PROMOTION DEATH IN SPACE – BLUE-COLLAR SCI-FI RPG

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Om man ska välja mellan Alien, Mothership och Death in Space, hur ska man tänka då? Vilka är de viktigaste skillnaderna?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Om man ska välja mellan Alien, Mothership och Death in Space, hur ska man tänka då?
Min personliga rangordning:

Mothership: d100-regler, ganska minimalistiskt, välskrivna äventyr och överlag ett supertight spel. För mig passar det bäst av de tre, för det lämnar mer till mig som SL att reda ut. Vill jag spela one-shottig rymdskräck så är Mothership spelet. Vill jag spela rymdkampanjer väljer jag inte något av dessa tre spel.

Death in Space: lite osäker på hur jag skall placera det här spelet. Det är lite mer OSR:igt än Mothership, både i regler och genomförande. Med det menar jag att det är en hel del tabeller för att hjälpa upplevelsen i "rätt" riktning. Förutom praktiska saker som d20, etc. Förlagan är Knave, till en gräns. Också en skitsnygg bok, men inte min favorit av de tre.

Alien: stor tjock bok med snygga bilder. MYZ-regler. Varumärket som de andra ändå anspelar på. Personligen inte ett fan av det av anledningar som du kan läsa här. Har spelat det, kommer antagligen inte spela det igen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Death in Space är Alien innan de träffar på xenomorphen.

Mothership är Alien efter att de träffar på xenomorphen, samt Aliens.

Alien är alla Alienfilmer med extremt mycket serienummer kvar.

Vidare: Death in Space saknar helt skräckfokus. Det är slitet, nedtonat och lite weird. Mothership och Alien handlar däremot mycket om stress hos rollpersonerna. Death in Space har avsevärt smidigast regler. Mothership har (hittills) bäst äventyr (de är fantastiska!) men de kan nog konverteras till valfritt av de andra systemen ganska lätt. DiS är överlägset snyggast.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
En fördel med Mothership, förutom det som nämns ovan, är att det finns en hel del bra äventyr till spelet (både officiellt material och tredjepartsmaterial). Att spelet saknar officiell setting tycker jag mest är en fördel, men det kräver förstås att man skapar eget eller utgår från en befintlig setting (till exempel Alien, men inte nödvändigtvis).

Kännetecknande för Mothership är också att det är mycket kompakt rent grafiskt. Varje sida är sprängfylld med information. Jag föredrar en något luftigare formgivning, men det är förstås en fråga om tycke och smak. Ett särskilt plus är också att spelet innehåller flera riktigt smarta verktyg för att skapa eget material.

Alien har jag redan kommenterat i andra trådar, men sammanfattningsvis tycker jag att det är en snygg coffee table-bok med en drös riktigt torra Wikipedia-artiklar om settingen. Jag gillar verkligen genren (och särskilt den första filmen), men tycker inte att spelet stödjer det på ett tillräckligt intressant vis. Det är så mycket nördiga detaljer att det blir för lite Alien. Jag vill veta hur jag ska använda settingen, inte hur precis varenda fordon eller blaster ser ut. Kampanjkapitlet är dessutom riktigt platt.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det är just det som gör att jag föredrar Death in Space. Det är avskalat, farligt och skitigt men undviker den i mitt tycke ointressanta, kladdiga skräcken.
Skräcken är inte särskilt framträdande i spelet, men det finns en handfull varelser som definitivt går att använda för att skapa skräck-scenarios. Apsis Ape (s. 95) ser ut ungefär som en Alien-xenomorph som har fått lite päls på ryggen. Spelet har dessutom en formgivning som för tankarna till dödsmetall och skräckfilm. Det är dock mer avskalat och sobert (färre typsnitt) än i Mörk Borg. Soundtracket till DiS är ju, talande nog, synthigt, vilket väl illustrerar känslan som spelet förmedlar.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Kan inte rangordna då jag inte hunnit läsa DiS eller Mothership än, men Alien RPG tycker jag är riktigt bra. För den som gillar YZ-motorn så lyckas man här anpassa den väldigt snyggt till RP:s stress och till stealth-momentet a´la "katt-och-råtta-lek". Många framhåller att spelet mest funkar i sin cinematic mode, men efter att ha läst igenom kampanjen i Colonial Marines Operational Handbook så är jag rätt säker på att även kampanj funkar bra.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Har läst igenom Death in Space och måste säga att jag är väldigt imponerad. Det är inte många spel som jag mer eller mindre läser från pärm till pärm (och det gjorde jag inte riktigt med DiS heller ;) ) men med DiS var jag hela tiden nyfiken på vad som skulle komma på nästa sida. Snyggt, galet snyggt, välskrivet, fantasieggande och inte minst blir jag genast sugen på att spela det! Lagom omfång utan att vara torftigt, effektivt och aldrig långrandigt. Bra jobbat!!!!

Betyg: † † † † †
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag beställde det här spelet från Fria Ligan för flera månader sedan, men har ännu inte fått det. Självklart hörde jag till slut av mig och frågade varför och fick då svaret att de blivit tvungna att trycka en ny upplaga. Jag förstår att upplagans omfattning kan vara svåra att planera i förväg (det här är ju dessutom ett helt nytt spel), men flera månaders försening borde åtminstone ha kommunicerats någonstans (lämpligen via mail till berörda kunder). Noterade även att Alphaspel åtminstone tidigare hade ett par ex till försäljning, så jag ångrar att jag inte köpte från dem istället. Nu är jag faktiskt inte ens helt hundra på att jag får det fysiska spelet över huvud taget.
 
Last edited:

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag beställde det här spelet från Fria Ligan för flera månader sedan, men har ännu inte fått det. Självklart hörde jag till slut av mig och frågade varför och fick då svaret att de blivit tvungna att trycka en ny upplaga. Jag förstår att upplagans omfattning kan vara svåra att planera i förväg (det här är ju dessutom ett helt nytt spel), men flera månaders försening borde åtminstone ha kommunicerats någonstans (lämpligen via mail till berörda kunder). Noterade även att Alphaspel åtminstone tidigare hade ett par ex till försäljning, så jag ångrar att jag inte köpte från dem istället. Nu är jag faktiskt inte ens helt hundra på att jag får det fysiska spelet över huvud taget.
Det är ju såklart tråkigt men spelets release (utanför KS) var ju för ganska exakt en månad sedan, så flera månader försenat är det väl inte (än)?
Och varför är du osäker på om du ska få det öht? Har någon sagt att du inte kommer få det du beställt?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det är ju såklart tråkigt men spelets release (utanför KS) var ju för ganska exakt en månad sedan, så flera månader försenat är det väl inte (än)?
Och varför är du osäker på om du ska få det öht? Har någon sagt att du inte kommer få det du beställt?
Jag beställde spelet för flera månader sedan och det var också ett bra tag sedan jag såg det hos Alphaspel. Uppfattade svaret från förlaget som undvikande. Därav min undran. Det hade varit bra med info om hur det går med det andra trycket.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Förhandsbokningen släpptes för ca 2 månader sedan. Spelet släpptes för nästan exakt en månad sedan.

Vilken undran är det du har? Om du ska få spelet alls? Kontakta support@frialigan.se så får du nog ett bättre svar på det än här på forumet :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag gissar att brist på papper och problem med transporter fortfarande kan ställa till det för spelföretagen. Ligan borde kunna svara på om det faktiskt är så i detta fall.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Jag är övertygad om att så länge inte spelet skeppats än så går det utmärkt att be Fria Ligan att avbeställa och få tillbaka pengarna, och sen gå och köpa spelet på Alphaspel istället som fortfarande verkar ha sju exemplar inne, enligt sin hemsida.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag är övertygad om att så länge inte spelet skeppats än så går det utmärkt att be Fria Ligan att avbeställa och få tillbaka pengarna, och sen gå och köpa spelet på Alphaspel istället som fortfarande verkar ha sju exemplar inne, enligt sin hemsida.
Det är möjligt att jag kan göra det. Har ju dock fått PDF:n, alltså en del av produkten. Så jag inväntar leverans och hoppas på det bästa. Just nu har jag ändå inte tid att läsa en tjock bok, även om det hade varit trevligt. Om det är pappersbrist som är orsaken till förseningen, så vore det bra att få veta det. Det kan ju dra ut på tiden.
 
Last edited:

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,292
Jag väntar också på min förbeställda bok och mailade kundservice. Fick svar då (12/5) att det var mer förbeställningar än väntat och att det tar ca en månad för nya böcker att tryckas upp och skickas ut. Så kanske kommer de om nån vecka eller två?
 
Top