Nekromanti De mest intressanta platserna i Kejsardömet

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Vilken skulle ni säga var de mest intressanta platserna i det jargiska kejsardömet? Lista gärna de tre mest intressanta. (Har ni fler kan dessa naturligtvis bifogas också). Vill bara säkerställa att jag inte missar något till den nya boken som jag skriver om Kejsardömet.

- Carl Johan

"Inför Daak den allsmäktige och hans heliga skrift, ljusbringaren, helgonen och kejsarens nåd lovar jag att skydda Allsmäktiges tro och besegra kyrkans fiender, hedra de sju sakramenten, vara Kejsaren trogen, skydda den svage, stå upp mot orätt, skapa fred, och att alltid ha Kejsardömets bästa inför ögonen. Så hjälpe mig Daak och helgonen."
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Ojj ojj ojj, nu var det länge sedan jag läste om jargien eller spelade eon.


-Riktigt ingående i tibara med vilka ordnar och prästeskap som finns där. och beskrivningar på trevliga basilikor
!VIKTIGT!(!!!Och en fin mystisk förklarning på varför tempelberget är både biotropiskt och nekrotropiskt högmagiskt!!!) !VIKTIGT!
-Dom där så stark beryktade underjordsgrottorna i maulio som trors vara gräva av insektoiderna i urminnes
-Den föbjudna staden i daval
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
En plats som jag är intresserad av är gärnsen mellan Jargien och Drunok. Jag har ett äventyr som utspelade sig där. Det var en högt uppsatt militär i den Jargiska armén som klädde ut sina soldater till Drunokbor och lät dom anfalla den Jargiska hären som hade sitt vinterläger i området. Allt för att han ville starta krig mot Drunok och att han var rastlösa och uttråkad. Rollpersonerna hamnade såklart mitt i allt detta och fick träffa Drunoks kung vid ett tillfälle.

Så, därför vill jag se gränstrakten till Drunok mer i detalj.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Jag har för mig att Lothian är präststyrt. Om det är så vore det oerhört intressant att få beskrivet - vad har drivit fram etablerandet av kolonin?

En vettig användning av Tharkas vore guld värd. För mig framstår det som helt barockt att ett område som delvis enligt kartorna klassas som "stepp" är obebott.

Detta sagt, så är det som jag egentligen vill se i modulen rejält med fakta omkring provinsernas relationer till varandra, deras härskare, dessas mål och vilka möjligheter till intriger som finns mellan dem.
Vad tillåter Jargus att, trots att han beskrivs som ointresserad, härska utan att ifrågasättas?
Vilken relation har kyrkan till staten ute i provninsen?
Hur kommer det sig att abott i ett fjärran kloster (i sardan) kan kontrollera fursten i en angränsande provins, och hur ser Sardans egna furste på saken?
Hur fungerar kurirorganisationerna, och vem läser breven? Vilken påverkan har tryckpressen haft, och vilka kontrollerar den?

Politiska intriger är i min mening det bästa som finns, så jag är biased, men dock. Mer sådant!
 

Durin

Veteran
Joined
15 Jul 2001
Messages
72
Location
Stockholm
* Tibara! Mycket info om hur Aboraten styr och ställer i provinsen, jag kan tänka mig att tibara har lite särställning som "Stat i staten". Lite Vatikanstaten-style liksom. Gärna en bra Tibara-karta, med alla feta katedraler, mosaikbeklädda torg med helgonnamn och monument över kyrkans stora hjältar. Kort och gott, Tibara är en plats där man kan känna historiens vingslag på minsta bakgata (eller det är så jag föreställt mig det) och det vore kul om det märktes i texten!

* Athor. Jag har alltid föreställt mig den staden som en perfekt äventyrsplats. Den har ett gäng religiösa ordnar, den ligger i bergen, som en sista utpost mot vildmarken. Perfekt ställe för både intriger, mystik och mera actionspäckade äventyr.

En sak som jag kom på (som dock inte är en specifik plats) är att det även vore intressant att se lite små kulturella skillnader provinserna emellan. Kejsardömets provinser var väll i stort sätt allihop egna riken tidigare? Det skulle göra Jargien väldigt levande och realistiskt att fortfarande se små spår av dessa länders kultur hos invånarna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det finns enorma mängder intressanta platser, men av rent egoistiska skäl föreslår jag följande:
De nordvästra gränsmarkerna mot Kamor.
Davos.
Gränsen mot Drunok.
 
G

Guest

Guest
Daval - Självklart intressant. Jag tvekar inte på att du kommer att göra avdelningen med Daval utförligt då det är en så pass stor metropol. Ta gärna med olika kvarter, slum, medelklass, överklass, militärdistrikt, hamn, den förbjudna kejsarstaden osv.

Tibara - Precis som Daval är det väll ingen risk att vi inte kommer få ny och spännande information om Tibara. Men det känns ändå som det, tillsammans med Daval, viktigaste området i Jargien.

Kuststäderna - Lagath, Morus och andra stora hamnstäder. Framför allt Morus som till stor del liknar den gamla romerska staden Ostia, är i alla fall för mig en väldigt intressant plats.

Landsbygden - Tro det eller ej, men jag vill veta hur landsbygden och "den stora övriga delen" av Jargien ser ut. Typiska byar, gårdar, gods osv. Man måste ju kunna få sig en bild av hur "det där godset tillhörande den nyligen pensionerade veteranen" ser ut.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Tarkas (OT)

En vettig användning av Tharkas vore guld värd. För mig framstår det som helt barockt att ett område som delvis enligt kartorna klassas som "stepp" är obebott.
Tarkas är väl bebott av stammar nomadiska av östzhaner? (vill minnas att Ymir i strävan att utöka antalet länder i Mundana också föreslog en stamfederation av sådana där).

Man kunde dock ha kommenterat just det området mer i Fenix-artikeln om Tarkas, tycker jag.

... och nu när jag tänker efter, poppar brottstycken av en text där det nämns riken i Tarkas krossades av jargiska korsfarare under krigen, och jag hoppas att det inte bara är något som jag hittat på, för det är något som talar om att det faktiskt finns en viss dynamik i Mundanas historia.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Hm, svårt... men överst står nog

*Någon av kolonierna (helst den mest avstickande - någon nämnde väl ett präststyre i Lothian?)

*Staden Absalon - en halvt laglös utpost mot Tarkas, med slavhandel, zhaner, banditer, legosoldater, och en styrande som planerar att ta makten över kejsardömet...

*Någon riktigt gammal stad som tydligt visar på den gamla kulturen som fanns innan Kejsardömet osv.

Jag instämmer också i de flesta av de inte helt relaterade kommentarerna om vad vi vill ha mer av i Jargien-modulen ^^

Förresten; är det medvetet som det av de fyra profeterna endast är ljusbringaren som nämns i "citatet"? (som för övrigt är riktigt stämningshöjande - är det ok om jag använder det för egna ändamål? ^^) Det står ju trots allt att hela bunten mer eller mindre räknas som mindre gudar strax under Daak, eller hur?
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Tarkas (OT)

Det kommer inte skrivas speciellt mycket om Tarkas i Jargienmodulen. Det enda jargierna egentligen gjort i Tarkas är att jargiska korsfarare 2201 e.D. ödelade ökenstaden Ghalden för att försöka försvåra eventuella framtida mûhadinska uppmarscher mot jargiska områden.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Tarkas (OT)

Absalon: En stad som gjord för äventyrande och intriger. Dessutom heter generalen Rogerran Londstrim, misstänkt likt Roger Lindström...

Tibara: Heligaste staden på jorden med alla dess klocktorn. Dessutom säte för Aboraten.

Lopnor: Som gjort för att vara Palestina. Dags för en ny profet som kommer att korsfästas i staden, men senare erkännas som Daaks utsände?
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Re: Tarkas (OT)

Jag skulle vilja se mer skrivet om

1. Gnar Muur tjuvstaden
2. Fängelse ön Raal med hamnstaden Pelm
3. Orno den äldsta staden i Jargiens historia
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tarkas (OT)

Däremot kommer det stå en del i Västlanden. Ghalden tex, har jag tänkt mig, var en (från början) mäktig östzhanisk stadsstat vars förste konung hette Yakubeg. Riket existerade i nästan 500 år, men förföll genom seklerna då alltmer av handeln gick sjövägen istället för över Tarkas farliga marker. Riket ödelades slutligen mycket riktigt av jargierna.

- Ymir, skriver faktiskt
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
1) Tibara: Jodå, här finns en hel del om de olika prästerna och klockringarna, följande basilikor finns beskrivna: (Tre av dem ligger inom Den heliga stadens murar.): Tabarabasilikan, Den heliga flammans basilika, St Kerons basilika, Fexiorbasilikan, Udarbasilikan, St Camosius basilika, St Deradors basilika. Synpunkter om högmagiska egenskaper är tillagt. Tack!

2) Var finns det skrivet om grottorna i Maulio?

3) Det finns en del om den förbjudna staden. Följande speciella platser är beskrivna: Porta Rasos, Legatia Aboratës, Kejserliga palatset, Ardina Emperatiës och det område där den omfattande kejserliga administrationen huserar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Angående grottorna i maulio så tror jag dom står hintade i legender och hemligheter och i bestialiska folk. Kan hintas nått om det i geografica mundana också... Har tyvär lånat ut mina böcker så kan inte kolla just nu.

Angående Tibara och förbjudna staden... ALRIGHT! <tummen upp>
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Tarkas (OT)

1) Absalon är spännande och det finns mycket att skriva om där. Jag la till lite mer om Londstirm, följande blev det: "Berättelserna om Londstirms uppväxt är ganska varierande, men den mest populära berättar att hans föräldrar Ro och Gal kom från Falano på väg till Sabesta då de överfölls av tiraker som dödade båda föräldrarna. Den unge Rogerran togs om hand och uppfostrades av Odjur i Ranoskogen. När han blev vuxen tog han värvning i den Cirefaliska armén, men deserterade för att ta tjänst i den jargiska flottan. Han blev sedan troende och förlovades sig med dottern till guvernören i Lamur, Duce Falx Fortunatis. Han blev dock förrådd av guvernören och utlämnad till cirefalierna i Szal Dorian. Rogerran lyckades dock fly ur fångeskapen i Tzarmum Riskoz. Han återvände till Kejsardömet och verkade ett tag i Jarum innan han steg i rang inom härmakten och blev befälhavare i Absalon." [låter detta som en till fullo sann historia?]

2) Alright.

3) Jag skall se om jag får till något om detta. Inga garantier dock...
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Re: Tarkas (OT)

1) Gnar Muur är beskriven naturligtvis.

2) Raal på Berenholt är färdigskrivet. Dock är det mer en plats för straffarbete eftersom det inte finns några "fängelsestraff" i Kejsardömet.

3) Har ännu inte skrivit klart om Orno, men det finns massor med material om denna stad, exempelvis om: tidvattenvågorna, Konungens slott, provinshärskaren Princescan Governatus Ducescan Regalan Salvatora Salvianis, De åtta kungarnas borg (där distriktshärskarna ibland samlas), galärtävlingarna på Kebes, Jargiens portal, Fexiortemplet och basilikan varifrån primoden Manius Jehor leder stiftet Orno
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
1) Det mesta är skrivet, kanske det behövs ändå mer :)

2) Athor. Ja här finns det mycket material att använd då jag skall skriva klart, exempelvis Victorinas hospital, St Evernis basilika och inte minst Prior Darrian Victorinas Everni som för närvarande bor i staden Arbido. Han är gift med Sardans provinshärskarinna Atina Vestoris. Varför försummar styrelsen av klosterstaden?

3) Har försökt arbeta in kulturella (och andra) skillnader. Främst gäller det skillnaden mellan den gamla jargiska kulturen och den nya lemiriska kulturen som spritt sig över stora delar av Kejsardömet.
 
Top