D&D De nya regelböcker till 5e släpps 21 maj 2024

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Vad är det som läckt ut om vad de egentligen reviderat? Jag spelar ju inte ens 5e så jag lär ju inte köpa det, men lite nyfiken är jag ju ur designperspektiv.
Läckt ut är inte rätt ord; de har varit öppna med vad de jobbar med, och just nu är den åttonde UAn med bara ändringar inför DnD24 ute.

Några saker, jag har följt det här med ett halvt öga så ta det med en nypa salt:
- "raserna" ses över; alla får +2 i en och +31 i en grundegenskap.
- klasserna gås över, några mer än andra (krigare, munk, utbygdsjägare tror jag får mest kärlek).
- knep blir standard.
- besvärjelser gås över, en hel del småpill.
- CR ändras inte, men många monster från säg CR4 blir betydligt hårdare. Monster kommer inte heller ha spell slots, utan bara "X spells per day".
- allmän strömlinjning.
- PHB skrivs om från grunden med fokus på att hjälpa nya spelledare. I detta ingår ett bassystemt som kallas "bastion system".

Rätta mig om jag har fel eller missat något stort.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,999
Location
Ett häxkräl
Läckt ut är inte rätt ord; de har varit öppna med vad de jobbar med, och just nu är den åttonde UAn med bara ändringar inför DnD24 ute.

Några saker, jag har följt det här med ett halvt öga så ta det med en nypa salt:
- "raserna" ses över; alla får +2 i en och +31 i en grundegenskap.
- klasserna gås över, några mer än andra (krigare, munk, utbygdsjägare tror jag får mest kärlek).
- knep blir standard.
- besvärjelser gås över, en hel del småpill.
- CR ändras inte, men många monster från säg CR4 blir betydligt hårdare. Monster kommer inte heller ha spell slots, utan bara "X spells per day".
- allmän strömlinjning.
- PHB skrivs om från grunden med fokus på att hjälpa nya spelledare. I detta ingår ett bassystemt som kallas "bastion system".

Rätta mig om jag har fel eller missat något stort.
Just det, en rätt stor grej är att 2014-böckernas fluff är grundade i Forgotten Realms, medan 2024-böckerns fuff kommer att utgå från en multiversum-setting. Rollfigursfolk och monster kommer att bli mer generiska, helt enkelt, och spelet kommer att trycka mer på "spela vilken värld du vill, och alla DnD-världar sitter ihop".
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Rollfigursfolk och monster kommer att bli mer generiska, helt enkelt, och spelet kommer att trycka mer på "spela vilken värld du vill, och alla DnD-världar sitter ihop".
Då vet jag en rollspelare som blir nöjd (som inte hittade det den sökte i Drakar och Demoner)! :)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,955
Location
Örebro
- PHB skrivs om från grunden med fokus på att hjälpa nya spelledare. I detta ingår ett bassystemt som kallas "bastion system".
Just bastion systemet tycker jag är ett bra tillägg. Nu har jag bara skummat vad som står om det, men jag gillar att det blir en tydligare del av reglerna. Är det något som en vän till mig tjatat om är det just regler för att bygga ett eget tillhåll.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Alltså, poängen var inte att jag inte kunde föreställa mig sätt att skriva nu5e eller 5e.5 på. Poängen var att jag undrade hur man kunde få för sig att det skulle funka att inte ge det en ny siffra eller någon variant därav. Men WotC är väl kanske inte berömda för sin goda kontakt med verkligheten i alla lägen.
Tvärtom tycker jag detta är ett sällsynt exempel på insikt från deras sida. (Även om jag personligen inte gillar den, och tycker det är en irriterande trend i stort).

Men det är svårt att ha edition wars när alla är förvirrade över vilken edition de bråkar om =D
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Oops, de kanske måste göra lite backtracking där...
Jag kan inte låta bli att tycka att några blev orimligt upprörda över detta i den tråden. Herregud, "Mutant Ad Astra", "Partisan" et alles, vad är väl några datum hit eller dit? :D
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
563
Location
Uppsala
Läckt ut är inte rätt ord; de har varit öppna med vad de jobbar med, och just nu är den åttonde UAn med bara ändringar inför DnD24 ute.

Några saker, jag har följt det här med ett halvt öga så ta det med en nypa salt:
- "raserna" ses över; alla får +2 i en och +31 i en grundegenskap.
- klasserna gås över, några mer än andra (krigare, munk, utbygdsjägare tror jag får mest kärlek).
- knep blir standard.
Seriöst förvirrad. Vad är "knep"??

- besvärjelser gås över, en hel del småpill.
- CR ändras inte, men många monster från säg CR4 blir betydligt hårdare. Monster kommer inte heller ha spell slots, utan bara "X spells per day".
- allmän strömlinjning.
- PHB skrivs om från grunden med fokus på att hjälpa nya spelledare. I detta ingår ett bassystemt som kallas "bastion system".

Rätta mig om jag har fel eller missat något stort.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Reglerna för bastioner redan från grad 5 verkar lösa ett problem för min järnåldersfantasy: hur spelarna kan komma i besittning av en egen storgård, när nu storgårdarna är lika viktiga för nordisk järnåldersfantasy som städer och borgar är för sagomedeltiden.
 
Top