Nekromanti Debattdags: oförstörbara fillament.

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Halloj alla.

Vad skulle hända om man försöker påvärka ett kongelat med perpetuell indestruktibilitet (oförstörbarhet)? Det borde väll funka så länge kongelatet inte är biotropi med tanke på att perpetuell indestruktibilitet bara påvärkar icke levande ting?

Om det skulle funka, hur skulle då världen runtomkring en reagera om man sedan försöker använda kongelatet i t.ex en besvärjelse?
Själv tror jag att fillamentet i fråga kan bli oförstörbart men hur världen skulle reagera... ingen aning.
Så vad tror ni?

Mvh Vätten... som tror att världesalltet blir argt om man binder dess energier. :gremelak:
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Vad Cuvri'an tror om saken

Jag vågar påstå, efter att ha rådfrågat en kollega, att perpetuell indestruktibilitet kräver substanser av nionde rangen ("vanlig substans") för att fungera.

Kongelereade filament består ju huvudsakligen av absolut essens. Absolut essens kan förmodligen inte få sin vibrationsstruktur förändrad av perpetuell indestruktibilitet - detta då den inte har någon sådan i vanlig mening.

Kongelat består ju enbart av en partikel - ett filament - vilket faktiskt är magins minsta beståndsdel. Denna kan antingen existera eller icke-existera, inget mellanting. Alltså kan man inte göra den omöjlig att skada, eftersom den inte kan bli skadad. (möjligtvis kan man klyva den. sekr. anm.)

Nej, jag tror inte på din idé. Det går inte att göra ett outtömligt magibatteri genom att förändra kongelaten så de inte förstörs när de används/dissiperar. Detta då de inte 'förstörs' utan snarare frigörs. Kongelat är magisk energi bunden till de tre rikenas värld. Om det inte löses upp för att användas kan inte heller energin i det frigöras.

Möjligtvis hade man kunnat påverka kongelaten med en anti-ritual som får den magiska energin att dissipera åt 'fel håll'. Genom att skapa ett "vakum" i magiflödet hade man på så sätt kunnat ge upphov till ett kraftigt influx av energi för att fylla det "svarta hålet". Detta hade kunnat ge upphov till en ackumulativ effekt. Men eftersom anti-aspekter ännu inte är helt bevisade har vi antagligen inte tillräckliga kunskaper här på akademin för att i nuläget utföra några seriösa tester på området.


Med all tillbörlig respekt,
sani Tenavron Cevarin fin Vathae [...] (etc. etc. sekr. mod.)



Vid protokollet,
Frans "Lycan" Björkstam
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
För att skapa ett kongelat behövs det tre stycken olika alkemiska preparat... slår du på tabellen och ingen utav dem blir något organiskt så borde din tes fungera.

Konsekvenserna? Jaa~.. ingen lär ju bli speciellt glad.. du har skapat ett filament som inte går att använda för det första, slöseri med pengar. För det andra har du skapat någonting som inte ens gudarna skulle kunna alstra, skulle det komma ut skulle deras makt nog bli ifrågasatt... du har ju bevisat dig smartare än gudarna genom att skapa någonting som de inte kan förstöra utan att gå emot sig själva.. de är inte längre allsmäktiga - de är bara... mediokra.

Kort sagt: Du lär bli dödad... eller bortglömd.
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Jag skulle faktiskt tro att det inte går att göra dom oförstörbara. Jag har tolkat regler för kongelater att dom redan är oförstörbara. Ett nomotropiskt kongelaterna består av sand som inte går att separera och flera kongelat är liknande. Jag har tolkat det som att dom är oförstörbara att börja med och därav skulle jag anse att vidare försök att göra dom oförstörabara inte skulle påverka den något.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Perpetuum vomitas?

  • 1) Objektet blir oförstörbart. Inget snack om saken, det GÅR bara inte att skada
  • 2) Objektet blir självreparerande i väldigt hög takt. Det vill säga, du skadar objektet men nästan omedelbart så regenereras skadan. (denna tolkning förklarar varför rustningar inte får ökad skyddsfaktor av processen)
  • 3) Objektet blir "inplastat" och kan inte falla i bitar. Objektet kan gå sönder, men det kan inte separeras från sig självt.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Re: Perpetuum vomitas?

"Filamenten är ju bara frusna till fast form" så det är väl en fråga som man skulle kunna göra om till går is att göra oförstörbart?
Om man kan dissipera det så försvinner det alltid men att göra ett kongelat som inte går att dissipera är ju tämligen onödigt.

Om du vill göra ett kongelat som du hela tiden kan använda så tror jag inte det går men du kan göra ett demoniskt aggerat (läs om det i M&M) för liknande effekt.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Perpetuum vomitas?

"Om du vill göra ett kongelat som du hela tiden kan använda så tror jag inte det går ..."

Det var inte min tanke. Min tanke var att kongelatet skulle bli obrukbart. Det vill säga att man inte kan tina upp det och man kan således inte använda det till annat än bokstöd eller barlast :gremwink:


/Naug
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Re: Perpetuum vomitas?

Man kan få ungefär samma funktion ur en vanlig sten och på så sätt bespara sig en massa onödigt arbete.
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
He He (Association och uppföljning) [UÖ]

Mina spelares rollpersoner tvingade en gång en skum man att äta ett astrotopiskt kongelat helt omedvetande om vad det var. Eftersom mannen förgiftades och dog en stund senare han det inte bli någon längre vetenskaplig studie.
Hur påverkar kongelat människor om man tex äter dem? :S

Astrotropiska kongelat smakar för övrigt i mitt mmundana rysligt äckligt...

/Tobbe... ett kongelat om dagen...

[UÖ] = utanför överskrift :S
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Re: He He (Association och uppföljning) [UÖ]

Skulle gissa på att man kan använda okontrollerad dissipation som förlaga för vad som händer.

Om astro. smakar förj****gt, hur smakar då nekro <- skämt å sido
/Pest.. bättre än kolera
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: He He (Association och uppföljning) [UÖ]

Nånting som borde smaka alldeles för jävligt är daimotropi...
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Re: He He (Association och uppföljning) [UÖ]

Nånting som borde smaka alldeles för jävligt är daimotropi...
men det finns väl inga daimotropiska kongelat (inte teotropiska eller Psykotropiska heller för den delen) så hur ska man då kunna veta hur de smakar?
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: He He (Association och uppföljning) [UÖ]

Oh shit då faller ju hela min tes ju... Smakar det inget kan det inte heller smaka illa.

Lite visdom från Narnias kringelbultar har man trots allt fått.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Perpetuum vomitas?

Men hur coolt är det med en sten när man kan säga att "jag har ett biotropiskt kongelat som bokstöd hemma"... iofs fattar bara sådana Eon-töntar som vi det... men är inte det meningen med att vara "annars"
 
Top