Nekromanti De vandödas baneman

Harff

Veteran
Hejsan alla...

Jag har en fundering. Jag är sugen på att skapa en RP som har utrotning av odöda som sitt mål i livet. Frågan är hur man utformar en sådan RP.
Det mest logiska skulle ju vara att göra en tempelriddare från någon av dem stora religionerna, men en magiker har även han tillgång till ett antal besvärjelser som han hjälpa i kampen mot vandöda. Jag tänker då på tex Förebud mot Vandöda s. 127 i M&M.

Frågan är helt enkelt.. Ska man gå den teologiska vägen, biotropiska vägen eller en special utformad väg för att skapa en trovärdig yrkesbana för en RP?

Skriv gärna en yrkesruta om ni har ett förslag på funderingen.

Avslagen_Cola

Warrior
Jag skulle nog låta honom gå efter mallen inkvisitor men även kanske skola honom i biotropi förutsatt att han inte är en jargisk inkvisitor.

Ett gott förslag är att låta honom vara thalaskier, där har de ju magiker som styr och då är det troligt att deras inkvisitörer kan lite dittan och dattan om magi, för att inte säga att de är riktigt duktiga.

Så alternativ religiös inkvisitor om han bor i religiöst land (eftersom han då kommer få lite mer resurser och sådär också) eller en thalaskisk magiker-inkvisitor med mer vetenskaplig och magisk inriktning.

Regmolar

Swashbuckler
Som tempelriddare kommer du ha en ganska "automatisk" motivation, men det skulle ju vara intressant med någon som gått den mer "vetenskapliga vägen". Vill du ge honom bra förutsättningar så kan du ju ge honom några övernaturliga egenskaper, kanske t.o.m. hitta på egna som passar. "Repellera vandöd" kan vara praktisk, fast då kan han bli ganska mäktig mot vandöda.

Om du vill ha en magiker så skulle jag säga en krigarmagiker först och främst riktad mot bio/ataxa/geo. Biotropi skadar dem och helar dig, ataxatropi låter dig använda helningsmagier som avståndsvapen etc. (inget annat avståndsvapen gör heller någon nytta) och geo gör så att du kan lägga till några ObT6 på din vapenskada (krossvapen är det som gäller)

Vill du ha effektiva religiösa metoder så är det jargisk inkvisitor (kors ger immunitet mot vandöda rang 3 och lägre, och du kan nog alltid få tag i lite heligt vatten, som ger dem Ob2T6 Trauma) som är effektivast, med en uppsättning välsignad utrustning (vapenvälsignelse ska gälla även för krossvapen, alternativt görs en ny för den om man nu är regelfreak). Dessutom ger den stora möjligheter, resurser kontakter. Ska du ha avståndsvapen så får du köra på slunga, kularmborst eller klubbpilar. Spjut av enhörningshorn var det någon som hade, fast det är kanske lite svårt att fixa...

Det mest effektiva vore nog en kombination av Daak och magiker, men då får du nog tänja lite på reglerna (görs lättast med sabrier). Orkar tyvärr inte göra en yrkesruta åt dig, men sig till om du fastnar för någon av idéerna så kanske jag förbarmar mig :gremwink:

PS: Näst bästa religiösa valet vore en zoriànriddare eller zoriànmunk, tror jag. DS

nordan

Swordsman
Jag skulle säga fri riddare i zorianordern. Då har man själv möjlighet att bestämma vad man vill göra med sin tid, och att utrota vandöda går i linje med religionen. Man har då tillgång till en bra stridskonst (visserligen huggvapen) och samorismen har inget emot magi (man kan till exempel ha studerat magi vid ett ashariskt magikergille).

Det bästa vapnet mot vandöda torde vara list och finess, inte en massa magisk boost (det funkar också, men men...)

Vad gäller magi så är stjärnfall att rekommendera, gör krosskada rakt av. Här är brytrisken avgörande.

Harff

Veteran
Jag funderade mer på en troende magiker. Lite för jag anser att bekämpning av vandöda som livsuppgift tillhör en religiös övertygelse. Vet inte varför, kan vara en fördom.

Jag tänkte först Daak inkvisitor som är den ultimata härkomsten, men det ger lite för stereotyp karaktär. Jag funderar mer på en krigarmagiker från Legio Colonan. främst då med rötter i huset Avarine. Som jag förstod texten så är det den magivägen som vetenskapligt och logiskt förbinder magi och religion.

Jag hoppades först på en Taup från ebhron, men eftersom Kabalaorden hatar religion så fick min RPs "livsfilosofi" komma före hans härkomst.

Så som jag troligen kommer utforma honom är en lite äldre krigarmagiker troligen vanar från Asharien. Inriktning biotropi först och främst. funderar att ha heliotropi också och i samråd med spelledare göra en besvärjelse som frammanar solljus på något sätt. har tyvärr inte grundböckerna i närheten så vet inte om det finns en sådan besvärjelse.

GlueBall_UBBT

Warrior
Eller så kan man vara en vanlig otroende person, som drivs av en personlig vendetta. Kanske har hans familj dödats av vandöda? Eller så har en vampyr stulit hans flickvän och gjort henne till en av de sina. Coolt kampanjupplägg för den delen.

Eller så drivs rollpersonen av sin fruktan för döden. Gör som du vill, låter bara så kliché med en tempelriddare.

nordan

Swordsman
Solstråle

Det finns en sådan effekt. Den skapar en solstråle som man kan modifiera med areaeffekt. Effekten heter just "solstråle" om jag inte missminner mig.

MovinGalt

Warrior
Annars är det väl en rätt cool idé att vara en f.d nekromantiker/dylikt som gått över till den "goda" sidan för att bekämpa vandöda. Livsfilosofin kan ju vara att man känner skuld för det man gjort tidigare, eller att man blev förråd av sin akademi (finns det ens för nekromanti?), en före detta assistent som tvingades fly eller så. Alltså att man gör det lite mer personligt istället för att vara en anhängare av den generella nekromanti-vandöda-hatar-inkvisitionen.

Fördelen med att vara en renegade är ju just att man kan alla processer, man känner motståndet och vet exakt vart, när och hur man ska slå för att göra så mycket skada som möjligt. Sen om det i sig väger upp mot en drös biotropiska besvärjelser rent skademässigt vet jag inte direkt, nekromantibesvärjelserna är ju inte att tänka på kanske, men det kan säkert modifieras som att vara minst lika bra. Eller så har man biotropi/religion utöver sina nekro-skills :gremsmirk:

Fungerar kanske bättre om man är på jakt efter nekromantiker, lågrangs-demoner, fasliga artefakter och dödskulter. Då är det ju ändå levande saker man slår på, och då kan ju nekromanti come in handy. Dessutom, kan man väcka upp folk själv och gå runt med en personlig armé och banka ondingar. För om det finns nånting som är effektivt mot vandöda, så måste de ju vara starkare vandöda. :gremcool:

/MovinGalt

nordan

Swordsman
Det behöver ju inte handla om "ont" och "gott" i bemärkelsen att vandöda är onda... som du säger i slutet av inlägget kan man ju använda vandöda till goda saker också. Det kan helt enkelt handla om att man vill rädda sitt eget rykte som "god" nekromantiker genom att motverka sådana som använder vandöda till negativa saker. Kanske hotar en elak mob att förstöra all nekromantisk verksamhet om din mindre moraliske kollega verkställer sina mindre hederliga planer med sina vandöda. Det är upp till dig att visa att nekromantiker faktiskt är snel hest.