Nekromanti De olärda lärda (ev. SPOILERS)

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Jag har spelat med två olika grupper och i båda grupperna har stora resar som kan leverera stor skada och ta mycket stryk varit de viktigaste karaktärerna. Utan dem hade båda grupperna sannolikt åkt på betydligt mycket mer stryk.

Däremot har de lärda, antingen magiker, häxjägare och dylikt inte bidragit lika mycket vilket är lite tråkigt.

En sak som vi noterat är att de "lärda" ofta satsat på en offensiv magisk förmåga tillsammans med en grad i magikerskolor eller eventuellt en bastardmagiker med någon stridrelaterad förmåga.

Ingen har valt "Lärd", "Häxsyn" eller några andra sådana förmågor. När vi sedan spelat har de stått som fån framför magiska dörrar, runor och kilskrifter. Även om de är erkända magiker i Ordo Magicas, vilka verkar inrikta sig nästan uteslutande mot utforskning av Davokar, kilskrifter och magiska artefakter, kan de inte ens identifiera kilskriften som Symbarisk utan "Lärd". De kan inte känna igen ett föremål som magiskt, trots att de sannolikt sett flera såna föremål på gillet.

Vi har diskterat detta inom gruppen och vi vill ändra på det här på något vis. Har man studerat hos ett magikergille ska man kunna känna igen skrifter på olika språk, känna igen Symbariska/barbariska föremål. Med hjälp av kataloger, uppslagsverk och beskrivningar kunna tyda och tolka olika symboler. I "Döda drömmar grav" vandrar de förvirrade runt och får läsa anteckningar från andra i OM som tytt mosaiker och runor.

Men samtidigt får det inte bli för lätt. Så en tanke är att utan hjälpmedel kan man till exempel identifiera kilskrift och värdefulla föremål från den Symbariska eran, men inte tyda eller förstå vilka krafter som finns i föremålen. Har man däremot med sig en ordbok kan man tyda vanliga tecken, men kanske inte kunna läsa ut namn och platser.
Men om man har förmågan Lärd kan man tyda dem utan att behöva ha med sig ordböcker osv.


Vad tycker ni? Borde man som någon som spelar "utbildad" ha valt "Lärd" direkt? Borde man "få" förmågan när man spelar typ Ordo Magica magiker?
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Jag har låtit ordensmagikern i min spelgrupp förstå sig på runor som har specifikt med magi att göra, eller som är magiska i sig själva. Dock med en del negativa modifikationer. Men är man inte utbildad i det symbariska språket och dess runor osv. så får man bara ut grundläggande information. Det samma gäller såklart de andra magiskolorna.
Jag har dock en krigare som är lärd i gruppen, och hon kan förstå klart bättre än magikerna när det kommer till de gamla språken.

Men jag förstår problemet. Det kan kännas begränsande att inte kunna berätta allt för spelarna osv. men det är ju också en möjlighet för dig som spelledare att göra mystiken kring symbar ännu mer påtaglig. Ibland kanske du kan byta ut viktig skrift mot bilder om du känner att det behövs, men annars skulle jag låta spelarna stå sitt kast. Med lite tur kanske en av dina spelare inser att det kan vara bra att kunna förstå sin omgivning bättre och därmed tar och blir Lärd!
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Så som jag har kört det i min grupp är att alla får veta lite. Det vill säga att om de hittar några symbariska artefakter så säger jag till alla att den är väldigt gammal, och antagligen från Symbar eller liknande. Men om de ska avgöra vad den är värd, om den är äkta eller vad det står på den? Det överlåter jag till personer med Lärd.

Så som jag resonerar med Lärd, Häxsyn och Monsterkunnig är att bra förmågor att ha. Och därför tycker jag att personer som vill spela en sådan person ska tänka på det. Att låta folk få ersätta dem med förklaringen "han borde ju kunna det för att", det tycker jag att man gör förmågorna värdelösa och om du skulle ha en person som vill spela lärd och ha förmågan Lärd. Då stjäl du hans grej.

Men enklare saker som att identifiera att "Ja, det verkar vara symbariska" eller "Den verkar skitgammal" eller "Konstigt att den har överlevt i den här fuktiga grottan så länge...". Det kan jag bjuda på. Men vill de veta vad det står, eller vad artefakten gör? Skaffa förmågan. Jag skulle aldrig låta en spelare få göra 1t6 extra i skada bara för att den säger att ens karaktär råkar vara en extra arg person. Skaffa Bärsärk då...

Edit: Jag låter dock spelarna få kunna ta med sakerna för att låta någon med förmågan få lösa det åt dem. Tex att man far till Tistla Fäste och låter dem värderas där. Men då får värderaren en avgift så klart. Kanske rent av en procentuell avgift. Har vid ett par tillfällen låtit spelare få lösa problem, som vissa problem med papper i Vildjurets Märke, få gå till nån alkemist för att låta dem göra det åt dem. Men att gå till någon annan finns också då risker som "Nej, den är bara värd 1 dal. Om du vill kan jag köpa den av dig för det." Och så råkar den vara värd 100 daler. Finns alltid en risk att bli lurad...
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Ydram;n66381 said:
Så som jag resonerar med Lärd, Häxsyn och Monsterkunnig är att bra förmågor att ha. Och därför tycker jag att personer som vill spela en sådan person ska tänka på det. Att låta folk få ersätta dem med förklaringen "han borde ju kunna det för att", det tycker jag att man gör förmågorna värdelösa och om du skulle ha en person som vill spela lärd och ha förmågan Lärd. Då stjäl du hans grej.
Bra poänger, verkligen. Det verkar som att du hanterar lärd på samma sätt som jag. Det som fick igång diskussionen i min grupp var att i äventyret "Döda drömmars grav" behöver man ha Lärd för att känna igen kilskriften som Symbarisk, det tycker jag är överdrivet. Jag lät RP:erna känna igen skriften grundat på att de sett samma typ av tecken på monument och artefakter i Tistla Fäste, genom ett slag på Listig. Däremot har de ingen aning om vad det stog, det måste de studera för att lära sig.

Det jag skrev om att känna igen magiska föremål behöver jag nog förtydliga lite. Men det hinner jag inte nu, får ta upp den tråden lite senare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,513
Bara låt magikerna veta saker de borde veta.
 
Top