Lemiriska öarna nämns åtminstone i Cirfalier. För ca 600 år sedan, efter Jargien erövrat Lemira, tog Melorion öarna i besittning och inledde storslagna planer på kolonisering men gav upp redan efter 4 år pga sjukdomar, vilda djur och annat elände. Mycket mer info än så finns inte officiellt.
Det är säker fler än cirefalierna som försökt kolonisera dem men en sak är klar: det är ingen som vill ha öarna. Men det är oklart om de är ett faktiskt ingenmansland eller om Melorion och Jargien faktiskt rent tekniskt gör anspråk på dem (men de facto är det ingen som kontrollerar dem).
Jag kan tänka mig att öarna en gång i tiden var bebodda gissningsvis av tiraker men senare erövrade av Zargan men har någon gång övergivits/avfolkats och åter blivit förvildade. Tänkbara scenarion till varför öarna övergavs är en farlig, men endemisk, farsot härjade på öarna, ett annat är att sötvattenkällorna sinade/blev obrukbara (till exempel har det hänt att tsunamier fört med sig stora mängder saltvatten och förgiftat källor på öar), någon naturkatastrof eller att de helt enkelt är tömda på naturresurser. Klart är dock att det finns otäcka sjukdomar på öarna och att djurlivet gör sitt bästa för att sabba din dag.
Det finns inte, vad man vet, något på öarna som är värt ansträngningen att ta dem i besittning. Jag kan tänka mig att där finns stinkande träsk där metan och andra kvävande gaser bubblar upp, hungrig krokodiler, stora ormar, träskmonster, coomaror, giftiga växter, samt en uppsjö av blodsugande kryp såsom mygg, fästingar och iglar som alla bär på otrevliga bakterier, virus och parasiter.