Nekromanti December månads utmaning

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
För en gång skull en utmaning jag skulle kunna tänka mig att ställa upp i. Men vad är skillnaden mellan ett magiskt föremål och en artefakt? Förklara gärna med ett par exempel. :gremsmile:
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Ett magiskt föremål är just bara det.

En artefakt är ett helt unikt magiskt föremål, med en historia bakom sig. Artefakter har också en negativ sida, ett pris man får betala för att använda dem.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ah, givetvis. Jag tror jag får mobba Yassilus med balans- och regelfrågor när jag fått en bra idé. :gremsmile:
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Gots de question

När du skriver "inga artefakter", refererar du då till styrkan på magin, på samma sätt som i DMG, eller menar du att det magiska föremålet inte ska ha någon backstory?
För ärligt talat tror jag det är svårt att få till ett A4 med bara föremålsstats...


/Feliath - vill vara med
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Gots de question

Jag ska erkänna att i nyaste DMG:en har jag inte tittat på ett tag.

För artefakt menar jag inte styrkan på magin utan att användandet av föremålet har såväl fördelar som nackdelar och en bakgrundshistoria för att vara en artefakt.

Ett magiskt föremål kan ha enbart fördelar eller enbart nackdelar. Det kan självklart också ha en bakgrundshistoria men inte av den magnitud som artefakter har.

Och 1-2 A4 är menat som ett maximum, inte ett minimum, ska tänka på det i fraseringen av nästa utmaning.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Än fråg te

Jag ska erkänna att i nyaste DMG:en har jag inte tittat på ett tag.
Inte jag heller; aldrig närmare bestämt. Jag ploddar på utan Revised.
Eller förresten, du lirar väl mest 2nd Ed.? Om du med nyaste menade 3E i allmänhet kan jag upplysa om att man skiljer på Magic Items, Minor Artifacts och Major Artifacts, där Minor Artifacts är mäktiga magiska föremål vars tilverkningsprocess gått förlorad, i stil med Deck of Many Things, medan Major Artifacts är unika megaboffoprylar som exempelvis Hand of Vecna eller Mace of St. Cuthbert.


Ett magiskt föremål kan ha enbart fördelar eller enbart nackdelar. Det kan självklart också ha en bakgrundshistoria men inte av den magnitud som artefakter har.
Åkej, men om man vill är det alltså OK att ha både för- och nackdelar i ett vanligt föremål också, alltså? Jag tycker bäst om den sortens prylar som det kostar på att använda.
Och förresten, är psioniska föremål OK, eller är det enbart magi som gäller? Jag gillar Psionics...


/Feliath - with the doo and the woop and the blee blop blues yeah :tekopp:
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Än fråg te

"Åkej, men om man vill är det alltså OK att ha både för- och nackdelar i ett vanligt föremål också, alltså? Jag tycker bäst om den sortens prylar som det kostar på att använda.
Och förresten, är psioniska föremål OK, eller är det enbart magi som gäller? Jag gillar Psionics..."

Nej, just den typen av prylar, de med både för och nackdelar, definierar jag som artefakter, men om du skapar en sådan nu så har du nåt färdigt tills den uppmaningen kommer :gremsmile:

Psioniska och prästmagiföremål är också tillåtna.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Fist of Dagrum

Holy Battle Hammer of Smite Evil +2
Damage: 1d8 (+2d6 if defender is Evil) bludgeoning, Critical: x3
Cost: Priceless
Weight: 8 lbs.
The bearer can use the Paladin Feat Smite Evil every ten minutes. It also makes the bearer look mighty and powerful, thus granting a +2 bonus on Intimidate vs. Evil creatures, and a +2 bonus to Will saving throws for believers of Dagrum within 20 feet from the bearer.
---------------------------------------------------------
Dagrum's Fist eller Fist of Dagrum (beroende på vem man frågar) är en imponerande syn. De få som fått skåda den berättar om det vackra träskrinet av sandelträ där den förvaras, klätt i silke i purpur och azur på insidan. Om det välsmidda silverglänsande huvudet med de sirliga inskriptionerna och med den stora, vassa spiken gjord för att drivas genom rustningar och fiender. Det fyrkluvna huvudet bär inga spår av strid, men trähandaget i finaste ek skvallrar genom att vara lite hafsigt lindat i ett rödaktigt läder. Skaftet i lika glänsande metall som huvudet är också rikligt dekorerat. Hela pjäsen är ungefär 65 centimeter från topp till tå, och huvudet är strax över 25 centimeter. Handtaget är lindat för enhandsgrepp, men inget hindrar att man tar tag i det med båda händera när man verkligen vill få jobbet gjort. Vapnet skulle vara en god tillgång för vilken riddare som helst, men prästerna i Dagrumhelgedomen dyrkar det nästan som en gud, och väntar tålmodigt på dagen då den rätta personen ska komma och leda de Dagrumtroende i ett heligt krig mot allt som är ont. Innan dess är det ett stort tabu att ens svinga den ett par gånger för att prova balansen, och om någon själ den kan de räkna med att bli förföljda av Dagrumtroende tills någon av parterna är utrotade.
---------------------------------------------------------
Authors notes
Detta var kul även om jag inte kan något om D&D typ. Ni får nog se mer av Dagrumsekten i framtiden, och dessutom kan ju Dagrums knytnäve med ett enkelt handgrepp göras om till en s.k. Artefakt. För det är den, egentligen. Just nu är den bara ett magiskt föremål med ett namn, och sekten med den ljusblåa och lila fanan vet kanske inte allt om dess krafter. Meningen är lite att 'den som greppar Knytnäven blir mäktig' snarare än 'greppa Knytnäven och du greppar ett mäktigt vapen'. Det är alltså inte meningen att kraften sitter i hammaren egentligen, även om regelbiten säger det. Man blir helt enkelt större, starkare och snyggare när man plockar upp den och ska kötta zombisar. Tata.

Foggmock - som hoppas det kommer fler D&D-utmaningar For Dummies
 

Gnöm

Veteran
Joined
15 Oct 2002
Messages
29
Location
Stockholm
Carpet of Hiding:

Carpet of Hiding

Pulling his magic carpet over your head hides you in an extradimensional space capable of holding a volume of 1 cubic meter. Of course while inside the carpet you cannot affect the outside. If anyone pulls the carpet from the ground you are immediatly revealed. The carpet can really hide anything you want, such as dust or precious items.

"Legendarisk matta* sägande tillhöras den late magikern Mirai som hatade att städa. Vem gör inte det förresten.
Mirai fick hur som helst betala priset när han till slut försökte gömma sig under mattan när hans rival Trass kom för att inkräva skulden från deras senaste vad. Det var en mycket dammig och hostande Mirai som till slut öppnade dörren."

* (Legendarisk inom Mirais bekantskapskrets** det vill säga)
** (Trass och Mirais nyanställda hembiträde)
 

Mindblow

Veteran
Joined
29 Mar 2002
Messages
46
Location
Oblivion
Voici.

Bag of Severe Toads

The Bag of Severe Toads is always a small black silk bag. As long as the bag does not contain any items, a toad can be pulled out of the Bag of Severe Toads. (to a maximum of 50 toads/day) Pulling a toad out of the Bag of Severe Toads is a move-equivalent action. Toads are thrown as grenadelike weapons. Upon impact, they unleashe a satisfying ’splat’.
Faint Conjuration; CL 5; Create Wontrous Item; Summon Monster I / Summon Nature’s Ally I; Price 2,500 gp
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Feathers of humiliating flight

En klantig hovmagiker magiker blev av kungen beordrad att göra ett magiskt föremål som gjorde att kungen kunde flyga. Den stackars magikern kunde inte säga nej och hade ingen aning om hur han skulle göra.

I desperation åkallade en mindre demon för att göra föremålet. Han klantade sig och råkade i stället åkalla en demonfurste. Demonfursten var måttligt road av att bli åkallad för att göra något så trivialt, men eftersom han råkade bli åkallad precis när han och hans demonfru var upptagna av annat så var han lite distraherad och magikern lyckades därför binda honom i en magisk cirkel.

Demonfursten hade inget val, för att komma hem och avsluta vad han höll på med innan demonfrun tappade intresset var han tvungen att göra föremålet. Han var ju dock tvungen att lämna något tecken på sitt ogillande.

Han tillverkade föremålet och lämnade det tillsammans med instruktioner i cirkeln. Magikern var nöjd, demonen kunde inte ljuga inom cirkeln, så demonen fick åka hem.

När röken lagt sig låg tre gyllene fjädrar och ett pergament kvar i cirkeln. Magikern tog upp pergamentet och läste instruktionerna:

1: Ta en fjäder i varje hand.
2: Stoppa en fjäder i baken.
3: Spring framåt, flaxa med armarna och låt som en kyckling.

Kungen var inte road.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Mumfhubbla's Green Cloth of Allurement

The (decently) great wizard Mumfhubbla once grew tired of lonely nights and so decided to do something about it. He picked out his best garb and enchanted it. Soon, Mumfhubbla was known as one of the worlds greatest lovers. And no one could undestand why...

Mumfhubbla’s Green Cloth of Allurement is a potent magical item – to the wearer it appears to be an old piece of regular green cloth and this is how all persons unaffected by it’s power percieve it. Those who are affected, however, will not register the ragged piece of cloth at all...

The Green Cloth has the power to make it’s wearer virtually unresistable for members of the opposite sex. Example of the cloth in work:

Günnban, an old retired Fighter, strolls into the Inn with No Name with the Green Cloth hanging in his belt. Barmaid Elinda who is sweeping the floor looks up at him and must now be tested - if she does not succed a Will Save (DC25) she will be instantly attrated to Günnban. Poor Elinda fails and is suddenly all over the older man...

Sorceress Mithanya who is also in the inn spots the Fighter comming in as well. She is however strong of mind and is not affected by the Cloth. Not right now at least. The next time she lays eye upon the cloth she will need to make another check. At the third glance even the mighty Mithanya becomes higly interessted in Günnban’s stories...

Later the same evening young Daevolûn has showed up as well. He’s not requiered to make a check. He is just baffled to see all of the women fighting for the attention of the grey haired man.


While under the influence of the cloth a person is highly keen on assisting and helping the wearer in almost any way (wearer gains a +6 bonus to Persuasion or other appropriate skill, DMs discretion) and would never consider assaulting him/her. A person affected by the cloth regains his/her full wits 1D4 hours after leaving it’s presence.



<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>


Daevolûn could not believe his eyes! Here he was, just about the only man in the whole tavern, and surely the only young and handsome one. Still, that old geezer, with his shabby clothes and beard was the one who got all the attention from the ladies! Even the raven haired sorceress from up north giggled at his silly jokes! Why? Why?! Daevolûn had all the right clothes, he had all the right moves, he even washed himself just a few days ago! Still that pathetic little man with that ragged piece of green cloth in his belt was the undisputed centre of attention. He even looked surprised himself...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Malrufius Magnifika Minnesmaskin

(Jepp, jag bryter mot trenden och låter till och med titeln vara på svenska. Sug på den!)


På sin ålders höst märkte den gamle ärketrollkarlen mäster Malrufius att hans minne började svikta: han glömde bort inbokade möten, blandade ihop elevernas arbetsprov med varandra och missade till och med en del måltider. Något måste göras, så han byggde sig en minnesmaskin.

Maskinen utgörs av ett komplicerat urverk av koppar och en kristallstruktur för minneslagring. Nära toppen finns en rund liten skärm av tjockt grönaktigt glas, strax ovanför en krökt tratt och en buktig lins. På ena sidan sitter några spakar och reglage med vilka man manövrerar maskinen. Den får sin kraft från en liten fången demon, som man kan skymta i buren av rökfärgat glas långt inne bland kugghjulen. Demonen har med sig sin egen atmosfär, för den kan inte leva i luften här någon längre tid, och har med åren blivit otroligt hatiskt inställd till allt och alla; den skulle mer än gärna ställa till med allt möjligt jävelskap om den bara kunde.

Maskinens huvudsakliga användningsområde är att spela in bild och ljud, till exempel inläsandet av minnesanteckningar. De inspelade bilderna visas sedan som en inverterad bild på den lilla skärmen, och ljudet spelas upp naturtroget men något ihåligt. Urverket kan instrueras att spela upp budskapet vid en viss tidpunkt, så att man inte missar några fler måltider eller viktiga möten. Därmed borde den också gå att använda som en synnerligen överdrivet avancerad väckarklocka, något som inte tycks ha kommit för den notoriskt sjusovande Malrufius. När man tänker efter borde det finnas en hel mängd andra användningsområden, och detta för en apparat som bara står och samlar damm i källaren på någon magikerakademi såhär efter Malrufius så tragiska död (han var ju inblandad i Vheissu-affären, som väl alla vet vid det här laget).


/Dimfrost
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tockheimers Tantalus-sorbét

Gnom-alkemisten Tockheimer uppfann detta elixir av misstag. Hans mål var att skapa ett önske-elixir: en mun och man fick önska sig vad man ville. Dessutom hade han alltid ansett att normala elixir smakar vidrigt, och alla Tockheimers recept är därför på smakliga rätter som framkallar den rätta effekten om man äter dem.

Tyvärr misslyckades det hela, eftersom Tockheimer försökte dra den djinnherre vid näsan som skulle leverera den viktigaste ingrediensen: snö hämtad från djinnernas huvudstad på Luftens Plan, där deras över-kalif låter det snöa varje torsdag mellan tre och fyra för att svalka luften

Tockheimer hade i utbyte lovat sitt recept på aboleth-krustader, men av pur snålhet var receptet skrivet med en illusorisk skrift. Den rasande djinnherren lade därför en förbannelse på snön, och den magiska sorbéten fick därför exakt motsatt effekt.

Var och en som äter av den klarblå och syrliga efterrätten kommer att förhindras att uppnå det första han önskar sig, längtar efter eller bara känner för så där i största allmänhet efter att han svalt den. Samtidigt uppfylls han av en het önskan att verkligen uppnå det, men omständigheterna och själva naturlagarna gör sitt yttersta för att förhindra honom.

Tockheimers alla försök att laga mat (inklusive sina elixir) efter att han ätit av sorbeten misslyckades. Till slut tog han sitt liv. Något sorbet fanns kvar, och den har inte smält sedan dess - snöns magi håller i sig. (En intressant sidoeffekt är alltså att man kan spara den för att kyla drinkar eller dylikt.)

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
The Rings of Female Floating

Inte gjord för D&D från början, men jag hittade den här bland några gamla anteckningar häromveckan...

No one is sure how many of these items are in existence. According to rumor, the first ring of female floating was crafted by the magician Chaneene for her own personal use, and she was later assigned by a local Prince (whose identity remains uncertain) to make a number of identical ones for various ladies of his court. The rings have then changed owners many times during the centuries and have been spread far and wide, so one can turn up wherever you least expect it.

A ring of this kind has no effect whatsoever in the hands of a man; its power will only manifest itself if it is worn by a woman. When she puts it on her finger, her bosom immediately becomes weightless. No other part of her anatomy is affected. Depending on her bust size, this may have noteable advantages for the bearer, for reasons of vanity (breasts become considerably more spherical when they defy gravity) as well as comfort (the fighter Brynhelga commented that her ring "had lifted two stones off her chest").

Most owners of a ring are rather tight-lipped about it and will adamantly claim that their looks are natural, partially because the rings are very much sought after. Some noblewomen can pay humungous rewards to anyone who brings her a ring of female floating, and there are female adventurers who have been questing for years to get their hands on one (in one case, two shieldmaids of the same party battled to the death in front of their dumbfounded male companions, after finding one of the rings in a dragon's lair). In the right circles, information on the whereabouts of a ring can be a valuable commodity in itself.

--
Åke
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
The One Ring

One ring to rule him by, one ring to find him,
One ring to stay his wandering eye and in the lightness bind him,
In the land of matrimony where the husbands lie.



Ring of Matrimony är både en välsignad och förbannad ring beroende på vem man talar med.

Ringen fungerar enbart på manliga varelser med någorlunda fingerlika…fingrar.
När den sätts på mannens finger kommer denne om den tillfrågas om giftermål svara positivt.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Ny månad, ny utmaning!


Månadens utmaning:


Ett magiskt föremål

Beskriv ett magiskt föremål på 1-2 A4, teckenstorlek 12 Times New Roman. Du väljer själv format, om du vill spalta upp allt, eller skriva ett långt stycke. Du väljer själv om det ska vara helt fristående eller höra hemma i en officiell värld.
Du väljer själv hur mycket stats du har med.
Det gäller bara vanliga magiska föremål, artefakter sparar vi till senare. Se det som en ledtråd eller inte till en framtida utmaning.


Deadline: 26:e december.

Vem får delta: Alla.

Vinst: Vinnarbidraget illustreras fortfarande av nån hågad person, som jag själv eller annan frivillig.

Så skapa era magiska föremål och återkom innan deadlinen.
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Solar Magnetism Blade of Fangorious Megadeath

Med lite erfarenhet inom D&D-världen har jag förstått att det enda som verkligen spelar någon roll är hur häftigt namnet på ett magiskt föremål är. Statistiken är bara en petitess, men jag inkluderar den ändå.

Solar Magnetism Blade of Fangorious Megadeath
Shortsword +1
Damage: 1d6-3
Attack: +1
Special: Each time a creature is stuck by the Solar Magnetism Blade, it has to make a willsave at DC 20. A failure means that the victim will automatically believe the next story involving turnips that the bearer tells. If the save is successful, nothing happens. The DM may choose to make the DC for the save higher if the victim has heard the awe-inspiring name of the sword.
Usable only by gnomes.


SMBoFM är kanske inget fantastiskt vapen i sig, men det är otroligt användbart för gnomer i alla storlekar och former. Det är antagligen skapat av gnomer också... man kan höra på namnet att det är ett försök till att överkompensera för dess förmågor. Gnomer har aldrig riktigt klarat av den där biten med att vara måttliga.
Nu ska vi ta en titt på hur SMBoFM fungerar i praktiken:

Meek was brandishing the Solar Magnetism Blade of Fangorious Megadeath proudly in his right hand when he sneaked up on the guard of the tent. Dealing a quick blow to the back of the guards legs, Meek jumped up in front of him. The guard, of course, felt nothing.
-Err, hello.
-Well hi there. You know this is a restricted area, right?
-Mmm, yes, but I have to tell you something. This tent you are guarding, it's a liability.
-Is that so?
-Yes, most definitly. Can't you see how vulnerable this tent is to assault? A squad of 10 gnomes with forks and turnipgliders could easily claim this tent from above. Because of the peculiar angle in which you have built it, there is simply NO way that the gnomes would make a disastrous landing and die. And the forks would shred the ceiling like paper when they had landed. And whatever treasure you could be hiding in the tent would be stolen. They would just fly out from that hole that they came from! You must realize how little chance even a highly trained guard like yourself would have against a fully and forkly armed squad of gnomish turnipgliders, so there's no point in even thinking that you could interfere.
-Well... I guess you're right... What do you propose we do?
Meek smirks impishly.
-If I were you I would go to my commander and report this erronous construction immediately. I will guard the tent for you while you are away.

The guard runs away, and Meek enters the tent. Inside he finds three wooden chests and a dusty old bookshelf. Skimming through scrolls and books on the shelf, he finds to his dissapointment that they only contain the boring battleplans of the Cormyrian army. After properly disecting the locks on the chests, he pries them open with the Solar Magnetism blade. A nefariously crooked grin splits his face in two. It seems like his information was correct. The chests are filled with carrots. With the carrot shortage spreading all over Faerun, this must be the only edible carrots in entire Cormyr. These carrots will last for breakfast, lunch and dinner for several weeks. The summer is saved.


SMBoFM gjorde det möjligt för den stackars morotsberoende gnomen att komma åt sin dyrbara drog samtidigt som han slapp hamna i beväpnad konflikt med Cormyrs armé. Ett otroligt användbart föremål, om man bara vet hur man ska använda det.
 
Top