Nekromanti Death Stranding

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Såg någon här reveal trailern för Hideo Kojimas nya spel? Death Stranding?

För de som inte vet vem Hideo Kojima är... han är mest känd för att vara snubben backom Metal Gear spelen. Han har antagligen på ett eller annat sätt arbetat på, eller tagit del av skapandet utav, samtliga Metal Gear spelen som finns. Han var den som skulle ha skapat det nya Silent Hill spelet, innan Konami stängde ner det hela. Ett spel som verkade ha stor potential, tack vare den spelbara teasern "P.T" (vilket är förkortning på "playable teaser") som Kojima skapade och släpte 2014.

Under de senare åren så har en hel del pågått dock, där Konami inte behandlade honom särskilt bra, mm, vilket slutade med att Kojima tillslut helt lämnade Konami, både som person och hans egna företag "Kojima Prodictions" Han vände hela sin focus till sitt egen företag Kojima Productions, som ju numera då är ett självständigt företag, där han håller på att skapa ett nytt spel då ju. Han har ju dock också börjat sammarbeta med Sony också, vilker ju är lovande för de som har en PS4.

Kojima är ofta ansed vara en av de bästa speltilverkarna där är i dagsläget. Och för folk som gillar konspirations teorier, försöka gräva fram vad något möjligen betyder i hans spel, och action också, så är en hel del av hans spel för dig (åtminstone Metal Gear). Och hans nästa spel, Death Stranding, verkar vara full av möjligheter till att försöka gräva fram info ur och tolka... reveal trailern har redan många folk på nätet get sig på för att försöka hitta vad den har att säga utanför det "uppenbara".

Så igår då (eller ja.. i förgår eftersom det är efter midnatt nu), på årets E3, under Sony konferansen, så visade de tillslut en reveal trailer på hans nya spel (efter att Kojima hade hela tiden påstått att han inte hade något att visa på E3, trots att han var där). När han kom ut på scenen så exploderade publiken. XD

I alla fall... Death Stranding... jag tror han har gjort det igen... den är vag, konstig, distubing (störande känns som fel ord), och full av gömda meningar och grejer som man kan sänka tänderna i om man vill... den är helt enkelt awesome! :D Jag vet inte vad spelet kommer bli i slutändan, tydligen är det någon typ av action spel, men vi vet inte än så länge.

På det så fick jag en ny favorit låt tack vare trailern! Och det är ju alltid nice. :)



Här är en youtube länk till låten ur trailern: Low Roar - I'll Keep Coming
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
Kojima får mycket skit för hur han bygger berättelser i sina spel. Jag har till exempel hört folk beskriva Metal Gear Solid 2's story som "obegriplig". Nu var det några år sedan jag spelade igenom det, och visst hade det en invecklad story och många filmsekvenser, men det tyckte jag mest var bra. Jag har länge tänkt att jag ska försöka spela igenom MGS1 (nu när jag har Twin Snakes-versionen som använder en variant av MGS2-motorn som jag gillar) och MGS3; jag gillar Kojima även om jag inte funnit tiden att spela hans spel så mycket som jag skulle vilja. MGS5 verkar vara lite för open-world för mig, men jag har fått för mig att det handlar mer om att Konami velat ha open world än om att Kojima själv velat ha det (#FuckKonami).

Med andra ord: Jag tror att det här blir jävligt fett. Jag har stor respekt för Kojimas förmåga att konstruera tv-spelsberättelser som faller mig på läppen även om gameplay inte alltid gör det och även om jag tyvärr inte spelat hans spel så mycket som jag skulle vilja.

Om Death Stranding blir permanent PS4-exklusivt så kommer det för mig att vara ett ganska tungt skäl att köpa en PS4, om jag nu köper några fler konsoller överhuvudtaget (jag spelar ju i princip bara på PC numera).
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Har också alltid gillar Kojima. Eller ja... efter jag tillslut faktiskt blev medveten om honom och hans namn och att det var han som skapat Metal Gear spelen (och det tog nog en hel del år innan jag gjorde det, för jag har aldrig varit någon som håller koll på sådant, vem som gjort vad etc).

Tror jag hade spelat de tidiga NES versionerna vid något tillfälle, utan att jag igentligen blev särskilt imponerad, där var andra NES spel som jag föredrog (och vi gick rätt snabbt över till SNES också). Det var Metal Gear Solid för PS1'an som drog mig in när det kom 98, ett spel som snabbt blev en av mina favorit spel på den konsolen (Final Fantasy och Suikoden spel på låg fortfarande över MGS, kanske några andra spel också, men på den tiden var MGS helt klart i min top 10). Sen kom MGS2: Sons of Liberty på PS2'an nått år senare... och det spelet slog snabbt MGS1 för mig. Den öppnings låten sitter också fortfarande hårt i min skalle. På ca 8 minuter, efter jag tryckt start, innan jag ens faktiskt fått spela något, så hade MGS2 helt försatt MGS1 på andra plats för mig... och efter hela den där Tanker uppdraget i början så var jag helt såld på spelet. XD

Jag minns också att där var en hel del folk som sa att MGS2 var obegriplig som du hade hört... och jag kan väl inte igentligen påstå att jag förstod allt heller... men det ser jag inte som ett problem. Jag förstod det mesta, och jag hade inte igentligen något intresse i att gräva djupare för att försöka förstå allt som pågick i spelet, so I am fine with it. För mig så är MGS2 också det bästa MGS'et... men då måste jag nog också säga att jag har bara spelat MGS1, 2 och MGS3: Snake Eater. 4'an och framåt har jag inte spelar för att jag inte hade de konsolerna, och när väl 4'an kom ut så hade jag mer eller mindre helt blivit först och främst en PC spelare. 5'orna har ju kommit ut på PC också dock, men det känns liksom fel att spela 5'orna utan att ha spelar 4'an först (vilket bara kom ut på PS3'an)... kanske jag ska kolla en full let's play av MGS4, och sen kanske ge mig på 5'orna senare själv... även om jag är lite sur på Konami för vad de gjorde när det gäller Kojima, så är det ju ändå Kojima spel.


Om jag kommer spela Death Stranding när det är klart... tror det beror rätt kraftigt på vad det faktiskt är, och delvis om det faktiskt blir PS4 exklusivt eller inte. Men jag kommer vara intresserad helt klart, kommer följa det och se vad som händer, vad det blir av det.

Oavsätt vad det blir, spelmässigt, platformmässig, och även om det skulle visa sig inte vara för mig, eller om spelet skulle i slutändan visa sig suga rätt rejält... så kommer jag alltid minnas denne revealen med goda tankar... och jag är också ändå glad för Kojima att han tillslut är någerlunde till helt fri att få göra nästan vad han vill.

Det är en lite tankeställare det... hur skulle ett spel skapat av en frisläppt Kojima se ut, ett spel där Kojima verkar ha fria tyglar, och inte verkar ha en corporate overlord som hänger över honom och säger vad han får och inte får göra... det är en väldigt intressant tanke.

Och igentligen så har vi ju redan fått se vad det kanske skulle se ut som... En naken Norman Reedus på en strand... där han har... fött ett barn... kanske? Med döda krabbor, fiskar, och valar, överallt... och där alla valarna verkar ha svarta navelsträngar (precis som bäbisen) som leder ut i havet... och en del krabbor, och kanske fiskar, verkar också har tunna svarta navelsträng... och där allt verkar vara insmetad med råolja... eller något.

Jag menar... om inte det talar om en Kojima utan tyglar... så vet jag inte vad det skulle se ut som i så fall. XD
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Rhodryn;n184904 said:
4'an och framåt har jag inte spelar för att jag inte hade de konsolerna, och när väl 4'an kom ut så hade jag mer eller mindre helt blivit först och främst en PC spelare. 5'orna har ju kommit ut på PC också dock, men det känns liksom fel att spela 5'orna utan att ha spelar 4'an först (vilket bara kom ut på PS3'an)... kanske jag ska kolla en full let's play av MGS4, och sen kanske ge mig på 5'orna senare själv...
Det var så jag gjorde, eller jag hittade en serie som skyndade igenom all gameplay i 4:an och Peace Walker men sparade alla viktiga grejer och cut scenes (som känns mycket viktigare för 5:an än vad spel nummer 4 gör). Det går också med fördel att strunta i Ground Zero och se nån recap i stället.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Whaaat?! o_O

Norman Reedus, Guillermo Del Toro (tydligen en liten roll), OCH Mads Mikkelsen? I ett Hideo Kojima spel? Damn! :D

För att inte tala om trailers i sig själv! Ser riktigt intressant ut! :D
 
Top