Nekromanti Deception, murder in Hong Kong – Runda 2/3

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Brottsplatsundersökningens rapport är färdig. Solen har börjat gå ner och himlen är mörk. Mörka blickar. Skarpa ord. Skarpt neonljus i Hong Kong.

Jag drar följande nya ledtrådsbricka:

Förbipasserande noterade: Plötsligt ljud, Utdraget ljud, Lukt, Visuellt intryck, Händelse, Ingenting.

Den tekniska bevisföringen pekar på Visuellt intryck.

Jag plockar bort ledtrådsbrickan Brottsplatsen.

Ledtrådar:[/FONT]


Dödsorsak: Omfattande skada (Kvävning, Blodförlust, Sjukdom, Förgiftning, Olycka)
Detta pågick när mordet skedde: Besök (Underhållning, Avslappning, Samling, Handel, Middag)
Ledtråd på kroppen: Huvud (Bröst, Hand, Ben, Liten del av kroppen, Hela kroppen)
Brottet inträffade på: Våren (Veckodag, Helgen, Sommaren, Hösten, Vintern)
Brottets motiv: Rättvisa (Hat, Makt, Pengar, Kärlek, Avundsjuka)
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Förbipasserande noterade: Visuellt intryck (Plötsligt ljud, Utdraget ljud, Lukt, Händelse, Ingenting)

De fyra:


Kommisarie Basse[/FONT]

Mordvapen: Tegelsten, Kemikalie, Arsenik, Machete
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Bevisföremål: Strömbrytare, Timmer, Kalender, Kartong [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Kommisarie Bifur[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mordvapen: Rök, Knytnäve, Flytande medicin, Piller[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Bevisföremål: Polisbricka, Teblad, Mygga, Anteckningsbok[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]

Kommisarie Larsson[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mordvapen: Pulvermedicin, Rep, Sax, Kirurgi[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Bevisföremål: Märkning, Labyrint, Gåta, Injektionsspruta[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]

Kommisarie Vimes[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Mordvapen: Pistol, Handduk, Kvicksilver, Tändstickor[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Bevisföremål: Myggrökelse, Ben (skelett), Högklackade skor, Nål och tråd


Denna runda tar slut imorgon onsdag klockan 23:00.[/FONT]
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hann tyvärr inte skriva en officiell sammanfattning igår, men det känns som något som mest är viktigt irl.

Jag tror att det kan ge mycket på att se vilka ledtrådar som inte väljs i de olika kategorierna. Om vi till exempel tar den senaste, 'Förbipasserade noterade', så kan vi se att det inte valdes 'Utdraget Ljud', 'Plötsligt Ljud' eller 'Lukt'. Det ger oss flera saker vi antagligen kan utesluta:

Från Basse: Kemikalie, Arsenik
Från: Bifur: Rök
Från Vimes: Pistol, Tändstickor, Myggrökelse


Om vi sedan tittar på Ledtråd på kroppen ser vi att vi inte fått ledtråden Ben, vilket då låter oss ta bort Vimes Högklackade Skor, och eftersom vi inte fick Hela kroppen kan vi också ta bort Ben (skelett)

Dödsorsak fick vi inte Kvävning, vilket är ett till argument för att ta bort allt med rök, och vi fick inte Blodförlust vilket får mig att vilja ta bort Basses Machete. Vi fick inte heller Förgiftning eller Sjukdom, vilket gör att vi tar bort Flytande Medicin och Piller från Bifur, samt Pulvermedicin, Injektionsspruta och Kirurgi från mig.

De andra ledtrådstyperna känns inte lika tydliga.

Det ger alltså dessa alternativ att välja emellan:

Basse
Vapen: Tegelsten,
Bevis: Strömbrytare, Timmer, Kalender, Kartong,

Bifur
Vapen: Knytnäve
Bevis: Polisbricka, Teblad, Anteckningsbok

Larsson
Vapen: Rep, Sax, Kirurgi
Bevis: Märkning, Labyrint, Gåta

Vimes
Vapen: Handduk, Kvicksilver
Bevis: Nål och tråd


Med de ledtrådar vi har känns det mest troliga för mig att det var Basse med en Tegelsten (en omfattande skada i huvudet) som bokade ett möte med sin Kalender, eller Bifur som gjort en omfattande misshandel med sin Knytnäve, och då antingen skippat Rättvisa med sin Polisbricka eller bokat ett möte med sin Anteckningsbok. Eller varför inte använt Anteckningsboken i sitt polisarbete?

Jag känner mig redo att slänga ut den första anklagelsen, men har först en regelfråga till Sodivra:

Kommer vi få med ledtrådar denna runda, eller får vi bara en?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Regelsvar: Nästa ledtråd kommer när denna runda avslutas. Det är den sista ledtråden.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sodivra;n253777 said:
Regelsvar: Nästa ledtråd kommer när denna runda avslutas. Det är den sista ledtråden.
Och man hade en anklagelse per person? Då är det bäst att vänta tills imorgon när vi fått all information.

Men för att sammanfatta så lutar jag åt en av dessa anklagelser:

Bifur: Knytnäve + Anteckningsbok
Basse: Tegelsten + Kalender
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag tycker, likt Larsson, att vi borde vara att göra med knytnäve eller tegelsten. Detta på grund av omfattande skada + huvud. Besök talar för kalender snarare än anteckningsbok. Så, just nu lutar jag åt Basse med tegelstenen och kalendern.

I princip alla ledtrådar talar emot Larssons uppsättning kort.

Jag testar:

ANKLAGELSE: TEGELSTEN + KALENDER (=BASSE)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vimes;n253807 said:
ANKLAGELSE: TEGELSTEN + KALENDER (=BASSE)
JA!

Grattis till vinsten, Vimes, Larsson och Bifur!

Vimes får nu äran att berätta för oss vad det var som EGENTLIGEN hände!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag vill också utsträcka tre ursäkter till Basse:

1- Jag skulle ha låtit dig kolla på alla andras kort innan du valde dina två kort.
2- Jag gav "två ledtrådar för priset av en" med olycka/skada där, det var lite för mycket.
3- Jag schabblade med Möte/Besök och skrev det jag hade i huvudet, dvs när jag tänkte på kalender. Det gjorde det nog lättare.

Men det får bli lite sådär första gången man provar, tänker jag.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Nedrans Vimes! Det var ju jag som skulle fånga mördaren! JAG MÅSTE BLI BEFORDRAD BORT FRÅN DEN HÄR HÅLAN!!!!

;-)

I vilket fall var det här ett mysigt spel, även om det var synd att barnsjukdomarna slog så hårt mot Basse. Jag kör gärna fler gånger.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
LJSLarsson;n253812 said:
Nedrans Vimes! Det var ju jag som skulle fånga mördaren! JAG MÅSTE BLI BEFORDRAD BORT FRÅN DEN HÄR HÅLAN!!!!

;-)

I vilket fall var det här ett mysigt spel, även om det var synd att barnsjukdomarna slog så hårt mot Basse. Jag kör gärna fler gånger.
Jepp, det är bra att vänta in alla ledtrådarna, men bragging rights att anklaga rätt först. :)

Det kommer fler spel, var så säker! Jag har blodad tand och massor med tankar om vad som kan ändras till det bättre. Mer om det i eftersnacket sen.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,460
Bra jobbat deckarna!

Ingen fara Sodivra.

Jag trodde att min kombo av tegelsten och kalender skulle göra det svårt att välja ledtrådar för att de kändes så ovanliga – , men ack vad jag bedrog mig. Sedan kändes det lite som att det var en kamp mellan tekniska undersökaren och mördaren, där det gällde att ge ifrån sig så lite som möjligt som kunde användas emot mig.

Bra spelat av LJS måste jag säga som snyggt kunde avfärda fel ledtrådar och bra spelat av Sodivra som snabbt gjorde min kombo lätt att hitta.

Okej Vimes, hur gick mordet till nu då?

:)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Sodivra;n253810 said:
JA!

Grattis till vinsten, Vimes, Larsson och Bifur!

Vimes får nu äran att berätta för oss vad det var som EGENTLIGEN hände!
Kul. Jag började bli orolig att alltför mycket pekade mot mig.

Jag hoppar gärna på en annan gång men då ska jag ha tillgång till en dator och inte bara en telefon att skriva på.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det verkar som Vimes fortfarande är ute och åker bil. Kanske LJSLarsson vill acceptera befodran istället? Och berätta för oss vad som EGENTLIGEN hände!
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Sodivra;n253928 said:
Det verkar som Vimes fortfarande är ute och åker bil. Kanske LJSLarsson vill acceptera befodran istället? Och berätta för oss vad som EGENTLIGEN hände!
Jag är ingen stolt man, jag har inget emot att komma med mössan i hand och ta Vimes gamla rester. ;-)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vad som egentligen hände:


Basse hade tidigare misslyckat med ett fall där han skulle fånga den fruktade "Varulvsmördaren". Basse visste att han var skyldig, men hade inte tillräckligt med bevis.

Basse hade dock tillgång till Varulvsmördarens kalender och visste att han tänkt ligga lågt på ett lyxigt semesterhem (tack vare de pengar han tagit från sina mördade offer). Han förföljde honom till semesterhemmet och släppte en tegelsten från taket i huvudet på Varulvsmördaren för att få det att se ut som en olycka.

Kommisarie Vimes - som ofta åkte utomlands - visste på en gång att något var skumt; semesterhem är ju sällan byggda i tegel. Han konfronterade Basse för detta, men eftersom de var goda vänner gav han honom en chans att försvinna; Vimes skulle "vänta" tills nästa dag för att ta honom. Basse tog dock tillfälle i akt och mördade Vimes under natten istället.

Med detta gav Bifur och Larsson chansen att fånga Basse in the middle of the act; Basse har nu ett eget semesterhem med gratis mat och husrum tills det är dags för en sista elektrisk spabehandling.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bravo, bravo! :D

Jag kan tillägga att jag valde Våren för att jag tänkte att det är en bra tid att bygga ut (tegelsten) sommarstugan (semesterhem) och Rättvisa för årsdagen av en tidigare händelse (kalendern). "Visuellt intryck" var en miss, jag drogs med i storyn om en gillrad hög med tegelstenar för mycket... Skulle tatt "Plötsligt ljud"
 
Top