PROMOTION DEATH IN SPACE – BLUE-COLLAR SCI-FI RPG

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Grattis. Bra jobbat. Speciellt 3549 backare imponerar i en svensk kontext.

Topp 10 flest backare:

ProduktBackare
The One Ring
16 596​
Twillight 2000
8 073​
Flodskörden
5 843​
Varselklotet
5 600​
Väsen
3 944​
Bittermarken
3 585​
Death in space
3 549
Svärdets sång
3 399​
Trudvang Chronicles
3 273​
Mörk borg cult: Heretic
3 143​
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Just tagit en titt på Death in Space core rules-pdf:en som dök upp idag. Den ser riktigt grym ut. Stämningsfulla illustrationer. Schysst färgsättning. Föredömligt kortfattad text. Läslig trots vita bokstäver på svart bakgrund. Förefaller klart spelbart. Det enda som skaver för mig är korssymbolen som återkommer ungefär 7 miljoner gånger på pfd:ens 136 sidor.
 

Kroken

Veteran
Joined
23 Apr 2018
Messages
43
Tack! Ja svart bakgrund kan vara klurigt, men kändes värt för att få känslan rätt. Så bra att det funkar även på datorn.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det ser jäkligt coolt ut! Upptäckte detta spel alldeles nyss och går verkligen igång på konceptet ”blue-collar sci fi”. Det är precis det jag gillar med den första Alien-filmen.

Ser att ett par andra filmer nämns i introt, men hur likt är det Alien? Det är alltså inte främst varelserna jag tänker på, utan det andra fluffet kring. Alltså företagsintriger, rymdbaser, anställningar och rymden (vårt solsystem eller mer?).
 
Last edited:

Nion

Warrior
Joined
31 Jan 2020
Messages
305
Location
Göteborg
Det ser jäkligt coolt ut! Upptäckte detta spel alldeles nyss och går verkligen igång på konceptet ”blue-collar sci fi”. Det är precis det jag gillar med den första Alien-filmen.

Ser att ett par filmer nämns i introt, men hur likt är det Alien? Det är alltså inte främst varelserna jag tänker på, utan det andra fluffet kring. Alltså företagsintriger, rymdbaser, anställningar och rymden (vårt solsystem eller mer?).
Exakt det gillade jag också när jag såg om första Alienfilmen förra veckan. Så jag undrar helt enkelt samma grejer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
... hur likt är det Alien?
Av det lilla jag hunnit läsa får jag inte supermycket Alien-känsla. Death in Space är snarare ett flummigare och mörkare Firefly byggt på en OSR-grund. Regelboken innehåller en kampanjmiljö i form av Tenebris, ett krigshärjat stjärnsystem där bosättningar och grupper kivas om de få resurser som finns kvar. Min snabba bedömning är därför Death in Space hittat sin egen lilla nisch vid sidan av Aliens monsterjakt+kapitalism och Motherships kladdiga skräck.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Av det lilla jag hunnit läsa får jag inte supermycket Alien-känsla. Death in Space är snarare ett flummigare och mörkare Firefly byggt på en OSR-grund. Regelboken innehåller en kampanjmiljö i form av Tenebris, ett krigshärjat stjärnsystem där bosättningar och grupper kivas om de få resurser som finns kvar. Min snabba bedömning är därför Death in Space hittat sin egen lilla nisch vid sidan av Aliens monsterjakt+kapitalism och Motherships kladdiga skräck.
Okej, tack. Undertiteln ”blue-collar sci fi” signalerar ju någon form av klassperspektiv. Arbetarklass i rymden alltså. Finns det något om hur det är att vara anställd eller ha kontrakt? Är det ett företag man jobbar för eller hur funkar det?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Okej, tack. Undertiteln ”blue-collar sci fi” signalerar ju någon form av klassperspektiv. Arbetarklass i rymden alltså. Finns det något om hur det är att vara anställd eller ha kontrakt? Är det ett företag man jobbar för eller hur funkar det?
Jag har inte läst allt men har än så länge inte hittat någon specifikt om anställningar eller kontrakt. Rollpersonerna startar med ett rymdskepp eller en liten rymdstation. Upplägget för en kampanj kan vara intriger och maktkamp eller expeditioner till avlägsna platser. Mycket av spelets upplägg känns sedan närmast År Noll-liknande. Det finns till exempel regler för att reparera saker och för att uppgradera skeppet/stationen. Så långt känns klassperspektivet därför tydligare i Alien.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,220
Location
Stockholm
Det är ett spel som anknyter till DIY-traditionen inom OSR, och därför litar mycket på att gruppen skapar och formar sin version av spelet och settingen. Därmed kommer du inte hitta längre texter om företag, anställningar eller liknande, utan där lämnar vi utrymme till gruppen att bygga och definiera på det sätt man föredrar, och låter setting och spel definieras mycket genom t ex tabeller. Vi har dock beskrivit en default-setting, Tenebris, och definierat åtta företag och andra organisationer som man kan lägga in i sin kampanj och bygga vidare på. Och allmänt kan jag säga att företagen och arbetarna är något som varit helt centralt för oss när vi gjort spelet, men vi har med flit låtit mycket finnas mellan raderna med möjlighet till egen tolkning.

Just kontrakt är något som nämns på några ställen. Tanken är att kontrakt är något företagen annonserar ut. De förhandlas ofta av fack och kontrakt kan ibland också ges som en form av betalning. Kontrakt ingår t ex i en tabell för möjliga betalningar, tillsammans med saker som moduler till rymdskeppet, reservdelar och andra viktiga delar av spelet. Tanken är lite grann att kontrakt är motsvarigheten till det traditionella äventyrsspelandets "uppdrag", med en lite annan touch.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Spännande! Jag gillar, som sagt, verkligen konceptet ”blue-collar sci fi”. Har faktiskt aldrig hört begreppet förut, men man förstår direkt vad det är. Vilken sorts jobb är det man utför? Gruvbrytning och transporter eller är det även andra grejer?
 

drillowiz

Älskar spel
Joined
25 May 2015
Messages
19
Hittar inga andra trådar för DiS så ställer frågan här: Hur ser framtiden för Death in space ut? Finns det planer på fler officiella äventyr? Känns som spelet lite försvunnit lite under radarn trots att det inte var så länge sedan PDF:en gick ut till backarna.

Ska själv spelleda en kortare vända i DiS nästa år, vilket jag ser mycket fram emot. Tycker hela konceptet är skitcoolt, en desperat besättning som kämpar för att klara livhanken i ett nihilistiskt universum som räknar ned till sin egen undergång.

Spellista för dom som söker musikalisk inspiration:
https://open.spotify.com/playlist/5R40AwabC8P6UmaHtswK3u?si=1nYsVSCvTTGGO11VjcMYCg
 

Kroken

Veteran
Joined
23 Apr 2018
Messages
43
Hittar inga andra trådar för DiS så ställer frågan här: Hur ser framtiden för Death in space ut? Finns det planer på fler officiella äventyr? Känns som spelet lite försvunnit lite under radarn trots att det inte var så länge sedan PDF:en gick ut till backarna.

Ska själv spelleda en kortare vända i DiS nästa år, vilket jag ser mycket fram emot. Tycker hela konceptet är skitcoolt, en desperat besättning som kämpar för att klara livhanken i ett nihilistiskt universum som räknar ned till sin egen undergång.

Spellista för dom som söker musikalisk inspiration:
https://open.spotify.com/playlist/5R40AwabC8P6UmaHtswK3u?si=1nYsVSCvTTGGO11VjcMYCg
Vi har lite lösa planer på saker vi vill göra, i olika storlek. Jag sitter även och skriver på ett äventyr just nu som vi använde under speltesten. Och superkul att du gillar konceptet, det är en värld jag gärna stannar ett tag till i och arbetar med. Vi ska även försöka få ut en "third-party-license" snart så fler kan vara med och utöka universumet.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Death in space soundtrack är nu släppt. Finns även på andra platser men här är en länk till spotify.
det Här är nog ett av de bättre och mest stämningsfulla rollspels-OST jag hört.
 
Top