Nekromanti De odödliga

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Här kommer en rapport från den kampanj jag spelade under jullovet tillsammans med Elin, Jenny, Lloyd, och Wera.

---

Först en sammanfattning av plotten: De fyra rollpersonerna är ptoleméer i Alexandria c:a 300 f.Kr. De är medlemmar av en kult som dyrkar Anubis och tänker använda hans svarta magi för att bli odödliga. Jenny och Elin spelar make och maka, respektive. Kampanjen utspelar sig sedan under fyra spelmöten med 500 års mellanrum, i olika delar av den antika och medeltida världen.

Handlingen kretsar kring Jennys och Elins rollpersoner. De har ett ganska problematiskt äktenskap. Jenny har en tendens att ge sig av på långa resor (vi talar flera sekler, här) utan ett ord och sedan återvända och förvänta sig att allt ska vara "välkommen hem", glada miner och familjeliv. Elin reagerar genom att vara otrogen för att göra sin make avundsjuk och kanske få en reaktion ur honom.

Ovanpå denna äktenskapskonflikt ligger en religiös konflikt symboliskt överlagrad. Elin dras allt djupare in i Anubiskulten, samtidigt som Jenny allt mer börjar söka sig till mer tillfredsställande trossystem.

En avgörande vändpunkt, när de två konflikterna sammanflödar, blir när anubiskultens chefsprofet tillkännager att han och Elin utsetts av guden till att sätta dennes son till världen. Elin accepterar detta kall, varvid Jenny bryter totalt med kulten och sin fru, konverterar till kristendomen och ger sig av, men inte utan att dräpa den profet som hans fru svikit honom med.

Berättelsen avslutas i Jerusalem, då resultatet av Elins heliga förening växt upp till en ung man. Jenny anländer nu till staden som korsriddare, och blir snart varse att hans fru bor där med sin son, döpt till Kymaros, som önskar hämnas mordet på sin far. Det bestäms att Elin ska offra Jenny till Anubis som en symbolisk handling, som skall vara startskottet på Kymaros färd mot att bli en odödlig gudakonung och styra världen i Anubis namn. Elin visar sig dock oförmögen att mörda sin make, och i det avgörande ögonblicket sticker hon istället kniven i sig själv. Detta får hennes son, som trots att han är en odödlig gudason hyser en väldigt mänsklig kärlek för sin mor, att bli smått tokig och springa iväg, för att aldrig synas till igen.

Jenny tar i äkta Romeo och Julia-stil livet av sig strax efter sin fru. De möts i dödsriket, där de ställs inför ett val mellan att följa med Anubis eller Jesus. De hade kunnat gå åt varsitt håll, men väljer att tillsammans gå med Jesus, efter att Jenny frågat "Jag följde dig i livet. Följer du mig i döden?"

---

Nu till det formella. Jag valde avsiktligt att inte planera särskilt mycket inför kampanjen. Jag ville nämligen hålla den öppen för spelarinflytande och pröva mina vingar som improviserande spelledare. På det stora hela var resultatet bra, tycker jag - hela den centrala plotten drevs ju i stort sett fram av två av spelarna - men några problem ådrog sig min analytiska uppmärksamhet.

Första spelmötet gick väldigt hackigt. I pausen beklagade jag mig över att spelarna inte var drivande, som jag hade bett dem om. De försvarade sig med att de, karaktärsspelare som de är, behövde tid för att komma in i sina karaktärer. Jag tyckte att detta var en lite orättvis inställning. Trots allt lämnade den ju mig, spelledaren, i situationen att dra hela lasset självt. Om jag kan höfta fram spelledarpersoner med agendor utan att ta mig tiden att sätta mig in i deras psyken, varför skulle inte spelarna kunna göra det? Jag tyckte mig hos spelarna uppleva en underförstådd arbetsfördelning mellan spelledaren, som erbjuder Plotten, och spelarna, som erbjuder Karaktärsgestaltningen - precis den typ av traditionalistisk tudelning som jag ville komma ifrån.

Hur som helst fick kampanjen lite fart och jag lämnade dessa funderingar därhän. Efter tredje spelmötet fick jag dock lite feedback av Elin, som i stort sett gick ut på att jag inte ansträngde mig när jag gestaltade spelledarpersoner. Jag tenderade att falla tillbaka på stereotyper och schabloner, och det blev inget liv karaktärerna.

Det här är ju bra feedback i sin egen rätt, men när jag funderade mer på det så insåg jag en annan sak: hennes kritik var en slags spegelbild av den kritik jag hade framför mot dem under första spelmötet. Jag hade ju klagat på en brist på aktiva bidrag till berättandet, och de hade försvarat sig med sitt behov att få känsla för rollpersonerna. Nu var det jag som anklagades för att inte ha känsla för mina spelledarpersoner, och när jag tänkte på det, så insåg jag att jag kunde ge parallella skäl till detta: jag hade haft bråttom med att göra mina karaktärer till plot-generatorer, och hade därför använt knepet att skapa dem som stereotyper för att snabbare få in dem i handlingen och ge dem en plats där. Detta skedde dock till priset av att det var svårt att sympatisera med dem som verkliga karaktärer.

Är detta då en fundamental, ofrånkomlig dikotomi: mellan karaktärer som opersonliga plotredskap och karaktärer som långsamt upparbetade individer som man kan hysa personliga känslor för? Jag vet inte. Vad säger ni? Om så är fallet så kan man dra slutsatsen att man inför varje kampanj måste avgöra var på skalan mellan de två ytterligheterna man ska placera sig.

/Kalle
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Hjärtan, favoritögonblick osv osv.

Hrmm... å andra sidan så hade första spelmötets kritik inte lika mycket att göra med att vi ville att du skulle dra plotten (från min sida i alla fall, jag kan inte tala för alla andra) som att vi inte kände att vi kunde starta ordentligt. Nästan hela första mötet var en fest, liksom, och under den presenterades en hög med plotkaraktärer som fick mig att tänka "Ah, vad coolt, det här kan jag göra något av. Astack! :gremlaugh:" men innan festen ens var slut fick vi höra att vi inte drev nog mycket, och det satte i alla fall mig lite ur balans. Det kändes mycket som om inledningen inte ens var till hälften avklarad. Nåja. Den diskussionen har vi haft.

DEUS VULT, för övrigt, det var tokhärligt att få spela fanatisk, speciellt som frugan var fanatisk åt andra hållet. Jag tycker att storyn blev en riktigt, riktigt bra serietidning, och du ska ha -mycket- cred för en hel del galna plottwists som i alla fall jag inte egentligen hade väntat mig - en del för att jag inte trodde att du skulle ta till så klassiska saker och en del för att de helt enkelt var häftiga och förvånande. De klassiska saker du drog till med (eller i alla fall inte originella - Longinus och en översteprästinna som ska bära gudens son framför allt) gjorde du så tokbra att de mest kan sägas vara en måttstock på HUR man ska göra när man använder dem. Longinus var stjärnan bland dina SLPs.

"Sluta korsfästa folk va? Det är inte snällt!"

De två ögonblick som jag fann mest häftiga var givetvis scenen i dödsriket - den vill jag rita - och så när vi haft den där sista scenen som en hel familj i kyrkan vid Golgatan och en page kommer inspringandes.

"Riddar Kyris" inleder han, och det enkla tilltalet berättade två saker för mig - ett: riddare. Det hade jag nästan glömt bakom korsfararetiketten, och sedan kastade det tillbaka mig till den riddarromantik jag tyckte så mycket om på lajv när jag var yngre, och som gjorde att jag alls ville lajva i första taget. Helt enkelt ett ögonblick jag tyckte om.

Kort sagt var det här en mäktig och häftig historia, det är både synd och inte att den var så kort. Synd därför att det var kul att spela, inte synd eftersom fokuset då faktiskt fick ligga mer på berättelsen än på karaktärerna - man hade inte tid att komma in i karaktären ordentligt, och fick då plocka in saker i karaktären från historien istället för att göra åt andra hållet, som väl jag är mer van vid.

För att besvara din fråga - nej, jag tycker inte att det är antingen eller, det går att göra rollpersoner som plot devices lika mycket som det går att göra SLPs. Aunisis tex, han hade varit en plot device-person om det här hade varit en serie.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Hjärtan, favoritögonblick osv osv.

Tack för alla snälla ord. :gremblush:

du ska ha -mycket- cred för en hel del galna plottwists som i alla fall jag inte egentligen hade väntat mig - en del för att jag inte trodde att du skulle ta till så klassiska saker och en del för att de helt enkelt var häftiga och förvånande. De klassiska saker du drog till med (eller i alla fall inte originella - Longinus och en översteprästinna som ska bära gudens son framför allt) gjorde du så tokbra att de mest kan sägas vara en måttstock på HUR man ska göra när man använder dem.
Tack tack. Jo, en av principerna bakom den improvisationsskola som förespråkas av bl.a. Keith Johnstone och som jag inspirerats lite av lyder: "stop trying to be clever". Ofta blir det bättre om man kör på en uppenbar och kanske inte helt originell idé, än om man anstränger sig för att krysta fram något jättesmart. Klyschorna är klyschor av en anledning, liksom.

Det är lite av en "improvisationens zen": Less is more.

För att besvara din fråga - nej, jag tycker inte att det är antingen eller, det går att göra rollpersoner som plot devices lika mycket som det går att göra SLPs. Aunisis tex, han hade varit en plot device-person om det här hade varit en serie.
Ah, du missförstod mig. Diktomin är inte mellan rollpersoner och spelledarpersoner, utan mellan personer (vilka som helst) som plot devices och personer (vilka som helst) som levande karaktärer.

/Kalle
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Re: Hjärtan, favoritögonblick osv osv.

För att besvara din fråga - nej, jag tycker inte att det är antingen eller, det går att göra rollpersoner som plot devices lika mycket som det går att göra SLPs. Aunisis tex, han hade varit en plot device-person om det här hade varit en serie.


Ah, du missförstod mig. Diktomin är inte mellan rollpersoner och spelledarpersoner, utan mellan personer (vilka som helst) som plot devices och personer (vilka som helst) som levande karaktärer.
Nja, jag tycker inte att jag missförstår dig, men jag tror att vi pratar förbi varandra lite, eftersom jag formulerade mig lite kasst, ursäkta för det. Jag använde "rollperson" och "slp" eftersom jag automatiskt tänkte mig "rollperson" som levande karaktär och "slp" som plot device, som sagt, fel av mig.

Jag tror att det är lättare att göra antingen eller, men att det blir bäst om man gör både och. Specificera lite vilken slags motivering du vill ha så blir det nog lättare. Vad är problemet som du ser det?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Är detta då en fundamental, ofrånkomlig dikotomi: mellan karaktärer som opersonliga plotredskap och karaktärer som långsamt upparbetade individer som man kan hysa personliga känslor för?
Nej, regeln ser snarare ut såhär: »Bra plotverktyg; individuerad och djup figur; konstruktionssnabbhet: välj två«.



/Feliath — koncis
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Re: Hjärtan, favoritögonblick osv osv.

Först: kampanjen verkar ha varit ascool, jag är avis. :gremgrin:

Ofta blir det bättre om man kör på en uppenbar och kanske inte helt originell idé, än om man anstränger sig för att krysta fram något jättesmart. Klyschorna är klyschor av en anledning, liksom.

Det är lite av en "improvisationens zen": Less is more.
Det här är jag villig att skriva under på. När det gäller improvisation i grupp så är det ju fråga om att ge impulser och ta emot impulser. Visar man lite tydligt vart man är på väg (väljer ett klassiskt motiv) så är det ju lättare att förvalta den situationen; man förstår var det är tänkt att leda och kan helt enkelt "spela med". Det behöver ju inte innebära att man är nickedocka - den som är mottagare för impulsen kan ju lägga en twist på den om man får en idé som passar in. Vips blir det så fint så. I teorin i alla fall. :gremsmile:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Tummen upp[OT]

Jag tänkte bara säga att det var mycket bra skrivet. Det är få spelrapporter jag orkar läsa och det var av en slump som jag kollade på den här. Intressant reflektion kring spelmötet.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Kjamar!

Jag var otroligt nöjd med den här kampanjen, över settingen, över romansen, över allt badande och grejer. Och jag är nöjd över att vera började spela bordsrollspel.

En stor bunt kramar till dig Kalle.

I bland har du en helt underbar fingertoppskänsla för dramatik, och sköna karaktärsgestaltning. Älskade min son.

Älskade slutscenen både då Anubis-Ur faller på knä på Golgata och efterspelet efter döden. Kickass. Du är så bra.

Bara så du vet har jag, Jenny och Wera obcessat över kampnjen i en vecka nu online och återberättat en massa för olika offer.


Är detta då en fundamental, ofrånkomlig dikotomi: mellan karaktärer som opersonliga plotredskap och karaktärer som långsamt upparbetade individer som man kan hysa personliga känslor för? Jag vet inte. Vad säger ni? Om så är fallet så kan man dra slutsatsen att man inför varje kampanj måste avgöra var på skalan mellan de två ytterligheterna man ska placera sig.
Nej. Som sagt det kan finnas en lägre uppstartsträcka med att gestalta en karaktär bra än att hänfalla till en sterotyp, men detta kan kombineras med att ha ett par inplanerade punkter i början som man tänkt igenom före och som man kan spela ut innan karaktären blivit självgående.

I övrigt håller jag med resten. Bra gestaltade karaktärer är bra plotredskap.

Angående ditt sätt att gestalta tror jag en del av de som det ibland faller på är överspel. Du gestaltar galen överstepräst så pass excentriskt att det nästan blir parodi varpå scenen har svårt att bära dramatiskt.

Din gestaltning av slps skulle nog bli bättre av att du spelade aningen mer low key. Less is more liksom. Lite av det gjorde Longius (också oerhört skön) och Anubis-Ur till bra karaktärer var att du inte tog i ända från tårna utan höll dem på en ganska mänsklig skala.

Men kampanjen förtjänar du grymt många kramar för.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
HEROIIIN!

Tack för allt beröm. Det är oerhört glädjande att höra. Det finns tillfällen då jag kan känna att spelledandet är mer av ett jobb än en förströelse, och då är det skönt att veta att det iaf verkar vara ett jobb jag gör hyfsat bra.

Jag skulle dock vilja nyansera det hela en smula. En spelledare gör inte ensam en kampanj, speciellt inte en om den avsiktligt och uttryckligen är spelardriven. Kampanjen hade inte kunnat bli vad den var utan er. Ge er själva en klapp på axeln, också :gremsmile:

Din gestaltning av slps skulle nog bli bättre av att du spelade aningen mer low key. Less is more liksom. Lite av det gjorde Longius (också oerhört skön) och Anubis-Ur till bra karaktärer var att du inte tog i ända från tårna utan höll dem på en ganska mänsklig skala.
Ja, det låter rimligt. När det gällde Kymaros/Anubis-Ur ansträngde jag mig också mer, för jag ville verkligen att han skulle vara mänsklig, att man skulle kunna förhålla sig till honom som en människa, eftersom han var ganska central för plotten i hela sista äventyret. Jag ville att du, i den utsträckning det nu är möjligt med en nyintroducerad SLP, skulle kunna tänka, "det här är min son", oavsett vad nu det innebar för dig.

/Kalle
 
Top