Nekromanti De Vilda Städerna

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Hur långt fram är arbetet och planeringen av denna modul? Kan man räkna med 2002? eller blir det ännu senare?

Sedan har ni (A&T) önskat förslag på städer...här kommer mina tre favorit städer som bör finnas med (bortsett från Tombstone då, som kommer i Arizona).

Abilene, Kansas
Cheyenne, Wyoming
Custer City, i närheten av indianernas heliga Black Hills

Bland annat står följande i boken "Lansens folk" av Henrik Larsson <B>"[...] Custer City, som senare kom att bli en av västerns mest laglösa städer. Denna kunde endast jämföras med Abilene i Kansas och Cheyenne i Wyoming där 'laglösheten blivit lag'."[/b]

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Bra initiativ att ta upp vilka städer du vill se:) Det hoppas vi att fler av er gör!

Vad gäller planeringen är det 2002 som gäller. Samtidigt har vi några funderingar på hur vi skall göra... Ni får mer än gärna ha synpunkter:)

Alternativ 1 - En stad i taget
Istället för att ge ut ett supplement med flera städer skulle man kunna ge ut en serie supplement med bara en stad i varje. Givetvis med kartor, bakgrund, slp:s och äventyr

Alternativ 2 - Flera städer, geografiskt utspridda
Här tar man tre Vilda Städer, baserade på hur vilda de är (t.ex. de tre du nämnde). De ligger tämligen långt ifrån varandra, så det kan bli svårt att hitta den röda tråden dem emellan...

Alternativ 3 - Flera städer, geografiskt samlade
Som exempel skulle man kunna ta flera av de vilda boskapsstäderna i Kansas (till exempel Dodge City, Abilene och Hays City). Blir mer sammanhållet och enhetligt, men inte lika varierat som att sprida ut dem...

Så vad säger ni? Vad vill ni se?

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Alternativ 1 - En stad i taget
Istället för att ge ut ett supplement med flera städer skulle man kunna ge ut en serie supplement med bara en stad i varje. Givetvis med kartor, bakgrund, slp:s och äventyr

Alternativ 2 - Flera städer, geografiskt utspridda
Här tar man tre Vilda Städer, baserade på hur vilda de är (t.ex. de tre du nämnde). De ligger tämligen långt ifrån varandra, så det kan bli svårt att hitta den röda tråden dem emellan...

Alternativ 3 - Flera städer, geografiskt samlade
Som exempel skulle man kunna ta flera av de vilda boskapsstäderna i Kansas (till exempel Dodge City, Abilene och Hays City). Blir mer sammanhållet och enhetligt, men inte lika varierat som att sprida ut dem..."


Jag skulle helst se att det blev alternativ 2... Det gör möjligheten att om några spelar i t.ex. Kansas, så är det lite svårt att få nytta av en modul med vilda städer i Arizona...de befinner sig på fel plats så att säga....och måste ta sig dit först....

Därför är en modul på 3-4 städer geografiskt utspridda vara ett mycket bra alternativ...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Om man inte skall släppa en modul över en stad, så är alt. 2 helt klart att föredra. Det ger en enhetlighet på ett helt annat sätt. Dessutom är ju kofösarstäderna i Kansas en grym kampanjmiljö!

Erkki
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Varför inte en variant av 3. Ta och kalla modulen Kansas och beskriv hela delstaten men med tyngdpunkt på några vilda städer. Då kan den bli er andra bok i en serie om de olika delstaterna.
 

don Larsson

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
67
Location
Örebro
De alternativ som faller mig i smaken är alt. 1 eller 3.

Ett supplement med utspridda städer skulle väl iofs inte vara helt fel det heller, men risken finns att man utnyttjar det mindre.

Om ett supplement behandlar tre geografiskt utspridda städer, t.ex. Abilene, Galveston och San Francisco, så finns det risk att de som bara gillar kofösningsmetropoler bara kommer att uppskatta Abilene-delen av supplementet. Då går ju Galveston och San Francisco "till spillo"... Hoppas det framgår vad jag menar!?

En fördelen med något mindre supplement som behandlar en enskild stad är att utgivningstakten kan bli något snabbare, något som jag tror många Western-fantaster skulle uppskatta :) Eller kanske inte?
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Varför inte räkna in Dodge City..

Skulle även kunna tänka mig lite information om gränsstäderna mot Mexico, typ Laredo. (Men de kanske kommer synas i både New Mecico & Arizona?)

Wille
 
Joined
17 May 2000
Messages
122
Location
Östermalm Stockholm
Riddarens förslag med att ha en stad per (då tunnare) modull är inte alls dumt! Då kommer något nytt oftare ut som man har och gotta sig åt. På så vis får man godbitarna lite då och då och de som spelar i ett visst territorium/delstat kanske för tillfället bara vill ha en stad där.
Tyvärr kan jag dock utan att veta det säkert anta att det är dyrare att trycka en tunnare modull, så som EN stadsmodull, än en hel bok. Start- och transportkostnader m.m. brukar väl göra att trycka stora (tjockare) saker är bättre ekonomiskt per tryckt sida.
Därför kanske det är bättre att ha två städer per modull men tre känns kanske lite i mesta laget utom då det gäller Kansasstäderna (boskapsstäderna). Det är roligare med tätare utgivningar…
Annars vore det mycket trevligt med EN vild stad var fjärde månad eller så…
Visserligen spelar jag hellre själv äventyr som utspelar sig i vildmarken än i en stad men vissa av era stadsäventyr har varit toppen (liksom nästan allt ni skriver).
 
Top