Nekromanti Decenniets bästa:

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Överallt omkring oss så börjar folk uppmärksamma att vårt märkliga 00-decennie är på väg att gå mot sin ände, varpå man har börjat göra bokslut över de tio år som gått och titta tillbaka för att se om några mönster eller teman kan skönjas.

Och givetvis så görs detta i formen av nördiga bästalistor av allsköns olika slag, för det bästa vi människor vet är ju att kategorisera en massa olika saker i topplistor.

Jag såg några sådana listor som handlade om decenniets bästa låtar, och det intrigerade mig. Hur skulle min lista se ut om jag gjorde en sådan? Eftersom jag är 31 år så är ju det här nämligen det första decenniet i mitt liv där jag varit en någorlunda medveten och självständig konsument redan från början.

Det visade sig vara helvetiskt svårt. Mycket svårare än att göra en vanlig årsbästalista, för här upplevde jag det svårt att jämföra gamla och nya låtar. Skulle jag bedöma dem efter hur bra jag tyckte de var när de var nya, eller skulle jag gå efter hur bra jag tycker de är idag? Hur jämför jag en färsk, spännande hitsingel med en gammal trotjänare som jag kommit att relatera till såsom en viktig beståndsdel av en viss tidsperiod ur mitt liv? De har ju väldigt olika kvaliteter. Jag valde att försöka bortse från både nyhetens behag och den där personliga affektionskvaliteten i sig.

Och hur gör man med gamla låtar som man tyckte var fett bra när det begav sig, men som man sedan vuxit ifrån? Eller - det motsatta - låtar som man just i nuläget har lyssnat sig trött på, men som man gissar att man kommer börja älska på nytt om man bara får lägga dem på vädring ett tag? Här valde jag att utgå från hur jag känner mig idag - just nu. Så de artister jag vuxit ifrån eller bara lyssnat mig lite trött på (The Vines resp. MGMT) de åkte ut ur listan, varpå de som stannat kvar är sådana som jag gärna diggar till för stunden.

---

Nog sagt. Här börjar min topp 50-lista över vilka jag tycker är decenniets bästa låtar. Skriv gärna någon egen lista över vilka låtar/album/filmer/böcker/serier som ni tycker varit decenniets bästa!

---

50 : Royksopp - Remind me (2001)

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/3Wi1d0FNgdQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/3Wi1d0FNgdQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
49. I'm from Barcelona - We're from Barcelona (2005)
De här lirarna tycker jag verkligen personifierar hur nollnollor såg ut: Titta på videon! Om tio år, när folk frågar hur folk såg ut på nollnolltalet, då kommer vi att säga "tja... det beror ju på vad man hade för stil. Om man var preppy till exempel, då kunde man se ut så här:" och så kan man visa dem den här videon.

48. MOP - Ante up (2000)

47. The Donnas - Take it off (2002)

46. Coldplay - Trouble (2000)

45. Eminem - Loose Yourself (2002)

44. BRMC - Whatever Happened to My Rock n' Roll (Punk Song) (2001)
Jag höll på att glömma bort BRMC när jag skulle göra den här listan, ändå kommer jag ihåg att jag lyssnade nästan lika mycket på dem som på The Strokes. När man tänker tillbaka på hur det här decenniet inleddes musikmässigt så blir man nästan lack på hur grymt bortskämda vi var.

43. Outkast - Roses (2003)

42. Amy Winehouse - Rehab (2007)

41. Grizzly Bear - Two Weeks (2009)

40. Santogold - Lights out (2008)

39. The Shins - Phantom Limb (2007)
Den här låten tror jag inte att någon annan har på sin lista över decenniets bästa låtar, men den (och ett par andra spår på skivan) har envist vägrat att lämna mina spellistor. Det är förmodligen en sådan där låt som kommer hänga med mig hela livet, likt en följeslagare som håller en sällskap.

38. The Faint - Agenda Suicide (2001)

37. MIA - Paper Planes (2007)

36. Alizée - J'en ai marre (2003)
Här tror ni säkert att jag skojar. Förutom fransoser så är ju de enda som ens vet vem Alizée ÄR antingen WoW-spelare som velat forska i vad ursprunget är till nattälvornas dansmoves, eller så är de snuskgubbar. Nu stämmer jag ju iofs in rätt bra på den andra kategorin, men jag vill faktiskt mena att det här är en suverän poplåt också.
Gör dock inte misstaget att leta efter en översättning av vad hon sjunger, för det här måste vara den dummaste och mest banala låttexten under hela decenniet. Including Who let the dogs out.

35. Phoenix - 1901 (2009)

34. The Plan - Let's Leave (2001)

33. A Camp - I can buy you (2001)

32. Arcade Fire - My body is a cage (2008)
(Jag tänkte först länka till videon med iPhone-avrättningen, men den här var coolare)

31. Sugababes - Hole in the head (2003)
Det här är den låt på min lista som jag inte hört på längst tag, när jag började på den här listan. Den var bättre än jag mindes den. (Round Round är också väldigt bra, men jag tyckte det skulle bli overkill med två Sugababeslåtar på listan.) Sugababes framstår som väldigt underskattade när jag tittar tillbaka på decenniet som gått. Och så undrar jag hur videon till Overload egentligen kunde gå igenom, det är helt omöjligt att se den idag utan att föreställa sig en massa inphotoshoppade bilder på Pedobear överallt.

30. Robyn - With Every Heartbeat (2007)

29. The Last Shadow Puppets - My mistakes were made for you (2008)

28. Kylie Minogue - Slow (2003)

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/h9NvJfwF9bI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/h9NvJfwF9bI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
27. Justice - Stress (2007)
Här har vi decenniets bästa video. Och i min mening är det här dessutom decenniets näst bästa skiva. Vi närmar oss toppen, med andra ord.

26. The Similou - All this love (2004)
De får inte mycket kärlek på hemmaplan, inte; göteborgarna i Similou. De har inte ens någon sida på svenska wikipedia - bara på engelska. Helt obegripligt; den här låten är ju en helt oemotståndlig popkaramell.

25. The Tough Alliance - Holiday (2004)

24. Radiohead - Morning Bell (2000)
Jag kommer att prata mer om Radiohead och Kid A längre fram. För tillfället nöjer jag mig med att tipsa er att även lyssna på covern från skivan Amnesiac, från 2001, och jämföra de tu versionerna.

23. Avril Avigne - I'm with you (2002)
En av de bästa låtar om att vara ung som har gjorts. Allvarligt.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/AJFv2Oi6LJc"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/AJFv2Oi6LJc" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
22. Silverbullit - Star (2001)
Den här låten är nog den jag lyssnat mig tröttast på under decenniet. När jag först hörde den så blev jag helt galen; det var det sexigaste oväsen jag någonsin hört. Det hade inte någon slafsig känsla av att vara grovt tillyxat (vilket ofta följer när producenter vill att det ska låta autentiskt), men samtidigt var det inte stelt eller maskinellt heller.

Å så var det en helt perfekt Doorsliknande rockdänga. Psykedelisk rock har en tendens att bara funka att lyssna till om man röker braj tills man inte längre störs av att låtarna står och trampar i åtta minuter innan de drar igång (Doktor Kosmos' "Hotell Tvivlet"; jag tittar på dig!), men det här var ju rena rama hitsingeln.

Å så en helvrickad video, dessutom, signerad Johannes Nyholm. Och han tycker jag att man ska nämna, för han var en del av en stilistisk rörelse som präglade hela 00-talet (han regisserade även The Knife's Heartbeat). Jag kommer iaf inte ihåg några 90-talsvideor som såg ut så här. Jag tror att den här videon är en av de man kommer titta tillbaka på när man vill peka på hur den typiska 00-talsestetiken egentligen såg ut.

21. Bon Iver - Re:Stacks (2008)

20. Paola - Above the Candystore (2002)

19. The Strokes - Someday (2001)

18. Familjen - det snurrar i min skalle (2007)

17. Camera Obscura - French Navy (2009)

16. Outkast - Hey ya (2003)

15. Yeah Yeah Yeahs - Zero (2009)

14. Simian Mobile Disco - I believe (2007)

13. Marit Bergman - Tomorrow is today (2004)
Marit Bergman har varit den poptjej jag varit mest förälskad i under decenniet, med endast lätt konkurrens från Paola från Moder Jords Massiva. Men nu börjar Tracyanne Campbell från Camera Obscura konkurrera om den platsen. Jag låter det vara osagt vem som kommer att vinna den åtråvärda titeln som min personliga pop-prinsessa när decenniet officiellt är över.

12. Christina Aguilera - Beautiful (2002)

11. Gnarls Barkley - Crazy (2006)

10. Death Cab for Cutie - I'll follow you into the dark (2005)
Uppenbarligen så håller varenda gitarrspelande idiot med mig om den här låtens förträfflighet, eftersom det är fullkomligen knökfullt med amatörcoverversioner på youtube. Jag fick leta bra länge för att hitta en möjlighet att visa den officiella videon, men det var det värt - för det här är en fullständigt fantastiskt söt video.

9. Daft Punk - Digital love (2001)

8. Håkan Hellström - En vän med en bil (2000)

7. The Knife - Heartbeats (2003)

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/loVVK_9fAeo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/loVVK_9fAeo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
6. Spiritualized - Do It all over Again (2001)

5. The Shins - New Slang (2001)

4. Polyphonic Spree - Suitcase Calling (2004)

3. Silverbullit - I promise you (2004)
Silverbullit uppföljde Citizen Bird med Arclight, och släppte således två helgjutna, fantastiska album under decenniet. Därför har de - tillsammans med några andra, såsom Yeah Yeah Yeahs och Phoenix - en särskild plats i mitt hjärta när jag tittar tillbaka på decenniet som varit. Det vemodiga, malande oväsendet på "I promise you" gjorde störst intryck på mig.

2. Justice - Genesis (2007)
Jag har aldrig hört någon låt som Genesis. Pampig, ödesmättad actionfilmsmusik blandat med urban, studsig dansmusik. Om några år gissar jag att den här låten har använts i så många trailers och filmklipp att man kommer att ha tröttnat på den, men än så länge så tycker jag att den fortfarande växer, bland Stress, DVNO, D.A.N.C.E och de andra spåren på decenniets näst bästa platta.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/onRk0sjSgFU&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/onRk0sjSgFU&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
1. Radiohead - Everything in it's right place (2000)
Det är första spåret på vad som i mitt tycke är decenniets bästa skiva, och så fort dess vackra syntnoter börjat ljuda så satte den liksom tonen för hela årtiondet. Det var många som aldrig pallade att lyssna på Radiohead efter OK Computer, och som trodde att deras nya sound bara var en desperat modefluga som snart skulle ha blivit omodern. Men låtarna har klarat att stå sig. För min del så var min första lyssning av skivan helt överväldigande, och jag tyckte det var som att släppas in i en ljudvärld som inte liknande något jag var van vid. Än idag får jag känslan av att låtarna på Kid A skapar sina egna världar och släpper in lyssnaren i dessa. Och det är första låten - denna - som jag tycker gör det allra, allra bäst. Därför är den decenniets bästa låt. För mig.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Tack för en kul och ambitiös lista! Lyssnar på en del av dessa låtar nu. Önskar jag själv orkade sammanställa något liknande. (Hade aldrig hört talas om Alizée, men har lyssnat lite nu och finner det roande!).

(Hmm... här på forumet kanske det vore en idé att länka sina Spotify-listor med bra spelmusik och liknande.)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Efter att ha funderat i ett helt dygn över vilka låtar som skulle platsat på min lista har jag konstaterat att jag aldrig skulle kunna sätta ihop en seriös sådan. Istället skiter jag i det och slänger bara upp en hoper låtar från detta årtionde som jag av någon anledning gillar. Så, utan inbördes ordning; ORGANS LISTA!

Ash "Burn Baby Burn" Ashs bästa låtar gjordes på 90-talet men denna kan utan tvekan konkurrera med dem.

Norah Jones "Come Away With Me" När jag för första gången hörde Norah småleendes viska fram sitt come away with me blev jag alldeles kall. Min första tanke var "Ja Norah, jag kommer till dig. Var du än befinner dig. Jag lämnar allt jag har och äger för din skull".

The Knife "Heartbeats" Kommentar överflödig. Musiken får tala för sig. (Tyvärr hittade jag inte den geniala videon med de skateboardåkande barnen utan vi får nöja oss med en hemmagjord.)

Teddybears STHLM "Hey Boy" Svårt val mellan denna och Cobrastyle.

Madeleine Peyroux "You're Gonna Make Me Lonesame When You Go" Jazzdags! Dylan får sig en djupt njutbar överhalning.

Robyn "Be Mine" Det kunde lika gärna blivit Whose That Girl .

Infinite Mass "Bullet" Det kan inte gå fel om man gör en video som innehåller bitar ur McVicar.

Ane Brun "Humming One of Your Songs" Jag har ett speciellt förhållande till denna låt. Innan Ane Brun släppte sin debutplatta, Spending Time With Morgan, så kom jag över en förhandskopia. Eller det var inte ens det, det var bara en bränd cd med låtarna från det som sedan skulle bli plattan. Ordningen var inte ens bestämd utan låtarna var i slumpvis ordning. Hursomhelst så fastnade låten ohjälpligt.

Johan Borgert "Det var en drömfabrik" Det finns ingen video till låten så jag undrar varför jag ens har med den på listan. På spotify finns den inte heller men där kan ni lyssna på annat av JB, t.ex. Spring syster spring.

Melissa Auf der Maur "Follow the Waves" Cool låt från basisten i Hole och Smashing Pumpkins. Sedan kan hon även posera med en bas, lite av bortglömd konst.

Nästa plats på listan är lite speciell eftersom det inte är en låt utan tre. Och grejen med dem är att de går ihop och måste avnjutas i följd (och på rent okristligt hög volym). Bandet är Dandy Warhols och den inledande triptyken på plattan Thirteen Tales From Urban Bohemia är en av mina största musikaliska upplevelser någonsin. Det simultana inkraschandet av gitarren och trummorna i inledningen av den sista delen är möjligen rockhsitoriens största ögonblick. Låtarna är som följer: Godless, Mohammed och Nietzsche.

Ryan Adams "Harder Now That It's Over" Tyvärr finns ingen video till denna. Ni får nöja er med en liveupptagning eller lyssna på spotify.

Paradise Lost "Small Town Boy" Doomrockare sätter tänderna i 80-talsklassiker och magi uppstår.

Jose Gonzales "Crosses" Det hade lika gärna kunnat bli Heartbeats men den finns som bekant redan på listan så jag valde denna istället. Och den är, när jag tänker efter, nog bättre trots allt.

Type O Negative "I Don't Wanna Be Me" Ingen kommentar. Bra låt bara.

Regina Spector "Fidelity" Hur kan man inte gilla detta?

Green Day "Boulevard of Broken Dreams" Bakom spretluggen och kajalen döljs en av vår tids största låtskrivare. Sanna mina ord.

Natasha Bedingfield "These Words" Var 17 tog denna tjejen vägen? Hon var ju tusen gånger bättre än de flesta talanglösa våp som annars tar upp plats på våra hitlistor. Det finns ingen rättvisa i världen.

In Flames "Come Clarity" Ingen kommentar.

Anna Ternheim "Shoreline" Anna visar sillstryparna hur man gör.

Gary Jules "Mad World" Vi fortsätter covertrenden med denna pärla, mest känd för de som sett Donnie Darko.

Röyksopp feat Karin Dreijer "What Else Is There" Ingen kommentar. Bara bra.

Dave Mathews "Gravedigger" Denna aukustiska version av låten som bara fanns som bonusspår på den limiterade utgåvan av plattan sopade totalt undan fötterna på mig när den kom. Den vanliga versionen är helt ok den med.

Eskobar feat Heather Nova "Someone New" Det här är en sån låt som jag aldrig helt blir av med. Och jag vet inte varför.

Tegen & Sara "Walking With a Ghost" Allt med den här låten är fel. Den borde inte vara bra. Men så är det med stor konst.

Jaha, det var det. Närmare 30 låtar och då har jag säkert glömt minst lika många till. Kommer jag på för många får jag väl gör ett inlägg till.

Tack förresten Rising för att du påminde mig om Paola. Jag måste nog lyssna på Stockcity Girl.

/Anders
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ascool lista!
Det var en del artister här som jag inte hade trott skulle finnas på din lista, såsom Tegan & Sara, så det var intressant. Skall nog ta och göra en Organ-dag idag, rentutav, så jag får göra mig lite mer bekant med din musiksmak.

Bra att du påminde mig om Natasha Bedingfield, förresten. Hon är verkligen rejält underskattad.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ja, var tog Natasha Bedingfield vägen? Håller med både dig och Organ. Hon gjorde bra pop, utan att det blev tramsigt, och sånt är svårt att göra.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Decenniets bästa album

Då jag tycker att album är intressantare än singlar så slänger jag även ihop en lista över vad jag tycker är decenniets bästa dylika. Även dessa utan inbördes ordning.

Solomon Burke "Don't Give Up on Me" Jag tycker det inte har släppts någon riktigt bra soulplatta sedan det sena 70-talet. Denna negativa svit bröts dock 2002 när denne bastante predikanten och 21-barnsfadern(!) släppte detta mästerverk. Höjdpunkter: Flesh and Blood, None of Us are Free (med fabulösa Blind Boys of Alabama på bakgrundsång) och Don't Give Up On Me.

Rammstein "Mutter" Detta är en av de där sällsynta albumen som det inte finns en svag minut på. Några smakprov: Mutter, Sonne, Links 2-3-4, Ich Will

Diana Krall "The Girl in the Other Room" Den moderna vokaljazzens stora namns bästa platta. Smakprov: Titelspåret, Almost Blue.

Kent "Vapen och ammunition" Kent är ett av den svenska pophistoriens bästa band. Jag vet att det inte är särskillt pk att tycka det men inte desto mindre sant. Lev med det. Sundance Kid, FF, Dom andra.

John Frusciante "To Record Only Water For Ten Days" Red Hot Chilli Peppers egensinnige gitarrist är bättre solo. Denna fanatstiska platta är knarkig, primitiv, introvert och djupt personlig. Det här är musik jag ständigt återkommer till. Smakprov: Remain, Fallout (det är skitsvårt att hitta vettiga versioner på youtube, detta var det bästa jag hade ork att åstakomma).

Ryan Adams "Gold" Jag inkluderade en låt från denna i min "bästa låt"-lista. Det finns fler som är nästan lika bra. When the Stars Go Blue, La Cienega Just Smiled, New York, New York.

Otis Taylor "Respect the Dead" Svårdefinierat mästerverk som få har hört. Dne enda musik jag blivit rädd för. Smakprov: Ten Million Slaves, Hands On Your Stomach.

Explosions in the Sky "The Earth is not a Cold Dead Place" Detta är instrumental indiepop som mest påminner om filmmusik eller nån slags stämmningsmusik och jag finner den omåttligt fascinerande. Smakprov: First Breath After Coma, Six Days at the Bottom of the Ocean, Your Hand in Mine.

Just nu orkar jag inte med mera. Jag kanske fortsätter senare.

/Anders
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Satan vad svårt det här var.

Men jag arbetar vidare.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag började fundera på vad jag överhuvudtaget lyssnat på sen 2000, men kom fram till att jag under hela detta decennium i stort sett enbart lyssnat på musik som är mer än ett decennium gammal. Det blir väl typ Rammsteins Mutter, ett par skivor från Dresden Dolls, och så Johnny Hollows senaste.

Annars har jag liksom bara lyssnat på hippiemusik från 60/70-talet, Beatles, Manson pre-2000, gammal svensk punk, och såna grejer.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Sådär, nu har jag kollat lite. Den får inte ses som komplett eller särskilt genomarbetad egentligen, men ändå:

CocoRosie - Raphael http://www.youtube.com/watch?v=4bpuuq8_O0c
Här skulle jag ju egentligen bara kunna sluta. Bara posta CocoRosie och säga att de redan vunnit. De är bäst helt enkelt, sorry alla andra, ni kan åka hem. Nästan allt dom gjort är helt enkelt bäst. Så.

Flobots - Handlebars http://www.youtube.com/watch?v=AuK2A1ZqoWs
Låten ger mig gåshud, och videon är fantastisk den också.

MIA - Paper planes http://www.youtube.com/watch?v=JqlY0VOFtyA

Kid606 - The Illness http://www.youtube.com/watch?v=frFtCDpWl5g

Kultiration - Mamma http://www.youtube.com/watch?v=wfWP1L3zK8g
Lite svenskt gung.


Venetian Snares - Második Galamb http://www.youtube.com/watch?v=ASJOWQCr4rc
Venetian Snares - Dollmaker http://www.youtube.com/watch?v=1w1e0Wv2Yg8
The Knife - Got 2 Let U http://www.youtube.com/watch?v=hc-9RNbUJm8
The Knife - Rock Classics http://www.youtube.com/watch?v=mwDxtM4Au94
Att välja en bästa låt från Venetian snares är nästan lika svårt som att välja ut en Knife-låt som är bäst. Jag klarar det inte, men något ska bara med.

Glasvegas - A Snowflake Fell (And it felt like a kiss) http://www.youtube.com/watch?v=YW4b2_Xpwbs
Glasvegas - Fuck you, it's over http://www.youtube.com/watch?v=OwjsnHoGbVg
Äh, det får bli två här också.

Merzbow - Black Swan http://www.youtube.com/watch?v=6xIv8hIa9UI
Här får Black Swan representera allt Merzbow gjort sedan han blev vegan typ. När han slutade med analoga instrument blev han bättre, när han slutade med kött blev han ännu bättre. Nu är han ju dessutom gubbe.

Johnny Cash - Hurt http://www.youtube.com/watch?v=o22eIJDtKho
Einstürzende Neubauten - Weil Weil Weil http://www.youtube.com/watch?v=VGF-HqdKZlQ
Thåström - Ingen sjunger blues som Jeffrey Lee Pierce (http://www.youtube.com/watch?v=hzOtOg1l8ZM)
Thåström - Som tåg av längtan http://www.youtube.com/watch?v=FdY0LmfrKxs
Mer bra gubbar.

oHgr - porE http://www.youtube.com/watch?v=d1IdN3vleXQ
Burial - Ghost Hardware http://www.youtube.com/watch?v=_MigURCQQA0
The Streets - Too Much Brandy http://www.youtube.com/watch?v=Q9xeL9k4Ct0
Blandat löst.
 
Top