mördaren och medhjälparen. En av er är mördaren och en av er är medhjälparen. Dessa kommer försöka leda detektiverna på villovägar. Själv är jag brottsplatsundersökaren och spelar i detektivernas lag.

Reglerna:

§1 Jag vet vem mördaren är, vad mordvapnet är och vad bevisföremålet är, men jag får inte kommunicera direkt med detektiverna. Istället kommer jag välja sex olika ledtrådar i sex respektive kategorier för att försöka leda er på rätt väg att hitta dessa tre. Det är ert jobb att utifrån dessa ledtrådar diskutera fram vad som kan vara mördaren, mordvapnet och bevisföremålet.

§2 Under spelets gång kommer jag två gånger dra en nya ledtrådskategori och ersätta en av de tidigare med denna. Därför är det en mycket god idé för detektiverna att skriva tydligt hur de tolkar varje ledtråd, så att jag kan byta ut just de ledtrådar som misstolkats.

§3 När som helst under spelets gång kan vem som helst av er skriva en anklagelse. Skriv detta inlägg med rubriken Anklagelse! I fetstil. Skriv vad du tror är mordvapnet och bevisföremålet. Dessa måste tillhöra samma spelare. Om du har rätt på både mordvapen och bevisföremål så kommer jag svara ”Ja!” och detektiverna vinner spelet. Har du fel på en eller bägge så kommer jag svara ”Nej” och spelet fortsätter. Du får alltså inte veta om du hade fel på bägge eller bara en. Man kan endast göra en anklagelse under hela spelets gång!

§4 Mördaren och medhjälparen vinner spelet ifall ingen lyckas göra rätt anklagelse, om tiden rinner ut (tisdag den 22/8 klockan 22:00), eller om detektiverna hittat rätt bevis och vapen, men mördaren lyckas hitta vittnet.

§5 Diskutera inte spelet utanför denna tråden.

§6 Redigera inte era inlägg.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Den tekniska undersökningen: (Jag väljer mellan ett antal möjliga alternativ, de alternativ jag ej valt står med i parantes)

Cause of death sort of looked like an Accident (Suffocation, Severe Injury, Loss of Blood, Illness/Disease/Poisoning)
In progress was definitely Visit (Entertainment, Relaxation, Assembly, Trading, Dining)
Sudden incident was definitely Conflict (Power Failure, Fire, Loss ov Valuables, Scream, Nothing)
Trace at scene could be Footprint (Fingerprint, Bruise, Blood Stain, Body Fluid, Scar)
Corpse condition might have been Still Warm (Stiff, Decayed, Incomplete, Intact, Twisted)
Location of crime might be Park (Living Room, Bedroom, Storeroom, Bathroom, Kitchen, Balcony, Playground, Classroom, Dormitory, Cafeteria, Elevator, Toilet, Pub, Bookstore, Restaurant, Hospital, Building Site, Vacation Home, Hotel, Supermarket, School, Woods, Bank)

Deltagarna:
1. Feuflux.
Mordvapen: Amoeba, Throat slit, Kick, Work, Dismember
Bevisföremål: Coins, Helmet, Wallet, Cassette tape, Necklace

2. Hellzon
Mordvapen: Mad dog, Folding chair, Injection, Plastic bag, Electric scooter
Bevisföremål: Riddle, Wig, Lottery ticket, Confidential letter, Maze

3. LJSLarsson
Mordvapen: Chemicals, Bite and tear, Pillow, Blood release, Push
Bevisföremål: Syringe, Broom, Love letter, Cigar, Lunch box

4. Lukas
Mordvapen: Sulfuric acid, Ice skates, Dirty water, Baseball bat, Crutch
Bevisföremål: Curtains, Stockings, Menu, Candy, Briefs

5. Vimes
Mordvapen: Unarmed, Pistol, Towel, Quicksilver, Match
Bevisföremål: Bone, Hat, Sack, Cotton, Paint

Spelet kan börja!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Hörrni. Hur tolkar ni Arvidos värderingar av ledtrådarna?

"In progress was definitely Visit" känns ju ganska tungt?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Hallo. Ska nooben vara först ut?

Well well. Den här gången får vi alla ledtrådar i en stor hög och jag ser definitivt skillnaden mot att dela ut en i taget för nu blev det en del att jobba med. Men Sodivra har ju också ett liv utanför forumet. Hursomhelst:

Det blir ju lite bakochfram för Sodivra vet vilket mordvapen och bevisföremål som är rätt och har valt ledtrådar efter det, och så ska vi matcha åt andra hållet. Den som orkar borde alltså titta på varje enskilt mordvapen/bevisföremål och överväga om Sodivra rimligtvis valt de ledtrådar han valt baserat på dem. Men det pallar inte jag nu.

Visit (antar jag att Sodivra stavat fel till) är svår, vilket är synd för Sodivra tycker uppenbarligen att det "definitely" pekar på vår gärningsman. Har man en Sack med sig när man besöker folk (jag brukar packa i en väska men whatever), eller får man sitta på en Folding Chair (fast det är det ju inte)? Kör man en repa med sin Broom eller hänger upp nystrukna Curtains när folk hälsar på (själv har jag julgardiner uppe)? Ingenting känns ju klockrent. Värt att notera vad Sodivra inte valt - ett antal mer formella tillställningar, så vi kan definitivt utesluta Menu, kanske även Wallet, Cigar, Hat och Necklace.

Conflict är också "definitely". Jag tänker slagsmål: Kick, Push, Blood release, Baseball bat, Unarmed. Kanske Love Letter kan leda till en konflikt, men Sodivra verkar tycka att det är mer klockrent än så. Han har inte valt Power Failure, Fire, Loss ov Valuables, Scream, så inget rån eller nån iscensatt olycka tänker jag, men det var ju en "Accident".
Blood release förresten, är det att blod har utgjutits eller att man frisatt något i blodet?

Still warm är "might be", svår att tolka dessutom för det beror ju också på när man hittade liket!!!??? Sodivra har dock inte valt "Decayed, Incomplete, Intact, Twisted", så inget fokus på att kroppen är hel eller sönder vilket utesluter en hel del mordvapen - Dismember, Mad Dog, Injection, Plastic bag (kvävning), Chemicals, Bite and Tear, Pillow (kvävning igen), Sulfuric Acid, Baseball bat, Crutch (som trubbigt vapen), Towel (strypning), Match.

Footprint är en "could be"-ledtråd enligt Sodivra, och det finns ju ingen sko bland föremålen men vi kanske kan utesluta Electric scooter? Kanske Kick, höhö. Men mer seriöst har Sodivra inte valt Bruise, Blood Stain, Body Fluid, Scar så det var ingen kladdig mordscen, som vi redan konstaterat ovan.

Accident tyder väl på Work, Push, Crutch eller Helmet. "Sort of looked like" tyder på att vi inte ska dra så höga växlar på det.
Han har inte valt Suffocation, Severe Injury, Loss of Blood, Illness/Disease/Poisoning vilket återigen tyder på att kroppen inte var anmärkningsvärt oskadd (kvävning, sjukdom/gift) eller trasig.

Park är "might be" igen (och 17 vad många uteslutna alternativ det fanns) och den är väl inte klockren heller. Har man Coins i sin Wallet för att köpa Lottery tickets och gå vilse i en Maze av häckar? Har man med sin Lunch box och äter ur i parken? Köper man Candy - det fanns ju inget tivoli att välja för Sodivra. Finns det en liten frusen damm man åker på med sina Ice skates? Tar man på sig sin snygga Hat? Tar man med en Towel och ligger och solar på? Allt känns väldigt långsökt.
Noteras att Sodivra inte valde "Relaxation" eller "Entertainment" så vi ska nog inte dra för stora växlar på en lugn promenad i parken.

TL:DR: Gärningsmannen och offret har haft någon form av konflikt som inte är ett rån, offret har dött utan att bli uppseendeväckande sargat men inte heller helt oskatt. Ska se om jag kan tota ihop nåt google doc senare inatt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Vimes;n255225 said:
Hörrni. Hur tolkar ni Arvidos värderingar av ledtrådarna?

"In progress was definitely Visit" känns ju ganska tungt?
Okej, jag var inte först ut. "was definitely" är ju absolut tyngst, sen blir det luddigare. Nån slags gradering:

was definitely - tyngst
could be - tyngre än nedanstående med lite marginal
might have been/might be
sort of looked like - tolkar jag kanske som vagast

Jag har inte följt ovanstående när jag gjorde min analys ovan förutom att "was definitely" var starkast.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Detektiv Feuflux suckar djupt över att inte ha lagt märke till att Sodivra blir Arvidos baklänges. Inte undra på att jag fick sparken från Linköpingskontoret och förflyttades till Hong Kong...

Men nu har vi ett mord att lösa (och lite regler att ta in, jag hade t.ex. inte koll på gradering av ledtrådarna).

"In progress was definitely Visit" <--- Är det visit som är en bra ledtråd eller de andra som är dåliga? Men varnågonstans har besöket skett? Kanske vid ett Lotteri-stånd Hellzon (Lottery ticket)?

"Sudden incident was definitely Conflict" <--- Betyder det här att det var en bråk om någonting? Offret kanske hade bråkat med Lukas om Godis (Candy)?

"Trace at scene could be Footprint" <--- Flera fysisk skada-ledtrådar väljs bort, men "could be" låter inte så övertygande?

"Corpse condition might have been Still Warm" <--- Återigen fysisk skada-ledtrådar som väljs bort, men Visit och Conflict bedöms som viktigare ledtrådar. Har Vimes eldat upp någon med tändstickor nyligen (Match)?

"Location of crime might be Park" <--- Ett besök i en park som spårar ur? Någon kanske glömt sin lunch kvar LJSLarsson (Lunch box)?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hej!

Kriminalteknikern har nu avtäckt en ny bit bevis:

Duration of Crime was Brief (Instanteous, Gradual, Prolonged, Few Days, Unclear)

Jag plockar bort ledtråden Corpse condition

Cause of death sort of looked like an Accident (Suffocation, Severe Injury, Loss of Blood, Illness/Disease/Poisoning)
In progress was definitely Visit (Entertainment, Relaxation, Assembly, Trading, Dining)
Sudden incident was definitely Conflict (Power Failure, Fire, Loss ov Valuables, Scream, Nothing)
Trace at scene could be Footprint (Fingerprint, Bruise, Blood Stain, Body Fluid, Scar)
Duration of Crime was Brief (Instanteous, Gradual, Prolonged, Few Days, Unclear)
Location of crime might be Park (Living Room, Bedroom, Storeroom, Bathroom, Kitchen, Balcony, Playground, Classroom, Dormitory, Cafeteria, Elevator, Toilet, Pub, Bookstore, Restaurant, Hospital, Building Site, Vacation Home, Hotel, Supermarket, School, Woods, Bank)

Nu har vi endast 24 timmar kvar till deadline och endast hälften av spelarna har skrivit något. Det blir inte så bra. För att det ska vara någon mening med det förlänger jag deadline (förlåt, mördare+medbrottsling).

Ny deadline: Torsdag klockan 22:00.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Sitter och matchar mordvapen/bevisföremål mot Sodivras ledtrådar som jag sa i mitt första inlägg och inser att problemet nu blir att det blir svårt att utesluta ett objekt - eftersom även om det ser ut som en ledtråd matchar illa så kanske Sodivra har tänkt att det ska matcha det andra objektet mördaren har. Jobbigt.

Hursomhelst, Sodivra strök "Corpse condition", ska vi ta det som att han sköt ner min teori om att kroppen var lagom sargad? Ingen gradering av den nya ledtråden "Brief" heller, vi tre som yttrade oss visade ju uppenbar förvirring om de lägre graderingarna ändå. Om vi fokuserar på "definitely"-kategorierna och den nya så har vi en Conflict under en Visit, och det var Brief. Jag tänker fortfarande slagsmål då.

Jag gjorde en grej på Google Docs: Länk
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej, ursäkta att jag inte har skrivit - kommit saker IRL emellan.

Måste på en gång säga att det var svårare att få alla ledtrådar på en gång istället för en i taget; känns att man lider av information overload.

De starkaste ledtrådarna är Brief, Visit och Conflict. (Sedan har vi lite löst Accident, Footprint, Still Warm och Park).

Skulle ha kunnat vara Feufleux som sparkade sitt offer (Kick / Footprint) men det känns lite långsökt, och inget annat passar riktigt in där.

Om Hellzon släppte lös sin hund (Mad Dog) hade det kunnat vara under ett möte i parken som gick fort... men det skulle väl knappast ha sett ut som en olycka?

Funderade på om Lukas Ice Skates kan tänka sig lämna spår? Kanske inte skridskorna i sig, men snön runt omkring klampar man ju runt i.


Det bästa sättet att komma fram är ju att se vad Sodivra inte väljer och utesluta baklänges; att han inte valde Restaurant utesluter ju tex Lukas Menu. Men jag har tyvärr IRL-bekymmer och har svårt att hinna göra en sådan analys just nu. :-(
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Ska väl försöka mig på nåt liknande Hellzons dokument (fint att du analyserar dig själv, det tänker inte jag göra för jag är ju oskyldig).

Duration of Crime was Brief.
Instanteous: Pistor, Push (utför ett stup typ)
Gradual: Chemicals, Injection
Prolonged: som gradual typ?
Few Days: som gradual också typ?
Unclear: Electric scooter... Köra över någon är instanteous kanske.

Så Brief är de som tar en liten stund. Inte omedelbart, men heller inte en längre tidsperiod. Då har vi:
Hellzon: Mad dog, Folding chair, Plastic bag.
LJSLarsson: Bite and tear, Pillow, Blood release (att tömma någon på blod?), Push (kanske ändå, men inte så troligt)
Lukas: Sulfuric acid (kanske, fast jag tog ju bort chemicals ovan...), Ice skates (som används som en kniv typ), Baseball bat, Crutch
Vimes: Unarmed, Towel, Quicksilver (fast se acid ovan...)

Massa alternativ alltså.
Vad kan Visit ta bort då? Träffas man i en park har väl ingen med sig en kudde, men är man hemma hos någon finns det förstås kuddar där. Might be hade vi på Park. Då kanske vi kan ta bort Pillow och Ice skates.

Sudden incident was definitely Conflict. Inte Scream. Att bli ihjälbiten av en hund, ihjälskuren av skridskor eller mosad av ett baseball bat känns som saker där man hinner skrika en massa. Så nu tänkte jag föreslå att offret kvävdes, men ser att: Cause of death sort of looked like an Accident och inte Suffocation.

Snabbt trubbigt våld där offret inte hinner skrika? Då är min heta lista så här:
Hellzon: Folding chair
LJSLarsson: Push (om det nu rimmar med Brief, puttad framför bussen?)
Lukas: Baseball bat, Crutch
Vimes: Unarmed

Bevisföremålen har jag inte orkat analysera nu ikväll, men det fixar ju Lukas och Vimes när som helst nu. Heja heja!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Här kommer kriminalteknikern igen med den sista ledtråden! 24 timmar kvar innan team mörder vinner på walkover. :)

Victims identity was Senior (Child, Young Adult, Middle-Aged, Male, Female)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
sortJag plockar bort Trace at scene

Cause of death sort of looked like an Accident (Suffocation, Severe Injury, Loss of Blood, Illness/Disease/Poisoning)
In progress was definitely Visit (Entertainment, Relaxation, Assembly, Trading, Dining)
Sudden incident was definitely Conflict (Power Failure, Fire, Loss ov Valuables, Scream, Nothing)
Victims identity was Senior (Child, Young Adult, Middle-Aged, Male, Female)
Duration of Crime was Brief (Instanteous, Gradual, Prolonged, Few Days, Unclear)
Location of crime might be Park (Living Room, Bedroom, Storeroom, Bathroom, Kitchen, Balcony, Playground, Classroom, Dormitory, Cafeteria, Elevator, Toilet, Pub, Bookstore, Restaurant, Hospital, Building Site, Vacation Home, Hotel, Supermarket, School, Woods, Bank)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
Jag är en idiot, jag har bevakat anmälningstråden och undrat varför ingen skrivit något inlägg i spelet än. Jag missade helt att det var en alternativ tråd.

Jag ska försöka sätta mig in i vad som skrivits direkt och forma en åsikt, så att jag hinner komma med en anklagelse innan spelet är slut
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Sodivra;n255470 said:
Victims identity was Senior (Child, Young Adult, Middle-Aged, Male, Female)
Lukas i parken med en "Crutch"? Fast för att resonera som i varulvsspel så han snubben helt missat att det skapades en tråd, och undrar om inte det grönar honom som person.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
THE END

Spelet är slut. Mördaren och medhjälparen kom undan och ingen hade en aning.

Mördaren får nu chansen att gloata om hur det EGENTLIGEN gick till!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Go team!

Kommissarie LJSLarsson var ju på rätt spår med Mad Dog i parken, men det kom aldrig nån specifik anklagelse. Jag och min medbrottsling Feuflux skulle förstås utbyta ett Confidential Letter och så råkade offret se det och var tvungen att dö. Och då släppte jag min galna hund på offret. Som man gör...

Tack för spel, hörni.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tack!

Jag hade ganska kul att se Hellzon och Feuflux spela upp sig riktigt snyggt... medans de faktiska detektiverna nästan inte gjorde någonting! :)

Jag gillar Deception, men vet inte om det egentligen fungerar i forumformatet? Vare sig denna eller förra gången kom det igång så mycket spel. Utan spel, ingen mening, såklart.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Det här partiet föll väl mest på spelardeltagande och det är fullständigt omöjligt att analysera spelformatet. Hoppas du inte lagt för mycket arrangörstid Sodivra för det här blev ju pinsamt. Tack för spel i alla fall.

Hela "analysera vad folk säger och avslöja vilka som är skurkar" känns ju mycket varulvsspel, och det ÄR inte min kopp te. Nu blev det ju inte ett riktigt test eftersom våra inlägg knappt berörde varandra, och jag behövde aldrig tänka efter vad jag kunde skriva och inte skriva. Så... kul att ha testat, typ, men det räcker nog så.

Hur skulle man ha kunnat komma på vilket bevisföremål det var förresten? Det känns skitsvårt, men kanske blir bra i ett spel med 10 gånger högre inläggstäthet?
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Feuflux;n255500 said:
Hur skulle man ha kunnat komma på vilket bevisföremål det var förresten? Det känns skitsvårt, men kanske blir bra i ett spel med 10 gånger högre inläggstäthet?
Vimes lyckades ju i förra spelet med mycket hjälp från LJSLarsson, och det är väl så man måste göra - gå igenom alla ledtrådar och utesluta de det inte kan vara - LJSLarsson lyckades koka ner det till två alternativ och sen chansade Vimes på det ena och det var rätt.

Spelardeltagandet var ju som det var, två pers yttrade sig inte efter runda ett och den tredje missade att tråden fanns. :) Jag tror ju också att det var svårt för Sodivra att välja ledtrådar, jag som visste vad de skulle peka på hade svårt att se kopplingarna i en del kategorier, men det fanns ju inte bättre att välja heller. (Hur funkar det här regelmässigt, det var ju andra kategorier i förra partiet. Slumpas de ut?)

Jag valde förstås mordvapen och ledtråd som kunde smälta in bland de andra och hade sån tur att alla hade ett "blodigt" mordvapen (Mad Dog) och det fanns två brev och en meny bland folks bevisföremål (Confidential Letter).
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Precis, det finns maaaaassor av ledtrådskategorier, och jag kunde inte få något som riktigt pekade på Confidential Letter. Jag hoppades på att paradoxen i "conflict" och "accident" skulle peka på Hellzons Mad Dog (det enda mordvapen som skulle kunna beskrivas så paradoxalt tänkte jag) och att sedan skulle man kunna tänka sig Confidential Letter på grund av Visit och Senior...
 
Top